Bouwverslag Wesley's Smit Nederland 1:33

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door wesley mouthaan, 29 nov 2016.

  1. wesley mouthaan

    wesley mouthaan

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    53
    Locatie:
    hoogvliet
    Ik zal van de week een update posten hoe ver ik nu ben.
     
  2. wesley mouthaan

    wesley mouthaan

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    53
    Locatie:
    hoogvliet
    Hallo mensen en trouwe volgers ! :worship::rofl:

    Het is een tijdje stil geweest op het verslag, maar ik heb zeker niet stil gestaan maar gewoon geen tijd en geen zin gehad om het bij te werken.
    Ik heb het een beetje onderschat hoeveel energie er in een bouwverslag gaat zitten ( respect voor de mensen doe dit veel doen),
    Maar een beloften moet je nakomen maar positive en negatieve kritiek heeft mij wel gemotiveerd om door te gaan.

    Ik heb het stuurhuis voor 75% af, ik heb de kozijnen ( zo noem ik het maar ) er weer uitgehaald vond het toch niet zo mooi.
    ik ga er nu plexiglas ramen in maken van 3mm dik die ik dan aan de buitenkant laat uitsteken.

    [​IMG]

    Ben het nog niet helemaal tevreden over de kleur groen, in het origineel schijnt het grijs te moeten zijn. Misschien dat ik dit nog ga veranderen als me nieuwe airbrush pistol er is.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Deur er in !

    [​IMG]

    En werkend! klein detail maar vind het leuk als ze open en dicht kunnen.

    [​IMG]

    Dit waren de schoorstenen maar ben inmiddels dingen aan het aanpassen, Dit kwam mede door dat ik mijn 3d-printer weer had gemaakt.

    [​IMG]

    Heb zelf ventilatie lamellen getekend in Autodesk Inventor en vervolgens geprint.


    Na een tijd onzin te printen voor mijn dochter begon de printer weer raar te doen, de kwaliteit van de prints gingen hard achteruit.
    Print lagen waren niet mooi meer, de printkop raakte vaak verstopt ik was er helemaal klaar mee.

    [​IMG]
    Ik heb weer wat euro's geïnvesteerd in mijn printer, ik heb de hotend vervangen voor een exemplaar van E3D de nieuwe V6.
    Want hij blijft toch verdomd handig voor modelbouw aangezien ik geen draaibank heb.


    En toen draaide ik door, het tekenen in Inventor, het printen van onderdelen.
    Het virus had me weer te pakken :hammer:

    [​IMG]

    [​IMG]
    Lier gemaakt ( ook al in beslag genomen door Henk van Gils:beer:)

    [​IMG]
    Gelijk weer een nieuwe gemaakt ook helemaal opnieuw getekend maar nu in delen.

    [​IMG]
    Deksel zoals het eerste model zodat ik hem nog werkend kan maken.

    [​IMG]

    Het eind resultaat mag er wezen toch? Ik heb geen printer van duizenden euros maar met verf er op zie je dat toch niet.

    [​IMG]
    Motor steunen gemaakt.

    [​IMG]

    Heb er denk ik wel 7 geprint ( 2,5 uur per stuk print tijd) om ze zo netjes mogelijk in lijn te krijgen.

    [​IMG]

    Luiken achter op het dek

    [​IMG]

    Nog meer roosters en een eindstop verlenging maar dat is off topic.

    [​IMG]
    En nog een setje bolders achter op het dek, dit is ook tevens hoe de boot er nu bij staat.
    Ik moet nog even wat spullen bestellen bij mijn polyester vrienden uit moordrecht want het gaat nu toch wel tijd worden om het dek en romp werk af te gaan ronden.

    Ik ben momenteel een beetje getackeld door mijn operatie, ik kan en wil wel maar moet gewoon even rustig aan doen( volgens de baas :weetnie:)
    Dus ik zal in tussen tijd veel aan het tekenen zijn om te kunnen printen want dit kan ik allemaal een beetje liggend doen.
    Nu zit ik eigenlijk ook op een stoel te typen maar dat is voor mijn trouwe volgers :thumbsup:


    Tot de volgende Update !:bye:
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2017
    MikeMohawk en Bert V vinden dit leuk.
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Leuk om de vorderingen te zien Wesley. Het modelleren van kleine onderdelen is nu tekenen geworden. Ook een manier natuurlijk, maar mijn ding is het niet. Maar maakt niet uit, ieder zijn meug en je maar tevreden bent met het resultaat. Kijk even of er in de kopse kant van de motoren ventilatiesleuven zitten en maak die dan ook in de steunen. Het heeft mij een (oude boormachine) motor gekost en stinken! Heeft maanden geduurd eer die lucht weer uit de boot was. Knap gauw weer wat op en succes verder met de bouw. Gr. Klaas.
     
  4. wesley mouthaan

    wesley mouthaan

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    53
    Locatie:
    hoogvliet
    Is goed dat je dat zegt! Ik heb daar met het ontwerpen geen rekening gehouden. Ga het gelijk even checken.

    Het printen van onderdelen weet ik niet of dat het mooiste/besten is maar vind het tekenen gewoon leuk om te doen en leren en daar gaat de hobby tenslotte om
     
  5. wesley mouthaan

    wesley mouthaan

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    53
    Locatie:
    hoogvliet
    Na een tijdje achter de computer te hebben gezeten om allemaal dingen te tekenen in autodesk inventor, heeft de 3D printer overuren gedraaid!

    Ik ben inmiddels ook overgestapt van pla naar petg plastic.
    Dit omdat petg veel beter tegen warmte kan, makkelijker af te werken en vooral de belangrijkste eigenschap is dat de laag hechting veel beter is als pla.

    Na Goes ben ik weer verder gegaan met het romp

    [​IMG]

    Al het oranje spul is geprint in petg, ik weet het maar wilde een keer een opvallende kleur

    [​IMG]


    [​IMG]

    En gelijk in de eerste laag primer gezet om te kijken of het een beetje strak is allemaal.

    Ik heb dit gedaan vanaf mijn telefoon dus ben benieuwd hoe dat met foto's gaat

    Groetjes!
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Hou je rekening met de vuistregel:
    De doorsnee van de schroeven mag de doorsnee van de motoren niet overschrijden?
    Dat geldt zeker voor schroeven in tunnels...
     
  7. wesley mouthaan

    wesley mouthaan

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    53
    Locatie:
    hoogvliet
    Ik heb daar nog nooit van gehoord.

    Dus als me motor zeg 35mm doorsnede is mag de schroef maximaal 35mm zijn ?

    En het vermogen dan?
     
  8. h.gils8@upcmail.nl

    h.gils8@upcmail.nl

    Lid geworden:
    7 nov 2013
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat is gelul ,dat was 100 jaar geleden tegenwoordig kan alles ,Brushelless motoren 35 mm schroef 70 mm werkt perfect al jaren
     
    wesley mouthaan vindt dit leuk.
  9. h.gils8@upcmail.nl

    h.gils8@upcmail.nl

    Lid geworden:
    7 nov 2013
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Rotterdam
    De schroeven van jou Smit Nederland zijn 60 mm ,moet je een motor zoeken van doorsnee 60 mm bestaat helemaal niet
     
    wesley mouthaan vindt dit leuk.
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Is, zoals Roel al schrijft, een vuistregel Wesley. Als het geen snel lopende motoren zal het met jouw motor/schroef combinatie wel meevallen. Wanneer de schroeven nauwsluitend in een straalbuis draaien, krijgen de motoren het moeilijker. Maar zowel bij Roel in de Smit Salland, als bij mij in de Smit Finland hangen er aan de Bühler motoren schroeven die in diameter groter zijn dan de motoren. En beide schepen hebben straalbuizen. Houd goed in de gaten of je motoren warm worden. Handwarm is geen probleem, maar je moet je vingers er niet aan branden.
    Zou als ik jou was wel dubbele kruiskoppelingen of eventueel rubber slang als koppeling gebruiken. De romp van deze boot is nogal week, waardoor deze snel vervormt. Dan gaat het op de enkele kruiskoppeling geheid wringen. En probeer de uithouders van de askokers zo dicht mogelijk voor de straalbuizen te zetten. Zo te zien heb jij die gecombineerd met smeerpijpjes is verzetten niet zo gemakkelijk. Versterk dan de romp aan de binnenkant, opdat er zoveel mogelijk draagvlak is. Door onbalans (vuil) in de schroeven gaat de boel trillen en buigt de romp. Bij mij gingen de schroeven dan aanlopen in de straalbuizen. Heb aan de binnenkant van de romp daar een paar dikkere platen kunststof gelijmd. Wordt al een heel schip zo!
    Voor wat betreft de 2 postings hierboven zou het het een stuk helpen als daarbij concrete voorbeelden werden genoemd. Met loze kreten komen we niet erg vooruit! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2017
    wesley mouthaan vindt dit leuk.
  11. wesley mouthaan

