Ik ben sinds 5 januari dit jaar bezig om de Zwarte Zee III te bouwen/opknappen. Ik heb de romp met witte huis gekocht op marktplaats en zo langzamer hand, ben ik hem verder aan afbouwen/opknappen. Het wordt een statisch model, maar de schroefas is reeds ingebouwd. Ook is het roer van metaal gemaakt.
De tekeningen heb ik besteld bij NVM en lang zoeken op marktplaats heb ik het boek "De vier zwarte zeeen" van C.de Haas gekocht. Ik ben van plan om de Zwarte Zee te maken, zoals hij heeft uitgezien rond 1935 tot 1940.
Eerst ben ik begonnen om het stuurhuis te maken, later is de lierhuis en andere opbouw gemaakt. De romp heb ik van het zomer geschuurd en opnieuw geschilderd (zijdeglans)
Ook heb ik van het zomer het stuurhuis beplankt met fineer, en begonnen met schilderen van de luikhoofden en machinekamer.
Nu zijn er een aantal verschillen met de "echte" en mijn model.
De achtersteven is anders, de ramen in het witte huis en de voor aan de bak.
Even een foto van het model hoe het nu uit ziet.
Een foto van het model wat in het scheepvaartmuseum staat.
Deze foto komt uit het maritiemmuseum in Rotterdam. Wie daar geweest is
weet dat er hele grote wand met modellen staan, daar staat hij tussen.
Ik moet nog de rest van de bouw foto's uitzoeken en verkleinen.
Mocht er nog tips/vragen zijn hoor ik het wel.
In het rubriek werkschepen heb ik een vraag gesteld over de kleuren van de zwarte zee.
Mijn vraag is welke kleur had de dekken, lierhuis en de luikhoofden?
Verdere updates en foto's komen nog.
De tekeningen heb ik besteld bij NVM en lang zoeken op marktplaats heb ik het boek "De vier zwarte zeeen" van C.de Haas gekocht. Ik ben van plan om de Zwarte Zee te maken, zoals hij heeft uitgezien rond 1935 tot 1940.
Eerst ben ik begonnen om het stuurhuis te maken, later is de lierhuis en andere opbouw gemaakt. De romp heb ik van het zomer geschuurd en opnieuw geschilderd (zijdeglans)
Ook heb ik van het zomer het stuurhuis beplankt met fineer, en begonnen met schilderen van de luikhoofden en machinekamer.
Nu zijn er een aantal verschillen met de "echte" en mijn model.
De achtersteven is anders, de ramen in het witte huis en de voor aan de bak.
Even een foto van het model hoe het nu uit ziet.

Een foto van het model wat in het scheepvaartmuseum staat.

Deze foto komt uit het maritiemmuseum in Rotterdam. Wie daar geweest is
weet dat er hele grote wand met modellen staan, daar staat hij tussen.

Ik moet nog de rest van de bouw foto's uitzoeken en verkleinen.
Mocht er nog tips/vragen zijn hoor ik het wel.
In het rubriek werkschepen heb ik een vraag gesteld over de kleuren van de zwarte zee.
Mijn vraag is welke kleur had de dekken, lierhuis en de luikhoofden?
Verdere updates en foto's komen nog.
Laatst bewerkt: