Bouwverslag Zorro Light

Al weer drie jaar vlieg ik met de Holiday Nurflügler van Robert Schweissgut, uit Oostenrijk. De Holiday is een prima thermiekvlieger en hij kan ook wat wind aan.Je moet aan vliegende vleugels eerst wat wennen, maar dan vliegen ze ook echt goed.

Ik was op zoek naar een bouwproject voor deze winter en na lang zoeken op internet heb ik gekozen voor de Zorro Light, ook van Schweissgut. Hiervoor had ik een aantal redenen:
1e. doordat de Zorro light een ribbenvleugel heeft in tegenstelling tot de Holiday (Jedelsky profiel) wordt het gewicht en dus de vleugelbelasting lager, wat natuurlijk goed is voor het snuffelen naar thermiek.
2e. door de transparante vleugel wordt de zichtbaarheid op grotere hoogte verbeterd.

Ik heb de Zorro besteld en na tien dagen kwam het pakketje aan. Nieuwsgierig heb ik het open gemaakt. Erin zit een stapeltje balsa, enkele gfk buizen een envelop met allerlei kleine onderdelen en een uitgebreide handleiding.
full

Het balsahout is van uitstekende kwaliteit.

Ik ben begonnen met de bouw van de romp. Het is een simpele vierplankjes romp, maar niet met verticale schotjes er in, slechts twee horizontale. Hierdoor wordt de doorstroming in de romp verbeterd, de achterkant van de romp blijft open. Men kan natuurlijk hem dicht maken door de zijpanelen aan elkaar te lijmen, ik heb gekozen voor de open vorm. Bij de Holiday kon de elektronica en motor wel erg warm worden!
full

Ondanks de eenvoudige bouw ontstaat na het schuren en slijpen een elegante romp.
full

De motorspant past voor alle 28 mm brushless motoren. Ik maak gebruik van de Turnigy SK3 2836/1040, waarschijnlijk veel te sterk voor zo een lichte kist, dus half gas is voldoende. Als spinner een alu turbo spinner (38 mm) ook weer om de luchtdoorstroming te verbeteren.
De bouw van de romp heeft drie avonden geduurd, het uitharden van de lijm neemt de meeste tijd. Ik gebruik voor het lijmen Ponal witte lijm.

Als het zo snel gaat, dan heb ik voor deze winter geen bouwproject meer! Volgende week begin ik aan de vleugels, als ik de servo's en verlengsnoertjes heb ontvangen.
picture.php


Laurens
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Erg leuk dat u hier een verslag van bij gaat houden!

Schweissgut heeft een leuk gamma aan vliegende vleugels met slimme bouwwijzen. Waarom heeft u specifiek gekozen voor de Zorro Light en bijvoorbeeld niet de Matrix?

Veel succes met de bouw,

Groeten Rick
 
Hallo Rick,
bedankt voor je leuke reactie. De keuze voor de Zorro light werd hoofdzakelijk bepaald door de vleugelbelasting en de keuze voor een ribbenvleugel. De Matrix is eigenlijk de Zorro Basixx met ribbenvleugel en heeft dus iets minder spanwijdte dus een hogere vleugelbelasting (voor zover je het kan opmaken uit de site van Schweissgut). Als ik aanneem dat de elektronica 300 gram weegt, kom ik op 1150gram:52= 22,1g/dm2. Dat is een mooie waarde. De enige concurrent bij Schweissgut is de Ximango, die komt op 21,8 g/dm2. Merkwaardig, de Ximango heeft een massieve vleugel!
Verder heeft de Zorro Light remkleppen, hoewel ik privé een groot vliegveld heb, zijn remkleppen toch wel prettig.

Een echt alternatief was de: laqua-modelltechnik.de/Strong-Thermik.htm.
Een prachtig model, maar met verzending mee nogal wat duurder. Misschien iets voor de toekomst. Bij bestelling moet je trouwens wel geduld hebben, "der Bausatz soll erstmal fertig gestellt werden".

Laurens
 
Hallo Terence,

Bedankt voor je reactie.
Eerlijk gezegd was de Eyecatcher2 mijn eerste keus, een fraaie vleugel, heel elegant. De iets hogere vleugelbelasting en geen remkleppen hebben de doorslag gegeven. Of je in de praktijk deze verschillen zal bemerken, is twijfelachtig.
Maar..... een heel fraai model.

Ook mooi: laqua-modelltechnik.de/Strong-Thermik.htm
Ik weet niet of de knikvleugel lastig is met het vervoer.

Laurens
 
Hallo Laurens,

Hij is inderdaad elegant om te zien, die van mij heeft wel remkleppen gelukkig.

Ik zal eens proberen te vliegen van het weekend

groet


Terence
 
vleugel bouwen

Ik kan het toch niet laten onderhand verder te bouwen! Het bouwen van de vleugel is lastiger dan ik dacht, maar gaat wel razend snel. Het lastige zit in het inschuiven van de koolstofbuizen in de ribben. De passing is heel precies en je moet uiteindelijk door 37 ribben heen.
Dat kost heel wat kracht en vooral geduld om nauwkeurig te blijven werken. Een rib knakte tijdens het schuiven, lijm doet een hoop! Maar, het is gelukt.

full


In een tweetal gevallen heb ik de gaten iets moeten opvijlen omdat ze niet exact op de juiste plaats waren, waarschijnlijk een bouwfout van mij. De laatste ribben naar de vleugeltip toe pasten steeds beter, oefening baart kunst.

full


De messing buisjes zijn met epoxy bevestigd, de rest met secondelijm. De hele constructie wordt verbazend torsiestijf.

full


Ik denk dat de linkervleugel wat beter zal gaan, ik weet nu hoe het werkt.
Nu de servokastjes aanbrengen.

Laurens
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Strong Thermik

Hallo Rick,

Hier nog even een afbeelding van de Strong Thermik.

full


Laurens
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er mooi uit Laurens:p

Ik vind dat R.Schweissgut een leuke bouwmethode heeft ontwikkeld, alle delen zeer strak gefreesd en passen allemaal zuigend.

Succes verder

Terence
 
eerst de ribben over de ligger schuiven in volgorde, daarna op de tafel , positioneren en vastlijmen... dan moet je enkel voor of achter aan de rib een kleine aanpassing doen soms...
 
eerst de ribben over de ligger schuiven in volgorde, daarna op de tafel , positioneren en vastlijmen... dan moet je enkel voor of achter aan de rib een kleine aanpassing doen soms...
Let wel op dat je de carbon buis met heel fijne korrrel, maar wel heel goed schuurt. Er zitten nog wel eens resten lossingsmiddel op vanuit het productieproces. Dat lijmt beroerd durf ik te stellen ...:rolleyes:
 
Hallo Rick,
bedankt voor je leuke reactie. De keuze voor de Zorro light werd hoofdzakelijk bepaald door de vleugelbelasting en de keuze voor een ribbenvleugel. De Matrix is eigenlijk de Zorro Basixx met ribbenvleugel en heeft dus iets minder spanwijdte dus een hogere vleugelbelasting (voor zover je het kan opmaken uit de site van Schweissgut). Als ik aanneem dat de elektronica 300 gram weegt, kom ik op 1150gram:52= 22,1g/dm2. Dat is een mooie waarde. De enige concurrent bij Schweissgut is de Ximango, die komt op 21,8 g/dm2. Merkwaardig, de Ximango heeft een massieve vleugel!
Verder heeft de Zorro Light remkleppen, hoewel ik privé een groot vliegveld heb, zijn remkleppen toch wel prettig.

Een echt alternatief was de: laqua-modelltechnik.de/Strong-Thermik.htm.
Een prachtig model, maar met verzending mee nogal wat duurder. Misschien iets voor de toekomst. Bij bestelling moet je trouwens wel geduld hebben, "der Bausatz soll erstmal fertig gestellt werden".

full


Hallo Laurens,

Het schiet al goed op zie ik! De Strong Thermik en verwanten zijn inderdaad erg smakelijke kisten. En fantastisch voor aan de helling, jaloersmakend voor ons Nederlanders ;)

Ik vlieg zelf al geruime tijd met de Ximango van Schweissgutt. Een hele goede zwever maar soms wat 'zwabberig' gezien de dunne Jedelsky vleugels. Ook houdt deze niet van snelheid. Wanneer je te hard aanduikt worden de rolroeren naar beneden gedrukt en krijgen de servo's het zwaar. Met als gevolg een vliegtuig die steeds sneller schuin richting aarde duikt. Dit heeft mij al een aantal keer flink wat angstzweet opgeleverd...

