Bouwverslag Willem Ruys - schaal 1:100

  • Topicstarter Topicstarter Bismarckbouwer
  • Startdatum Startdatum
B

Bismarckbouwer

Guest
Binnenkort start hier het bouwverslag van de Willem Ruys.

Opa Jan
 
Ben benieuwd....
Motorschip of stoomschip....
Ik ben benieuwd naar een plaatje want ik weet niet welk schip het nou precies gaat....
 
@Opa Jan,

Ben zeer benieuwd!...

@Koen,

Stukje geschiedenis van het schip;
De Willem Ruys was een motorschip op scheepswerf De Schelde te Vlissingen gebouwd, onder bouwnummer 214. Voor de WWII waren de plannen al klaar maar tijdens de oorlog lag de bouw en plannen vrijwel stil. Pas in 1947 werd de proefvaart gemaakt. Ondanks alle vertragingen een modern schip voor die tijd. De Willem Ruys het vlaggeschip van de R. Lloyd.

groeten Paul
 
Ter inleiding

Beste mensen,

Ik ben gisteren, van 9.00 tot 14.30 uur bezig geweest om een foto te plaatsen, het lukt deze oude baas niet om het voor elkaar te krijgen. Binnenkort ga ik op visite bij een van de forumleden, deze zal het waarschijnlijk wel weten.

Momenteel ben ik bezig met de Bismarck. Helaas is dit een zeer traag project, (een paar plankjes per week) het heeft geloof ik 14 weken geduurd voordat ik eindelijk alle onderdelen van het dek in huis had. Dan 15 uur om het zaakje in elkaar te zetten en vervolgens weer in de wachtruimte voor dat je een compleet deel hebt van de opbouw. Er is weinig ruimte voor eigen inbreng.

Gezien het feit dat ik met pensioen ben, barst ik dus van de vrije tijd. Dus... op zoek naar een uitdaging.

Dagenlang over internet gezworven en 3 schepen trokken mijn aandacht. In overleg met een andere modelbouwer is gekozen voor de Willem Ruys.

Bouwtekening gekocht bij de NVM, schaal 1:200. Op naar de kantoorboekhandel en de hele handel uitvergroot naar schaal 1:100.
Inmiddels ben ik met de kiel begonnen.

Hier de maten van het originele schip:
Waterverplaatsing ..................22438 tons
Lengte op geladen lastlijn ..........184 meter
Lengte over alles .....................192 meter
Breedte op buitekant spanten...... 25 meter
Holte tot A-dek in de zijde...... 16.75 meter
Diepgang bij afgeladen schip..... 8.89 meter
Motoren ...............................8 x 4000 pk
Dienstsnelheid......................... 22 knopen
Passagiers ......................................840
Bemanning ......................................425
Laadruimtinhoud ..................35000kub. vt.

Groeten
Opa jan
 
nog een stukje geschiedenis.
toen zuid nederland in '44 bevrijd was, had de stad vlissingen geen stroom.
om de stad enigzins te helpen, hebben ze de stad aangesloten op de generatoren van de Willem.
of men was toen zuiniger met energie, of door het bombardement er veel huizen onderwater stond, waardoor minder energie nodig was weet ik niet, maar de stad vlissingen heeft ruim een jaar hierop gedraaid.
Loek
 
Hallo Loek,

Waar heb je dat gelezen? Voor zover bekend Proffiteerde Vlissingen in de noodwinter '44-'45 van de drinkwaterfabriek op de Willem Ruys. Dit water werd gedurende 3 maanden geleverd door de verdamper-installatie.

groeten Paul

nog een stukje geschiedenis.
toen zuid nederland in '44 bevrijd was, had de stad vlissingen geen stroom.
om de stad enigzins te helpen, hebben ze de stad aangesloten op de generatoren van de Willem.
of men was toen zuiniger met energie, of door het bombardement er veel huizen onderwater stond, waardoor minder energie nodig was weet ik niet, maar de stad vlissingen heeft ruim een jaar hierop gedraaid.
Loek
 
Hier een plaatje van de dame:
MS%20Willem%20Ruys.JPG
 
Nog een modelbouwer van de Willem Ruys...

