Bouwverslag Z5 van voor 1936

Dag Floris
Verder vind ik dit een prachtig project en ga dit zeker volgen.
Groeten Bas

Dank voor je inbreng en fijn dat je dit gaat volgen Bas.

Ik was ook ooit lid van een vereniging en toen ik van multiplex naar MDF overstapte was dat zult eten in de moskee.
Maar echt ik heb meer schepen gehad allemaal met MDF spanten en volle hek en boeg stukken, nog nooit problemen gehad. Ik plak alles met epoxy, je moet maar eens een stuk MDF doorzagen en vervolgens de zaagsnede bestrijken met epoxylijm, het brokkeld echt niet af, in tegenstelling het wordt juist keihard.
MDF heeft wel het nadeel dat je er geen spijkers of schroeven in kan draaien zonder voor boren want het kan wel gemakkelijk splijten.

EDIT had je stabiliteits vraag gemist, ik neem aan dat je hier bedoeld het verminderen van de spantdikte boven de waterlijn.
In dit geval maakt dat niet veel uit, er zit maar weinig opbouw op dit schip, boven het bakdek steken slechts uit, twee masten, drie schoorstenen, de brug en een één kanon.
Niet dat ik het anders gedaan zou hebben indien er nog een paar etages boven zouden zitten, die etages zou ik wel lichter uitvoeren.
Plaatsing van machines en accu's is wel van belang, zo diep mogelijk in het schip rond de virtuele kiel. (er komt geen kiel in, is niet nodig en daarmee win ik weer diepte)
Groeten
Floris
 
Laatst bewerkt:
Met epoxy kan je zelf een papieren bootje waterdicht maken, heb zelf met een rest epoxy 5 lagen krantenpapier met epoxy geinpregneerd en tussen 2 lagen PE en 2 vlakke plaatjes laten uitharden, was zelf verbaast hoe hard en stevig dit plaatje was. ;)
 
Hallo,
Laatste dag van mijn vakantie goed besteedt, heb de deling van het schip gemaakt, dit is de tweede keer dat ik een deling ga meebouwen, bij de Hydra was dat zeer goed gelukt.
Heb in het verleden ook wel eens een schip dat af was in tweeën gedeeld, maar mooi rechtzagen is ook een kunst bij een groot hol object.

Ik heb dus twee gelijke spanten, deze beplak ik eerst met 2mm dun multiplex, een stuk groter dan de spanten, dit doe ik omdat de struktuur van dit multiplex veel fijner is dan die van de multiplex spanten, ik belijm ze wel helemaal.
full

Later als ik met het beplanken begin begin ik ook aan de deling en werk voor en achteruit, beginnende tegen het dunne multiplex aan, daar dit groter dan de huid is hoef ik niet bang te zijn dat ik de helften weer aanelkaar plak, pas met het schuren maak ik de plaatjes gelijk met de huid en schuur als of er geen deling bestaat.
full

Bij de Hydra had ik gewoon gaten met bouten, maar na verloop van tijd werden die gaten iets groter door het in en uitschuiven van de bouten, de schroefdraad werkt als vijl. Om dit te ondervangen heb ik voor de Z5 bussen gemaakt waardoor de bouten gestoken worden, de bussen zijn wat korten dan de twee spanten samen anders kan je ze niet aantrekken, ik gebruik 4 M12 bouten met moeren, op de foto zijn de bouten nog niet opmaat gemaakt.
full

De bussen zijn 15mm waterleiding buis, en zitten in een van de twee spanten vast gelijmt en steken dus wat uit, ook laat ik enige speelruimte toe in het spant met de opnamegaten, dit vergemakkelijkt straks de montage van de scheeps delen, bij de Hydra paste in het begin alles zeer precies en het was een heel gedoe de zaak goed tegen over elkaar te krijgen en de bouten er in te zetten, niet vergeten straks is het wurgen door een luikje.
full

full

Ik was bijna vergeten een opening in het deelspant te maken voor de doorvoer van electra, dat worden twee stekkers, één voor accuspanning en één voor RC en verlichtingsstroom.
full

full

Het spant lijkt open te staan maar dat is niet zo, het is net het veel te veel van het dunne multiplex dat iets uit een staat.
Tegen de tijd dat we de romp kunnen gaan schilderen wordeen de vlakke deelzijden ook goed in de verf gezet, geen grond verf, later voor het varen breng ik een weinig Vasaline op de deling aan, maar een randje, de Hydra had ik eens geheel ingesmeerd, na het verwijderen van de bouten kreeg ik de delen niet eens van elkaar getrokken, zelfs niet bewogen, we hebben toen met zijn drieeën de delen van elkaar moeten draaien/schuiven.

