Bouwverslag zeesleper Amsterdam. (Artesania Latina)

Roel van Essen
Ja Roel zo geleerd ben ik nu ook weer niet hoor :oops:
Maar dat kwam zo maar in mij op he Ik dacht hoe kan dat dan :!:
Bij een 1:1 schip wat van voor tot achteren vol zit met gelijk soort wat: grind/ cement/ veevoer.
Hij draaid toch altijd wel normaal he. :roll:
En ik meende toch :als dat het roer, de hoofdpersoon was voor het draaien schip.
mvg
Frederik :D :D :D

Vergeet ook niet dat een 1:1 schip véél grotere bochten neemt dan onze modelschepen. Eigenlijk draaien onze modellen onrealistisch scherp.

Ik kan niet veel anders doen, ik heb de batterijen zo ver mogelijk naar achter geschoven en deze staan op de bodem v/h schip voor betere stabiliteit (lager zwaartepunt).

Ik kan het lood ook niet verder naar voor doen want dan licht het kont veel te hoog (ik wil het op dezelfde diepte als het origineel).
In de Amsterdam moet achteraan heel veel gewicht.

Ik heb het roer uitgebroken omdat ik de draaicirkel veel te groot vond en de roerkoning zat niet meer vast op het roer, deze slipt door het roer.
Dus ik ben van plan om een bekkeroer (of hoe je het ook noemt) te maken zodat het schip een kleinere draaicirkel heeft.

Sam: Bij andere "Amsterdam-modellen" kwam de kwaal van de grote draaicirkel ook al naar voen.
Wat je zou kunnen doen i.pv. een Beckerroer:
Zet er extra "vaarroeren" onder.
Wat bedoel ik daarmee:
Op je originele roer plaats je, als je gaat varen twee extra roeren van plexiglas aan weerszijden, die aan je roer vastgemaakt zijn.
Zodoende heb je meer roeroppervlak, en gaat het (nu drievoudige) roer als een soort straalbuis werken.
En op de kant kan je dat extra roer er gewoon aflaten.

Voordeel van plexiglas: onder water zie je het nauwelijks.
Ronald Verburg (Hoek van Holland) heeft volgens mij zo'n constructie op z'n Gondwana zitten.

Ik heb het roer al uitgebroken en ga een volledig nieuw roer maken.

De zusterschepen van de amsterdam die nu nog rond varen (van het Franse leger) hebben een straalbuis.
Maar ik weet niet of de straalbuis volledig meedraaid of enkel het roer (ik denk de hele straalbuis).
kijk hier maar eens naar.

Toch bedankt voor de tip!

dag Sam ,

photo08.jpg

volgens mij is dat een draaiende straalbuis ...

maar zelfs zo , is de "Malabar" gekend om zijn slechte maneuvreerbaarheid , uiteindelijk is het een hogezeesleper , geen havensleper die op zijn as moet kunnen draaien ...

de groetjes ,

Laurent

Hoi Allemaal,

De Amsterdam had inderdaad een straalbuisroer net als haar zusjes, daarnaast had ze ook nog een boegschroef in de neus zitten. Die laatste is er later (1976) ingezet en die hebben de Malabar, Centuare en Tenace niet voor zover ik weet.

Groetjes, Danny.

Met het roer ben ik nog niet verder gekomen, ik heb wel de romp aan de binnenkant afgewerkt.

Ik ga met het roer nog even wachten tot ik mijn lintzaag heb omgebouwd zodat ze ook ijzer kan zagen.

Wel heb ik de romp binnenin afgewerkt, de dekken kunnen er bijna op. Enkel de elektronica nog.

Ik heb de romp binnen volledig zwart gespoten maar, omdat er hier en daar wat siliconen zijn gespoten, schilfert de verf op die plaatsen af. Maar ik denk dat ik het maar zo ga houden.

Ook heb ik de aanzuig voor de brandspuiten geboord. Ik wou geen extra gat in de romp maken dus heb ik het maar in de buis van de boegschroef gedaan. De 2 koppelingen zijn gewoon met plastiek lijm vastgeplakt, daar heb ik voor de zekerheid een elektronica buisje rond gedaan dat ik heb gevuld met stabilit. Ik heb aan de twee kanten een aanzuig gemaakt omdat ik bang ben, dat als ik aan 1 kant zuig, dat de boot dan ook zachtjes naar die kant gaat draaien.

dsc1026nq3.jpg

De pomp + wateraanzuig

dsc1025uw4.jpg

Ook heb ik een test gedaan of alles wel waterdicht was, dit bleek niet het geval. De laatste koppeling was kapot en die is nu al vervangen.

dsc1027fq0.jpg

Een overzicht van alles, het kan zijn dat het er "vettig" uit ziet maar dat komt door het nog niet opgedroogde water dat uit die kapotte koppeling is gekomen.

Mvg. Sam.

Samw
Zou je eens wat meer uitleg kunnen geven
Met het ombouwen zaag :oops: :oops:
Wat valt daar aan om te bouwen :?:
ijzer zagen is toch een kwestie van welke soort zaag ????????????///
mvg
Frederik :D :D

Ja, maar die lintzaag van ferm die ik heb, draait veel te snel. Het is dan ook een houtzaag.

Om het toerental te regelen heb ik een 3 fase motor en een frequentie sturing nodig.

En ik moet natuurlijk ook voor koeling zorgen (als ik eens wat dikkere materialen wil zagen).

Als dat allemaal klaar is dan ga ik verder met het roer.

Zal straks wat foto's plaatsen.

Samw

En heb je dan ook metaalzagen er voor zijn die te koop
Voor zo.n machientje
Ik heb hier een b & d staan die is al zo.n 25 jaar oud doet het nog wel maar niet zo denderend meer hoor
Moet er eens nieuwe geleidingen voor maken
mvg
Frederik

img3332vl7.jpg

Ik heb in de inoxen lekbak een verdieping in geslagen (in een houten mal) waaronder een stuk opengesneden bidon (oude aceton fles) wordt geplaatst. Het pompje zuigt uit de opengesneden bidon de boormelk, wordt via een buisje op het zaagblad gespoten en uiteindelijk loopt het in de lekbak.

De 3 fase motor moet er nog op.

Back