Bouwverslag White Star van Billing Boats

Goedemiddag,

Mijn naam is Hans Smits en ik ben nieuw op het forum.
Ik woon in de bollenstreek en heb vanaf mijn jeugd al heel veel lol in modelbouw. Als kind begonnen met de standaard plastic bouwdozen.
Vooral het bouwen vind ik leuk.

Onlangs voor de wintermaanden een klein projectje aangeschaft. Niet te zwaar, wel leuk om te doen.

Nu is bouwen iets waar ik wel wat ervaring mee heb, maar met RC en electronica wat minder.
Ik wil de boot wel voorzien van een motor en heb het forum ook al aardig doorgespit, maar op dit vlak zou ik nog wel wat hulp kunnen gebruiken.

Dus als iemand zich geroepen voelt....
- Wat voor motor kan er het beste in en ik lees hier en door ook wat over een vertrager?
- E wat heb je nodig om de motor en de aandrijfstang met elkaar te verbinden?

Ik zal in ieder geval proberen zo vaak mogelijk het forum te voorzien van de voortgang incl. foto's.

Hallo Hans,

Welkom!

De white star is een mooie boot.
Staat er in de bouwbeschrijving niet welke motor het beste bij je model past?

Met die vertrager zal wel een tandwieloverbrenging bedoelt worden waardoor de snelheid van de motor op de as geremd wordt zodat de boot niet als een raket door het water gaat. Produkten Muco webshop

Voor de verbinding tussen motor en schroefas kun je een siliconenslangetje nemen of een koppeling kopen bij een modelbouwwinkel.

Groet,
Edwin

Hallo Hans,

Welkom op het modelbouwforum.
Ik zou in dit bootje gewoon een klein speed motortje (300,400of 500) in doen en deze niet vertragen.
De motor en de schoefas zou ik verbinden dmv. een kleine koppeling.
Asje eventueel opdikken met stikje messing buis.
Maar kan ook met siliconenslang.
Kan het ook eventueel navragen bij een modelwinkel bij je in de buurt.
Die weten dat vast wel. Zit er een in Leiden.

Succes met de bouw van je bootje,

groetjes,
Eric

Hi Edwin en Eric,
Bedankt voor de reactie.
Op de bouwtekening wordt een rs-380 vermeld. Maar ik begrijp dat dit niet brushless is en dat brushless wel weer voordelen heeft?

gr
Hans

Laatst bewerkt:
Hallo Hans,

Dan zou ik er gewoon een speed 380 van graupner in zetten.
Zou er een gewone motor in zetten en geen brushless motor.
Ik heb in al mijn schepen ook gewone motoren en die bevallen mij best.
Brushless varen is stukken duurder, denk dat je van de prijs weleens kan schrikken.
Zou het bij een gewoon motortje, regelaartje en accu houden.

Eric

De eerste foto's van de opbouw:

img1215c.jpg

img1214k.jpg

img1213j.jpg

Eindelijk tijd gehad om het een en ander te bestellen:
- 3-kanaals ontvanger M7 (205066)
- Snelheidsregelaar Navy-40WP JR
- Graupner 400, 6v motor

Als alles binnen is kan ik dat gaan inbouwen.

Ook maar even Pattex Stabilit besteld om de schroefas goed en waterdicht te lijmen.

Update

Het is wat stil geweest. Veel te druk met werk. Maar nu weer wat rust.

De elektonica is binnen. Alleen de serve (normaal formaat) is wat te groot, dus ik heb maar een paar mini servo's besteld. Rechtstreeks in China, kosten ze maar 4 a 5 dollar.

De configuratie is getest en alles werkt in ieder geval.

Ondertussen rustig aan de opbouw verder gewerkt. De brug is klaar en ook de vlonders en de bakken in de boot. Ook de bodem en het dek zijn ingelijmd.

Hier wat foto's:

[URL=http://imageshack.us/photo/my-images/705/img1267k.jpg/][/URL]

[URL=http://imageshack.us/photo/my-images/263/img1266n.jpg/][/URL]

[URL=http://imageshack.us/photo/my-images/339/img1273jh.jpg/][/URL]

Uploaded with ImageShack.us

Volgende stap is de electronica inbouwen

Laatst bewerkt:
Electronica

Eindelijk de mini servo's binnen. Rechtstreeks uit China en wel heeel erg klein. Maar wel erg handig gezien de hele beperkte ruimte. Hopelijk alles inbouwen dit weekend

Ele

Alles ingebouwd. Servo, motor, ontvanger, regelaar, etc.

Nog wel een vraag, wellicht weet iemand het antwoord: Wat te doen met de antenne? Bij een auto is dat makkelijk, maar hoed doe je dat in een boot?

Laatst bewerkt:
Als het een gewone lange 27 of 40MHz antenne is kan je deze met tape langs de bovenrand binnenin de romp plakken.
Indien 2,4GHz is het makkelijker om de hele ontvanger boven de waterlijn te bevestigen vanwege de korte antenne(s).

hans, rondleggen onder het dek ,geen probleem

Ziet er strak uit.

Gr Theo.

Werkt meestal prima.

Binnenwerk ziet er netjes uit. Alleen die roerhevel van messing (?) vertrouw ik niet zo. Liever een kunststof exemplaar met inbusbout. En de ontvanger ligt dicht bij de motor, die een storingsbron vormt. Liever iets meer afstand tussen die twee.

Laatst bewerkt:
Werkt meestal prima.

Binnenwerk ziet er netjes uit. Alleen die roerhevel van messing (?) vertrouw ik niet zo. Liever een kunststof exemplaar met inbusbout. En de ontvanger ligt dicht bij de motor, die een storingsbron vormt. Liever iets meer afstand tussen die twee.

Goede tips! Dank! Zal inderdaad kijken naar een andere roerhevel. Voor nu even goed genoeg om testen.
Ben wel heel blij me die kleine servo, gezien de beperkte ruimte.

Een hele tijd niets gedaan, maar nu de zomer weer voorbij is en het weer vroeg donker is weer lekker aan de slag.
De bovenbouw helemaal geplamuurd, geschuurd en bijgewerkt en die staat inmiddels in de lak.
img1940ij.jpg

img1939r.jpg

img1938e.jpg

Ook de romp inmiddels geschuurd en in de grondverf gezet. Daarna eerst een witte laklaag. Hierop heb ik transfer stickers geplakt (zelf zo'n snij plotter gekocht, erg leuk) en binnenkort gaat er een blauwe laklaag overheen. Daarna de stickers eraf en heb ik hele mooie meegespoten letters.

img1941ch.jpg

Back