Bouwverslag Z5 van voor 1936

Hallo allemaal,

Heb er over moeten na denken, maar besloten een bouwverslag bij te houden.

Een bouwverslag van Hr.Ms. Z5 van voor de verbouwing van 1936, in de originele staat, met korte bak en drie schoorstenen.
Ik heb een kleine tekening (2x A4formaat) van die versie, maar zonder spanten of lijnen plan, dus bij het Ministerie van Defensie nog maar een tekening besteld, die bron kan ik wel aanraden
Modelbouwtekeningen | Ministerie van Defensie
Tekening in drie dagen tijd voor slechts 12 euro ontvangen, niets vooruit betalen, maar keurig met een rekening.
De tekening van Defensie is de Z5 van na de verbouwing, schaal 1:50.
Hs.Ms. Z5 (6,7, of 8) is een Torpedoboot uit 1917, de "Z" klasse bestaat uit 8 schepen, de Z1 in 1914 gebouwd, het zijn ranke snelle scheepjes, 58,5 x 6 meter, in originele staat 27 knopen met volle porrie.

Het wordt niet mijn eerst Torpeoboot, heb tien jaar geleden Hr.Ms. Hydra gebouwd, dat model doet het erg goed, wel verkocht ondertussen, maar heb veel opgestoken van de Hydra, die had ik gebouwd met alle ervaring die ik en andere hebben opgedaan na het IJsselmeer avontuur met Arie Penning, het enige "zwakke"punt van de Hydra was haar schroefas, die is zelfs een keer gebroken tijdens een parcoursvaar manouvre, van vol voor naar vol achteruit slaan, maar ja wat wil je daar zat wel een 11cm hogespoed Propshop schroef op.

-EDIT foto's Hydra toegevoegd-
full

full

Enfin dat is geschiedenis, de Z5 krijgt dikkere schroefassen, 6mm en iets kleinere schroeven, 92 mm, dat is 3,6 Inch en die heeft de Propshop niet, keuze moet ik nog maken.
Hola voor ik het vergeet, ik ga de Z5 in de schaal 1:25 bouwen, dit om een beetje breedte te krijgen, het model gaat ook gedeeld worden net als ik bij de Hydra heb gedaan, die is 267cm, alles voor mij niets nieuws onder de zon, maar heb 8 jaar geen boot meer gemaakt dus toch weer een lekkere uitdaging.

De teerling is geworpen,
Zwikbeer oba Floris (oba = ook bekent als i.p.v. aka)

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk dat je toch besloten hebt een bouwverslag te starten, Floris.
Even voor de beeldvorming, het gaat dus om deze (foto uit 1924):

Hr._Ms._Z_5.JPG

Veel succes en plezier met de bouw!!!

Groet,

Ad Bakker

Hallo Ad,

Ja! dat is de juiste.

Zo kan eindelijk plaatjes tonen, vandaag de bouwwerf gemaakt, 240 x 30 cm voorzien van hoekaluminium om het mooi recht te houden en een centreerlijn getrokken waar op de spanten kunnen worden uitgezet.

onderdelen werf
full

werf
full

Nou Floris, als Schnellbootbouwer kan ik je alleen maar veel succes toewensen! Ik heb je vorige schip gezien... Gaat met deze ook wel lukken, denk ik!

Hallo Roel, bedankt voor de opsteker, ik ga mijn best doen, elk project is toch weer een verbetering, meer ervaring, dan de vorige, ik ben heel benieuwd hoe de Z5 zal varen. De Hydra jaste echt mooi door het water, alleen een gewaaierde boeggolf, vervolgens langs het schip geheel recht, geen kuilen, en een hek/volgstroompje, de Hydra heeft een ideale lengte breedte verhouding van 1:10, Z5 mist 1,7 meter in de lengte.
In hoevere werkelijke zaken zich gedragen in model is altijd afwachten, maar er zijn dingen die er echt toe doen, zo verliest een lang schip minder snelheid in zee gang dan een kort schip, dat heb ik eens uit geprobeerd, en ook in model klopt dat.

