Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Vandaag lekker wat uurtjes aan de Wings 190 besteed: hij is los van de bouwplaat Is eigenlijk net zoiets als het bereiken van het hoogste punt van een huis.
Het blijft een ontzettend leuke kist om te bouwen, juist omdat de bouwwijze afwijkend is van de standaard: rib / ligger / beplanking.
De bouwwijze van de Wings zorgt er wel voor dat je af en toe wat corrigerende maatregelen moet nemen: door de koolstof draden die meegelijmd moeten worden komt de beplanking wat hoger uit. Dit zorgt er weer voor dat de latjes over de ribben niet mooi aansluiten. Dus eerst zorgen dat er met restbalsa een aansluiting komt en dan weer verder met de beplanking en balsalatjes.
Nog een paar foto's van de huidige stand van zaken:
![]()
![]()
hoe heb jij dit gedaan? en heb je de bovenkant en onderkant gedaan? want op het plan lijkt enkel dat je de onderkant moet doen maar bij jou is het blijkbaar de bijde kanten?
ook verdere tips an truks voor de opbouw is welkom.
Dank voor je belangstelling, het is een heerlijke snelle zwever. Vooral voor aan de helling geschikt.
Koolstof draden heb ik in mijn herinnering als volgt gedaan (is al weer even geleden).
Model op de bouwplank vastzetten, koolstof draden in het midden van de vleugel vasttippen met CA en dan naar buiten werken door op gezette afstanden verder met CA aan te stippen. Daarbij had ik ook de uiteinden van de te lange draden buiten de vleugel vast gezet zodat je er wat spanning op kunt zetten. Het nadeel van deze bouwmethode is namelijk dat je eigenlijk een verhoging op de ligger produceert. Dat zie je dan later in de neusbeplanking weer terug. Dus zorg er voor dat je de draden zo vlak/plat mogelijk op de ligger vastlijmd. Na het vasttippen met CA heb ik ze met een kwast doordrenkt met dunne 24 uurs epoxy. Daarna weer afvegen om de draden zo droog mogelijk te krijgen.
Beide zijdes moet je volgens mij voorzien van koolstof. Weet even niet meer of dat volgens tekening/bouwplan is maar het geeft mij een veel beter gevoel qua sterkte.
De Wings heb ik niet meer in bezit omdat ik er eigenlijk veel te weinig mee vloog en omdat ik voor dit model vooral de lol van het bouwen vooropstond. Daarbij nog een motoropzetstuk gemaakt, paar uren gevlogen en verkocht..
Hoop dat je hier wat aan hebt, en anders gewoon weer vragen.
Groet,
Jacob Bos