Het grote verschil tussen de Zorro Light en Matrix leek mij ook de vleugelbouw. Ik heb het idee dat de Matrix vleugel een stuk meer rechttoe-rechtaan aan is en wat sneller bouwt. Neem natuurlijk niet weg dat de Zorro een mooiere verschijning in de lucht zal zijn.

Succes,

Groeten Rick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo allemaal,

Jasses, zoals ik al verwacht had gaat de tweede vleugel veel gemakkelijker! Zo blijft er weinig over van mijn winterproject.
Beide vleugels zijn nagenoeg klaar, het wachten is nu op de servo-verlengsnoeren en de bekleding. Dit keer geen foto,s, want mijn pc is in de reparatie.
Graag hoor ik van iedereen nog vliegervaringen met de Schweissgut vliegtuigen.
Bij mijn Holiday moet ik bij het cirkelen in de thermiek zeker 2 tot 3 kliks up trimmen, anders gaat hij in een spiraalvlucht. Kom ik er uit, dan weer terug trimmen, anders begint hij te pompen. Zit ik dan goed met het zwaartepunt?

Laurensh
 
Dan maak je alsnog een romp met stabilo en kielvlak. Nulstelling van je vleugelservos een beetje down en weg is je S-slagprofiel ... :confused: ;)

Houdt het maar bij deze mooie nurflügel!

Dirk
 
Bij mijn Holiday moet ik bij het cirkelen in de thermiek zeker 2 tot 3 kliks up trimmen, anders gaat hij in een spiraalvlucht. Kom ik er uit, dan weer terug trimmen, anders begint hij te pompen. Zit ik dan goed met het zwaartepunt?
Up geven tijdens het thermieken is heel normaal. Bij een bocht verlies je nu eenmaal hoogte en dat compenseer je door up te geven. En thermieken is alleen maar bochten :)
 
Bij mijn Holiday moet ik bij het cirkelen in de thermiek zeker 2 tot 3 kliks up trimmen, anders gaat hij in een spiraalvlucht. Kom ik er uit, dan weer terug trimmen, anders begint hij te pompen. Zit ik dan goed met het zwaartepunt?
Dit klinkt alsof het ZW-punt nog wel een paar mm naar achteren kan.
Voorzichtig proberen, het zijn op het laatst hele kleine stapjes (van 3-2-1 mm per keer).
Enne ... ZW-punt naar achteren betekent ook één/enkele klikjes down!
 
Verder bouwen

Hallo,

Zoals ik al zei: jasses, wat gaat dat snel! Vandaag wat geschuurd en eigenlijk is de ruwbouw klaar.
Ik heb een keleine toevoeging gedaan: de gehele romp is van balsa, bij harde (ongewilde) landingen willen de vleugels de voorkant van de romp indrukken. Daarom heb ik de vleugelwortel in twee millimeter nagejaagd en die op de romp geplakt. Daadoor wordt de druk beter verdeeld en de romp minder snel beschadigd. De toename in het gewicht is gering.
De ruwbouw (romp, vleugels onbekleed en motor met spinner en propeller wegen nu 894 gram. Ik hoop zo op de 1200 gram compleet te komen, de vleugelbelasting wordt dan 1200:52=23g/dm2.

Als mijn pc gerepareerd is (Kapotte videokaart) kan ik weer wat foto's laten zien.
Bedankt voor jullie reacties.

Laurens
 
Hallo,

Excuses voor de vele typefouten, het typen op een klein iPodje valt niet mee. Verder speelt de auto-correctie een onbedoelde rol!
Ik heb dus de vleugelwortel nagezaagd uit een stukje 2 mm vliegtuigtriplex, om de romp steviger te maken.

Laurens
 
Bouw vleugels Zorro Lght

Hallo,

Nu mijn computer gerepareerd is volgen hier de beloofde foto's.

full


Eerst de vlegelwortel

full


Dan de ribben, wat nu veel gemakkelijker ging (oefening baart kunst), lijmen met dunne ca lijm, dringt mooi in de balsavezels en loopt om de buis heen, dus de onderzijde is ook goed gehecht

full


Hier dan het uiteindelijke resultaat. Bij weging schelen de vleugels 6 gram in gewicht.

Nu begin ik met de servo's, lange bekabeling en bevestiging.

Laurens
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top