bouwverslag Yak 54 ep van hobbycity

ik heb net een yak 54 gekocht bij hobbycity met de volgende setup:

motor: tr 35-42C 1100 kv outrunner
esc:turnigy sentry 40 amp
servo: gws park hpx 19gr
lipo: 2200mAh 3S 25C (met esky lader, lijkt simpel en goedkoop maar werkt degelijk!)
prop: 12 x 6 apc

full

ik heb zeer weinig ervaring met electro vliegen (enkel nitro gevlogen) maar wil me nu even toeleggen op de electrische 3D toestellen (heb ook nog een eflite edge 540)

de yak kwam goed verpakt binnen, wel met een boete (douanetaksen heet dit hier in B) van 10 euro, nu ja, geen grote bedragen...
wat mij vooral opvalt is de eerder triestige handleiding, gelukkig heb ik al wat bouwervaring, maar toch is het leuk een goeie handleiding te hebben.

er ontbreken ook een aantal stukken zoals pushrods, kwiklinks voor het pull pull systeem (die ik toch niet ga gebruiken) maar voor de rest ziet alles er ok uit!

na het strijken van de cover, ben ik begonnen met het 'tunen' van de wheelcovers, vond het wel leuk zo:

full

de servo's passen niet direct maar met een beetje uit te hollen lukt het wel:

full

ik twijfel nog een beetje hoe ik het achterwiel zal vastmaken maar mijn idee is als volgt, het lange uiteinde plakken aan de onderzijde van de rudder met 5'epoxy:

full

de motormount ziet er zéér broos uit en daarom heb ik met ca-lijm alles nog eens vastgeplakt en het werkt, er is geen torsie meer!

full

full

jammer misschien dat ik geen pullpull systeem kan gebruiken, want de buisjes zijn reeds voorgemonteerd, dan maar een staafje erin duwen, lukt ook, een makkie!

full

full

zo, ben benieuwd hoe het verder zal lopen! tips zijn altijd welkom !!!

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Leuk kistje zeg :) Ook een mooi kleurenschema !

wat mij vooral opvalt is de eerder triestige handleiding, gelukkig heb ik al wat bouwervaring, maar toch is het leuk een goeie handleiding te hebben.

Nou ... daar zijn ze zelf anders heel trots op, kijk maar wat er in de omschrijving staat ;)
Yak54 comes with nice instructions (including pictures and decent english) as well as a full set of hardware.

De invoerkosten vallen me alles mee :) Ik lees hier wel gekkere voorbeelden :(

Wat ik me wel afvraag, bij Hobbycity geeft de verzendkostenlijst niet hoger aan dan 2,5 Kg, hoe heb je dat ding dan toch opgestuurd gekregen en wat betaalde je aan verzendkosten ?

Wat betreft je achterwiel: zit er in het richtingsroer niet een gat waar die lange pen ingaat ? Lijkt me wel logisch, zo wordt het meestal gedaan. Wat epoxy op de staaf en er in schuiven :)

Klein puntje van kritiek: het linkje aan de aileron zit er erg iel uit, zou mij geen vertrouwen geven ...

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Shipment Air Parcel (BELGIUM) 4500g - 4999g $60.35

niet weinig natuurlijk maar totaalkost blijft wel redelijk...

ja, menno, die linkjes zijn echt wel niet te vertrouwen, ik moet nog naar de shop om degelijke te kopen ('t zou jammer zijn é)

ik denk dat die jongens snel tevreden zijn met hun vertaalde handleiding....nu, eerlijk gezegd is mijn chinees ook niet zó vloeiend...

Hoi,

aha ... BELGIUM ! Dat had ik even niet in de gaten :rolleyes:
Gek dat ze dat niet naar NL willen sturen ...

Ooowww ... niet goed gekeken :oops:

• Air Parcel (NETHERLANDS) 3000g - 3499g $39.68
  • Air Parcel (NETHERLANDS) 3500g - 3999g $43.52
  • EMS Express to Netherlands(MAX 4kg) $68.17
Kan dus wel, maar zoals je al zegt, kosten lopen flink op :(

Linkjes: ik zou even iets halen van Dubro of zo :) Dan weet je zeker dat je er op kan vertrouwen :)

Nou, klaarmaken dat ding, ik hoorde op de radio dat het weer een klein beetje beter gaat worden :yes: VLIEGEN !!!

Grtz,
Menno

Op onze club zijn er ook dergelijke arf-jes uit het verre en goedkope China, de steeds weerkerende goede rad begint met: alle verbindingen nalijmen met secondendrupjes.

ik twijfel nog een beetje hoe ik het achterwiel zal vastmaken maar mijn idee is als volgt, het lange uiteinde plakken aan de onderzijde van de rudder met 5'epoxy:

full

!!

Het lange end word in het zijroer geprikt voor het monteren van de scharnieren.
Net als voor de scharnieren is er wel een boring waar hij in past.

