Bouwverslag Yoda nürflugel

Ik was al een enige tijd op zoek naar een Horten via een klant van mij kreeg ik een tip dat er een beste man in Lebus Duitsland een club genoot van hem nog een frees set had liggen die hij wel van de hand wou doen.
Deze beste man was een man op leeftijd al ver in de tachtig en wou inderdaad
de set wel verkopen. Daar gekomen had hij niet alleen deze frees set van de Horten XIV liggen

full

maar mijn oog viel ook nog op een bouwdoos van de Yoda.

full

deze nürflugel had ik al een paar keer op de helling gezien
en dit leek mij ook wel wat. De beste man wou deze ook wel van de hand doen want hij ging toch niet meer bouwen.

Dus bij deze wil ik jullie forumleden trakteren op het bouwverslag.

Als eerste moet ik een bouw plank maken in de vorm van de vleugel

full

daarna eerst maar eens de ribben sorteren deze zijn keurig laser gesneden
alleen niet genummerd

full

bij de bouwtekening zit een soort sjabloon waarop je de ribben kunt uit sorteren.

full

daarna nummeren. Wat ze ook nog ter controle gedaan hebben is dat elke rib een ander voetje heeft die ook weer terug komt op de tekening.

full

daarbij komt wel weer bij dat je ze voorzichtig moet uitdrukken omdat ze uitgehold zijn.

full

na een uurtje of twee was dit werkje gedaan en was het tijd om de koolstof staven op maat te maken. Wat de producent heel mooi in de bouwbeschrijving vermeld is dat je bij het bewerken van de koolstof beschermende middelen moet dragen waaronder een stofkapje. Wat veel mensen niet weten is dat de stof van koolstof kanker verwekken is. Ik heb bij het opmaat snijden de tekening als lijdraad genomen en niet de beschrijving. Bij het op maat zagen van het koolstof een plakband ter voorkoming van splinteren op het snijvlak en hup zagen met die hap. Je moet vanaf hier wel rekening houden of je hem deelbaar wilt maken of niet. Ik ga hem deelbaar maken ivm transport.

full

full

Nadat dit gebeurt was kon ik beginnen met de midden sectie van de hoofdligger deze loopt in een punt dus die moet pas gezaagd worden.

full

daarna moet je drie watten staafjes pakken en de kop eraf snijden deze gaan
voor in ter versteviging van de knik

full

Staafjes goed insmeren met epoxy erin drukken en de twee buisjes opmaat buigen en fixeren op de tekening.

full

full

zo dit alles moet drogen en dan een koolstof kous over de knik twee lagen en laten drogen. het mooie van dit is dat je niet echt op het gewicht van teveel epoxy hoeft te letten omdat de knik voor het zwaartepunt ligt en bij de meeste nürflugels moet wel lood voorin.

tot zover deel 1

wordt vervolgd ..............

Laatst bewerkt door een moderator:
Ontzettend gaaf apparaat, dat ga ik volgen!

BDoets hier op het forum heeft dacht ook ooit de Yoda gebouwd of hij is er zelfs nog mee bezig. Zou je altijd contact mee op kunnen nemen mocht je wat hulp gebruiken;)

Succes!

deel 2

Zo het koolstof midden deel was mislukt tijdens het drogen is hij op een of andere manier los gekomen en toen was de hoek verkeerd :( ach ja gewoon een nieuwe maken.

Eerst maar even een dummie gemaakt zodat ik tijdens het drogen wat pas werk kon doen.

full

Gelijk maar even de hoofd liggers in elkaar gelijmd, deze bestaat uit een 8 mm koolstofbuis en daarin wordt de laatste 32 cm een 6 mm koolstofbuis in gelijmd.

full

Nou ik dacht toe eens een keer de bouw beschrijving te gaan volgen normaal gooi ik die aan de kant en lees deze hooguit als ik vast zit ( bijna nooit).

full

nou ik kwam er toen dus achter dat deze handleiding wel gelijk bij het oud papier kan over de eigenlijke bouw staat er weinig in. Ik zal hem maar in het archief gooien. In het begin dacht ik nou die bouwbeschrijving is wel nauwkeurig want er stond op de gram nauwkeurig in hoeveel lijm je nodig had.

full

Zo dan maar uit mijn 20 jarige bouw ervaring putten :D. eerst maar eens de lijsten erbij gepakt de achter lijsten zijn gefreesd en gedeeld deze eerst maar eens af gewerkt en gelijmd op de tekening.

full

Wat ook wel leuk is van de bouwbeschrijving is dat ze uitgebreid erop in gaan waarom ze de vleugel niet in het midden delen maar een midden deel bouwen.
Maar in de gehele bouw beschrijving komen ze er niet op terug hoe ze dit dachten te doen althans ze vermelden nog dat rip 3 er twee keer in zit om dat je hem daar moet delen.

