Dag Floris
Verder vind ik dit een prachtig project en ga dit zeker volgen.
Groeten Bas
Dank voor je inbreng en fijn dat je dit gaat volgen Bas.
Ik was ook ooit lid van een vereniging en toen ik van multiplex naar MDF overstapte was dat zult eten in de moskee.
Maar echt ik heb meer schepen gehad allemaal met MDF spanten en volle hek en boeg stukken, nog nooit problemen gehad. Ik plak alles met epoxy, je moet maar eens een stuk MDF doorzagen en vervolgens de zaagsnede bestrijken met epoxylijm, het brokkeld echt niet af, in tegenstelling het wordt juist keihard.
MDF heeft wel het nadeel dat je er geen spijkers of schroeven in kan draaien zonder voor boren want het kan wel gemakkelijk splijten.
EDIT had je stabiliteits vraag gemist, ik neem aan dat je hier bedoeld het verminderen van de spantdikte boven de waterlijn.
In dit geval maakt dat niet veel uit, er zit maar weinig opbouw op dit schip, boven het bakdek steken slechts uit, twee masten, drie schoorstenen, de brug en een één kanon.
Niet dat ik het anders gedaan zou hebben indien er nog een paar etages boven zouden zitten, die etages zou ik wel lichter uitvoeren.
Plaatsing van machines en accu's is wel van belang, zo diep mogelijk in het schip rond de virtuele kiel. (er komt geen kiel in, is niet nodig en daarmee win ik weer diepte)
Groeten
Floris
Laatst bewerkt: