Bouwverslag WSAT Speedster

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door jitze, 16 aug 2021.

  1. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Laatst kwam ik de Speedster tegen: een Free Flight kistje met een spanwijdte van 39cm en mooie klassieke lijnen. Hij wordt gemaakt en verkocht door Wooden Shoe Aviation Toys (WSAT) -> gewoon van Hollandse bodem dus :)


    Wat mij nog naast het uiterlijk nog meer aantrekt aan dit toestelletje:
    • Je laadt hem eenvoudig op met een batterijblokje met 3xAA batterijen. Het vliegtuigje heeft een condensator. Niet eindeloos elastieken opwikkelen, maar gewoon even een paar seconden inpluggen en klaar.
    • De romp is volledig gesloten: dus het is niet nodig om met tissue/papier aan de slag te gaan voor de afwerking.
    Dus snel besteld. Zo komt het kitje aan:

    Wat zit er in de kit:
    • Een aantal plankjes lasergesneden balsa. Het is alweer een tijdje geleden dat ik zulk goed balsahout in een kit zag!
    • De drivetrain: een condensator met laadpoort gekoppeld aan de motor
    • De lader: een 3XAA batterijhouder met laadplug
    • Een reservepropellor
    • Stukje metaal voor het landingsgestel inclusief 'lagers' voor de wielen.

    Bij de set zit geen bouwbeschrijving maar een QR code waarmee je de online bouwbeschrijving kunt openen.

    Na inspecteren van de onderdelen is het tijd om te gaan plakken!

    De romp is opgebouwd uit een centraal deel met tweedelige ribben. Motor en condensator worden in een van de eerste stappen al ingebouwd:

    Vervolgens kan het rompje ingedekt worden. De romp is zeshoekig en de 6 delen hiervoor zijn al op maat. Het enige wat je moet doen is de zijkanten afschuinen zodat ze mooi op elkaar aansluiten.



    Dan even schuren:

    Het spinnertje, eerst even grof op maat snijden en daarna de motor aanzetten en de schuurklos ernaast houden:


    De wielen bestaan uit 3 balsa cirkels op elkaar geplakt. Ik vond ze niet zo goed gelukt en had nog een paar wielen van een ander Free Flight kistje liggen, dus hier ben ik afgeweken van de bouwdoos:

    De vleugels steek je aan de voorkant in een opening in de romp. Vervolgens buig je ze om de hulprib die op de romp geplakt zit en voila: je vleugel staat in profiel.


    Leuk detail: op de balsa plankjes staat 'Sheets of joy'. Dat is de essentie van van dit toestel. Geen haast, maar gewoon lekker genieten van het bouwen en de mooie vorm die ontstaat. Als ik het kitje een paar weken eerder was tegengekomen was hij meegegaan naar de camping om daar lekker een paar uurtjes te bouwen en daarna te vliegen.

    Het is geen beginnerstoestel om te bouwen maar als je goed de instructies volgt is het goed te doen. En er is weinig gereedschap voor nodig. Dit is wat ik heb gebruikt:

    Samen met zijn WSAT broertje, de Rookie:

    De Speedster is nu klaar voor de maiden. Het gewicht zit op 12,4 gram.
    Het lijkt me mooi om hem nog met een kleurtje af te werken en misschien wat spanlak om het hout te beschermen. Kan iemand mij advies geven hoe ik dit het beste kan doen?
     
    Cnn en Ton van Munsteren vinden dit leuk.
  2. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Kleur en spanlak gewoon met een kwast doen...
     
  3. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Ok, en dan eerst spanlak en daarna kleur? Kan ik gewoon hobbyverf/knutselverf gebruiken?
     
  4. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Met wat aangeleverde tips over het kleuren heb ik vandaag de Speedster afgemaakt. Ik heb het rompje blauw geverfd, gewoon met knutselverf van mijn dochter. Spanlak werd me afgeraden omdat de vleugel daardoor krom kan trekken. Daarom heb ik alles 2x dun in de blanke lak gespoten en licht nageschuurd. Het gewicht is nu 13,6 gram, nog steeds heel netjes. Nu wachten op een mooie dag met weinig wind!
     
    M.l.v.Doesburg en Cnn vinden dit leuk.
  5. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Vandaag was de dag van de maiden en ik heb iets belangrijks geleerd... :koud:

    Samen met dochterlief gingen we even vliegen. Zij met de Rookie en ik met de Speedster.

    Eerst even wat handstartjes met de Speedster om te checken of hij netjes vliegt. Dat ging prima, hij kon een tikkie 'down' gebruiken. Daarna de eerste motorstart met circa 4 seconden lading. Ook nu kon hij iets down gebruiken, dus ik heb het hoogteroer iets omlaag gebogen.

    Daarna volgde de tweede vlucht, wat voor vanmiddag ook gelijk de laatste was. Wat ik dus heb geleerd: kijk voor je het vliegtuig gooit eerst even boven je. Cirkelen er vogels rond, dan kun je beter even niet gooien. Doe je het toch, dan moet je of heel ver lopen of je bent je vliegtuig kwijt.
    Voor het gemak maar even een cirkeltje om de Speedster getrokken (klik op de foto voor een vergroting):

    Wat er gebeurde: ik had hem circa 7 seconden geladen. Daarna ging hij dus op de motor omhoog maar ik vond dat hij verdacht lang bleef stijgen. Pas toen zag ik de vogels lekker thermieken. Snel nog even een foto geschoten en toen ben ik achter het toestel aan gaan rennen. Uiteindelijk landde hij vlak voor de bomenrij en kon ik hem weer veilig mee naar huis nemen.

    Het lijkt me prachtig om hem nog een keer in een thermiekbel te gooien, maar dan wel met windstil weer... Tot die tijd kijk ik eerst even omhoog voor ik hem gooi :)
     
    Taylorcraft, Cnn en M.l.v.Doesburg vinden dit leuk.
  6. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    hahahaha geweldig Jitze dat had ik graag willen meemaken.
     
  7. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Het blijft toch lachen, de charme voor mij is de spanning die zo'n vlucht met zich meebrengt; ooojeee, die bomen, gaat ie erin, land ie net ervoor...of gaat ie erover om vervolgens nog hoger met de bel mee te gaan? Dan de opluchting wanneer de daalvlucht begint, geen obstakels in haar pad....haast een genant gevoel van euforie wanneer je t kleine ding weer in je handen hebt en opschept over die mooie vlucht. Bedankt voor het delen van je fun! Via vrij betrouwbare bron heb ik vernomen dat die kitjes ietsje goedkoper zijn geworden, mocht ie ooit toch nog wegvliegen;)
     

Deel Deze Pagina