Bouwverslag: zelfbouw 80cm deep-V

Vandaag de nieuwe hardware getest, met succes! De langere roerhouder geeft meer stabiliteit. In combinatie met het grotere roer, kan ik met de 43mm prop volgas de bocht om, erg gaaf.

De kortere turn fins geven juist een stabieler rechtuit vaarbeeld. In combinatie met de 644 prop heb ik met 116km/u een nieuw snelheidsrecord gevaren. Verrassend genoeg mét de trimtabs. Doordat ze de romp beter op het water houden, kan je ook weer langer het gas erop houden.
Er zit denk ik nog meer in, als ik langer het gas erop houd. Helaas begint de plas dicht te groeien, dus moest ik op tijd van het gas.

Hier het filmpje van vandaag. De Wild Thing vaart nu naar tevredenheid [emoji41]

[emoji106] Dim en Alex. Ik sta er ook van te kijken, hoeveel invloed kleine veranderingen kunnen hebben. De trim tabs nog geen millimeter naar beneden en de romp ligt duidelijk stabieler. Ook het 2e roerblad; slechts 4mm breder, maar een enorm verschil in stuurgedrag.

Ik moet zeggen, dat ik ook niet had verwacht dat deze boot zo hard zou lopen. Met 100+ was ik tevreden geweest. Maar nu wil ik de 120 aantikken [emoji28]

Gisteravond weer 2 Lipo's gevaren. Het water was mooi rustig, maar ook helaas dichtgegroeid. Dat maakt het lastig om lang volgas te kunnen geven.

f9a8c08e284e5bbc3e4cc73dc184e323.jpg

Dit was de eerste keer varen met de nieuwe ER8 koppeling (bedoeld voor CNC frezen/graveren). Die is veel nauwkeuriger en geeft dus minder vibraties. Je kan het verschil zien op slowmotion beeld en ook horen met varen. Gerjan, bedankt voor de tip voor deze koppelingen, het werkt perfect!

11e7f33394dfd4da6c97098c952062f7.jpg

1e run met de 44mm 1.6 pitch prop. Daarmee heb ik 117km/u gevaren, een nieuw record.

441d3a3d61df0346d74d6941fa3bfc8f.jpg

De tweede lipo heb ik een 45mm 1.9 pitch prop gemonteerd. Daar loopt de Wild Thing ook goed mee. Maar ik heb er geen hogere snelheid mee gevaren: 113km/u.

8d938cedcd6ca5ed9f563356aaba89e2.jpg

Als laatst heb ik met de 42mm 1.9 pitch prop wat rondes gevaren. Veelal volgas werd de motor flink warm. Niet gek ook, met 25 graden buiten.

Hier een filmpje:

Just astonishing sail and speed!!!!
I thing that paying attention to the details is more than important in achieving new speed records!

Thanks Dim and that's right. I feel, that the higher the speed, the smaller the adjustments you should make.

Back to Dutch [emoji6]

Van de week heb ik de 120km/u verbroken. Een korter roerblad gaf 6km/u snelheidswinst. Maar door het kortere roerblad, had ik ook minder tegendruk en flipte ik de Wild Thing. Op volle snelheid dook hij het water in. Gelukkig geen grote schade!

Hier het filmpje van de 123km/u run:

Thanks Alex [emoji106]

Ik heb de beschadigde punt van de romp gezaagd. Even een pijnlijk moment, maar ik wil het weer sterk hebben.

384fe8157f9ecae9d426dee789355c70.jpg

De nieuwe punt zit er ondertussen al op gelijmd met epoxy verdikt met carbonsnippers.

Goede tip over de tegendruk van het roer mijn mono heeft hier ook last ( bijna flippen) ik dacht altijd dat het propwalk was maar ik ga nu weer een groter roertje proberen. Tnx mooi gemaakt en verrassend snel top

De romp is weer gerepareerd. Ik heb een solide punt gemaakt van hout. Deze heb ik met een pen verlijmd in de romp, met carbonvezel verdikte epoxy.
2 laagjes glas van 50gr/m2 erover en de punt weer in patroon gespoten.

9a6288473e905aabc97ace6474d790dd.jpg

50caa5ae0d9b07bc94485c2d491b385e.jpg

edd284b23603efb485917e34c936f57d.jpg

Videootje:

Helaas is het Game Over voor de Wild Thing. Gisteren maakte ik een harde klapper en is de romp compleet open gescheurd [emoji25].

d682368bc43a7ce6170555ae3a1d7729.jpg

Gelukkig bleef die wel drijven en heb ik hem met mijn rc reddingsboot aan de kant kunnen krijgen.

De romp is vermoedelijk geknikt net achter de motorsteun. De liposteun is losgebroken en de lipo is denk ik van binnen tegen de kap aangevlogen. De electronica werkt allemaal nog gelukkig. De GPS is helaas wel gezonken.

Hier de laatste bewegende beelden van de Wild Thing [emoji25].

Nu verder met de twin mono 'G-Force'

Helaas is het Game Over voor de Wild Thing. Gisteren maakte ik een harde klapper en is de romp compleet open gescheurd [emoji25].

d682368bc43a7ce6170555ae3a1d7729.jpg

Gelukkig bleef die wel drijven en heb ik hem met mijn rc reddingsboot aan de kant kunnen krijgen.

De romp is vermoedelijk geknikt net achter de motorsteun. De liposteun is losgebroken en de lipo is denk ik van binnen tegen de kap aangevlogen. De electronica werkt allemaal nog gelukkig. De GPS is helaas wel gezonken.

Hier de laatste bewegende beelden van de Wild Thing [emoji25].

Nu verder met de twin mono 'G-Force'
Balen zeg.
Maar je hebt er in ieder geval wel aardig wat mee gevaren.

Drupje houtlijm, glasweefseltje en het gas er weer op, toch?

Jammer, maar dat is het risico van hard gaan over het water, bij een klapper is het onverbiddelijk en hard als beton...
Zelfs polyester/epoxy/carbon rompen hebben hun grenzen als het zó hard gaat.

Groeten, Jan.

Back