Mvg johan

ja johan, normaal doe ik het altijd zo maar er is echt niks voorzien in de rudder om dat lange eind erin te steken, ik vrees ook dat de rudder te smal is om er iets degelijks van te maken...

ik dacht aan het volgende:

full

nu ja, het is goedkoop (dat weet ik ook wel) maar misschien lukt het wel om er veel uit te halen, beetje creatief zijn en hopen dat ie niet uiteen valt in de lucht... :)

motor monteren

zoals jullie weten ben ik nieuw wat electro betreft, nu misschien een heel domme vraag maar ik raak er niet uit: hoe installeer ik de motor? ik heb er een prop adapter bijgekregen maar moet ik daar dan nog een gat in boren? ik weet het echt niet....
ook het alu kruis, gebruik ik die? zoja, aan de binnen of buitenkant van het houten frame?

full

full

Hoi,

zo'n motor kan je aan twee kanten gebruikenl, de as kan je namelijk zowel aan de voorzijde als aan de acterzijde laten uitsteken.

Als je de prop op de as wil monteren, heb je een andere prop-meenemer nodig zoals deze bijv.

collet.jpg

Mocht je dat willen, neem dan even de maat van de as op, ik vermoed dat het 3 of 3,17 mm is of misschien wel 4 :)

Grtz,
Menno

En pas op als je er zo eentje besteld bij Hobbycity. De maten kloppen daar niet altijd. De laatste twee dat we hier besteld hebben paste niet voor de maat die aangegeven was. In de commentaren (onder het product) staat wel meestal de juiste maat ...

Grtz Matanza

bedankt voor de tip maar te laat, ik had er 2 besteld en duidelijk doorgegeven dat ze 4mm moesten zijn, toch waren ze te klein...na een aantal mailtjes besloten ze dat het mijn schuld was...rare jongens die chinezen...

nu ja, ik zal ergens anders de propadapter bestellen...iemand een tip?

terug een beetje verder gewerkt aan de yak:

- staartwiel eraan (net als foto hierboven)
- servo's geïnstalleerd
- motor erop (heb de firewall wel met epoxy ingesmeerd en zo verstevigd)
- nieuwe kwiklinks (steviger, had er nog liggen van mijn fieseler)
- de cowl (moeilijke bevalling maar toch ok)

nog te doen:

- zwaartepunt zoeken en kijken waar de lipo komt
- heb een nieuw landingsgestel besteld in carbon + staat hoger voor mijn 12 x 6 prop
- wachten op de prop adapter
- servo voor de rudder zit niet stevig genoeg dus wat extra hout er tegen aan plakken

full

full

full

full

full

full

Ik heb deze Yak een tijd geleden overgenomen van iemand. Daarmee kwam de mededeling, ja, verstevig wel even de motorbox, die is wat fragiel. Verstevigd met wat carbon staafjes. Paar vluchten ging dat goed. Totdat ik in een enthousiaste bui tijdens vlucht van 0 tot 100% ging op gas. Toen zag ik mn motor los komen van de romp.

Alles is nu weer opgeknapt, en vliegt weer als de beste, maar voor mij, met 900W aan vermogen was de motorsteun-box-doosje-unit-apparaat (hoe noem je zo iets?) te zwak.

bedankt voor de tip! zal ik zeker verstevigen...

heb ook gezien dat er een torsie is op de romp, met andere woorden: de elevators staan niet 100% loodrecht ten opzichte van de vleugels, wat zou dit doen met de vliegeigenschappen?

zal proberen met een heatgun wat graadjes te redden...

heb dan de motormount met epoxy wat zitten verstevigen, dus dat zit wel goed denk ik!

ik kon het niet laten maar heb al een maiden op het strand gemaakt deze middag, amai, de instellingen waren nog niet 100%, de yak reageerde zeer snel! vloog stabiel, dus het zwaartepunt zit ok en de rolls waren super snel...
opstijgen neemt toch wel wat plaats in beslag (mijn eflite daarentegen heeft maar een 1/2 meter nodig)

de landing was wel wat minder, bijgevolg het houten plaatje met gestel eruit...gelukkig geen grote schade + nu weet ik tenminste waar de zwakke plekken zitten...alles verstevigen is de boodschap voor deze yak!!

er komt natuurlijk nog een filmpje ervan!

2 vraagjes:

- ik heb een grote uitslag van ailerons/elevator maar hoe regel ik die gevoeligheid ervan? kan ik mijn stickbeweging wat minder gevoelig maken? (heb een mx12) heeft dit iets ter maken met die exponentiels?

- als een lipo bijna leeg is, vermindert dan ook het signaal naar je ontvanger toe?

groetjes,
tom

Hoi,

inderdaad exponential gebruiken :)
Stel bijv. 30 of 40 % expo in op je MX-12:

Druk op [ENTER] (dit doe je door [SELECT] & [DOWN] tegelijk in te drukken
blader met [DOWN] OF [UP] totdat je in het D/R & EXPO menu zit
kies met [EDIT] + of - totdat je AIL ziet staan
kies met [ENTER] de EXP
stel EXP in met + of -
druk als laatste [ENTER]

Overigens kan je exp op ale je roeren gebruiken, naargelang je wenst.

Hier nog een duidelijk grafiekje:

exponentialgrafiekor5.jpg

Een Lipodie wat verder ontladen is zou geen invloed op je ontvanger mogen hebben, tenzij het een 2.4 Ghz ontvanger is. Er zijn wat problemen bekend bij een spanningsdip, zoek maar ff met google of zo ...

Grtz,
Menno

Back