Bouwverslag Zorro Light

mixer cockpit sx

Hallo Justus,

Ik denk dat je met de laatste zin de spijker op de kop slaat: als de delta-functie gebruikt wordt, zijn de functies flap-co en spoiler-co wel zichtbaar, maar er gebeurt niets als men deze functies wil gebruiken.
Eigenlijk is er dan sprake van een dubbel mix en ik weet niet of dat mogelijk is.

Bij de configuratie "Segler" kan de functie delta niet gebruikt worden, die is alleen aanwezig in de configuratie Easy.

Wel heb ik het openen van de spoilers beperkt tot hooguit 25 graden, misschien wordt het duikeffect dan beter beheersbaar.

Voor goede raad sta ik altijd open!

Groet,

Laurens

Versteviging romp

Hallo iedereen,

Vandaag minder leuk bericht, maar ook (hopelijk) de oplossing ervoor.

Bij heel rustig weer wat vluchten gemaakt, waarbij ik de opening van de spoilers verminderd heb. Toch was het duikeffect nog steeds te heftig.
Na twee of drie rustige landingen bleek bij inspectie van de romp dat er een aantal scheuren in het hout was opgetreden.

De scheuren waren duidelijk in het balsa zelf, niet in de constructie. Bij de verlijmingen was alles in orde, maar het hout zelf kan de belastingen bij rustige landingen duidelijk niet aan. Misschien een gevolg van de eerste landing met de neus in de modder? Toen heb ik geen gebreken kunnen vast stellen.

Conclusie: het hout zelf heeft versterking nodig. Hiervoor heb ik gebruikt glasvezel band met epoxy.

full

Mooi is anders, maar wel effectief, hoop ik.

Ook het gebied om de cockpitafdekking heeft behoefte aan versterking.

full

Ik denk dat het vliegen hierdoor niet wordt veranderd, maar verbaas me over de kwetsbaarheid van het balsa zelf. De gewichttoename is gering.
Bij het gewone thermiekvliegen is een zekere robuustheid toch wel van belang, ik wil niet voortdurend lijmen, maar veel vliegen.

full

Mensen die ervaring hebben met glasvezel zullen de rillingen over de rug lopen bij het zien van deze foto's, sorry, ik ben maar een amateur.

Tip, voor Zorro bezitters:

Versterk de romp!

Als het kan aan de binnenkant van de romp tijdens het bouwen, dan zie je er later niets van. (misschien voor mij een winterwerkje, als ik de romp nabouw?)

Laurens

Laatst bewerkt door een moderator:
Een fijne vliegmiddag

Vandaag kwamen Jacob en Terrence hier om samen te vliegen. Een mooie dag, prachtig koud vliegweer. Terrence deed zijn maiden met de Eyecatcher, prima.

Voor mij liep het wat anders af...............
Bij een toch niet zo harde landing scheurde de romp van de Zorro aan stukken.........................

full

full

full

Treurig, maar...... ik wilde toch een winterklus?

Op de foto's is te zien dat de schade alleen plaats heeft bij de zijwanden van enkel balsa 3 mm.
We hebben met z'n drieën de schade bekeken en we kwamen samen tot de conclusie, dat het balsa hout van de zijkanten niet bestand is tegen rekkende kracht. Het balsa scheurt op de nerf, is dus klaarblijkelijk niet geschikt voor deze belasting. De constructie van de romp was wel heel, de constructie kan dus niet de oorzaak zijn.

De oplossing moet dus zijn, om de balsa zijwanden te versterken in de verticale richting.
Ik heb daarom besloten de romp weer opnieuw te bouwen (winterklusje...nietwaar) en de binnenzijde te versterken met opgelijmd 1mm triplex, die de kracht wel kan opnemen. Ik hoop dat het meergewicht de vliegeigenschappen niet/weinig zal beïnvloeden.

Ik maak gelijk van de gelegenheid gebruik om de romp iets breder te bouwen, want de accu gaat er nu maar moeizaam in.

De Eyecatcher van Terence is bekleed met folie, dat kan deze krachten beter opnemen, mijn romp was alleen gelakt.

Laurens

Laurens,

Het was een bijzonder gezellige middag, erg jammer dat de Zorro als door bliksem geraakt is en horizontaal gescheurd is. De landing heb ik gezien en was geen reden voor deze schade, de constructie is overduidelijk niet voldoende sterk als het zo'n landing niet aankan. Gelukkig is de romp eenvoudig opnieuw te maken én te verstevigen.

Dit is de montage van de opnames van vandaag:

Mijn dank voor jullie gastvrijheid! En erg fijn dat je de tijd hebt genomen voor je enthousiaste verhalen over je andere hobby... erg bijzonder!