Groet
Floris
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mini update,

Vandaag geen tijd, helaas, maar gisteren avond toch nog met een loep over mijn kleine tekening gehangen en toch een klein verschil ontdekt tussen de afstand van de schroefassen, ze wijken dus wel iets uiteen.
Het geen ik ook logisch vind, zal de asgaten in het tweede spant waar ze door heen lopen iets moeten opboren voor wat meer zijdelingse speling.

full


Ik vraag me af of ik niet heel erg in detail ben aan het treden, maar ik vind het ook leuk voor mij zelf om het hele ontstaans proces vast te leggen.
Groeten
Floris
 
Laatst bewerkt door een moderator:
beetje verder

Beetje verder gekomen, nu de vakantie voor mij definitief is afgelopen word ik regelmatig van de hobby afgehouden door de baas, maar ja geen baas ook minder hobby en werken doe ik ook graag.

Heb mijn schroef keuze gemaakt en twee standard drieblads schroeven maat 3540 bij de PropShop besteld, heb nog even in dubio gestaan of ik M6 draad zou bestellen, dit omdat ik de M5 as van de Hydra eens heb gebroken tydens een uitwijk maneuvre, van vol voor naar achteruit. Maar daar hing dus wel een 11cm molen onder en de as was 20cm langer.
Z5 krijgt 3,54Inch = 9cm schroeven en assen van ongeveer 60cm dus M5 deze keer.

Afgelopen dagen de "boegplaat", zoals ik die noem, vervaardigd, ook weer een vervolg uit de Hydra en ook met een verhaal er achter, in het begin van mijn bouw carriere eens een massieve boeg gemaakt met de stapel methode, daar was ik niet blij mee, is wel geschikt voor "stompe" schepen maar ik ben steeds scherpere schepen gaan bouwen en kan betere boeg maken door die gewoon mee te planken als de rest van het schip.
Eerst was er een houten boegplaat, daar is later een messing strip op gezet, was daar half blij mee, messing is toch nog zacht en er kwamen scheurtjes naast. Volgend schip een hele messing plaat gebruikt, dat werkte beter maar ook hier scheuren, het is niet gemakkelijk lijmen en messing zet veel uit. Bij de Hydra voor het eerst gebruik gemaakt van RVS plaat, dat laat zich toch beter lijmen. Als de romp "dicht" is giet ik polyesterhars in de boeg.
Voor de Z5 ook een RVS boegplaat gemaakt, maar nu voorzien van gaten en gaatjes en opgeruwd met de flex (haakseslijper voor de puristen), de kleine gaatjes zitten ongeveer bij de aanlanding van de huidplanken en dienen voor meer grip van de lijm. De grote gaten om een verbinding te verkrijgen van de polyesterhars met elke kant.
Het neusje van deze Z5 zalm zal straks niet meer bedragen dan 2mm RVS.

Op deze foto's is de boegplaat reeds aan het voorste schot gelijmd
full

full


Ook alle spantafstanden op de werf uitgezet en de spanten eens los geplaatst.
Ha ha wat bleek er ontbreekt een spant, nummer 55, voor het deelspant is een "gat" te zien, en dat spant staat ook niet aangegeven op het spanten plan, maar wel het nummer op het zijaanzicht, dus nog een spantje gezaagd.

Geen hout genoeg voorradig om de spanten te kunnen zetten, zondag, alles dicht hier, wachten op maandag dus.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Epoxy als lijm gebruiken houd veel beter op metaal en hout, polyester is niet bedoeld om te lijmen, daarom dat je eerst G4 op hout moet zetten om je polyester te laten hechten .
 