Zo de beginnen eerst maar eens met het midden gedeelde, ...............

Jammer, maar zulke dingen gebeuren zo nu en dan. Op de eerste foto in post #1, waarbij je het middenstuk op de tekening had geplakt, had ik eigenlijk al direct het idee dat deze niet helemaal in lijn liep met de tekening :confused:.

Hee, eindelijk weer eens een Yoda! Welke maat is dat, de twee meter? (er waren er drie geloof ik, 150, 180 en 200 cm)
Hier kan je een eerder Yoda draadje lezen:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/bouwverslagen-vliegen/36439-yoda-1m80.html
Gestart door Dentompie, en later overgenomen door mij. Dentompies foto's zijn verdwenen, de mijne zijn er nog.
Ik kan je alvast een paar dingen vertellen over mijn Yoda: Kijkt uit met bespannen - een rib bij de deling werd door de Oracover zo krom getrokken dat er een blijvende kier ontstond. Ik heb dat deel later opnieuw gecoverd.
Ik weet niet of je al plannen hebt voor een rompje; ik had een Dove shampoflesje gebruikt, dat paste heel aardig en een standaard spinner sluit goed aan op de bodem van het flesje. Dove is inmiddels overgeschakeld op een ander model flesje maar... als je wilt heb ik er nog eentje liggen, interesse? :D
Tot slot, een minder fijn bericht: hoewel het vliegbeeld van mijn Yoda geweldig was, eindigden veel vluchten door een onbedwingbare flutter. Ik heb geen idee hoe je dat zou kunnen voorkomen... ik weet wel dat de mijne een tikje zwaarder was uitgevallen dan wat de ontwerper adviseert... misschien is het zaak om het gewicht erg in de gaten te houden... voor mij is het aanleiding geweest om de Yoda uiteindelijk weg te geven, ik had er geen lol meer in om hem als een kolibri te zien fladderen.
Maar op de Zanonia website (waar de Yoda vandaan komt) wordt geen enkele andere ervaring verteld van flutterende Yoda's, dus ik zou zeggen, wanhoop niet...
Ik wens je veel succes, en blijf het volgen.
O ja, ik begin dezer dagen met een andere bizondere vliegende vleugel: de Parabola 2. Komt ook een bouwdraadje van, maar ik zit nog te wachten op een paar bouwmaterialen. De Parabola gebruikt als liggers geen carbon vliegerstokken zoals de Yoda, maar carbon pijlschachten uit de boogschietsport. Die zijn diagonaal gewikkeld, en dus een stuk stijver.

@Discus2ct
Jammer, maar zulke dingen gebeuren zo nu en dan. Op de eerste foto in post #1, waarbij je het middenstuk op de tekening had geplakt, had ik eigenlijk al direct het idee dat deze niet helemaal in lijn liep met de tekening

Op die foto had ik heb tijdelijk op gespannen de oorzaak van het vertrekken van de ligger was dat ik bruis epoxy binnen in heb gebruikt, maar die heeft meer kracht dan gedacht:(

@bdoets het is inderdaad de twee meter versie. Ik had jouw verslag al drie keer gelezen voordat ik begon :D. Wat mij opviel in jouw verslag was dat jij een in de handleiding geen vermelding over de servo's kon vinden en ik heb er vier pagina's over in staan. Ik heb inmiddels een nieuwe handleiding gisteren avond van Bernd Pfeiffer gekregen die van mij was niet compleet. Hier staat het hoe en wee van de vleugelbouw wel in. Wat fluuter betreft waarschuwen ze inderdaad dat je hem vooral niet te zwaar moet maken dit had hier invloed op.
Tevens gaan ze in het servo hoofdstuk er duidelijk op in dat je niet te kleine servo's moest kiezen ivm flutter.
Tja en wat het bespannen betreft wordt dit echt lachen, het probleem dat jij bij de ribben had hadden hun ook al ontdekt en ze hebben nu versterkingen in de doos zitten. Wat betreft rompje ben ik nog niet uit net als de motorisering.

De parabola is ook een hele mooie maar ik heb momenteel nog twee vleugels op de bouwplank staan de Horten en ik ben bezig met een vol CFK 1,6 meter eigen ontwerp nuri. En inmiddels is er nog een nuri op de planning komen te staan Das bunte Huhn dus werk zat.

@ Dirk
Hmmm ... zie ik in die koolstof buis een scheurtje in de lengterichting?
Goed gezien ik zag het ook bij het foto's plaatsen.
Ik ga hier een koolstof kousje om doen.

