Nog wat historische feiten...
Historie:
1939
Heeft tijdens de gehele Tweede Wereldoorlog op stapel gestaan en is al die tijd wat aan gewerkt.
02-12-1947
Maiden trip van Rotterdam naar Java.
05 en 06-01-1953
In deze nacht vond er een aanvaring plaats met de "ORANJE".
1958
Bij Wilton-Feijenoord in Schiedam verbouwd tot cruiseschip (1045 pass.).
24-06-1964
Laatste vaart als Willem Ruys vanuit Lissabon, Portugal.
1965
Het schip werd verkocht naar Italië, waar het werd verbouwd maar tijdens deze verbouwing is het schip in brand geraakt.
29-08-1965
Ernstige schade na brand aan boord in de haven van Palermo.
April 1966
Terug in de vaart
19-05-1972
Brug en verblijven beschadigd door brand.
April 1975
Aanvaring met het vrachtschip "Yousset" dat vervolgens zonk
03-12-1981
Brand in een van de bars, drie passagiers overlijden tijdens de evacuatie.
23-11-1982
Aan de ketting gelegd wegens grote schuld van de rederij, twee en half jaar later weer in de vaart.
07-10-1985
Het schip nabij Port Said gekaapt door Palestijnen.
09-10-1985
Werd de kaping opgeheven, waarbij een dode viel. Dit betrof een man in een rolstoel, hij had dezelfde voornaam als mij: Leon Klinghoffer).
30-11/02-12-1994
Tijdens de reis van Genua naar Durban met 579 passagiers, is het schip toen het de Rode Zee uitkwam en koers zette richting de Seychellen in brand geraakt. Het schip werd ontruimd zonder dat er slachtoffers vallen.
Het schip zonk op 02-12-1994 na een explosie in het voorschip in positie 07.14-N 51.20-O.