Bouwverslag Willem Ruys - schaal 1:100

• Topicstarter Topicstarter Bismarckbouwer
  • Startdatum Startdatum
Even contakt gehad met de betrokkene en uiteraard ga ik geen persoonsgegevens verstrekken op een openbaar forum.
Theo heeft er geen bezwaar tegen dat hij wordt gevraagd voor het verstrekken van gegevens met betrekking tot het schip.
Zelf heeft hij geen e/mail adres, maar ik heb wel zijn telefoon nummer en dat zal ik even per PB toesturen.

Groetjes Hans.

Geen probleem voor de foto's Jan

@ Hans: Hartelijk dank voor de PB. Ik zal zeker ook contact met Theo opnemen zodra mijn vader aan de bouw verder gaat. Ik heb Theo net een dik uur aan de lijn gehad en hij is zeer bereidwillig. Voor hem ga ik ook een verslag toevoegen op de website, zodra ik bij hem langs geweest ben.

@Jan: Tuurlijk geen probleem. Mijn fotoverzameling is niet geheim, heb diverse foto's, filmpjes en artikelen van het grote wijde web vandaan geplukt. Als je bepaalde foto's snel wilt hebben, geef maar aan, dan mail ik ze je. Ik vond nog een liedje over de Willem Ruys, die mail ik je ook alvast, tevens met een tweetal scheepsgeluiden van een scheepshoorn van een enorm groot schip, het zou zo passen op de Willem Ruys.
Heb je al eens contact opgenomen met het KRL-museum (Koninklijke Rotterdamse Lloyd museum), het zit in Friesland. Mits ze genoeg fondsen kunnen regelen gaan ze mogelijk verhuizen naar Rotterdam overigens. En als je informeert bij het Marine Museum te Rotterdam kun je daar de tweed boeken in bestelling nemen over de Willem Ruys van de auteurs Frans Luidinga en Nico Guns (deel 1 is uitverkocht, maar komt opnieuw uit tesamen met deel 2 mogelijk in april 2009). Ik heb beide boeken in bestelling staan. Vooral deel 1 geeft heel veel info over het originele schip.

Groeten, Léon.

Laatst bewerkt:
De kiel is gelegd

Hallo scheepsbouwers,
Deel 2 over de bouw van de Willem Ruys is te lezen op

www.willem-ruys.nl

Gaarne uw reacties hier op deze site

met vriendelijke groet

Opa Jan

Hallo,

Zeer interesant de bouw van de Willem Ruys, echter ik kan het aangekondigde deel 4 niet vinden op de Willem Ruys site??

Gaarne informatie

JohnMGD.

Hallo,

Zeer interesant de bouw van de Willem Ruys, echter ik kan het aangekondigde deel 4 niet vinden op de Willem Ruys site??

Gaarne informatie

JohnMGD.

Sorry, John, dit is een slipper van ondergetekende, het moest inderdaad 3 zijn en niet 4. Maar hij komt er aan.

Opa Jan

Bouwverslag

Brave burgers,
Na vorige week verkeerde informatie te hebben gegeven, er stond deel 4, maar dat moest natuurlijk deel 3 zijn.
Dan is nu wel deel 4 te lezen op de site www.willem-ruys.nl
Met vriendelijke groet
Opa Jan

Laatst bewerkt door een moderator:
Willem Ruys

Langzaam tekent zich de vorm van het schip af.
In deel 5 de belevenissen van de afgelopen week.
Kijk op www.willem-ruys.nl
groeten, Opa jan

Noodkreet

HELP !!!
Op de tekeningen van de Willem Ruys, die ik gekocht heb bij het NVM, ontbreekt iedere aanwijzing naar dekhuis 1!. Dit dekhuis bevindt zich op het achterdek, zeg maar op de begane grond, om verder te kunnen opbouwen moet eerst dit dekhuis er opstaan.
Kan iemand mij helpen aan een tekeningen of foto's van hoe dit dekhuis eruit ziet ?

full

Opa Jan

Bouwverslag week 6

Voor de belangstellende,
het bouwverslag van deze week komt door omstandigheden enkele dagen later dan de vaste donderdag. León heeft niet eerder dan a.s. maandag de tijd om het op de website te plaatsen. Maar komen doet het.

