Bouwverslagje 3DBatix Extra 330 (75%)

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door RCEFlyer, 9 sep 2008.

  1. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi,

    op 12 (edit: 19) oktober gaat bij onze club het indoor vliegen weer van start. Ik heb me voor de eerste datum al opgegeven, maar dan moet ik natuurlijk wel wat hebben om mee te vliegen :rolleyes:

    Van 3DBatix had ik al eens een shock voor buiten gebouwd, nu kreeg ik van een clubgenoot de tip het Extra 330 model te bouwen in een verkleinde versie.

    De site van 3DBatix is niet meer in de lucht :(, maar die tekening had ik gelukkig al eens op de harde schijf opgeslagen. Ik heb die tekening uitgedraaid op 75 %, hetgeen neerkomt op een spanwijdte van 69,5 cm. toch een mooi maatje voor indoor nietwaar ? I.p.v. 6 mm depron gebruik ik nu 3 mm depron en hier en daar wat carbonstaafjes ter versteviging.

    Ik heb de tekening gewoon op a4 uitgedraaid en aan elkaar geplakt. Zo groot is het allemaal immers niet ...
    [​IMG]

    Het vleugeltje overgenomen op 3 mm depron en uitgesneden, goh best klein ;)
    [​IMG]

    Omdat ik het allemaal wel erg wit vond heb ik de acrylverf er maar even bijgehaald en de boel een beetje kleur gegeven. Ja ja, ik heb ook wielkapjes gemaakt :)
    [​IMG]

    Het rompje overgenomen op 3 mm depron en uitgesneden ...
    [​IMG]

    Ook de romp heeft een beetje kleur gekregen ...
    [​IMG]

    Even "droogpassen" om te kijken of alles goed gesneden is en netjes aansluit. Nog niets gelijmd want er moet natuurlijk nog een en ander aan electronica worden vastgelijmd - gezet.
    [​IMG]
    Tjee, het begint zowaar op een vliegtuigje te lijken :)

    Ik tracht rond de 150 gram uit te komen, het setupje zal het volgende worden;

    Setup:
    Brushless motor Hextronic 1300 Kv 24 gram
    Connectors + motorsteun + motorschot 5 gram
    Rhino Lipo 2S/460mAh 29 gram
    Depron romp, vleugel, wheelpants, etc. 27 gram
    2 x merkloze servo roer / richting (2 x 4 =gr) 8 gram
    HTX500 servo rolroeren 5 gram
    Corona RS410 receiver met kristal 5 gram
    een beetje carbon hier en daar 5 gram ?

    Afijn, ik bouw lekker een beetje verder. Als ik wat vorderingen heb gemaakt meld ik me wel weer.

    Mocht er interesse zijn voor de tekening, meld het dan hier in het topic. Ik zal dan kijken of ik 'm ergens kan hosten, met een linkje naar dit topic.

    Grzt,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2009
  2. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    27 gram voor depron delen?? nog de lijm en scharniertape erbij rekenen....
     
  3. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    gewicht

    Hoi,

    nou vooruit dan met een paar zweetdruppels van mijn handen erbij, staat de weegschaal nu op 28 gram voor de deprondelen. Kijk zelf maar ...
    [​IMG]

    Maar je hebt gelijk, daar komt natuurlijk nog lijm bij en tape die ik als scharnier gebruik :)

    Op de originele tekening (de 100% versie) wordt een motorschotje aangegeven van 3 mm liteply. Dat leek me wat zwaar voor deze versie, dus maar eens een experimentje met 0,5 mm liteply gedaan. Drie laagjes (draad kruislings) op elkaar gelijmd met CA, licht en supersterk en nog geen 1,5 mm dik :)
    [​IMG]

    Nou ik ga weer verder, want ik wil eigenlijk de servootjes er in gaan lijmen.

    Grtz,
    Menno
     
  4. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    super leuk dingetje :D, ik moet voor de indoor ook weer een kistje maken, dit is misschien ook wel een kandidaat :D
     
  5. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    aanvulling ...

    Hoi Mike,

    ja geinig kistje he, vond ik ook, dank je :)
    Mocht je de tekening nodig hebben, dan laat het maar weten.

    Wat aanpassingen op het setupje & gewicht en ik was de regelaar vergeten te vermelden;

    Setup:
    Brushless motor Hextronic 1300 Kv 24 gram
    ESC Himodel Fly12A 11 gram
    Connectors + motorsteun + motorschot 5 gram
    Rhino Lipo 460 mAh 29 gram
    Depron romp, vleugel, wheelpants, etc. 28 gram
    2 x merkloze servo roer / richting (2 x 4 =gr) 8 gram
    HTX500 servo rolroeren 5 gram
    Corona RS410 receiver met kristal 5 gram
    een beetje carbon hier en daar 10 gram ?