    wesley mouthaan

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    53
    Locatie:
    hoogvliet
    Vandaag nog een beetje gespeeld met verf en mijn nieuwe stuurhut in elkaar gelijmd.
    De stuurhut was een test voor de cnc machine op de modelclub.
    Denk dat ik mijn nieuwe manier heb gevonden
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Wesley,

    Ja, dat werkt perfect hè. Moet wel zeggen, het valt of staat met een goede tekening of bestand die uiteindelijk de CNC aanstuurt. Ziet er heel netjes uit.
     
    wesley mouthaan vindt dit leuk.
  13. wesley mouthaan

    wesley mouthaan

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    53
    Locatie:
    hoogvliet
    Ja ben ook heel blij dat het me is gelukt, ben wel bekend met ontwerpen en printen van onderdelen maar met een cnc had ik nog nooit gewerkt.

    Er is een hele nieuwe wereld open gegaan voor me
     
  14. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Daarvoor heb ik 3 jaar geleden voorgesteld om hem aan te schaffen. Jammer dat er niet meer gebruik van wordt/werd gemaakt. Hopelijk kan jij voor meer enthousiasme zorgen nu ze dit zien.
     
  15. wesley mouthaan

    wesley mouthaan

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    53
    Locatie:
    hoogvliet
    Het was even een paar weken uitvogelen hoe dat ding werkt ( wat een k#% programma dat winpc-nc ) en het is me eindelijk gelukt.
    Ben nu bezig met een opbouw voor de rpa14 van een lid te digitaliseren.
    Donderdag hoop ik me raamwerk te kunnen doen.

    Ik denk dat er nog veel mee gewerkt gaat worden op de club, maar dan gaan we eerst een normale spindel kopen
     
  16. henkphilippusboxmeer

    henkphilippusboxmeer

    Lid geworden:
    19 jul 2014
    Berichten:
    6
    grote flauwe kul.
     
  17. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Eigenlijk moet winpc een versie hoger (€ 200) aangeschaft worden. Dan kan je G-code importeren. Werkt veel makkelijker. Heb overwogen om het voor mezelf aan te schaffen maar dat heeft nu geen zin meer.
     
  18. wesley mouthaan

    wesley mouthaan

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    53
    Locatie:
    hoogvliet
    Ja ik vind dat onzin want je gaat voornamelijk platen uitfrezen.
    G-code importeren heeft geen meer waarden is alleen maar meer werk. Je moet dan eerst je tool Path gaan schrijven in g-code terwijl je in Estlcam .dxf ,jpeg ,jpg etc kan importeren.
    G-code is alleen maar taal voor hoeveel stappen je stappen motor moet maken.
    Een cnc router is niets anders als een 3D printer (x,y,z as).
    Je kan beter een Arduino kit kopen zodat je alleen nog maar Estlcam nodig hebt. Arduino kost €40 en volledige versie van Estlcam 10 is €40.
    Dat winpc-nc is beeld te omslachtig en beperkt.

    Maar hij doet wat hij doet en heb mijn manier gevonden om te kunnen werken met de Stepcraft.

    Als je hulp nodig heb met je 3D printer kan je me altijd contacten.

    Ps je moet je first layer hight verlagen dan zal je zien dat al je lagen mooier uitkomen.
    Ik gebruik deze slicer https://www.simplify3d.com er is niks beters en de mogelijkheden zijn oneindig, ik zou die 200 euro investeren in dit .

    Groetjes
     
  19. wesley mouthaan

    wesley mouthaan

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    53
    Locatie:
    hoogvliet
    Nog even snel een update van af de telefoon.
    Zo staat de boot er momenteel bij veel nog los nog verder gaan met verven.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    3D geprinte spul is er mooi uitgekomen

    [​IMG]

    [​IMG]


    Tot de volgende keer
     
  20. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Smoelt al gauw met een beetje kleur er op. Geen problemen met hechten van de verf op de geprinte delen?
     

Deel Deze Pagina