Bouwverslagje Crackerbox

Ik ben sinds vandaag gestart aan de bouw van een Crackerbox van 54,7cm. Er komt een 17T motor in, op 7 cellen met een 36 of 36,5mm prop. Er komt geen super roer op, een hardplasticen met kick-up design en waterpickup. Iemand enig idee wat een 17T motor aan amperé trekt? Heb ik voldoende aan 30A continu?

Hier een oude crackerbox van mij die inmiddels niet meer vaart. Zat n Inline 600 in op 12 cellen, formaat was 58cm :lol:

Leuke boot en leuk project! 30A continu is niet voldoende voor een 17T motor. Het ligt ook aan de schroef die je gebruikt, maar uit ervaring weet ik dat een Robbe Rokraft 120 (35A continu) niet werkte met een 18x2 motor. Daarna met een Carson 11turns regelaar gevaren en zelfs die sloeg na een paar minuten af...

Ik ben nu overigens bezig met een Hydromite van 50cm. Daar komt ook iets van een 17T motor in en ik ben van plan een Robbe Navy570 watergekoelde regelaar aan te schaffen. Die kan 70A continu aan en kost rond de 70 euro :)

* je vorige boot ziet er goed uit, mooie foto!

Laatst bewerkt:
Dankje Dirk Jan. Ik heb hier nog n waterkoeling element liggen dus kan de regelaar altijd nog uitbouwen mocht deze niet watergekoeld zijn. De bodem wordt wel van vliegtuigtriplex, omdat balsa niet stevig genoeg is voor de klappen op het water. Ik heb dezelfde setup ook met een M.Tronics 11T gevaren, dat ging redelijk lang goed totdat de afdekkap gewoon van m'n boot af vloog en half zonk (er zat nog lucht in de neus)

Hier nog een paar actie foto's van de vorige. Ik moet ze enorm verkleinen en de kwaliteit wordt daarom wel een stukje minder. De orginele afmetingen zijn 3008 bij 2000.

Een hydromite is ook een leuke romp. Ik denk dat k met de aangegeven setup ongeveer een snelheid van 40 - 45km/h behaalde, dit was in een MHZ Hotshot 2K. De oranje cracker ging eigenlijk te hard voor zijn formaat, met de Inline 600M op 14,4V.

Laatst bewerkt:
Iemand een idee of deze motor ook geschikt zou zijn? Het is niet erg als hij even snel is, sneller is natuurlijk leuker maar het gaat mij meer om het onderhoud en de techniek. Wat ik ervaren heb is dat een automotor op 7 cellen in een boot nogal vaak onderhoud nodig heeft, afdraaien - koolborstels e.d.

Specificaties:
Type: B2040-7T
KV (RPM/V): 3361
Afmetingen: D20 x L40mm
Gewicht: 60g / 1.2oz
Voltage range: 6-12V
As dia: 2.3mm
Max. Eff: 82%
Stroom max. eff: 20A
Max. belasting: 23A (60 sec.)
Max. Vermogen: 175W (60 sec. max.)

Op 7 cellen kom je op 28232 toeren uit, onbelast.
Deze is 1 maat groter/sneller en levert max. 350W, maar trekt dan ook wel weer, veel meer A's.

Specificaties:
Type: B2835-8T
KV (RPM/V): 3900
Afmetingen: D28 x L35mm
Gewicht: 98g / 1.2oz
Voltage range: 6-12V
As dia: 3.17mm
Max. Eff: 81%
Stroom max. eff: 35A
Max. belasting: 40A (60 sec.)
Stroom zonder belasting: 2.0A
Max. Vermogen: 350W (60 sec. max.)

Klopt, maar heb ook al informatie gekregen van Steelpad (Jeffrey) en daaruit kwam een Hype 4004 als een geschikte motor voor de CB. Heeft ook n goeie prijs.

Ik had een vraag over het spuiten van het hout. De boot wordt op de naden alleen heel lichtjes geplamuurd voor het niet meer laten zien van de naden, maar hoe kan ik het hout het beste spuiten? Eerst grondverf daarna de spuitbus eroverheen of is de grondverf niet nodig met balsahout?

Eerst een laagje grondverf om de daaropvolgende kleur mooi uit te laten komen. Na de uiteindelijke kleur blanke lak erop en je bootje ziet er super uit :)

Gaat goed met bouwen! Begint er al op te lijken, netjes hoor :)

Dankje! Aan de binnenkant bij het radiogedeelte waar de motor, regelaar etc. zit en wat dus eventueel in aanraking kan komen met water mocht het mis gaan, wordt nog met epoxy ingesmeerd voor waterdichtheid en extra versterking.

Alweer een stuk verder. De binnenkant staat grotendeels in de epoxy. Er zit al een bodemhelft in van vliegtuigtriplex. Ook zijn de kleuren van de boot al binnen, hij wordt bordeaux rood met een soort van witte bies, van ong. 1 cm, zo ongeveer langs de waterlijn. Morgen komen de foto's!

ff voorstellen;ben sinds 2 jaar ook verslaafd geraakf aan dit gebeuren, nu in bezit van micro-dart, micro drifter, arrow, cobra, key-west,bmi-rtr,mini-eco, eco-manta, houten zelfbouw jacht, vele motoren, assen, schroeven,nimh-packs,lipo's,regelaars en ga zo maar door.
vraagje,waar komt die tekening vandaan??

Zo, de onderkant staat in de grondverf. Alleen de zijkanten nog en bovenkant, maar daar is nog redelijk veel van dat !@#$% plamuur en schuurwerk aan.

Zo de as is binnen. Wordt na het spuiten gemonteerd met Z-poxy. Eerst nog eens spuiten.. alles staat nu in de grondverf en de planning is om dit weekend alles af te spuiten.

Back