    Dat zou bij elkaar zo'n 125 gram worden, zal nog wel wat bij komen bij het afbouwen. Denk aan lijm & tape, velcro, krimpkousjes, etc. Hhmm, ik zeg minder dan die 150 gram moet gaan lukken :D

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2008
  6. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    misschien een hele domme vraag , maar hoe maak je onderin het landingsgestel de ``knik`` waarna de wieltjes komen?, dat is mij altijd een raadsel gebleven..

    mike
     
  7. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Onderstel(letje)

    Hoi Mike,

    nou, zo'n domme vraag vind ik dat niet. Ik heb me dat ook afgevraagd en eens goed gekeken naar wat anderen deden.

    De kunst is om het zo licht mogelijk te houden. Ik denk dat ik een stukje 1 mm pushrod neem en dat in de juiste hoek zet. Dat zet ik vast met een stukje krimpkous aan het einde van de carbon staaf. Nu moet ik alleen nog even bedenken hoe ik het wieltje dan borg.

    Grtz,
    Menno
     
  8. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    he, dat si inderdaad een goeie, voor het borgen zou je misschien een klein stukje depron/balsa op het einde kunnen lijmen? `t is maar een idee.
    ik moet toch nog wat bestellen bij HC, dus dan kan er gelijk een set-upje mee :D
     
  9. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    een beetje verder ...

    Hoi,

    ik ben weer een beetje verder met de Extra330 van 3DBatix gekomen, dus het draadje maar even bijwerken.

    Als eerste heb ik even gekeken of het bovenste rompdeel mooi aansluit voordat ik verder ga. Dan kan ik eventueel de nodige aanpassingen maken, voordat ik de aileronservo en het rompdeel er in of op lijm.
    [​IMG]

    Het eerste rompdeel is verlijmd, hiervoor heb ik foam safe CA gebruikt. Daarna heb ik de eerste aileron losgesneden. Deze wordt met een schuurlat afgeschuind en daarna, met verpakkingstape als scharnier, weer vastgezet.
    [​IMG]

    Toen ben ik verder gegaan met het bovenste rompdeel. De aileronservo is ingepakt in tape en 6 min. epoxy verlijmd. Vergeet niet het servo-hoorntje er op te zetten en vast te schroeven, want hierna kan je er niet meer bij :)
    [​IMG]

    De ailerons zijn allebei inmiddels vastgezet, de onderzijde van de romp is voorzien van de 4 grams servo's en is verlijmd met foam safe CA.
    [​IMG]

    Ook het motorschot even gepast en aangepast waar nodig, wordt verlijmd met 6 min. epoxy. Maar voordat ik die er in lijm, met ik eerst even gaatjes boren en het motorsteuntje er op zetten.
    [​IMG]

    Spoedig meer vorderingen ...

    Grtz,
    Menno
     
  10. william6207

    william6207

    Lid geworden:
    28 jun 2005
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Dongen
    Hallo Menno,

    Heb al een tijdje zo'n dingetje , vliegt goed heb de cog wat verder(1cm) naar voren gelegd omdat het toestel wat staartlastig was.
    Met betrekking tot de aileron servo ik heb in de romp(6mm) een klein gaatje gemaakt waar een 3mm kruiskop doorheen kan en zo kan ik bij deze servo.
    Vlieg er overigens wel buiten mee , wk2 kan hij nog wel aan.

    Normaal niet zo chatminded maar als je wil kan ik je wel een paar foto's mailen of bij dit draadje plakken.

    GrTz,
    William
     
  11. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    leuk ...

    Hoi William,

    leuk dat je m'n topic zag :) Dat is wel een slimme oplossing met dat gaatje in de romp :) Dus jij vliegt 'm ook buiten ...

    Nou zal deze voor buiten iets minder geschikt zijn omdat ik 'm op 75 % v/d normale grootte heb gebouwd. Daarnaast is ie van 3 mm depron en met een lichte setup denk ik op zo'n 150 - 160 gram uit te gaan komen :rolleyes:

    Ik heb wel de Diablo van 3DBatix op normale grootte gebouwd, die moet z'n maiden nog krijgen ...

    Foto's zijn altijd leuk hoor, laat maar zien die Extra :D

    Grtz,
    Menno
     
  12. Jan Weststrate

    Jan Weststrate

    Lid geworden:
    17 jul 2003
    Berichten:
    292
    Locatie:
    x
    Laatst bewerkt: 12 sep 2008
  13. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi,

    ik had in de eerste post ook aangegeven dat ik de tekening digitaal heb, maar dit is natuurlijk nog handiger :)

    Dank voor je link !

    Grtz,
    Menno
     
  14. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Ik heb de mijne 72.5cm ook wel buiten gevlogen. Met nagenoeg windstil vliegt hij super. Met wat wind wordt het al wat mindr strak maar is nog wel controleerbaar.

