Bouwverslag Zwarte Zee bj 1933

Ik ben sinds 5 januari dit jaar bezig om de Zwarte Zee III te bouwen/opknappen. Ik heb de romp met witte huis gekocht op marktplaats en zo langzamer hand, ben ik hem verder aan afbouwen/opknappen. Het wordt een statisch model, maar de schroefas is reeds ingebouwd. Ook is het roer van metaal gemaakt.

De tekeningen heb ik besteld bij NVM en lang zoeken op marktplaats heb ik het boek "De vier zwarte zeeen" van C.de Haas gekocht. Ik ben van plan om de Zwarte Zee te maken, zoals hij heeft uitgezien rond 1935 tot 1940.

Eerst ben ik begonnen om het stuurhuis te maken, later is de lierhuis en andere opbouw gemaakt. De romp heb ik van het zomer geschuurd en opnieuw geschilderd (zijdeglans)
Ook heb ik van het zomer het stuurhuis beplankt met fineer, en begonnen met schilderen van de luikhoofden en machinekamer.

Nu zijn er een aantal verschillen met de "echte" en mijn model.
De achtersteven is anders, de ramen in het witte huis en de voor aan de bak.

Even een foto van het model hoe het nu uit ziet.
zz33ra5.jpg

zz32mp7.jpg

Een foto van het model wat in het scheepvaartmuseum staat.
zwartezee31kg2.jpg

Deze foto komt uit het maritiemmuseum in Rotterdam. Wie daar geweest is
weet dat er hele grote wand met modellen staan, daar staat hij tussen.

zwartezee32lx9.jpg

Ik moet nog de rest van de bouw foto's uitzoeken en verkleinen.

Mocht er nog tips/vragen zijn hoor ik het wel.

In het rubriek werkschepen heb ik een vraag gesteld over de kleuren van de zwarte zee.
Mijn vraag is welke kleur had de dekken, lierhuis en de luikhoofden?

Verdere updates en foto's komen nog.

Laatst bewerkt:
Ik heb foto's gevonden van het model toen ik hem net binnen had.

zz3begin2hb0.jpg

zz3begin1cp0.jpg

zz3begincz4.jpg

Ik werk aan het model alleen 's zaterdags en gemiddeld 3 a 4 uurtjes eraan.

Bij deze foto ben ik het stuurhuis aan het fineren.
zz34xx2.jpg

Stuurhuis bijna klaar met fineren. De schoorsteen heeft ook al vorm.
zz35cn1.jpg

Laatst bewerkt:
Dit vind ik nou een van de mooiste zeeslepers die ooit hebben gevaren. Zelf wil ik ook nog eens een ZZ bouwen maardan de laatste ZZ. Ga zo door. Het ziet er al mooi uit!

Greetz,
Bart

Hallo van Oortgiesen,

De Zwarte Zee III zie je niet zo vaak als varend model. Ook ik vind haar een schitterende sleper. Veel succes met de renovatie.

groeten Paul

hallo ,

schitterend model , zeg !

de ZZ III staat ook op mijn verlanglijst , samen met de "Hudson" ...

de groetjes ,

Laurent

HALLO VINCENT
Het is een mooie boot en ik ga ook een bouwen maar die
brommer is die te koop want ik heb vroeger ook een gehad

De Zwarte Zee III was een van de mooiste slepers die gevaren heeft.
Nog bedankt voor het compliment, mocht jullie nog tips hebben dan hoor ik het wel.

Helaas heb ik nu problemen om foto's te uploaden naar imageshack.

Afgelopen zaterdag heb ik de achterkant veranderd. De achterkant loopt nu een beetje schuin af, zoals bij de orginele Zwarte Zee. Moet nog wel een schuur en plamuur beurtje krijgen. Op de foto's is het te zien, dat de "witte huis" aan de zijkanten de raampjes niet vierkant moet zijn, maar patrijspoorten moeten hebben. Ik heb de raampjes opgevuld met hout, en ben al aan het schuren.
De relingen zijn nu ook verwijderd. Ik ga ze opnieuw maken, en ik kan waar de relingen gezeten hebben, schuren en opnieuw verven.
Mocht het weer mogelijk te zijn om foto's te uploaden dan plaats ik ze weer.

