Bouwverslag Zeeschouw

Inmiddels is de aansturing van de zwaarden gereed. Alles werkt naar behoren.
DSC_0446.jpg

DSC_0447.jpg

Tevens is een begin gemaakt met de aansturing van het roer.

DSC_0433.jpg

Al dit ook werkt is de besturing bijna klaar en kan ik het model dicht gaan maken !!!!

Alleen de zeilservo's nog vastzetten en de draden spannen, zal wel weer een hoop gepuzzel worden.....

Ook de mast begint vorm te krijgen

de top
DSC_0430.jpg

en toen besloot ik er toch licht in te maken, dus gleuf in de mast gemaakt en draad erin, daarna dicht lijmen en plamuren.
DSC_0445.jpg

DSC_0449.jpg

DSC_0450.jpg

@Auke,

begin nu toch wel nieuwsgierig te worden naar jouw model, ga je nog een bouwverslag maken ???

@ guzzman

ik denk niet dat ik een bouwverslag maak, maar kan wel even wat foto's laten zien en vertellen hoe ver ik ben.

even een paar foto's dan
DSC00250.jpg

hier de romp in het water om te zien hoeveel balast er in moet
DSC00277.jpg

DSC00278.jpg

ik heb onder de hele schouw een scheg door om hem wat recht te houden met zeilen
want ik denk dat hij anders om slaat

@Auke,
ziet er goed uit !!!! Mogelijk zul je een zwaard moeten plaatsen in het midden onder je schouw, anders gaat hij zeker omslaan ( zie eerder topic bouw zeeschouw op dit forum)

Inmiddels ben ik weer iets verder.
De aansturing van het roer is klaar en werkt
DSC_0501.jpg

Tevens is de mast klaar en in de verf gezet
DSC_0500-1.jpg

De strips waar de verstaging aan komt zijn ook ingefreesd en vastgemaakt
DSC_0480.jpg

Nu ben ik bezig met de blokken van de verstaging. Dit doe ik op een oud draaibankje met een malletje......
DSC_0478.jpg
DSC_0479.jpg

En dan staat er de komende dagen het maken van de doorvoeren van de verwijderbare kiel en het passen en meten van de besturing van de zeilen op de agenda,

tot zover maar weer,
In ieder geval fijne kerstdagen aan eenieder :proost:

mooi gebouwd

hallo guzzman
dat ziet er netjes gebouwd uit weer eens wat anders dan al die werkschepen!!je had een kleiner bootje gekocht en de bouwtekening vergroot!! heb je dat via de computer gedaan?en wat is je voorbeeld geweest een houten model of van een plastik bouwdoos!!!ik ga je verslag zeker volgen succes met de bouw groeten walter

Walter,

Bedankt voor de complimenten, ik doe mijn best,
het voorbeeld is een houtbouwdoos van billing boats in de schaal 1 op 22,
hiervan heb ik de diverse onderdelen onder de scanner van de computer gestopt en 2 x zo groot gemaakt. Het nadeel is dan wel dat de lijnen op het hout nu gekopieerd worden en dus iets wazig en erg dik op het papier komen te staan. Verder is er eigenlijk best mee te werken.

Het nieuwe jaar is weer begonnen en inmiddels weer volop aan het werk.
Zo ook aan het model.

De electronica is inmiddels klaar, evenals de buizen waar de schoten van de fok en kluiver doorheen lopen. Ook de buizen waaraan eventueel een kiel vastgemaakt kan worden is klaar. Kortom het dek kan erop en de romp kan dicht !!!!!!!!!!!!!!!!

DSC_0238.jpg

Het "bakje"voorop komt in het dek met een koekoek erop. Onder Deze afneembare koekoek zit dan de aan/uit schakelaar, het oplaadpunt en natuurlijk twee lampjes van de binnen verlichting.

DSC_0240.jpg

Ik heb nu de volgende aansturing
1 roer
2 grootschoot
3 gas motor
4 kluiver en fok omloop
5 zwaard rechts
6 zwaard links
7 navigatie en binnen verlichting

alles uitvoerig getest ( voor zover mogelijk ) en als het dek erop zit kunnen de zeilen getest worden. Is dat gedaan dan kan de romp dicht en ga ik eerst met de afwerking van de romp verder.

toto zover maar weer...