Wat mij opviel in jouw verslag was dat jij een in de handleiding geen vermelding over de servo's kon vinden en ik heb er vier pagina's over in staan.
Op de een of andere manier heb jij een heel andere "uitgave" dan ik, er staan meer dingen in jouw verslag die bij mij anders waren (weet nu uit m'n hoofd niet meer wat).
Wat fluuter betreft waarschuwen ze inderdaad dat je hem vooral niet te zwaar moet maken dit had hier invloed op.
Tja erg veel gewicht valt er niet te besparen, mijn bouwervaring was wat roestig toen ik 'm bouwde maar als ik terugdenk zou ik hooguit wat gewicht kunnen winnen bij de centrale koppeling van de twee carbon staven, en bij de winglets; daar zou je gaten in kunnen snijden. Maar dan moet er wel weer oracover op, daar gaat je winst... Mijn Dove rompje was ongetwijfeld lichter dan sommige rompjes op de Zanonia site. Wel had ik er toen een 3S 1000 mah lipootje in en ik heb nu overeenkomstige lipo's die duidelijk kleiner zijn, de techniek heeft niet stilgestaan.
Tevens gaan ze in het servo hoofdstuk er duidelijk op in dat je niet te kleine servo's moest kiezen ivm flutter.
Dat stond er bij mij in elk geval niet bij. Kweeniehoor... met grotere servo's wordt-ie ook weer zwaarder (ik had er 9 grams servo's in zitten en die waren eigenlijk al een fractie dikker dan het profiel) en bovendien flutterde de hele vleugel, zag er echt heel gek uit. Ik was al heel blij dat de mijne zonder extra lood precies goed uitkwam qua CG, dan zou je toch denken dat er iets klopt (servo's waren dus niet te licht!)
Tja en wat het bespannen betreft wordt dit echt lachen, het probleem dat jij bij de ribben had hadden hun ook al ontdekt en ze hebben nu versterkingen in de doos zitten. Wat betreft rompje ben ik nog niet uit net als de motorisering.
Kijk die versterking dat is mooi meegenomen, dat lijkt me één probleem minder...
Als je zo'n Dove flesje wil hebben PM me maar, dat kan met de post... ik heb nog een witte en een bruine liggen...

Laatst bewerkt:
deel 3

@Bart bedankt voor het aan bod voor het dove flesje maar volgens mij doe jij het zelfde als ik, ik speur altijd de make up flesjes, deodorant e.d. van mij vrouw en dochter af en als ze leeg zijn moeten ze ingeleverd worden. Maar op dit moment weet ik nog niet wat ik met het rompje wil.
Als ik naar de motorisering kijk zeggen ze dat hij met een speed 280 al vliegt dus een 2S pakketje dan was die 3s van jouw toch iets te veel
En dan is het voor mij natuurlijk makkelijker alweer wat verder met de techniek.
Ik ben er wat motorisering wel uit. het wordt een AHM 20-10 AHM BRUSHLESS en dan op 2S ik heb dan met een 10x4.7 340 gram stuwdruk dit moet genoeg zijn.

Ondertussen heb ik het middenstuk pas gemaakt en gelijmd.

full

ook heb ik de vleugel deling gemaakt

full

full

full

Daarna was het zaak om de ribben over de hoofdligger te schuiven en op zijn plaats te schuiven.

full

op deze foto kun je zien hoe fragiel de ribben zijn

full

Nu is de volgende stap bepalen van de servo. Volgens de bouwbeschrijving gaan ze uit van twee systemen beide met de standaard aansturing ik zit echter aan RDS te denken. Het probleem bij RDS zit hem in het feit dat het model een rare manier van op bouw heeft.

full

Dus maar eens terug naar de bouwtafel

Voor de Parabola 2 speel ik met het plan van cardanische elevonbediening. Heb ik 1x gezien in een schuim ARF model, voor een vliegende veugel heeft dit het voordeel dat de servo t.o.v. het CG een heel stuk verder naar vóren uitkomt (en ook dichter bij het midden).
De scharnierlijn van de elevons wordt verlengd met een eind carbon staaf 2 mm of zo. Die moet dan dóór de ribben (of in een groefje er overheen) een eind verderop uitkomen, tot ergens bij de deling (bij de Parabola ook a-symmetrisch). Ik heb al een zo op 't oog bruikbare manier bedacht om die carbon staaf botweg in de centrale as van de servo te koppelen....
Dit zou voor de Yoda ook voordeel kunnen hebben, servo's dichter bij de root maakt 'm minder fragiel, en je zwaartepunt komt verder naar voren.

Wat is eigenlijk RDS?

Laatst bewerkt:
Wat ik al eens gedaan heb in een vliegende vleugel is de hoofdligger van carbon aan te sturen waardoor hij verdraaid dit was wel grappig en werkte ook goed.
Ik zit nu bij de Yoda eraan te denken :rolleyes: om de vleugel helften aan te sturen :twisted: dus dan krijg je gewoon vleugel besturing.

