Bouwverslag X-tra 60

Nooit metalen bouten gebruiken, dan raas je alles stuk bij een brute landing. Als je denkt dat het niet sterk genoeg is, neem dan teflon schroeven (zo doe ik het steeds). Voor dit kleine toestelletje zijn 4 M4'tjes in gewone nylon al genoeg. Bij m'n raven van 10.5kg staan er slechts 4 teflon M5 boutjes, maar wel op de juiste plaatsen, daar waar het meeste kracht komt.

Dat is een goed advies voor meerdere van ons....
Wie heeft die Teflon boutjes in de verkoop? Skiffy?
Hoe kan ik ziek dat een "plastic" boutje van teflon is?

Hans Delemarre

Ik koop deze teflon boutjes in een goede ijzerhandel. Let op, in een modelbouwwinkel is de kans reël dat ze je gewoon nylon boutjes gaan aansmeren.

(Vraag gewoon: "zijn dit echte NYLON boutjes?" als ze ja zeggen, zeg'k gewoon dat ik ze niet moet hebben :D)

Toenet even de ribben van de andere vleugel overgenomen op balsa/triplex:

HPIM2145.jpg

HPIM2146.jpg

Daarna nog even wat geplamuurd:

HPIM2150.jpg

HPIM2151.jpg

En nog een foto van de montage van het landingsgestel:

HPIM2153.jpg

heej hoe ga je je motorkap van je mal afslopen? ik bedoel, heb je nog een gelcoat of een laagje van t een of ander ertussen gedaan?? Ben wel benieuwd want ik heb nog meters glasdoek liggen en wil daar ook wel iets mee gaan doen, alleen het maken van mallen is zo lastig en oneindig veel werk...

Trouwens, als iemand nog intresse heeft, ik heb zeer veel hoge kwaliteit 46 gram/m2 glasdoek liggen. Misschien een raar getal, maar dat komt omdat dit gebruikt werd bij de bouw van de f-16 staart en rompdelen (door fokker...in de goeie oude tijd)...

Ik heb er thinner in laten lopen en een nachte laten staan...de volgende ochtend is het zo dat je het er zo uit haalt. Maar ik denk dat ik toch maar een motorkapje bij Hobbyin bestel. Of zijn er voor de x-tra 60 ook motorkappen in de stijl van een extra 300/330 te krijgen?

Gr.Pierre

Nog ff een vraagje:

Stel ik wil antivries injecteren in de uitlaat om een goed rookeffect te krijgen...hoe kan ik dit dan het beste doen? :oops:

volgens mij is dat niet het carteldexel. Want dat is de achterkant van de motor.
Maar het wordt aangesloten waar de uitlaat tegen de motor aan zit. Zodat de rookvloeistof in de hete uitlaatgassen komt, die net uit de motor komen.

groeten Paul

kom op jongens, deze vragen svp in een van de smoke draadjes !!

houd dit hier :ontopic: over de bouw van de Xtra modellen.

Zo...weer verder gegaan met de bouw van de vleugel:

HPIM2338.jpg

HPIM2339.jpg

HPIM2340.jpg

Nog even de uitsparingen voor de bedrading e.d. uitzagen:

HPIM2341.jpg

Uitsparing voor de demper ingedekt met 2mm balsa:

HPIM2343.jpg

Vleugelribben op de liggers geplakt:

HPIM2357.jpg

HPIM2358.jpg

HPIM2359.jpg

De "mal" voor de grote vleugelbuis-gelijders:

HPIM2360.jpg

Motorkap officieel mislukt :wink: :

HPIM2361.jpg

Hmm nu zit ik toch met een probleem: Hoe krijg ik het closed loop Pull Pull systeem nog ingebouwd met al een ingedekte romp :oops: :oops: :oops: :oops: .....!?!?! Een lange dunne boor?

;) met die vraag zit ik op het moment ook.....

Ik zat te denken om zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant een gleuf te vijlen en op die manier een gat te creeéren voor een plastic mantel waardoor de draad moet gaan lopen.

Hmm...dat zie ik niet echt zitten...Ik denk dat ik de handboor ga modificeren en hem een halve meter te verlegen oid :wink: Ik hoef op zich maar door 2 of 3 balsa spantjes geloof ik.

Back