Bouwverslag Wings 190

Videoverslag Wings 190

Geen foto's in deze post, wel een link naar een videoverslag.

Mijn lieftallige echtgenote en nog wat andere familie-leden (zie de video) wilden de Wings wel eens zien vliegen. Van die gelegenheid maakte ik gebruik door de videocamera in haar handen te drukken met de opmerking: 'Catch me if you can. . ". Dat is redelijk gelukt, na wat knip en plakwerk is dit het resultaat van dit heerlijke vliegapparaat!



Dit verslag komt tot je via Vimeo, helaas kloppen de verhoudingen niet helemaal omdat breedbeeld naar normaal is omgezet door Vimeo.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gaaaaaaaaaaaf!

He Jacob!

Gaaf hoor!
Weet je ook je totaal gewicht van jouw Wings?
Nu gauw samen omhoog!

mvg
Kees
 
Kees,

Gewicht staat al in de database van PH-AJH; maar liefst 940 grammetjes (uit mijn hoofd). De Mosquito is 100 gram zwaarder, ik gebruik een gelijke motor/regelaar/accu combi. Dus je begrijpt dat dit apparaat gaat als de spreekwoordelijke brandweer.

Vanmiddag op lage hoogte eigenlijk te turbulent op de plek waar ik vloog, maar met het gas er op vliegt ie lekker strak. Wil nu ook wel eens echt gaan hellingvliegen . . . :). Lijkt me erg gaaf.

Zodra het weer er een beetje op lijkt bellen we, gaan we de Wings 380 in het leven roepen!

Jacob
 
Gewicht Wings

Dan is de jouwe wat zwaarder uitgevallen als de mijne ( 800 gram )
Als de brandweer............dat kun je wel zeggen ja!
We bellen!
 
Supper strak..............van harte Jacob......
icon14.gif


De cameravrouw heeft moeite om eea bij te houden...........;)

Gr Harry
 
@ return: dank je! Ze vond het opnemen wel leuk, als het weer wat rustiger is gaan we het nog eens proberen

@ PL119: is inderdaad wat zwaarder: accu is een 3S1P, motor zit achterop en daarom vandaag toch nog wat extra lood in de neus geplaatst: 80 gram. Kom je 'kaal' toch we aardig bij elkaar in de buurt denk ik.

Groet,

Jacob Bos
 
toch een foto

Vandaag nog een aantal foto's gemaakt, dit is de opbouw voor de duwprop. Moet nog mooi aerodynamisch kapje omheen, maar voor de testvluchten van gisteren en vandaag hoefde ik daar niet op te wachten natuurlijk.

SV105540.JPG
 
3S Lipo............

Hoi Jacob,

Vandaag de 3S Lipo 1250 MAH ingebouwd.
Motor even laten lopen ( brandweer! ), uitgebalanceerd en even gewogen.
Ik kom op 720 gram.
Hoeft geen lood bij.
 
Tatu . . . tatu

Kees,

Das mooi. Nu nog een dagje mooi weer en dan kun je gaan. Of liever, gaan we samen!

Vandaag zelf nog even gevlogen nadat ik de ´technische ruimte´ van Wings heb afgemaakt. Natuurlijk weer een paar plaatjes voor het juiste beeld:

SV105557.JPG


Dat gele vlakje op de bovenzijde is een luchthapper, deze komt rechtstreeks op de motor uit. Deze zie je goud/brons kleurig glimmen.

SV105560.JPG


Nog even een blik in het inwendige van de machine-kamer.

SV105561.JPG


Jacob Bos
 
Kleurtje op de wangen

Dank voor de complimenten. Mijn dank gaat ook naar jou uit, had ik je niet ontmoet, had ik de Wings niet gezien. (Dit begint op iets te lijken wat niet zo bedoeld is . . . )

Maar mensen, ik kan me volledig aansluiten bij de woorden van Kees. FANTASTISCH apparaatje deze Wings. Echt eens wat anders, in bouwen en vliegen. Aanrader.

Jacob Bos
 
Wings update..........

Ha die Jacob!

Vanmiddag, voordat de kou Nederland in haar greep neemt, de Wings 190 voor de eerste keer gevlogen met een 3S Lipo en de Pulsar 15 met een 9 x 6 prop.

Ervaringen:

Wings gaat te recht omhoog. Heb vanavond de motor meer domp gegeven.
Ook de accu een cm naar voren geschoven. Zwaartepunt dus ook wat verder naar voren.
Motorloop ( vol gas ) is 11 minuten!!!!!............met een 1250 MAH 3S Lipo. Ik vind het knap!....;)

Volgende keer kijken of hij wat netter klimt.
Jacob...............hij blijft leuk!!!

Goede kerstdagen met je gezin......we zien elkaar!
 
Gefeliciteerd!

Kees,

Dank voor je bericht en mooi dat de Wings lekker vliegt! Misschien hebben we wel tegelijk gevlogen want ik heb hem gisteren ook nog gevlogen! Ik heb een vlucht van 25 minuten gemaakt, na afloop stond de spanningsmeter op 3,8 volt per cel. Dus het kan nog langer. Was trouwens niet continu vol vermogen.

Het omhoog trekken met motor aan heb ik ook wel wat last van. Ik heb dat opgelost door een mix in te stellen op mijn zender: combinatie van gas geven en down op het hoogte roer, bij mij was het 6%. Nu kan ik van idle naar full-power en de Wings blijft lekker rechtuit vliegen. Het enige verschil is de snelheid ;).

