Bouwverslag Yoda nürflugel

Op het filmpje klopt dat de uitslag niet het zelfde is, dit komt omdat het roer niet netjes geplakt was :eek: en liep hij aan de tip aan. bij de tweede test was het wel goed.
Het nadeel van dit systeem is dat je alleen door de kromming van het stangetje de uitslag kunt afstellen en anders alleen digitaal. Ik moet zeggen in mijn HLG's en andere vleugels merk ik niks van de grovere resolutie.
Ik heb een M3 soldeer bus genomen en in het tandwiel M3 getapt dadelijk bij de definitieve bevestiging komt er een M3 zelf borgende moer op die het geheel fixeert die is voldoende maar als ik zekers ben dat alles goed is doe ik meestal ook nog een druppel seconden lijm op het schroefdraad voor dat ik hem erin draai. Tot nu toe heb ik altijd de servo eruit moeten frezen omdat de pin niet los wou, verwarmen heeft geen nut want de tandwielen zijn van plastic.

Laatst bewerkt:
Ik heb een M3 soldeer bus genomen en in het tandwiel M3 getapt dadelijk bij de definitieve bevestiging komt er een M3 zelf borgende moer op die het geheel fixeert die is voldoende maar als ik zekers ben dat alles goed is doe ik meestal ook nog een druppel seconden lijm op het schroefdraad voor dat ik hem erin draai. Tot nu toe heb ik altijd de servo eruit moeten frezen omdat de pin niet los wou, verwarmen heeft geen nut want de tandwielen zijn van plastic.

Goed idee.
De meeste metalen tandwielservo's hebben metrische draad M2, M2.5 of M3, dat maakt het nog makkelijker.
Bedankt!

Rick

Behalve resolutie gooi je ook stelkracht weg Robert. Maar ik neem aan dat als je de gewenste uitslagen hebt 'uitgevogeld' het niet veel werk is om nieuwe te maken, met kleinere hoek? Waarna de uitslagen op de zender weer naar 100% teruggezet kunnen.

Was dat mijn oude Yoda, Gerhard?

Yip, het was jou oude Yoda :mrgreen:

Maar ik heb hem nog steeds liggen.
Moet maar eens met de reparatie beginnen. ;)

Ik heb de Yoda als zwever zien vliegen op de Wasserkuppe. Ging erg mooi aan de helling. Daar zou ik hem voor gereed willen maken. Gaat dus wel weer goed komen met jou oude Yoda. :cool:

Groet, Gerhard

Zo begonnen met bespannen zat een beetje in dubio welke kleuren en design.
dus ik was wat aan het schetsen toen mijn dochter zij waarom altijd zo moeilijk simpel kan ook mooi zijn zo lang er maar rood in zit:rolleyes:.
Het bespannen viel honderd procent mee een goed ouderwets strijkijzer en theedoek doen wonderen.

(uit grootmoeder erfenis)

full

en dit is het resultaat

full

nu de andere helft nog deze word in het geheel geel.

Onder tussen in solid works het rompje aan het tekenen.
Het moet een wisselbaar systeem worden zodat ik zowel zweef als elektro kan gebruiken

wordt vervolgt ...................................

Laatst bewerkt door een moderator:
...toen mijn dochter zij waarom altijd zo moeilijk simpel kan ook mooi zijn zo lang er maar rood in zit
Ik ben het helemaal met je dochter eens, kleuren voor iets dat vliegt zijn rood, geel, en oranje; verder eventueel wit, zwart en zilver. Blauw en groen zal je aan een model van mij niet gauw zien... (en aan mijn zeilvlieger ook niet) ;)

Zolang het rood is vind zij het goed:p. Ik was laatst een dlg voor haar aan het maken en was de mal aan het spuiten geel zegt die trut zekers niet voor mij want hij is niet rood. Dus aceton er door en op nieuw beginnen.

Zo het was even druk ondanks dat tussen door nog wel wat dingen gedaan.
Als eerste de vleugel helften afgemaakt en afgesteld en uitgebalanceerd.