Leuk, nog een bouwer te vinden van de Willem Ruys.

Mijn vader is in zijn jonge jaren ook begonnen met dit fraaie schip en dit model staat nog steeds bij hem op zolder onafgebouwd (stapelbouw methode, 1:100).
Ik hoop dat hij er toch weer aan gaat beginnen en heb om dat te stimuleren de volgende website voor hem gestart: ms Willem Ruys
Zodra hij verder gaat met de bouw ben ik van plan dat aldaar bij te houden. De site is nu simpel voorzien van enkele foto's van een stukje geschiedenis in een notendop, van de kielligging tot het zinken van de Achille Lauro (helaas zijn de Italianen niet zo goed omgegaan met de Willem Ruys). En inderdaad dit schip, toen hij onder de Italiaanse vlag voer met als naam "Achillo Lauro" was gekaapt door een Palestijnse groep (is later ook verfilmd).
Aanbod aan "Opa Jan": Ik kan eventueel de bouw van het model toevoegen aan die website als het plaatsen van foto's moeilijk gaat. Misschien kunnen we ook nog wat fotomaterial e.d. uitwisselen?

Met vriendelijke groeten, Léon.
 
Laatst bewerkt:
Nog wat historische feiten...

Historie:

1939
Heeft tijdens de gehele Tweede Wereldoorlog op stapel gestaan en is al die tijd wat aan gewerkt.

02-12-1947
Maiden trip van Rotterdam naar Java.

05 en 06-01-1953
In deze nacht vond er een aanvaring plaats met de "ORANJE".

1958
Bij Wilton-Feijenoord in Schiedam verbouwd tot cruiseschip (1045 pass.).


24-06-1964
Laatste vaart als Willem Ruys vanuit Lissabon, Portugal.
Laatste%20kaartje%201964%20Porto%20de%20Lisboa.jpg

1965
Het schip werd verkocht naar Italië, waar het werd verbouwd maar tijdens deze verbouwing is het schip in brand geraakt.

29-08-1965
Ernstige schade na brand aan boord in de haven van Palermo.

April 1966
Terug in de vaart

19-05-1972
Brug en verblijven beschadigd door brand.

April 1975
Aanvaring met het vrachtschip "Yousset" dat vervolgens zonk

03-12-1981
Brand in een van de bars, drie passagiers overlijden tijdens de evacuatie.

23-11-1982
Aan de ketting gelegd wegens grote schuld van de rederij, twee en half jaar later weer in de vaart.

07-10-1985
Het schip nabij Port Said gekaapt door Palestijnen.

09-10-1985
Werd de kaping opgeheven, waarbij een dode viel. Dit betrof een man in een rolstoel, hij had dezelfde voornaam als mij: Leon Klinghoffer).

30-11/02-12-1994
Tijdens de reis van Genua naar Durban met 579 passagiers, is het schip toen het de Rode Zee uitkwam en koers zette richting de Seychellen in brand geraakt. Het schip werd ontruimd zonder dat er slachtoffers vallen.
Het schip zonk op 02-12-1994 na een explosie in het voorschip in positie 07.14-N 51.20-O.

achilleb.jpg

 
Laatst bewerkt:
Reactie op geplaatste berichten

Roel,

Bedankt voor het plaatsen van de foto van de Willem Ruys. Ik heb mijn jeugd in Rotterdam door gebracht en veel passagiersschepen gezien. Maar alle schepen van deze maatschappij hadden van die afschuwelijke zwarte pijpen. Eindelijk krijg ik de kans om "wraak" te halen, mijn schip krijgt geen zwarte pijpen, wat het wel wordt dat zie ik ter zijner tijd wel.

Walrusklasse,

Inderdaad is de tekening schaal 1:200 en ze gaan uit van de stapelmethode. Ik kies echter voor de spantenmethode. Persoonlijk vind ik dat makkelijker als zo'n blok hout te moeten bewerken, komt bij dat ik op schaal 1:100 werk, moet er niet aan denken om ruim 4 meter aan scheepswand (2 x 2 meter) te vijlen en te schuren.

Ik wist wel dat dit schip een veel bewogen leven heeft gehad, maar zo'n lange lijst van toestanden had ik niet verwacht.