Hartelijke groet,

Jacob Bos

Ik zou niet weten wat ik hier aan toe moet voegen..

Hartleijk bedankt Laurens en Anke, voor de ontvangst en het heerlijke vliegen.

Erg jammer van de romp, maar er zijn lastiger klusjes als dit rompje.

Ik overweeg om ook een iets vierkanter en sterker rompje te gaan bouwen nu ik dit gezien heb, ik zag de landing uit een ooghoek, hij was echt niet hard.

Succes met bouwen en vliegen in dat mooie landschap:p

Terence die nog lekker naglundert van de Maiden van de Eyecatcher 2!

Laurens,

Het was een bijzonder gezellige middag, erg jammer dat de Zorro als door bliksem geraakt is en horizontaal gescheurd is. De landing heb ik gezien en was geen reden voor deze schade, de constructie is overduidelijk niet voldoende sterk als het zo'n landing niet aankan. Gelukkig is de romp eenvoudig opnieuw te maken én te verstevigen.

De opnames heb ik gemonteerd en worden op dit moment gerenderd, daarna uploaden. De link zal ik straks hier plaatsen.

Mijn dank voor jullie gastvrijheid! En erg fijn dat je de tijd hebt genomen voor je enthousiaste verhalen over je andere hobby... erg bijzonder!

Hartelijke groet,

Jacob Bos

dank

Hallo Jacob en Terence,

Bedankt voor de fijne middag en ook voor het leuke filmpje.

Balsa en triplex zijn besteld bij de Hangar, bedankt voor de tip.

Laurens

Plankjes eerst aan een kant met 25 grams glas bekleden.
Vooraf eerst 1x met 100% verdunde spanlak om het opzuigen van de epoxy te voorkomen.
Dan rompje opnieuw bouwen op dezelfde wijze.
Tot slot na schuren (en weer een keer verdunde spanlak) nog een laag 25 grams glas buitenom.

Gegarandeerd: bomvast (en net zo zwaar al een laag Oracover)!!

Bouw tweede rompje

Hallo iedereen,

Vandaag heb ik het balsa en triplex ontvangen. Opvallend is de veel betere kwaliteit balsa, niet zo grofdradig en ook niet zo maagdelijk wit, merk Isensee.

Ik dacht de romphoogte gelijk te houden, de rompbreedte 5 mm breder, naar de neus toe gelijk zoals het was. Dan past de spinner nog steeds. Meer ruimte is voor de lipo niet nodig. (3-cel 1800 mAh)

Ik wil de rompzijvlakken met het 1 mm triplex binnen bekleden, glasvezel is ook een goede gedachte. Goede tip: eerst spanlakken om opzuigen van hars te voorkomen. Buitenom bekleden met glas lijkt me ook niet gek, volgens Dirk wordt het daar niet veel zwaarder van. Nog even nadenken........

Ik heb toch maar een briefje geschreven aan Robert Schweissgut over de kwaliteit van het balsa. Binnen een kwartier had ik het antwoord! Hij schreef zelf dat de kwaliteit van het balsa zeer wisselend was. Verder schreef hij mij direct een nieuw rompbouwset te sturen, maar nu van uitgezocht, harder balsa. Wat een prima service!

Ik heb dus ineens twee keer de mogelijkheid om te bouwen. Eens kijken hoe de kwaliteit uit Oostenrijk nu is.

Toch nog een winterklusje! Bedankt voor alle tips.

Laurens

Bekleden met glasvezel

Hallo Dirk Schipper,

Bedankt voor de tip over het bekleden van de romp.
Ik heb het materiaal (glasweefsel en epoxyhars) aangeschaft.
Het bekleden van de romp buitenom lijkt mij lastig. De gebogen vorm lijkt me problemen te geven.

Kun je me een paar tips geven hoe ik dat het beste kan doen?
Knip ik het weefsel in delen, dek ik het af met folie of niet, enz.

Raadgevingen zijn van harte welkom.

Laurens

Weefsel kun je in verschillende weefmethodes kopen. Ik ken alleen de Duitse termen:
leinen = rechttoe rechtaan geweven. dwz. de draden om en om over en onder elkaar door. Steeds over/onder 1 draad.
keeper = ook onder en over draden heen maar telkens onder/over twee draden, de volgende ook maar 1 draad versprongen.
atlas = ik ken de weefvorm niet maar ook meerdere draden over/onder.

Atlas en keeper kunnen behoorlijk goed bolle vormen aannemen, leinen niet.
Je kunt met keeper in ieder geval de onderkant en bovenkant apart overlappend bekleden. Mogelijk zelfs in een keer, maar dat zal een lastige klus zijn.