@Kreidler51 die brommer is niet te koop hij is van oom.

Ik heb een aantal foto's kunnen uploaden.
Eerst heb ik de stuurhuis gemaakt. Bedoeling is dat de stuurhuis ook beplankt wordt.

zz337lu3.jpg

zz336im4.jpg

De kozijnen zijn ook van fineer.
zz34xx2.jpg

Fineren is klaar :) pff wat een werk was dat.
zz343ta7.jpg

zz344od8.jpg

Laatst bewerkt:
De schoorsteen is van balsa. De boven en de onderkant van de schoorsteen is van triplex. Bedoeling was om de schoorsteen met zwarte plastic stroken tegenaan te lijmen, maar dat was geen succes.

zz339yj8.jpg

zz338ul0.jpg

zz341vi1.jpg

De opknappen van de romp is nog in volle gang.
De romp was met hoogglans geverfd. Ik heb de romp geschuurd en waar plamuur nodig was erop gesmeerd. Helaas was de schroefraam eraf geknapt toen ik de romp kreeg.
Goed lijmen en een beetje plamuur doet wonderen.

Ik heb de romp niet met een airbrush bewerkt, maar met een kwast. Wel heb ik meerdere lagen verf gebruikt. De bovenste laag is verdunt aangebracht.

De patrijspoorten zijn uitgeboord, en aangebracht.

Wat er nog aan de buitenkant van de romp gebeuren moet zijn.
-De voorkant, achterkant moet aangepast worden.
-De kluisgaten moet verder afgewerkt worden.

zz311ka9.jpg

zz38ja6.jpg

zz310pz5.jpg

zz345hm9.jpg

Hier komen een aantal foto's van de koekoeken, machinkamerschacht, luikhoofden, lierhuis, beting, enz.

zz346qq3.jpg

zz347ae3.jpg

zz348rn8.jpg

zz349ul0.jpg

zz350ep9.jpg

zz351zf2.jpg

zz318ex1.jpg

Ik wou "nietjes" over de patrijspoorten doen over de machinekamerschacht,
koekoeken en de hal op het achterdek, maar bij de foto's zag ik geen
"nietjes" erop. Daarom heb ik ze eraf gehaald.

Op deze foto ben ik bezig om de achterkant aan te passen. De achterkant moet nog verder geschuurd worden op de gewenste hoek te krijgen.
Ik kreeg een tip van iemand om de lierhuis bruin te schilderen. Iets donkerder wat op de foto te zien is.

zz329re0.jpg

zz335bt4.jpg

zz334iy7.jpg

Laatst bewerkt:
De achterkant krijg al vorm.

zz352mk4.jpg

De houten verschansing bij de stuurhuis krijgt ook al vorm. De achterkant moet nog gefineerd worden en moet nog verder worden afgewerkt

zz354xc9.jpg

@Bart
Dank je wel voor je compliment.

De voorkant is ook onderhanden genomen.
zz355en7.jpg

zz356kz1.jpg

zz357us9.jpg

De romp op de voorgrond is van een Smit Rotterdam.

Inmiddels heb ik de lierhuis ook bruin geschilderd zelfde kleur als de luikhoofden.
Op de luikhoofden heb ik fineer gelijmd.
De achterkant is verder afgeschuurd en geplamuurd. De verstevingsribben zijn ook geplaatst op de achterkant, maar moet nog wel verder geschuurd en geschilderd worden.

Schuren doe ik met waterproof schuurpapier(fijn) en met water.

zz359bq5.jpg

Hallo Vincent,

Als ik zo de houten verschansing om het stuurhuis bekijk, lijkt het mij dat deze te laag is... Je zult er denk ik nog wel een houten rand op maken maar dan nog lijkt het te laag. Houd de verschansing een fractie hoger dan de relinghoogte, mits de reling de juiste schaal hebt.

Verder gaat ie goed!

groeten Paul

Back