Bouwverslag Witte Zee III 1:50

dubbele roestangen :zou het niet doen

werkt alleen goed als de linkerstang exact gelijk is aan de rechterstang , anders wringt gans het boeltje en gaat er iets kapot of komt er iets los

dat dubbel "gestang" is iets wat is komen overgewaaid uit de vliegerwereld maar wat meestal vergeten wordt is dat men dat daar doet met kabeltjes zodat eventuele lengteverschillen er niet echt toe doen
t'ziet er natuurlijk geweldig uit maar ik vind het niet de oplossing

vervang ze dan door een 3 mm stang mocht je twijfels hebben aan die M2; daar bestaan ook kogelkopjes en dergelijke voor

mvg

Niks mis met dubbele roerstangen, mits nauwkeurig gemaakt, maar dat is iets wat je aan Leen wel over kunt laten :D
Belangrijk is: hart roerkoning - bevestigingspunt stang = hart servoas - bevestigingspunt stang. En dat natuurlijk aan beide zijde.

Laatst bewerkt:
Niks mis met dubbele roerstangen.

Precies, je kan beter trekken aan een stang dan er tegen duwen.
En dat kan als ze dubbel zijn, mocht je teveel duwkracht zetten (door wat voor reden dan ook) op de ene stang die daardoor uitbuigt, komt vanzelf alle kracht op de trekstang.
Dus twee dunne stangen is dan weer beter dan twee dikke stangen als de plaatsing en/of uitlijning niet optimaal zou kunnen.
Ik had voor een simpele afsluiter een M2 draadeind, dat ging krom en heb ik moeten versterken, omdat een trekstang niet mogelijk was.
Dus wil je met één roerstang werken, dan zal je die wel dik genoeg moeten maken.

hallo,

vorig weekend ook nog bezig geweest met het voor berghout
op enkele foto,s is duidelijk te zien dat het berghout niet geheel doorloopt

Uploaded with ImageShack.us

en zo hoort het dus niet

wist trouwens niet dat ze bij grote maat schroefen de naaf er los bij doen

en aan het stuurstang verhaal en servos, daar zal ik het weekend mee aan de gang, komt goed heren!

More to come, Stay tuned:cool:

Jan

hallo,

vorige week maandag had ik nog het een en ander uit Duistland besteld , qua profielen en plaatmatriaal, en had het dezelfde week al binnen!:D
echt Toppers die duitsers!
2czsj2s.jpg

er zaten zelfs nog snoepjes bij:thumbsup:
35n7v4h.jpg

heb platen besteld van 0,5 mm Polystyreen en 1 mm

2nssz1j.jpg

Servo, Zo beter Heren?

sqjacy.jpg

nu ik weer een stapel platen heb, gelijk aan de slag gegeaan met de accomodatie

2uq192p.jpg

genoeg ramen:mrgreen:, ben er nu klaar mee.

achterdek, ook ben ik vanmorgen nog bezig geweest met
de wichkamer, en de beting
4igbpg.jpg

en het leukste, kan rustig aan beginntjes maken met details
27xp1eq.jpg

en het moeilijkste project van de dag wat dit ding
zat enorm veel meet,reek en tekenwerk in
en heb er 2 kartonen mallen voor moeten maken om hem zo
te krijgen
an1ly9.jpg

alle wanden lopen namelijk naar binnen. maargoed, het is gelukt:D

en even iets voor de TS-61 Force
een offshore anchor, een knots van een anker, deze maat in het echt
weegt 10 Ton, flinke jongen dus, hij komt mooi op het achterdek te liggen van mijn Supplier.
helemaal zelfbouw, van 0,5 mm staal, en werkt echt (heb hem vanmiddag meegehad op de sleper, en anker trekt zichzelf mooi het zand in)
f23684.jpg

nou dit was het weer, tot de volgende keer:cool:

Jan

Netjes Jan. Volgens mij gaat het zo prima met je servo, misschien zou je de wartels aan de servo ook kunnen gebruiken bij je roer?
Het begin van de opbouw ziet er goed uit, je deur vindt ik ronduit prachtig. En dat op 1:50.

Natuurlijk niet.
Gaat hij maar een keer minder sms'en of naar de kroeg. :p

Sorry, geld speelt bij mij geen rol als ik het zo even mag zeggen.
Je maakt een schip maar één keer en dan doe je het goed of niet (tenzij het natuurlijk helemaal niet kan en dan laat je het zo)
Ik heb zelfs mijn damketting die voor de onderlosser bestemd was gebruikt als stuurketting (ook verkeerd, mogelijk wissel ik dat ooit nog wel)
Is inderdaad een stuk duurder in de 5 meter portie.

Ik gaf het hem ook "te overdenken" niet de verplichting.