Ik had tijdens het bespannen in de drukte 1 foutje gemaakt :rolleyes:
ik kwam erna twee dagen achter

full

het rode op de ailron loopt niet gelijk met de vleugel :(
Ach ja hij zal erom vliegen. Mischien wel beter.
Tijdens he afstellen van de roeren kwam ik er acht wat vermoedelijk de oorzaak kan zijn van de fluter vehalen. Er zit aan de boven kant van he roer een spleet van ruim 5 mm.

full

Ik heb dit opgelost door een strook folie als afdichten erover te zetten als een soort van elasticflap

Nadat de vleugels klaar waren kwam het andere onderdeel de romp.
Er zitten twee plaatjes multiplex in de doos maar dit is niet groot genoeg.
Ik heb toen zitten denken aan een flesje of spuitbuis van deo dus bij vrouw en dochter gekeken eigenlijk niks naar mijn zin alles te zwaar.
Dus zelf aan de bastel met hout en koolstof

full

full

full

daarna alles strak maken met alerbastine filler

full

en dan toch niet tevreden met 20 gram op de schaal dus in het ronde archief.
Toen maar eens depron aero gepakt, rollen, buigen en plakken.

full

full

de romp moest ovaal worden dus spantjes maken erin zetten en een nacht
op de verwarming, ik doe het normaal met het hetelucht pistool maar had geen tijd. Resultaat ;

full

toen even een neusje plakken uit meerdere lagen depron aero

full

grof schuren en fresen om de neus hol te maken.

full

full

daarna op de weegschaal en het resultaat beviel mij 6 gram

full

nu nog de neus dicht maken en drogen

full

Wat aandrijving betreft ben ik nog zoekende.
Origineel vliegen ze hem met een speed 280
Ik had ter vervanging deze besteld AHM BRUSHLESS maar ik twijfelde dus na wat verder zoeken kwam ik bij deze
Natterer Modellbau - Antriebsset 3XS fr 2s 181967 dus ook maar even besteld.

Ik ga eerst maar even een test vlucht doen met de speed 280 eens kijken hoe snel dat gaat, ondanks de bevestiging van de constructeur dat flutter niet voorkomt alleen met te zwakke servo's denk ik toch maar een gewaarschuwd mens telt voor twee en het rompje kan ik zo aanpassen.

wordt vervolgt .......................................

Ja, ik had ook eerst nog een depron rompje gemaakt op mijn Yoda. Maar het was me te krap en ook te flimsy. Vergeet niet dat alle kracht van de motor via dit kokertje op de vleugel wordt overgebracht...

even off topic.
Ik krijg reactie's waarom ik mijn gebruikersnaam heb veranderd, dit is omdat erop op het forum een persoon reageerd die diverse accounts heeft onder ander onder mijn naam Rob Nijhuis, alleen heeft hij door de eerste naam met hoofdletters te typen het voor elkaar gekregen een account aan te maken. Hij heeft meerdere accounts KareldeK, Philippe Henry en zijn laatste dominee gremdaat.
Ik heb dit al door gegeven aan Robert echter het schijnt moeilijk te zijn hier wat aan te doen. Ik heb daarom in overleg met Robert mijn naam veranderd.

Ik distantieer mij echter van zijn uitspraken e.d.

mvg Rob

... Soms reageert hier een persoon die diverse accounts heeft ... ... echter het schijnt moeilijk te zijn hier wat aan te doen. Ik heb daarom in overleg met Robert mijn naam veranderd. ...
Da's fraai dan, wie was hier het eerst, jij of hij? De gebruikers kunnen er wel wat aan doen door ALLE alter-ego's te plonken in iedereen er in elke discussie op te attenderen. Waardeloos hufter gedrag.

Dag dominee Gremdaat:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/profile.php?do=addlist&userlist=ignore&u=36376
Dag ROBnijhuis
http://www.modelbouwforum.nl/forums/profile.php?do=addlist&userlist=ignore&u=35923
Dag KareldeK
http://www.modelbouwforum.nl/forums/profile.php?do=addlist&userlist=ignore&u=35666
Dag Philipe Henry
http://www.modelbouwforum.nl/forums/profile.php?do=addlist&userlist=ignore&u=35942

Of een draadje starten zodat nog meer mensen hemkunnen blokken.