Ik hoop dat je vader het draadje oppakt, kan ik zo nu en dan eens kijken hoe hij de problemen oplost. De tekening geeft weinig tot geen uitleg en van de onleesbare en zeer slechte kopietjes (moet je ook nog voor betalen!) uit een van de uitgaven "de Modelbouwer"' wordt je ook niet veel wijzer.

Bedankt voor alle reacties

Opa jan
 
De Modelbouwer nr. 10, 15 oct. 1948: Wedstrijd Willem Ruys.

Opa Jan en andere belangstellenden,

Ik ben nu vanavond even bij mijn ouders en mijn vader kwam nog met interessante boekjes en tekeningen aanzetten. O.a. zeer gedetailleerde tekeningen van de schroeven en schoorstenen. Ik ga dit zoveel mogelijk als mogelijk is scannen. Bij deze stuur ik alvast een copy van het voorblad van De Modelbouwer nr. 10 van 15 oktober 1948 toe, waarin toendertijd een wedstrijd werd uitgeschreven voor het bouwen van de Willem Ruys in allerlei bouwstijlen. Leuke info en foto's. Bij deze heb ik het voorblad net even gescand en deze stuur ik via een PB even toe. Dat blad koste toen Fl. 0,75. Dat is nu wel even anders. Die kopiën van de NVM, zijn die ook van die uitgave van oktober 1948?

Mijn vader begon toen aan de bouw in de jaren 50 met de bedoeling deze op afstand te besturen via een draad. Toen moest je nog een examen afleggen om radiografisch te mogen gaan varen. De romp in stapelbouw is klaar, met een houten opbouw. Later maakte hij de opbouw opnieuw in aluminium, maar dan wordt het model topzwaar. Nu is het plan om de romp als mal te gaan gebruiken en deze van polyester te gaan maken. Ik zal binnenkort een foto maken van het model in de huidige status en deze plaatsen op de website.

Zo, dan ga ik nu weer even verder met scannen...


Groetjes, Léon.
 
Bouwverslag ms. Willem Ruys

Beste bouwers,

Eindelijk is het zo ver, deel 1 van de bouw van de Willem Ruys is klaar en te zien op www.willem-ruys.nl Léon (van de Walrusklasse) heeft voor zijn vader en ondergetekende een speciale website gemaakt voor dit schip.

Ik ben hem heel veel dank verschuldigd dat ik mijn foto's en verslag bij hem kan onderbrengen. Het kost hem uiteindelijk ook een hoop tijd om dit te verwezelijken. Léon, BEDANKT.

Ik hoop dat u allemaal mijn verlag wilt lezen en mij regelmatig voorzien van tips en truk's om het tot een goed einde te brengen. Ook krietiek is van harte welkom.

Groetjes Opa Jan
 
Foto album werkt nu goed...

Ahoy Jan,

Ik heb net het fotoalbum aangepast, deze werkt nu goed.
Misschien dat er nog mensen zijn die foto, video of enig ander materiaal hebben over de Willem Ruys, dan hou ik mij zeer aanbevolen.

Succes met de bouw Jan en ik hoop beide Willem Ruys modellen eens te zien varen tesamen. Ik weet dat er nog meer bouwers zijn van dit cruise schip, wie weet kunnen we een keer een Willem Ruys vaardag organiseren, eventueel met avondvaart erbij als de schepen mooi verlicht zijn.

Groeten, Léon.
 
Contact met Theo de Boer

Hallo Zoefke,

Ik heb onmiddelijk gekeken op de site, maar helaas kan ik niet het adres vinden van Theo de Boer. Mogelijk bent u in het bezit van zijn e-mail of huisadres. Ik zou hem graag vragen naar detail foto's van zijn enorme bouwwerk.

Opa Jan
 
Betreft Foto's

Hallo Léon,

Ik heb de foto's bekeken en er zit leuk en bruikbaar spul tussen, is het mogelijk om sommige foto's op mijn mail-adres te plaatsen, zodat ik deze uit kan vergroten? Als het antwoord positief is geef ik wel op welke foto's mijn voorkeur hebben

Opa Jan
 
Back
Top