Enne ... epoxy: ALTIJD MET HANDSCHOENEN!!! Je kunt heel makkelijk een levensgevaarlijke allergie voor dat spul ontwikkelen.

@ beerendonk (laurens);
Welke prop gebruik je op je Turnigy SK3 2836/1040?
Hoeveel stroom trekt die comby?

bvd;
Nico
p.s succes met het opnieuw bouwen van de romp, het is een mooie kist geworden!

Weefsel kun je in verschillende weefmethodes kopen. Ik ken alleen de Duitse termen:
leinen = rechttoe rechtaan geweven. dwz. de draden om en om over en onder elkaar door. Steeds over/onder 1 draad.
keeper = ook onder en over draden heen maar telkens onder/over twee draden, de volgende ook maar 1 draad versprongen.
atlas = ik ken de weefvorm niet maar ook meerdere draden over/onder.

Leinen is Linnen
Keeper is Keper
Atlas is Satijn

Rick

Motorisering

Hallo Nico,

De Turnigy 2836-1040 is gecombineerd met de Turnigy 40 A regelaar met s-bec,
Ik heb de stroom niet gemeten, die zal vast niet meer zijn dan 20 A. De prop is 10/6. De motor wordt hooguit 40 sec. gebruikt, is dan lauw-warm.
De regelaar is prima, robuust, licht en goedkoop.
Ik heb er wel een programmeerkaart bij gekocht, het programmeren is dan zo gebeurd.
Het bouwen gaat al weer prima, het lamineren is veel eenvoudiger dan gedacht.

Laurens

Hi Laurens
Leuk kistje. Waarom maak je geen romp van epoxy ?.Oersterk en echt niet veel meer gewicht.
Groetjes Guus

kunststof romp

Hallo Guus,

Waarom?
1e Omdat ik dat niet kan, ik heb nog nooit een kunststof romp gemaakt, dus geen ervaring.
2e Omdat Schweissgut het zo geleverd heeft.

Maar..................

Ik wil wel even de maten opgeven, ik houd me wel aanbevolen voor een mooi, licht rompje!

Laurens

een kleine pauze

Hallo iedereen,

Er is nu een pauze ontstaan in de bouw van de tweede romp, omdat Robert Schweissgut nog steeds geen tweede Rumpfbausatz heeft opgestuurd. Ik bouw weliswaar de nieuwe romp van eigen plankjes balsa, maar ik wil de set van Schweissgut gebruiken om de gaten voor de vleugelbevestiging over te nemen. Vorige bouw ging op dat punt nogal moeizaam, dat wil ik nu voorkomen. Even wachten dus.............. Een mailtje naar Schweissgut is nog niet beantwoord, maar meestal is hij zeer punctueel.

Waarschijnlijk is het wachten niet nodig, omdat de plaats op de romp niet kritisch is, er is geen stabilo dus ook geen instelhoek.

Alle rompdelen zijn verder klaar, bekleed met dun glasweefsel.

Het weer (zeer regenachtig) nodigt wel uit tot verder bouwen.
Mijn vliegveld achter het huis is nu een moeras, de schapen zijn niet meer terug gekomen!

Laurens

Nieuw verbeterde romp Zorro Light

Hallo,

Omdat de heer Schweissgut nog even wachtte met het opsturen van de romp, ben ik zelf maar begonnen met veel beter hout (Isensee).
Omdat de oorspronkelijke romp erg smal en laag was, wilde ik hem iets groter maken. Dat was heel eenvoudig: de oorspronkelijk plankjes had ik bewaard, de freesrand is ongeveer 2 mm, dus als ik de buitenste contour volg, wordt de romp 4 mm groter. Simpel en het werkte goed.

Verder heb ik de raad van Dirk Schipper opgevolgd: ik heb het balsa bekleed met 25 grams glasvezel, plankje voor plankje, en als de romp klaar is gaat de glasvezel er ook om heen. Ik ben nieuwsgierig naar het gewicht.

full

De bodem laat ik er nog even uit, dan kan ik beter bij de messing buisjes om die in te lijmen.
Ik heb alle binnenschotjes horizontaal ingelijmd en de achterzijde open gelaten, dit alles om de luchtdoorstroming te verbeteren.

full

De vleugels passen nu beter dan met de eerste romp, zoals te verwachten is. Ook het proefpassen van de lipo verliep veel beter nu de romp wat groter is.

En wat men ook kon verwachten: vandaag mailde Schweissgut dat de romp er aan komt, hij moest eerst beter balsa bestellen!

Laurens

En nu aan het schuren!

Zo, het begint al wat te worden. De motor zit er al in, dat ging zonder bodem veel gemakkelijker.
Nu in model schuren en dan bekleden met glasvezel. Is hij dan sterk genoeg, Dirk Schipper?

full

Laurens

Back