Heb het volgende mailtje van de vorige eigenaar gehad.
Hij vroeg mij dit te plaatsen omdat hij geen lid is van dit forum.
Van de verkoper;
Ik ben 24 jaar geleden begonnen met modelvliegen en ben 15 jaar terug overgestapt op het 1:1 zweefvliegen, inmiddels sinds vijf jaar weer gaan modelslepen/zweven (o.a. bij BIGGS) en paramotorvliegen (met zo'n grasmaaimotor op je rug
Zelf vlieg ik de Weihe al een aantal jaren. Na eerst wat sleep ervaring opgedaan te hebben achter een Big Lift met ZG22 Kalt-Zenoah (met diverse rolroer-gebakjes) en de kisten "wonderlijk" genoeg heel bleven, ben ik voorzichtig met een Cirrus (1969) begonnen.
Deze werd eens na de start te hard gesleept, kreeg flutter op een tip en begon te rollen, op de rug ontkoppeld en met vol down proberen te redden...helaas rolde ze door in een slootkant die drijfnat en zacht als een spons was. Schade: alleen de cockpitkap

))
Hierna de Weihe gevlogen en inderdaad had deze wel eens de neiging om spontaan in een bocht over de laagste vleugel weg te vallen en in een vrille te willen geraken.
Nu hebben wij in de opleiding geleerd om dan het hoogteroer neutraal, eventueel iets geduwd te houden en met de voeten (richtingsroer) tegen te sturen, de rolroeren zijn nml overtrokken en tegensturen hiermee verergert de situatie.
Ik snapte alleen niet goed wat er nu eigen aan de hand was en moest weer even de theorieboeken in, welnu....
We hebben hier te maken met een zgn "wingdip", dit wordt veroorzaakt door met langzaam vliegen een bocht in te zetten met teveel richtingsroer, de vleugel heeft op dat moment al een minimale snelheid en de binnenste vleugel zal door overmatig gebruik van het richtingsroer als het ware naar achteren bewegen (draaipunt vleugel zit in het zwaartepunt), overtrekt en valt weg. Tegensturen met het rolroer verergert, omdat de luchtstroming de bolle bovenkant van de vleugel en rolroer helemaal niet meer kan volgen en de vleugel zal nog harder wegvallen, gevolg een spin of vrille.
Dit komt vooral voor bij kisten die relatief langzaam vliegen en een groot richtingsroer hebben. Wij zijn gewend om bij die kleine kistjes relatief scherpe bochtjes te vliegen en daar wordt je nu op afgestraft. Remedie: minder richtingsroer bij je rolroeren mixen en zorgen dat je de laatste bochten voor je landing met voldoende snelheid vliegt (trim hoogteroer iets naar boven/voren), doe je dit niet...de grond is snel dichtbij en corrigeren is geen tijd meer voor. Een veel gehoorde kreet: hoogte en snelheid zijn macht, heb je ze alle twee niet meer dan kun je niets meer!
Verder vliegt de Weihe met een schitterende schaalsnelheid en met krachtige thermiek en de vario op maximale pieptoon heb ik ze met vol kleppen en vol slippen ooit nog naar beneden weten te krijgen. Oefen dit regelmatig als het rustig weer is, opdat je niet in paniek raakt als je met vol kleppen merkt dat je kist niet wil dalen...

(
Iets up trimmen, nadat je vol richting hebt gegeven en tegelijkertijd met je rolroeren de kist op koers probeert te houden, lukt dit niet..iets minder richtingsroer, SUCCES!
De verkoper.