Rds is een interne aansturing van de roeren graupner heeft het in haar programma
Graupner RDS servo link Graupner DES
ik zal eens een foto maken van mijn systeem

@ ron van sommeren
Zwaartepunt van rolroeren naar voren brengen d.m.v. balansgewichtje tegen flutter?

Bedank voor de tip maar wat schijnt flutterde de hele vleugel. Wat ik hoor van de constructeur hadden ze dat probleem nog nooit gehad wel op de roeren maar dat kwam door te lichte servo's..

Ik ben ondertussen al een stuk verder 1 vleugelhelft is klaar op de aansturing van het roer na.

Eerst moest ik de neus lijst erin lijmen dit is een 3 mm carbon staaf

full

Toen die vast zat moester nog een 2de 3 mm carbon staaf boven, deze vleugel heeft geen neus beplanking en door middel van de 2de staaf willen ze het profiel behouden.
Na dit was de achter lijsten aan de beurt deze bestaan uit 3 delen allemaal uit 1 mm multiplex. Daarna moest bovenop het roer een 3 mm carbon staaf gelijmd worden als torsiestaaf.

full

na dat dit alles droog was moest ik de update aan de wortelrib toepassen die moet voor komen dat tijdens het folieën de rib krom trekt.

full

Ik ben benieuwd hierna want als je de gedeelde vleugel versie maakt zit er ook al een carbon pas pin. nu is het de kwestie van de vleugel van de tafel en afwerken. Ik laat de voetjes eerst nog even zitten net als het roer deze zitten nog vast aan de ribben en moet je later met een nagel schaartje weg knippen.

Nu is het tijd voor het plaatsen van de servo tijdens de bouw waren er twee opties de eerste was een rip verder plaatsen zodat de servo er tussen kon of de manier zoals ik ga toepassen door de rip heen.

full

De reden dat ik hiervoor gekozen heb is dat je de servo aan de rib moet verlijmen en als je dan de servo tussen de ribben plaats komt er veel kracht op een rib nu kan ik hem aan twee ribben bevestigen.
Wat wel jammer is is dat de 9 gramms servo's zoals voor geschreven iets dikker zijn als het profiel :( , ik heb daarom zitten denken aan anbdere mogelijkheden zoals een kleinere servo echter dan moet ik kracht inleveren en velen die het wel gedaan hebben hebben flutter ondervonden. Dus dit was geen optie. Ik heb toen zitten denken aan vleugelbesturing echter dit gaat niet het model zal in een spin geraken tijdens de vlucht. Dus dan blijft de huidige optie over.

Wat ik wel vreemd vind is het flutter verhaal. Flutter kun je in mijn ogen krijgen door speling op de aansturing of als de vleugel te slap is. Als ik de vleugel vergelijk met mijn manta DLG dan is die van de Yoda een plank. Terwijl ik met de manta langs de helling loop te raggen en nog nooit flutter heb gehad zelfs niet aan de bungy.

Wordt vervolgt ....................................

Mooi verslag van een mooie kist! Leuk hoor!

----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)

Flutter

Wat ik wel vreemd vind is het flutter verhaal. Flutter kun je in mijn ogen krijgen door speling op de aansturing of als de vleugel te slap is. Als ik de vleugel vergelijk met mijn manta DLG dan is die van de Yoda een plank. Terwijl ik met de manta langs de helling loop te raggen en nog nooit flutter heb gehad zelfs niet aan de bungy.

Wordt vervolgt ....................................

Flutter is een combinatie van een buig en een torsietrilling.
Dit kan optreden zelfs met volledig stijve roeren of zonder roeren.
Voor flutter is de massaverdeling belangrijk, de aerodynamische krachten moeten aangrijpen achter het massa punt.
Dan is de vleugel vanuit de aerodynamiche opslingering stabiel, en kan er geen flutter beginnen.
Dit is een van de redenen om bij grote jets de motoren zo ver naar voren te plaatsen.

Vaak is het niet mogelijk het zwaartepunt van de vleugel (of roer) zo ver naar voren te krijgen.
Dan is een vleugel voor flutter optimaal wanneer de torsiestijfheid zo groot mogelijk is en de buigstijfheid liefst zo klein als het kan.
Dit laatste is weer in strijd met de wens de scharnierlijn van de roeren recht te houden, ook onder belasting. Dus is torsiestijfheid zo belangrijk.

De torsiestijfheid van de Yoda constructie is niet erg hoog, terwijl de Manta een echte D-box heeft.

Rick

Ik had destijds ook de servo's dóór een rib gemonteerd. En ook bij mij waren de 9 grs servo's eigenlijk net iets te dik.
Bij de Parabola zijn ze ook te dik als ik ze bij de elevons plaats, maar als ik de cardanische aansturing kies komen ze een eind naar binnen waar het profiel wél dik genoeg is. Die beslissing kan ik nog een tijdje voor me uit schuiven....

Laatst bewerkt:
Back