Heel netjes kerel.. :worship: Ook die vryhof anker ziet er heel goed uit...
Maar dat zakje Haribo :shock: zat dat ook bij je bestelling... :mrgreen::mrgreen:

bedankt voor je reactie Vince, doet me goed!
Haribo zat er inderdaad bij, is stiekem ook de reden dat ik het in duitsland heb gesteld, spediaal voor de snoepjes:rolling:
en wat waren ze lekker:yes:

Netjes Jan. Volgens mij gaat het zo prima met je servo, misschien zou je de wartels aan de servo ook kunnen gebruiken bij je roer?
Het begin van de opbouw ziet er goed uit, je deur vindt ik ronduit prachtig. En dat op 1:50.

ook jij bedankt Steef!
goed om te horen;)

Neem je nog wel in overweging daar "damketting" of zoals sommige modelbouwers zeggen "stegketting" voor te nemen?
Wat er nu aanzit is jachies ketting.

er zit nu 2 meter ketting aan , ketting koste 1 euro de meter
vandaar, ik laat het zo hoor Harm, kan het altijd nog veranderen net zoals u zegt :

Ik heb zelfs mijn damketting die voor de onderlosser bestemd was gebruikt als stuurketting (ook verkeerd, mogelijk wissel ik dat ooit nog wel)

Jan

Jan, wederom helemaal toppie!

Schoorsteen is ook al klaar zie ik ;-)

Wat betreft de kosten, normaal zou ik zeggen wat Baggeraar zegt "je doet het goed of je doet het niet"
helaas leert de sanering je heel snel om genoegen te nemen met de dingen die je wel kunt.....en om nu 3 jaar te wachten met de bouw van mijn zwarte zee is ook zo wat :P

ziet er allemaal heel goed uit Jan !

kan me ook inbeelden dat het budget van een 17-jarige verschilt van het budget van een oudere andere modelbouwer en dat dan "geld speelt geen rol" niet echt van toepassing is
het was zo bij mij toch ;)

mvg

Jan, wederom helemaal toppie!

Schoorsteen is ook al klaar zie ik ;-)

Wat betreft de kosten, normaal zou ik zeggen wat Baggeraar zegt "je doet het goed of je doet het niet"
helaas leert de sanering je heel snel om genoegen te nemen met de dingen die je wel kunt.....en om nu 3 jaar te wachten met de bouw van mijn zwarte zee is ook zo wat :P

Hee Rick!,

bedankt man:D

ziet er allemaal heel goed uit Jan !

kan me ook inbeelden dat het budget van een 17-jarige verschilt van het budget van een oudere andere modelbouwer en dat dan "geld speelt geen rol" niet echt van toepassing is
het was zo bij mij toch ;)

mvg

Hee Ben

jij ook heel erg bedankt he!
ik vond personlijk het ketting niet echt een probleem
kleine moeite en kan er later altijd nog een ander stukje ketting aan zetten;)

Jan

zeg Jan, ik weet niet hoe het op de WZ zit maar op de ZZ heeft men later een of ander groot oog op de boeg gelast, ga je die er ook in maken als de WZ deze ook had?

ik heb iets veel specialers op de Witte zee zitten

zie je op de boegpunt een klep zitten?
2nbvygk.jpg

achter die klep zit een pijp/koker, die uitkomt op het
voordek.

bij mijn trekening is deze koker zichtbaar
en kan hem dus zelf ook erin maken

1073v9d.jpg

en tadaa, dat is het gat waar hij uitkomt op het voordek

het is een koperbuis die van voordek doorloopt
tot in de boeg, nu alleen nog even schanierende klepjes maken
en er voor doen.

ik denk dat de pijp niet echt lekker funcioneerde
en vandaar dat ze er later een groot panamakluis
op hebben gezet

maar vond dit zo,n leuk detail dat ik de pijp er op heb gezet
de kluis maak ik er ook nog op.

Jan

Dat is een heel mooi anker dat je gemaakt hebt. Die ketting kun je later nog wel aanpassen (hoewel er zo veel dingen zijn die ik zelf later ook "zou" aanpassen en dat komt er dan toch niet van).
Rare kluis daar vooraan op het schip. Zo'n afsluiting van de Panama is niet geheel raar. Wat wel raar is, is dat de klep aan de buitenkant zit! Op Chaconia zit er ook een klep op de panama, maar dat is aan de binnenkant.
Mooi staalwerk op je schip!

Rare kluis daar vooraan op het schip. Zo'n afsluiting van de Panama is niet geheel raar. Wat wel raar is, is dat de klep aan de buitenkant zit! Op Chaconia zit er ook een klep op de panama, maar dat is aan de binnenkant.
Mooi staalwerk op je schip!

klep zit inderdaad aan de buitenkant
maar heb op foto,s gezien dat er een touwtje aan zit, dus je kunt hem met een touwtje
omhoog doen

ook aan dek komt er en klep overheen
je kunt wel nagaan dat dat voor de veiligheid is
want het zal wel raar gaan als je door die pijp heen flikkert:eek:

Jan

Back