Inmiddels ben ikweer een stukje verder,

het dek zit er inmiddels op
DSC_0241.jpg

DSC_0245.jpg

en het begin met de kajuit is gemaakt
DSC_0242.jpg

DSC_0243.jpg

Ook de kajuitingang begint vorm te krijgen

DSC_0244.jpg

DSC_0251.jpg

gelukkig kwam ik er op tijd achter dat ik dit eerst moet plaatsen voordat ik de laatste gangboorden erop zet, deze lopen schuin naar binnen dus later krijg ik er weinig meer tussen !!!

Gelijk maar even een opzetje gemaakt voor de banken

DSC_0248.jpg

en toen de romp op z'n kop om de onderzijde in de grondverf te plaatsen ( krijg je tenminste het idee dat er wat gebeurd na ak dat passen en meten )

DSC_0247.jpg

Zo, dat was wel weer genoeg voor vandaag denk ik :yes:

http://i414.photobucket.com/albums/pp230/guzzman2/DSC_0245.jpg[/im]

Wat ziet mijn rechter oog daar op je achter grond??:confused::p

Ziet er heel mooi uit!!!

Ik ga er dan een beetje vanuit dat je dat bootje bedoelt ??
Dat is een replica van onze "sloep", een beenakkervlet met 1 cyl inboard.
Als wrak gekocht en opgeknapt en daarna een schaalmodel gemaakt van blik. Geheel gesoldeerd dus. Daar vaar is af en toe mee in de tuinvijver....

Verder staat er het voorwiel van een savage 4x4 en twee sets zeilen van een hegi zeiljacht, 1 x origineel en 1 x tja mogelijk ooit nog eens met spinaker ofzo

Laatst bewerkt:
het ziet er allemaal mooi uit ben zeer benieuwd naar het eind resultaat
maar je schouw is inderdaard vol, snap niet echt hoe je met die servo's en die gespannen lijnen het zeil gaat bedienen.

p.s. komen er ook loos gaten in je kuip?

Hmmmmmmmmmm, ik dacht toch echt antwoord te hebben gegeven op jouw vraag, echter niets meer van te vinden, nog een keer dan maar:

Ik heb twee winches, van iedere winch loopt een draad naar voor en terug, je krijgt dan een zgn LOOP.
In deze loop zitten twee knopen ( de rode kruisjes op de foto )
Hieraan zitten de schoten voor de fok en kluiver ( groenen en blauwe draad )
Als ik nu de positie van de winch verander loopt links de draad uit en rechts komt hij naar binnen ( deze draden lopen door de buizen ivm de ruimte.
Nu kan ik de zeilen van links naar rechts trekken.
Voor het grootzeil is het hetzelfde, een knoopje met een draad eraan en inhalen of uitzetten, misschien schept de foto wat duidelijkheid ???

uitlegschoten.jpg

Inmiddels weer een kleine update :

De kajuit staat in de verf en begint vorm te krijgen:
DSC_0375.jpg

Ook de achterbank is klaar en het binnenwerk staat in de blanke lak:
DSC_0377.jpg

Hierna de laatste gang geplaatst :

DSC_0372.jpg

Het model is nu dicht !!! Als ik nog ergens bij zou moeten moet dat door de opening in het dek, ik hoop dus van niet !!!

DSC_0378.jpg

Nu eerst verder met de lijsten rondom en dan alles in de grondverf.....

Zo, ben ik weer, even tijd voor een update :

De stootlijst rondom is geplaatst, evenals de ronde buis bovenop de zijwanden :

DSC_0382.jpg

DSC_0002.jpg

Tevens is het model inmiddels in de grondverf geweest en is een begin gemaakt met de kleur van het dek :

DSC_0001-1.jpg

DSC_0003.jpg

DSC_0004.jpg

en de onderzijde :

DSC_0005.jpg

Ook is de reling op de kajuit geplaatst :
DSC_0380.jpg

DSC_0379.jpg

Het geheel ziet er dan zo uit, alleen nog bb en sb lampjes erin en dat is klaar :

DSC_0006.jpg

Zo nu eerst verder met schilderen en dan ........

Zeilvoering afmaken, blokken maken enz enz enz

en nog uitvinden hoe ik een kiel ga maken >>>

tot zover ,

Back