hallo floris

mooie boot die je wilt bouwen en ik blij volgen
hopelijk kloppen de berekeningen en gaat dit ook op voor een duikboot want de U218 is 22 cm langer dan zijn zusters dus kijken hoe ze zich gedraagt

gr raf

Het spantenplan op de PC bewerkt, het is nog niet zo eenvoudig om de juiste afmeeting geprint te krijgen, proef ondervindelijk bij de 5de print op het goede formaat gekomen. Het goede formaat is 11,7 x 22,6 cm, dat is het halve plan verminderd met de huid dikte.
full

En nu de printer eens flink laten zweten, 24 achterschip en 20 voorschip prints gemaakt.
full

Je ziet de beste school opleiding is en blijft de kleuterschool, het grote knip en plakwerk kan beginnen

Ah, weer een marineschip in aanbouw en nog wel een oudje. Goede keuze.;)

Zo te zien is de Hydra een prachtig model geworden, dan zit het met de bouw van de Z5 ook wel goed. Succes!

Groeten Paul

Ah, weer een marineschip in aanbouw en nog wel een oudje. Goede keuze.;)

Zo te zien is de Hydra een prachtig model geworden, dan zit het met de bouw van de Z5 ook wel goed. Succes!

Groeten Paul

Hallo Paul, ik bouw alleen maar oude schepen, 1939 is de limiet, ik ben ooit eens begonnen aan de Koningin Regentes, maar dat project is aan de grond gelopen, heb de romp met tekeningen verkocht, maar daar door ken ik jou Hertog Hendrik wel goed, mooi schip en er zitten goede tips in je bouwverslag die ik zeker ga gebruiken.
Groet Floris

Hallo Floris,

Nu je dit vertelt begint mij weer iets te dagen. Wij hebben eerder contact gehad over de Regentes. Wij liggen qua modelkeuze precies gelijk. De Nautilus was voor mij ook het "jongste" schip (1930). Veel later in de tijd wil ik niet gaan.

Mijn volgend project word het pantserschip de Kortenaer.
Ik heb de tekeningen van het prototype Ramschip 1892. Daarvanuit zal ik eerst het zijaanzicht en dekkenplan moeten uittekenen voordat ik kan gaan bouwen. De originele blauwdrukken van de Kortenaer bestaan helaas niet meer.

Ben benieuwd naar je vorderingen...

Groeten Paul

Er is vooruitgang,

Gisteren alle papieren spanten bij getekend, geknipt geplakt en weer geknipt, heb nu 23 papieren spanten.

Ook een tijd alleen maar naar de tekening gekeken om het een en ander te plannen, waar komen de motoren, accu's en afstandsbediening, dit zijn toch dingen die je ongeveer in je hoofd moet hebben. Bepaald dat ik het schip op spant 60 ga delen, dat is nagenoeg op de helft, maar die helft is niet de reden dat daar de deling komt, er achter komt een accu compartiment voor 2 12V gelaccus en daar weer achter de motor ruimte die bijna op de zelfde plaats uitkomt als de originele machinekamer.

De schroefaskokers worden 60cm lang, de assen rond 6mm natuurlijk langer, dan de kokers, de schroefassen, en dan bedoel ik de hele zwik te zamen worden zelfbouw, elke as krijgt 4 lagers, één aan elk einde en één in het midden, tussen de schroef en de koker komt een axiaallager dat fungeerd als stuwblok. Ik heb in het verleden mijn lessen wel geleerd en het betreft allemaal schepen van +2 meter met een schroef van 90 of meer.

Ik ga een paar waar gebeurde dingen vertellen die mijn tot de axiaallagers brachten:
2 september 1995 een vermelding in het Guinnessbook of records behaald door in 14 uur 50,44 km van Amsterdam naar Harderwijk te varen, dat was een hele groep hoor, ik heb dat gedaan met een vrachtschip uit 1902, 2,05 x 0,26 meter, voortgestuwd door een Hectoperm met een 90mm 4 blads Rabouch schroef.
Na inspectie van mijn boot een week later weer eens gaan varen bij mijn toemalige club vijver, maar mijn boot wilde niet echt lekker vooruit, maakte ook een ander geluid dan voor heen. Weer thuis ontdekt dat er wel erg veel speling zat in mijn schroefas in axiale richting en dat alle stuwkracht op de motor kruiskoppeling stond, vandaar het geluid, wat was er gebeurd, het ringetje tussen schroef en koker was van hardere kwaliteit dan de koker en gedurende de 14 uur op het ijsselmeer was de koker langzaam weg gesleten tot de speling in de kruiskoppeling was verbruikt.