Alle spanten uitgelijnd en gefixeerd op de werf, zonder een kiel is dat iets lastiger, een blokhaak en een goed oog doet wonderen.
Elk spant zit ingeklemd tussen twee houtjes, zo dat ik nog in de dwarste kan schuiven. Staan ze eenmaal goed dan fixeer ik ze met vier druppels houtlijm aan de blokken, het zit niet geweldig vast maar juist voldoende om de eerste latten aan te brengen.
full

Het voorschip kan al worden belat vanaf de deling, moet wel gaan wachten op de volgende storting van de baas en eens kijken waar ik die latten het beste vandaan kan halen.
full

Het achterschip moet wachten tot de schroeven zijn gearriveerd en ik eerst de assen heb gemaakt en geplaatst.
Had wel voldoende materiaal om de roerkoker en koning aan te brengen, ik doe dit bij voorkeur al in dit stadium, kan dan goed zien of alles recht zit en geen gepriegel in enge ruimtes.
De roeras (koning) is een 8mm as, ik hoef dus niet bang te zijn dat die ombuigt, en geloof me maar ik heb het zien gebeuren, een groot containerschipmodel dat werd "omgezet" door de "zeegang" waardoor zijn roeren finaal werden omgebogen en onbruikbaar werden.
Ik wil gewoon mijn roer bijna haaks kunnen zetten terwijl ik vollekracht vooruit vaar. Heb ook al een servo die het klusje moet gaan klaren een Hitec HS-815BB
full

Er worden later als de romp "af" is nog extra versterkingen aangebracht, het hek met roer moet wel aan het schip blijven vastzitten, ook zitten de schroeven tussen de laatste twee spanten in met de ashouders op het één na laatste spant.
Volgende rapportage zal wat langer op zich laten wacht.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wil gewoon mijn roer bijna haaks kunnen zetten terwijl ik vollekracht vooruit vaar.

Ik heb er geen ervaring mee, Sjoerd, maar is het niet zo dat een roer z'n maximale effectiviteit heeft bij een bepaalde uitslaghoek, en dat daarboven die weer afneemt. Die hoek zal dan wel weer afhankelijk zijn van de vaarsnelheid, maar ik kan me zo voorstellen dat een volledig haaks verdraaid roer voornamelijk afremt, en weinig moment meer levert.

Dit is zomaar uit de losse pols geredeneerd, eraan rekenen wordt een complexe klus.

Groet,

Ad
 
Ik heb er geen ervaring mee, Sjoerd, maar is het niet zo dat een roer z'n maximale effectiviteit heeft bij een bepaalde uitslaghoek, en dat daarboven die weer afneemt. Die hoek zal dan wel weer afhankelijk zijn van de vaarsnelheid, maar ik kan me zo voorstellen dat een volledig haaks verdraaid roer voornamelijk afremt, en weinig moment meer levert.

Dit is zomaar uit de losse pols geredeneerd, eraan rekenen wordt een complexe klus.

Groet,

Ad


Als je je roer 90 graden kunt draaie
Dan heb je aan die laatste 10 graden niets dat werkt alleen als rem
mvg
Frederik:D
 
Ik wil gewoon mijn roer bijna haaks kunnen zetten terwijl ik vollekracht vooruit vaar. Heb ook al een servo die het klusje moet gaan klaren een Hitec HS-815BB

Correct wat Ad hierboven zegt; een roer is effectief tot een graad of 35.
Ga je meer uitslag geven, heb je een remklep.
Kan soms ook nuttig zijn, zeker met zo'n groot model...;)

Edit: ik zie dat Frederik me net voor is...
 
Correct wat Ad hierboven zegt; een roer is effectief tot een graad of 35.
Ga je meer uitslag geven, heb je een remklep.
Kan soms ook nuttig zijn, zeker met zo'n groot model...;)

Edit: ik zie dat Frederik me net voor is...

Ja precies wat jullie zeggen, nu zal ik maximaal geen 90graden doen, maar op het water en zeker met andere modellen is het soms wel nuttig om een remklep te hebben, het neusje van mijn zalm is 2mm rvs daar wil ik geen andere modellen mee raken.
 
eindelijk iets kunnen doen, het roer is in ruwbouw af, moet nog plamuur op maar de vorm is goed gelukt, de roerkoning is een 8mm stalen as en het roer blad 2mm rvs, je kan wel zien dat ik niet goed kan lassen, dat doe ik niet vaak genoeg, maar het zit goed vast, gelast met een Nichroma electrode.
full

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top