Maiden

Nou vandaag heeft de Yoda zijn maiden gemaakt in Willingen aan de helling.
Het was in eerste instantie niet de bedoeling maar het was erg rustig vanmorgen dus ik dacht ik waag het erop.
De motor setup was een speed 280 van Robbe met 7 cellen 350 ja ja lekker ouderwets.
Eerst maar eens achter de helling een paar hand startjes deze waren goed dus de helling af.
Na een minuut of tien voor de helling langs gevlogen te hebben de motor maar eens geprobeert en tot mijn verbazing ging hij met z'n 487 gram onder een hoek van 45 graden vlot omhoog.
Wat ik wel vreemd vond was dat ik 76 gram lood in de neus moest doen terwijl de complete setup voor het zwaarte punt zit dus heb ik tijdens de vlucht maar even de duiktest uit gevoerd maar die was goed voor de omstandigheden. Wat mij wel op viel tijdens de tweede vlucht was dat ondanks de harde wind kracht 5 af en toe 6 hij er geen probleem mee had.

En Bart ik heb totaal geen flutters gehad zelfs niet bij het aanduiken.
De filmpjes volgen nog want ik heb de camera in de auto van mijn kameraad liggen.

Nu eerst een andere romp maken met een Graupner compact 300 ofwel de axi 2212/26 nu wel met lipo's.

Mooi, gefeliciterd met het succes!
Wat ik wel vreemd vond was dat ik 76 gram lood in de neus moest doen terwijl de complete setup voor het zwaarte punt zit
Tja dat is een beetje standaard voor een gepijlde vleugel... Ik neem aan dat jij ook het hele toestel kan balanceren met de punt van de spinner op je vinger. Dat vond ik zelf nogal grappig.
Overigens, ik hoefde er destijds geen gram lood bij te doen... (met een 3S 1000mah lipo) misschien heb je wel zwaardere servo's? (ik had HXT900)

De servo's waren niet de oorzaak want die liggen voor het zwaartepunt maar een meet/denk foutje van mij zelf bij het rompje:murder:. Het zwaarte punt moest op 23,5 cm liggen van de neus af en ik had de achterkant motor op 23,5 zitten dus de motor zat achter het zwaarte punt:rolleyes:.
De definitieve romp die ik nu maak zit inderdaad de spinner op 23,5, al balanceer ik netjes op mijn balanceer inrichting

ja ben langzaam bezig wegens ziekte.

Ik heb laatst tijdens een mooie helling vlucht een mid air met een 5 meter SB 10
gehad echter ik had totaal geen schade op 1 kapotte servo na.
Ik heb hem voorzicht halve toch maar gestript maar kon echt niks vinden terwijl hij bij de SB 10 het stabulo eraf had getikt.

Ik heb gelijk een andere romp met een borteloze motor gemaakt en nieuwe servo's erin gezet. Moet hem alleen nog opnieuw bespannen.
Maar momenteel kan ik me niet echt tot bouwen zetten.

Zo Bart ik heb me er maar even doen toe zetten om de Yoda af te maken
Ik had geen zin om oracover te gaan halen dus heb ik even gekeken wat er nog in huis was, transparant was op dus dan maar ...... geel .

full

wel wat afwisseling aan brengen voor het zicht

full

de onderkant

full

tevens een nieuw rompje met nieuwe setup

full

full

en aan de voorzijde een koel sleufje voor de regelaar

full

Voor de nieuwe setup heb ik gekozen voor een compact 300 c.q. de Axi 2212 / 26 met een 11 x 6
prop genoeg power.

Een andere wijziging is de aansturing van de roeren omdat ik een servo moest vervangen moest ik het RDS systeem opnieuw maken en hier had ik eerlijk gezegd geen zin in dus heb ik heb weer normaal aangestuurd. Dit keer ben ik voor de servo weer over gestapt op Dymonds D47's.

Nadat alles klaar was mocht hij weer op de weegschaal en ben ik van 487 gram vlieg gewicht naar 392 gram vlieggewicht gegaan.

Alleen nog wat kleine dingetjes en dan opnieuw de lucht in misschien dit weekend nog.

Oef jij kan foliën zeg! Restjes? Hoe zou het niet zijn geworden als je er speciaal folie voor was gaan kopen...
Is toch ook een erg mooi ding, de Yoda. Ik hoop dat-ie mooi vliegt (en niet fluttert!)

Back