Tweede bedrijf:
Onder andere met het boven gestelde in gedachten aan een nieuw project begonnen, de Hydra, dit schip heeft een 11cm 3 blad hoge spoed schroef van de Propshop, de gedachte achter de hoge spoed is om met minder omwentelingen een zelfde snelheid te kunnen ontwikkelen, bij een lager stoom verbruik, voorwaarde is wel dat men gebruik maakt van een vertragings kast, motor schroef 1:1 werkt niet.
Hier had ik het einde van de schroefaskoker voorzien van een stalen blok met daar in opgenomen het achterste radiaal lager, tussen schroef en koker een koperen schijf, deze is zachter dan de schroef en de koker.
Tijdens de eerste testen in de tuinvijver en vast gebonde schip, gebeurde het snel dat het verbruikte amperage schokkend steeg tot een 35 A terwijl het toerental gestaag zakte.
Het heet best even geduurd voor ik er achter was en heeft ook wel een stapeltje Guldens gekost, 2 900BB troque motoren geroosterd, twee navy 540 regelaars naar de vaantjes, grootverpakking doos aspirine op geknabbelt.
Wat gebeude er, die schroef heeft zoveel stuwkracht dat hij zich gewoon vast vreet in de koper ring die zich op zijn beurd weer vast vrat op de koker, dit kon mede omdat de naaf van een 11cm schroef zo'n 15mm diameter (ik weet niet deze maat meer precies kan meer zijn) heeft en ik mijn koker einde ook die diameter had gegeven.

En zo ben ik uiteindelijk op het plaatsen van een axiaallager gekomen, bij de Hydra gewoon het koperringetje vervangen, zonder smering gewoon in het water, en het werk buiten gewoon goed, nadien nooit meer dan 2A bij continue last gebruikt, voor grote schepen met 1 of 2 schroeven kan ik axiaallagers echt adviseren, het scheelt in je vaartijd.
full

Voor de Z5 ga ik de askokers ander ontwerpen, zo dat het axiaallager nog ingesloten zit in de koker en smeering kan ontvangen.

Goed heb ook "hout"gehaald voor de spanten, MDF 8mm en Multiplex 12mm, dit laatste alleen voo
r spant 60 dat dubbel wordt uitgevoerd. Over hoe ik de splitsing maak later meer.
full

full

Heb nog steeds vakantie, kan dus flink door werken, als je genoeg tijd hebt kan je in een paar dagen je spanten hebben opstaan.

Vandaag alle spanten uitgezaagd, 22 stuks 21 in MDF 8mm en 1 dubbel in 12mm Muliplex voor de splitsing, ik vind het altijd grappig om te zien als je de spanten opstapelt, dan heb je direct al een heel kort bootje.

Morgen gebeurd er niets, dan is er een "verplicht" familie feestje :(

Maar maandag kan ik me storten op het uittekenen van de holtes in de spanten en de schroefaskokers want ik begin woensdag pas weer met werken.
Hier onder een paar plaatjes van het werk van vadaag.

De waterlijn is goed zichtbaar op de spanten, de diepgang zonder huid 68mm
full

full

full

Ook de rommel hoord bij modelbouw ;)
full

Blijven deze spanten in het schip? MDF is nogal bang voor water, 1 klein haarscheurtje en het zuigt zich helemaal vol...

@Rene,

Dat MDF te zwaar zal zijn maakt in dit geval niet uit. Het model wordt 267 cm.

@Floris, ik moet Indoor en Isola wel gelijk geven dat MDF een slechte keuze is om spanten te maken. Zeker voor zo"n groot schip. MDF zie ik als samen geperst pulp. Beter was een multiplex soort gebruiken.

G4 of epoxy kunnen een wondermiddel zijn maar zullen nooit tot aan de kern door kunnen dringen. Vraag; waarom koos je voor dit materiaal?

Groeten Paul

@ Paul

Op het totaal gewicht van het schip maakt het niets uit, maar zo een schip in het water krijgen als het zonder de ballast al zwaar is :confused:, ben van het principe bouw zo licht en sterk mogelijk en voeg ballast toe als het in het water ligt. Wanneer je een helling en wagentje ter beschikking hebt maakt het natuurlijk niets uit ;)

@Rene,

Ben ik met je eens maar als je besluit zo'n groot model te bouwen zal je waarschijnlijk altijd een extra handje erbij moeten hebben om het te water te laten. Ik zie dat met mijn Hertogje ook. Alleen lukt het al niet meer.:(

Groeten Paul

@Floris, ik moet Indoor en Isola wel gelijk geven dat MDF een slechte keuze is om spanten te maken. Zeker voor zo"n groot schip. MDF zie ik als samen geperst pulp. Beter was een multiplex soort gebruiken.