    We zullen de deuren wel dicht houden de 19e. ;)
     
  15. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hee Dennis,

    moet er wel echt weinig wind staan denk ik ? Maar lijkt me wel leuk om eens te proberen, maar dan na de 19e, anders blijf ik bouwen :rolleyes:

    Even het draadje bijwerken met de laatste vorderingen:

    De Extra330 is bijna klaar :)
    Het motorshotje is er op gelijmd, ik heb vier extra strookjes depron er achter gelijmd om 'm wat extra oppervlak te geven aan de romp.
    [​IMG]

    De aileronaansturing heb ik gemaakt van carbon en krimpkous. Dit zeker ik nog even met een druppel CA zodat er niets los kan komen.
    [​IMG]

    En nog even een totaalplaatje ... :) Ziet er best aardig uit al zeg ik het zelf.
    [​IMG]

    Toestelletje is bijna klaar voor 19 oktober. Ik moet nog wat kleine zaken doen zoals, aansturing voor elevator & rudder maken, electronica plaatsen met velcro, CG bepalen, accu plaatsen.
    Hobbycitty bestelling zal komende week wel binnenvallen :)

    Kan ik in de tussentijd mooi nog een ander depron dingetje maken, voor indoor kan je best een reservetoestelletje achter de hand hebben :rolleyes:

    Grtz,
    Menno
     
  16. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    weer een paar kleine stapjes gedaan ...

    Hallo,

    ik moet nog even wat spul binnenkrijgen om de Extra330 af te werken.
    Het indoorvliegen op 19 oktober komt immers steeds dichterbij :? en er moet minstens nog een kistje of twee worden gebouwd.

    Met een propje er op en na wat schilderwerk begint het er dan echt op te lijken:
    [​IMG]
    Ik moet het onderstel nog fabriceren en de electronica er aan bevestigen met velcro, dus echt veel werk zit er niet meer aan.

    Gewicht tot nu toe:
    Vliegtuigje (met pushrods, motor, propsaver, prop, servo's, etc. 89 gram
    Rhino Lipo 460mAh 2S 29 gram
    Corona RS410 receiver met kristal 5 gram
    ESC Himodel Fly12A 11 gram
    onderstel, lijm & liteply plaatje 15 gram ?

    Als ik dat bij elkaar tel kom ik op zo'n 149 gram uit :)

    Ik zal eens uittellen wat het vleugeloppervlak is om de vleugelbelasting uit te kunnen rekenen. Moet kunnen vliegen toch ?

    Grtz,
    Menno
     
  17. Bryan

    Bryan

    Lid geworden:
    7 feb 2008
    Berichten:
    1.056
    Locatie:
    Limburg
    Het ziet er mooi uit ;)

    Groetjes
     
  18. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Stand van zaken ...

    Hallo,

    19 oktober komt steeds dicherbij, ben een kleinigheid verder gekomen met de Extra330.

    Er moest nog een onderstel uit carbon worden vervaardigd, dit heeft tevens een functie als struts.
    [​IMG]

    Nou dat zit er inmiddels onder, ik heb de aansluiting op de vleugel en de doorvoer door de romp voorzien van extra vertsteviging. Dit is geknipt uit 0,5 mm liteply, weegt helemaal niets... :)
    [​IMG]

    Nu het kistje nog heel is, en het schilderwerk klaar is nog even een totaalplaatje ...
    [​IMG]

    ... en van de chocoladezijde ...
    [​IMG]

    Nu even afwachten tot de rest van de materialen uit Chinapan binnen zijn, dan zal ik het verslag verder bijwerken.

    Nog te doen:
    - wielen & wielkapjes aan onderstel monteren
    - ontvanger / regelaar / accu monteren
    - achterzijde met 0,5 of 1 mm carbon verstevigen
    - invliegen en aftrimmen (hulp bij nodig van mede-clublid Dennis :) )

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2008
  19. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Einde is in zicht zo te zien.

    Red je dat met je prop? 9" met zo op het oog korte pootjes is weinig grondspeling of het lijkt zo.

    Ik heb trouwens nog 12mm wieltjes liggen voor achter?
     
  20. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi Dennis,

    moet net gaan, nu zitten immers de wieltjes er nog niet onder :rolleyes:
    Volgens de tekening zouden er 47 mm wieltjes onder moeten, dan komt de hele zaak nog zo'n 23,5 mm omhoog. Moet genoeg zijn toch ?

    Achter wilde ik er geen wieltje onder doen, gewoon een stukje doorzichtig tape onder het steuntje onder de romp.

    Lekker gevlogen gister he ? Het lijkt het weekend ook te gaan lukken, er wordt redelijk weer voorspeld :)

    Grtz en tot zaterdag.

    Menno
     

Deel Deze Pagina