Bouwverslag Weimo Raven 2.7M

als de neus voor 3 graden is ontworpen, waarom doe jij dan 2 graden?

ik heb nagenoeg alle aerobatic kisten die ik vlieg en vloog op 3 graden staan..

Ik heb de motor gemonteerd zoals voorgeschreven door weimo op het van tevoren afgestelde motorschor van weimo
ik kan er niks aan veranderen zonder te gaan breken
en er is geen plek voor ringen om aan te passen

ook de motor die er in zat zat er zo in
maar daar viel de fawijking niet op omdat er een veel te klijne spinner op zat

ik moest natuurlijk een op de neus pasende spinner hebben
dan zie je zo iets beter

wat ik bedoel zie je pas als je echt goed naar het model kijkt
van bovenaf

Beste Jeroen,

Even wat opmerkingen omtrent je op/aanmerkingen op de Raven.
Allereerst zeg je dat de motor niet uitlijnt op de voorzijde van de neus. Hiervoor hebben we verticale sleufgaten aan de motorzijde en horizontale sleufgaten aan de bevestiging zijde van de motordome ontworpen. Hierdoor kan je zeer gemakkelijk de motor verschuiven in alle richtingen. Dit is nodig omdat men wel eens de hoeken van de motorbevestiging wil finetunen. De afstel mogelijkheid in lengte richting bepaal je zelf! ringen tussen motor en schot, dan komt de spinner naar voren. Ik vraag me af of dit een probleem is mits het niet meer is dan bijvoorbeeld 4 á 5 mm.
Buiten dat Maken wij motordomes op maat bij de levering van een toestel. Jouw toestel is tweedehands en je gebruikt een motor met kleine maat afwijkingen t.o.v. wat er in zat.

Je praat over een behoorlijke kier tussen aileron en romp. Wanneer een aileron niet onder een hoek van 90 graden afgesneden is ten opzichten van de scharnierlijn, dan wordt de kier kleiner naarmate je meer rol uitslag geeft. De kier kan kleiner zijn maar dan limiteer je de uitslag tot bijvoorbeeld 20 graden en dat is niet voldoende om te kunnen 3d vliegen. Ook bij echte vliegtuigen heeft men dit probleem. Bij Krill was dit niet aan de orde omdat de scharnieren niet hol en bol waren maar elastoscharnieren. Tegenwoordig zie je gelijkmatige kieren of een klein stukje aileron wat onder een hoek van 90 graden staat t.o.v. de scharnierlijn. Het laatste is ook een veelgebruikte oplossing bij Carf.

Het zwaartepunt kan je niets over zeggen wanneer je nog niet met het model gevlogen hebt. Dat ligt bij de raven redelijk ver naar achter door het vleugelprofiel en de vorm van de vleugel. De neus lijst loopt naar achteren en daardoor het zwaartepunt ook! Het toestel is van Peter geweest en dat was een gesponsorde piloot. Bij Carf, Krill, Zack, CZ-modellbau etc. is het gebruikelijk dat sponsorpiloten producten krijgen die niet onder A kwaliteit vallen. In dit geval heb je inderdaad een redelijk zware staart. Nogmaals Het model is tweede hands en niet een recent gebouwd model.

Je praat over het verlichten van de roeren. Ik raad je dit ten zeerste af. Houten roeren bespannen met oracover zijn hiervoor ontworpen. In de composiet roeren zitten slechts 1 rib ter hoogte van de stuur-arm. De roeren zijn buitengewoon torsie stijf omdat het een gesloten doos constructie is met vezelrichting van +/- 45 graden. Ga je hier in snijden en vervolgens bespannen dan wens ik je veel flutter toe. Niet echt een slimme zet! Het leuke van het verhaal is dan dat jij flutter krijgt en Weimo een niet goed ontworpen product op de markt zou zetten. Een betere optie zou zijn om 200 gram servo's uit de staart te halen en naar voren te positioneren. Vervolgens kan je de roeren met een pull-pull systeem aansturen. 200 gram in de staart is 500 gram in de neus.

Dan nog even een opmerking. Ik vraag me af of het een goede keuze is om een mechanische schakelaar in je model te bouwen die vervolgens door een servo geswitcht wordt. Dit zou nooit mijn keuze zijn. Het lijkt me zeer riskant om dit te gebruiken in een brandstof (trillingen) model.

Dit is geenszins kritiek maar een mening van mij.

Met vriendelijke groeten,
John van Gastel

John
Bedankt voor je bericht

Ik heb wat antwoorden en wat vragen

De spinner zit wel in het midden
maar de hoek van de motor is anders dan de hoek van de neus

de inbouwmaten van de DLE 111 zijn gelijk aan de DA 100
De motor zit dus ook gewoon op het motorschot vast
dat paste perfect de sleuven had ik begrepen

De exstra schakolaar is gemonteerd op een beproefde metode
en ik vind het een fijne gedachte dat mocht er iets fout gaan
bv de gas servo gaat stuk op volgas
ik de motor uit kan zetten

Bedankt voor de tip over het hoogte en richtingsroer
Ik ga dit niet veranderen

Ik ging van het balanspunt uit van de vleugolbuis
mocht dit andes zijn dan wil ik dat graag weten

De dingen die ik zag zijn geen krietiek
maar een opservatie open voor antwoorden
die je me gegeven hebd in je bericht TOP

Welke cervo,s zou ik pul pul moeten uitvoeren
Richting is al pul pul dus aleen hoogte blijft over

ik moet het model nog laten indraaien voor komend seizoen

Ik blijf bij mijn eerste indruk van het model dat ik hem voor het eerst zag

Het is een zeer mooi model met een bouwstandaart waar geen ander merk aan voldoet

een mooi en eerlijk nederlans product
ik ben blij er 1 te Mogen vliegen

Laatst bewerkt:
Back