Groeten Paul

Hallo allemaal, bedankt voor uw bezorgdheid.

Eerst de Z5 wordt 2,34 meter en niet 2,67, dat is de lengte van de Hydra, dat staat ook wel wat verwarrend aangegeven.

MDF zwaar? maakt dat wat uit? in de meeste grote schepen worden toch nog blokken lood gelegd om op de waterlijn te komen dus dat maakt niet zo veel uit, het wordt minder lood.
Ook een punt is dat dit soort schepen (torpedoboten) vaak geen grote dekopeningen toelaten waardoor je je accu's er niet gemakkelijk in en uit krijgt en deze in de regel op de kant in het schip stopt, dus in je eentje zo'n boot te water laten, vergeet het maar. Dit was met de Hydra net zo het geval die ging volbeladen geheel gesloten met twee man te water. Dus wat het gewicht van het MDF aangaant verwaarloosbaar.

MDF kan niet goed tegen water, dat klopt, maar dit wordt mijn 4de schip met MDF spanten en vol MDF hek, en heb er nog nooit echte problemen mee gehad, ik weet wel waar ik aan begin en als de romp af is wordt die aan de binnen kant of geheel in de epoxy of polyesterhars of goed geverfd.

Met mijn eerste MDFspant schip heb ik eens een aanvaring gehad en toen was de helft met 5cm water volgelopen, dat was voor ik er hars of verf in deed, die spanten zijn toen gedeeltelijk verrot en heb ik die er gewoon uitgesloopt, zonder dat de romp zijn interitijd verloor.
Na deze ervaring ben dus mijn rompen inwendig gaan behandelen, persoonlijk zie ik geen nadelen in het gebruik van MDF voor spanten en volrompstukken zolang ze maar behandeld zijn.

Heerlijk dagje, alle MDF spanten uitgehold behalve de eerste en het laatste spant, het gewicht valt erg mee, ik was best verrast met de opmerking over het gewicht, alle MDF spanten, de volle en de holle tezamen wegen 1,3Kg, dat valt best mee dacht ik zo, het dubbele gesloten multiplex spant 0,5.
Ik vraag me af of een setje Chineese populierenhouten (namaak dus) spanten even veel of minder wegen. Een ding weet ik wel MDF is sterker als je het van de zijkant belast, wat wij dus doen, en het is vormvaster, daarom zijn mijn spanten maar 15mm dik en dat volstaat.

Voor het gelijk aftekenen van alle spanten inwendig maak ik altijd een klein malletje dat de rompvorm volgt, eerst een lijn onder de dekhouder en dan met het malletje langs de romp.
Ook wil ik geen meer of mindere haakse hoeken hebben, dat is altijd een "zwak"punt, dus boor ik daar waar zich een hoek vormt een 18mm gat zodat ik een ronding krijg, gaten heeft men toch nodig om, in mijn geval de decoupeerzaag, in te zetten.
full

full

full

Was veel tijd kwijt met het bepalen van de as gaten in drie spanten, op de tekening van defentie staat geen doorsnede of binnen aanzicht, maar op mijn eigen tekening, die van voor de verbouwing, wel alleen dat is maar 30cm lang. Toch kunnen bepalen dat de assen parallel lopen en niet iets uitelkaar lopen, in mijn schaal een gemeten en geschatte afstand van 9cm.
full

MDF Gewicht

Dag Floris

Als ik ook even iets mag inbrengen over het gebruik van MDF....MDF is een beetje poreus, en heeft de neiging om los te brokkelen, krijg je dan geen problemen met het vastmaken van je romplatten? En het gewicht is nu verdeeld over het gehele schip dus ook boven de waterlijn. Wanneer het gewicht onder de waterlijn hoofdzakelijk zich bevind wordt het schip toch veel stabiler?
Verder vind ik dit een prachtig project en ga dit zeker volgen.

Groeten Bas

Back