Jij ook hele prettige dagen, en zeker tot volgend jaar!

Jacob
 
erg mooi toestel en netjes gebouwd echt weer eens wat anders, die duwprop combinatie ziet er goed uit, leuk verslag

gr Andre
 
Vandaag lekker wat uurtjes aan de Wings 190 besteed: hij is los van de bouwplaat Is eigenlijk net zoiets als het bereiken van het hoogste punt van een huis.

Het blijft een ontzettend leuke kist om te bouwen, juist omdat de bouwwijze afwijkend is van de standaard: rib / ligger / beplanking.

De bouwwijze van de Wings zorgt er wel voor dat je af en toe wat corrigerende maatregelen moet nemen: door de koolstof draden die meegelijmd moeten worden komt de beplanking wat hoger uit. Dit zorgt er weer voor dat de latjes over de ribben niet mooi aansluiten. Dus eerst zorgen dat er met restbalsa een aansluiting komt en dan weer verder met de beplanking en balsalatjes.

Nog een paar foto's van de huidige stand van zaken:

SV105487.JPG


SV105490.JPG


effe een oud bericht op halen :).

Ik heb namelijk een extron wings 190 op de kop kunnen tikken.
maar ik kan helemaal geen duits....
nu het plan verwijst zichzelf uit, maar toch heb ik paar vragen over hoe je die carbon draaden moet verlijmen?

het lijkt me wel een gesukkel als je dit over heel de vleugel moet doen met epoxylijm.

hoe heb jij dit gedaan? en heb je de bovenkant en onderkant gedaan? want op het plan lijkt enkel dat je de onderkant moet doen maar bij jou is het blijkbaar de bijde kanten?

ook verdere tips an truks voor de opbouw is welkom :D.

ps: zeer mooi eindresultaat.
 
hoe heb jij dit gedaan? en heb je de bovenkant en onderkant gedaan? want op het plan lijkt enkel dat je de onderkant moet doen maar bij jou is het blijkbaar de bijde kanten?

ook verdere tips an truks voor de opbouw is welkom :D.

Dank voor je belangstelling, het is een heerlijke snelle zwever. Vooral voor aan de helling geschikt.

Koolstof draden heb ik in mijn herinnering als volgt gedaan (is al weer even geleden).

Model op de bouwplank vastzetten, koolstof draden in het midden van de vleugel vasttippen met CA en dan naar buiten werken door op gezette afstanden verder met CA aan te stippen. Daarbij had ik ook de uiteinden van de te lange draden buiten de vleugel vast gezet zodat je er wat spanning op kunt zetten. Het nadeel van deze bouwmethode is namelijk dat je eigenlijk een verhoging op de ligger produceert. Dat zie je dan later in de neusbeplanking weer terug. Dus zorg er voor dat je de draden zo vlak/plat mogelijk op de ligger vastlijmd. Na het vasttippen met CA heb ik ze met een kwast doordrenkt met dunne 24 uurs epoxy. Daarna weer afvegen om de draden zo droog mogelijk te krijgen.

Beide zijdes moet je volgens mij voorzien van koolstof. Weet even niet meer of dat volgens tekening/bouwplan is maar het geeft mij een veel beter gevoel qua sterkte.

De Wings heb ik niet meer in bezit omdat ik er eigenlijk veel te weinig mee vloog en omdat ik voor dit model vooral de lol van het bouwen vooropstond. Daarbij nog een motoropzetstuk gemaakt, paar uren gevlogen en verkocht..

Hoop dat je hier wat aan hebt, en anders gewoon weer vragen.

Groet,

Jacob Bos
 
Dank voor je belangstelling, het is een heerlijke snelle zwever. Vooral voor aan de helling geschikt.

Koolstof draden heb ik in mijn herinnering als volgt gedaan (is al weer even geleden).

Model op de bouwplank vastzetten, koolstof draden in het midden van de vleugel vasttippen met CA en dan naar buiten werken door op gezette afstanden verder met CA aan te stippen. Daarbij had ik ook de uiteinden van de te lange draden buiten de vleugel vast gezet zodat je er wat spanning op kunt zetten. Het nadeel van deze bouwmethode is namelijk dat je eigenlijk een verhoging op de ligger produceert. Dat zie je dan later in de neusbeplanking weer terug. Dus zorg er voor dat je de draden zo vlak/plat mogelijk op de ligger vastlijmd. Na het vasttippen met CA heb ik ze met een kwast doordrenkt met dunne 24 uurs epoxy. Daarna weer afvegen om de draden zo droog mogelijk te krijgen.

Beide zijdes moet je volgens mij voorzien van koolstof. Weet even niet meer of dat volgens tekening/bouwplan is maar het geeft mij een veel beter gevoel qua sterkte.

De Wings heb ik niet meer in bezit omdat ik er eigenlijk veel te weinig mee vloog en omdat ik voor dit model vooral de lol van het bouwen vooropstond. Daarbij nog een motoropzetstuk gemaakt, paar uren gevlogen en verkocht..

Hoop dat je hier wat aan hebt, en anders gewoon weer vragen.

Groet,

Jacob Bos

dus al is het goed versta heb je op de beplanking de carbondraden gelijmt en dan achteraf de ribben en de "liggers" op de beplanking gelijmt?
of begrijp ik dit verkeert?


Het is ook de bedoeling om er ergens een klein motortje op te zetten. ik wil er geen snelheids model van maken maar meer iets waar je rusting mee kan vliegen.
 
Back
Top