Bouwverslag Ziroli P-38j 114"

Hallo Femmo,

Bedankt voor je aanbod. Ik ga het eerst met de carbon buizen doen en dat zou eigenlijk goed moeten gaan. Het is immers een beproefd concept, maar wellicht maak ik nog gebruik van je aanbod.


zou het helpen als iemand een CAD opzetje van de beweging voor je maakte?
dan wil ik wel een handje helpen mbv SolidWorks als je wilt?

hoor het wel
 
En we zitten natuurlijk ook niet stil. Neuswiel geplaatst en alles losjes in elkaar gezet....

phoca_thumb_l_p38geassembleerd.jpg
 
Ziet er geweldig uit Ronald !! Ik heb net ook de bouw van de Stuka doorgelezen , echt vakwerk.

Mvg ,


Bart
 
Ziet er groots en mooi uit!

Weet niet of je deze al kent, typisch amerikaanse propagandafilm:


"... actually however the option isn`t to bail out of your ship, it`s to make the other fellow to bail out of his." :mrgreen:

Vanaf 3:38 minuten wordt `t interresant voor je model. Nooit vliegen met een raampje open! ;)

Veel plezier met de bouw verder,
groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

ik heb deze originele instructiefilm geheel op DVD, duur + 34 minuten, en nog meer over de P-38, teveel om op te noemen (zie mijn homepage; booklist en doculist)

groetjes,
Jan
 
... 1 motor moet natuurlijk rechtsom draaien dus sensor positie aangepast. Middenste deel romp is nu bekleed. Op deze foto's is alles nog vrij ruw maar is inmiddels geschuurd en mooi strak geworden. Turbo chargers etc uitgesneden en vastgelijmd met expoy en balloons.
phoca_thumb_l_02022012%20035.jpg


phoca_thumb_l_02022012%20036.jpg


phoca_thumb_l_02022012%20037.jpg


phoca_thumb_l_02022012%20038.jpg


phoca_thumb_l_02022012%20039.jpg


phoca_thumb_l_02022012%20040.jpg


phoca_thumb_l_02022012%20041.jpg


phoca_thumb_l_02022012%20042.jpg


phoca_thumb_l_02022012%20043.jpg


phoca_thumb_l_02022012%20045.jpg


phoca_thumb_l_02022012%20046.jpg


phoca_thumb_l_02022012%20047.jpg
 
Is wel leuk hoor! Even twee nieuwe gaatjes tappen en "hoppa" de motor loopt andersom!
Heb je twee props die tegenpolen zijn? Natuurlijk wel weer nieuwsgierig in welke maat en zo....
Trouwens met die DLE torren kunnen je gaan prophangen als het moet.

Op mijn P-51 draait een DLE55 een 22x12 met 6400 toeren op de grond en 8400 in de lucht.
Kleine tip: Ik kwam erachter dat vanaf de fabriek de timing nogal vroeg stond. Daarmee maakte de motor een nogal rauw geluid. Door de timing iets later te zetten werd het geluid veel mooier "donker bruin" en aan het vermogen was niets te merken. Stationair loopt hij nu ook veel mooier.

Heb je al aan de Twin-Sync gedacht? Een must voor een P-38. De beste verzekering tegen een spiral of death.

http://www.troybuiltmodels.com/items/WRCTWINSYNC.html

Kijk maar eens naar de video, het werkt echt goed! Ik gebruik hem zelf al jaren.
 
Het is de bedoeling twee 20x10x3 props te gaan gebruiken. Deze site kwam ik tegen en heb ze gemaild. Ziet er goed uit en ze zijn goedkoop. 35,- per prop of die nu links of rechtsom draait maakt niet uit.

Vrtule fiala

Twinsync heb ik inmiddels al binnen :)

Is wel leuk hoor! Even twee nieuwe gaatjes tappen en "hoppa" de motor loopt andersom!
Heb je twee props die tegenpolen zijn? Natuurlijk wel weer nieuwsgierig in welke maat en zo....
Trouwens met die DLE torren kunnen je gaan prophangen als het moet.

Op mijn P-51 draait een DLE55 een 22x12 met 6400 toeren op de grond en 8400 in de lucht.
Kleine tip: Ik kwam erachter dat vanaf de fabriek de timing nogal vroeg stond. Daarmee maakte de motor een nogal rauw geluid. Door de timing iets later te zetten werd het geluid veel mooier "donker bruin" en aan het vermogen was niets te merken. Stationair loopt hij nu ook veel mooier.

