Beste Jeroen,
Even wat opmerkingen omtrent je op/aanmerkingen op de Raven.
Allereerst zeg je dat de motor niet uitlijnt op de voorzijde van de neus. Hiervoor hebben we verticale sleufgaten aan de motorzijde en horizontale sleufgaten aan de bevestiging zijde van de motordome ontworpen. Hierdoor kan je zeer gemakkelijk de motor verschuiven in alle richtingen. Dit is nodig omdat men wel eens de hoeken van de motorbevestiging wil finetunen. De afstel mogelijkheid in lengte richting bepaal je zelf! ringen tussen motor en schot, dan komt de spinner naar voren. Ik vraag me af of dit een probleem is mits het niet meer is dan bijvoorbeeld 4 á 5 mm.
Buiten dat Maken wij motordomes op maat bij de levering van een toestel. Jouw toestel is tweedehands en je gebruikt een motor met kleine maat afwijkingen t.o.v. wat er in zat.
Je praat over een behoorlijke kier tussen aileron en romp. Wanneer een aileron niet onder een hoek van 90 graden afgesneden is ten opzichten van de scharnierlijn, dan wordt de kier kleiner naarmate je meer rol uitslag geeft. De kier kan kleiner zijn maar dan limiteer je de uitslag tot bijvoorbeeld 20 graden en dat is niet voldoende om te kunnen 3d vliegen. Ook bij echte vliegtuigen heeft men dit probleem. Bij Krill was dit niet aan de orde omdat de scharnieren niet hol en bol waren maar elastoscharnieren. Tegenwoordig zie je gelijkmatige kieren of een klein stukje aileron wat onder een hoek van 90 graden staat t.o.v. de scharnierlijn. Het laatste is ook een veelgebruikte oplossing bij Carf.
Het zwaartepunt kan je niets over zeggen wanneer je nog niet met het model gevlogen hebt. Dat ligt bij de raven redelijk ver naar achter door het vleugelprofiel en de vorm van de vleugel. De neus lijst loopt naar achteren en daardoor het zwaartepunt ook! Het toestel is van Peter geweest en dat was een gesponsorde piloot. Bij Carf, Krill, Zack, CZ-modellbau etc. is het gebruikelijk dat sponsorpiloten producten krijgen die niet onder A kwaliteit vallen. In dit geval heb je inderdaad een redelijk zware staart. Nogmaals Het model is tweede hands en niet een recent gebouwd model.
Je praat over het verlichten van de roeren. Ik raad je dit ten zeerste af. Houten roeren bespannen met oracover zijn hiervoor ontworpen. In de composiet roeren zitten slechts 1 rib ter hoogte van de stuur-arm. De roeren zijn buitengewoon torsie stijf omdat het een gesloten doos constructie is met vezelrichting van +/- 45 graden. Ga je hier in snijden en vervolgens bespannen dan wens ik je veel flutter toe. Niet echt een slimme zet! Het leuke van het verhaal is dan dat jij flutter krijgt en Weimo een niet goed ontworpen product op de markt zou zetten. Een betere optie zou zijn om 200 gram servo's uit de staart te halen en naar voren te positioneren. Vervolgens kan je de roeren met een pull-pull systeem aansturen. 200 gram in de staart is 500 gram in de neus.
Dan nog even een opmerking. Ik vraag me af of het een goede keuze is om een mechanische schakelaar in je model te bouwen die vervolgens door een servo geswitcht wordt. Dit zou nooit mijn keuze zijn. Het lijkt me zeer riskant om dit te gebruiken in een brandstof (trillingen) model.
Dit is geenszins kritiek maar een mening van mij.
Met vriendelijke groeten,
John van Gastel