Vandaag heb ik de schroefassen en schroeven ontvangen, kan ik eindelijk de romp van het schip helemaal dichtmaken en beginnen met de afwerking van de romp.

met vriendelijke groeten
Opa Jan

Hallo Opa Jan,

ik zag een filmpje op youtube (zie hieronder), en daar kwam ook een boek voorbij met allerlei plaatjes, van de machines, en van de layout van het schip. Als u kunt achterhalen wie dat filmpje geplaatst heeft, dan kan die persoon u misschien helpen met dat acherdek.

VrGr,

Theo
[URL="
filmpje[/URL]
object%3E

Bedankt René

Hallo,

Bedankt voor de schitterende gedetaileerde tekeningen. NVM tekening komt deels over met deze, maar wijkt hier en daar behoorlijk af. Afgezien van de plek waar ze staan, staan er op jouw tekening ook meer bolders.
Daar ik al deels de plattegrond had uitgevoerd, laat ik het maar zo, maar vul wel de ontbrekende delen aan.
Gelukkig kan ik nu ook de wanden gaan maken, daar had ik niets van.
Op de tekening staan 2 vierkantjes van 2 x 2 cm vrij donker gearceerd, weet jij toevallig wat dat is, en waar het van gemaakt is. (staan ook niet op de NVM tekening)

met vriendelijke groet

Opa Jan

Hallo Theo

Ik ben naar de site gegaan, en zie rechts op mijn scherm een heleboel verwijzingen naar filmpjes van de Willem Ruys. Helaas, als ik ze aanklik om ze te bekijken gebeurt er niets. Opa zal wel weer iets fout doen.
Bedankt voor de tip.

met vriendelijke groet

Opa Jan

Vertraging op website

Beste mensen,

ik heb een e-mail ontvangen van Léon, waarin hij zijn verontschuldigingen aanbied i.v.m. het nog niet geplaatste deel 6 over de bouw van de Willem-Ruys. Een en ander door persoonlijke verplichtingen. Ik vind het leuk dat Léon voor ons deze website maakt en verontschuldigingen zijn dus helemaal niet nodig. We wachten dus rustig af en zien het wel verschijnen.

Opa jan

Hoera, deel 6 staat er op !!

Hallo bouwers,

Deel 6 van mijn bouwervaringen met de Willem Ruys, staat op

www.willem-ruys.nl

Veel plezier met het lezen, het bekijken van de foto's en...... vragen staat vrij
met vriendelijke poot,

Opa Jan de Beer

Dat dekhuis is een goeie vinding!
Gaan ik in de toekomst toepassen hoop ik!

Voor de rest ziet het er gelikt uit en het is erg leuk om te lezen!

Dag Jan,

ik zie dat je balsa gebruikt voor je beplanking. Ik heb dit onlangs ook gebruikt op een van mijn projekten, het was de eerste keer, maar ook de laatste. Dat spul is goed voor vliegtuigen, niet voor schepen, al is het mijn eigen schuld: ik heb de balsa met PU hars geimpregneerd vooraleer ik de romp schuurde, alles is in stukjes weggekomen, ik heb nu een romp met putten en bultjes...

ik moet nu dit projekt van nul herbeginnen, met 3mm dik triplex huid, zoals ik het altijd vroeger deed...

Prachtige werk dat je hier verricht, alleszins...

de groetjes,

Laurent

Balsa problemen

Hallo Laurent,

Ik heb nog nooit problemen gehad met een huid van balsa hout. Ik heb 1,5 mm gebruikt, de eerste laag in de lengte van het schip, de 2e laag haaks er op, en de 3e laag weer in de lengte. Het het klopt wat je zegt, dat je vaak bulten en bobbels krijgt. Oorzaak, het zachte balsa hout reageerd heel snel op onvolkomen heden in de spanten en ook door dat het zo zacht is. Ik heb tussen de planken Bison Construktie lijm gebruikt, dit is een vullende lijm die glashard opdroogt. Maar troost je, ook ik zal moeten schuren en plamuren, bij mij zijn er ook bulten en holten.
Het voordeel is, dat ik een kennis heb, bij een plaatselijke autoschade bedrijf, die hem voor mij spiegelglad afschuurd en spuit. Het groffe voorwerk moet ik zelf doen.

groeten
Opa Jan

Back