Bouwverslag Weihe 50 van Graupner.

Daar zijn ze dan de eerste foto's van de vleugel.

full


full


full


full


En nu schuren:)
Zal het vrouwtje leuk vinden:(

Tips hoor ik graag?;)

Foto's van roer en stabilo volgen..

Gr, Thijs
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Thijs, ik zou heel graag een detailopname van de aansturing van de kleppen zien! Ik ben nl al tijden aan het denken over zo'n directe aansturing met een miniservo in de vleugel.
 
Maar de vraag van Jako lijkt me hoe de servo aan te sluiten op de remklep. Bij dit type klep draait de staalkabel in de rondte, er wordt niet aan getrokken of geduwd.
 
Dat heb ik dan verkeerd begrepen. Sorry!

Is het mogelijk om een kogellager tussen twee stuurstangen te zetten? Ik heb zoiets ooit gezien vroeger...ik ga eens kijken in wat boeken/catalogi.

Ruud

Heb al iets gevonden. Even scannen...
 
Laatst bewerkt:
Ja...bijna. Zo zit het bij mijn Cirrus ook, maar dat is dus met een centrale servo. Jako vroeg juist om directe aansturing met servo in de vleugel :cool:
 
Zo zit het bij de Mini Nimbus inderdaad ook, die kleppen zullen wel gelijk zijn aan die van de Cirrus. Ik zoek dus eigenlijk een systeem waarbij je een servo'tje in de vleugels kunt inbouwen. Volgens mij zie ik dat op de foto's van de vleugels van Thijs, of is dat voor de rolroeren omdat de vleugels bij de roeren te dun zijn?
 
Ja, ik snap dat het om servo's in de vleugel gaat. :D

Maar, je kunt een dergelijk systeem tock ook in een vleugel....

Ik heb de Graupner katalogus erop nageslagen, maar die hebben niks hiervoor...

Ruud
 
Zoals Ruud1970 laat zie op zijn tekening klop.
Zo staat het ook op de tekening bescheven, maar ik wilde 2 sterke sevo's in de vleugel.

Heb lang moeten denken hoe ik dit het beste kon aansluiten.

Hoop dat je het goed kan zie, hij zit namelijk diep in de vleugel.
Ik heb de stangen omgebogen en toen een aansluiting erop gezet.

Zie hier de foto:

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb het volgende mailtje van de vorige eigenaar gehad.
Hij vroeg mij dit te plaatsen omdat hij geen lid is van dit forum.

Van de verkoper;
Ik ben 24 jaar geleden begonnen met modelvliegen en ben 15 jaar terug overgestapt op het 1:1 zweefvliegen, inmiddels sinds vijf jaar weer gaan modelslepen/zweven (o.a. bij BIGGS) en paramotorvliegen (met zo'n grasmaaimotor op je rug ;)

Zelf vlieg ik de Weihe al een aantal jaren. Na eerst wat sleep ervaring opgedaan te hebben achter een Big Lift met ZG22 Kalt-Zenoah (met diverse rolroer-gebakjes) en de kisten "wonderlijk" genoeg heel bleven, ben ik voorzichtig met een Cirrus (1969) begonnen.
Deze werd eens na de start te hard gesleept, kreeg flutter op een tip en begon te rollen, op de rug ontkoppeld en met vol down proberen te redden...helaas rolde ze door in een slootkant die drijfnat en zacht als een spons was. Schade: alleen de cockpitkap :)))

Hierna de Weihe gevlogen en inderdaad had deze wel eens de neiging om spontaan in een bocht over de laagste vleugel weg te vallen en in een vrille te willen geraken.
Nu hebben wij in de opleiding geleerd om dan het hoogteroer neutraal, eventueel iets geduwd te houden en met de voeten (richtingsroer) tegen te sturen, de rolroeren zijn nml overtrokken en tegensturen hiermee verergert de situatie.
Ik snapte alleen niet goed wat er nu eigen aan de hand was en moest weer even de theorieboeken in, welnu....

We hebben hier te maken met een zgn "wingdip", dit wordt veroorzaakt door met langzaam vliegen een bocht in te zetten met teveel richtingsroer, de vleugel heeft op dat moment al een minimale snelheid en de binnenste vleugel zal door overmatig gebruik van het richtingsroer als het ware naar achteren bewegen (draaipunt vleugel zit in het zwaartepunt), overtrekt en valt weg. Tegensturen met het rolroer verergert, omdat de luchtstroming de bolle bovenkant van de vleugel en rolroer helemaal niet meer kan volgen en de vleugel zal nog harder wegvallen, gevolg een spin of vrille.
Dit komt vooral voor bij kisten die relatief langzaam vliegen en een groot richtingsroer hebben. Wij zijn gewend om bij die kleine kistjes relatief scherpe bochtjes te vliegen en daar wordt je nu op afgestraft. Remedie: minder richtingsroer bij je rolroeren mixen en zorgen dat je de laatste bochten voor je landing met voldoende snelheid vliegt (trim hoogteroer iets naar boven/voren), doe je dit niet...de grond is snel dichtbij en corrigeren is geen tijd meer voor. Een veel gehoorde kreet: hoogte en snelheid zijn macht, heb je ze alle twee niet meer dan kun je niets meer!
Verder vliegt de Weihe met een schitterende schaalsnelheid en met krachtige thermiek en de vario op maximale pieptoon heb ik ze met vol kleppen en vol slippen ooit nog naar beneden weten te krijgen. Oefen dit regelmatig als het rustig weer is, opdat je niet in paniek raakt als je met vol kleppen merkt dat je kist niet wil dalen...:((
Iets up trimmen, nadat je vol richting hebt gegeven en tegelijkertijd met je rolroeren de kist op koers probeert te houden, lukt dit niet..iets minder richtingsroer, SUCCES!

De verkoper.
 
Weet iemand waar het sleep oog zit, het bovenste gaatje of het onderste gat?

Bijgesloten een fato van een 1:1 toestel

Alvast bedankt voor de tip;)
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is ik mij niet vergis zie ik in het onderste gat de sleephaak zitten. het bovenste zal waarschijnlijk voor ventilatie dienen?

Succes met de bouw.
 
Je klinkt niet echt zeker:(
Daarom heb ik dit even gepost, zef denk ik dat het de kleine is.

Nog meer mensen die het zeker weten?

Gr, Thijs
 
Nee hoor, het is zeker weten de onderste. De kleine is veel te klein. En ik bedoel eigenlijk gewoon dat je de ring van de sleephaak net kan zien.
Van het kleine gat ben ik wel niet zeker van zn functie. Het kan ventilatie zijn, of een inwendige pito al lijkt dit laatste mij redelijk onwaarschijnlijk.
 
Laatst bewerkt:
Zou jij hem dan ook onderop zetten?
Heeft het invloed omet het slepen waar je hem zet?

Is er iemand die al een sleepkoppeling in zin kist heeft zitten, en mij een idee kan geven hoe hij de servo plaatst?

Alvast thanks for the info.

Gr, Thijs
 
Ik weet niet welke sleephaak jij hebt, maar ik zou als het mogelijk is hem op dezelfde plaats maken als bij de echte.

Ik heb hier wel nog een onduidelijke foto van hoe het bij mn ASK13 zit.
normal_tn_DSC07258.JPG


Groeten Olivier
 
Back
Top