Heb je al aan de Twin-Sync gedacht? Een must voor een P-38. De beste verzekering tegen een spiral of death.

WRC Wike R/C Products Twinsync Engine Synchronizer (WRCTWINSYNC) - troybuiltmodels.com

Kijk maar eens naar de video, het werkt echt goed! Ik gebruik hem zelf al jaren.
 
Ik heb ondertussen een interface om de toerenuitgang van de ontsteking te gebruiken voor telemetrie. Deze is ook te gebruiken voor de aansturing van de Twin-Sync, want de Twin-Sync sensoren zijn ook gewone hall sensoren.

Dan hoef je verder niets aan je motor toe te voegen of te veranderen, en kun je de twin-sync ingangen rechtstreeks via twee interfaces op de ontstekingen aansluiten.
Als je een grote slag van de servo gebruikt en een spelingsvrije aansturing maakt, dan lopen die motoren straks ontzettend mooi gelijk.

De "Aux" funcite heb ik op een driestanden schakelaar zitten. Daarmee kan ik kiezen of ik links-beide-rechts bestuur met de gasstick. Dat is handig bij starten en afstellen.
Ook geweldig om een Zurabatic Cartwheel mee te doen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Janusz_%C5%BBurakowski
 
Laatst bewerkt:
Voor wat betreft de twinsync zat ik aan y-kabeltjes te denken voor de bestaande hall sensor. Dan hoeven er ook geen extra magneten en sensoren op de kist. Module van jou kan natuurlijk ook, maar ik houd het liever zo simpel mogelijk. Wel erg mooi als je de motoren individueel kunt afstellen. :)

Ik heb ondertussen een interface om de toerenuitgang van de ontsteking te gebruiken voor telemetrie. Deze is ook te gebruiken voor de aansturing van de Twin-Sync, want de Twin-Sync sensoren zijn ook gewone hall sensoren.

Dan hoef je verder niets aan je motor toe te voegen of te veranderen, en kun je de twin-sync ingangen rechtstreeks via twee interfaces op de ontstekingen aansluiten.
Als je een grote slag van de servo gebruikt en een spelingsvrije aansturing maakt, dan lopen die motoren straks ontzettend mooi gelijk.

De "Aux" funcite heb ik op een driestanden schakelaar zitten. Daarmee kan ik kiezen of ik links-beide-rechts bestuur met de gasstick. Dat is handig bij starten en afstellen.
Ook geweldig om een Zurabatic Cartwheel mee te doen.

Janusz
 
Ronald,

Y-kabeltjes zijn geen goed idee omdat er dan geen galvanische scheiding meer is tussen de ontsteking en het cirquit van de ontvanger. Alle storing en rotzooi uit je ontsteking kan dan zo je ontvanger in. Zelfs voor 2.4GHz is dat geen goed idee.

Bovendien gaat een y-kabel alleen als ontsteking en Twin-Sync op dezelfde spanning draaien. Door een filter of diodes kunnen problemen ontstaan omdat er potentiaalverschillen ontstaan tussen ontsteking en Twin-Sync.
Verder is het niet zeker dat de ingangen van de ontsteking en de Twin-Sync zomaar parallel gezet mogen worden.
Een optische interface kan al die problemen oplossen.
Alternatief is een tweede sensor op de as van de motor.
 
Ja daar zit wat in. Dan monteer ik gewoon een tweede sensor.

Bedankt voor de tip.

Ronald,

Y-kabeltjes zijn geen goed idee omdat er dan geen galvanische scheiding meer is tussen de ontsteking en het cirquit van de ontvanger. Alle storing en rotzooi uit je ontsteking kan dan zo je ontvanger in. Zelfs voor 2.4GHz is dat geen goed idee.

Bovendien gaat een y-kabel alleen als ontsteking en Twin-Sync op dezelfde spanning draaien. Door een filter of diodes kunnen problemen ontstaan omdat er potentiaalverschillen ontstaan tussen ontsteking en Twin-Sync.
Verder is het niet zeker dat de ingangen van de ontsteking en de Twin-Sync zomaar parallel gezet mogen worden.
Een optische interface kan al die problemen oplossen.
Alternatief is een tweede sensor op de as van de motor.
 
Trouwens die "modules" van mij zijn alleen maar kabels met een klein stukje krimpkous ergens in het midden, niet groter dan aan paar cm.
 
Back
Top