Bouwverslagje micro dlg eigen ontwerp

Hallo,

Via bart (barthezzo) toch in het dlg gebeuren gerold en zo ontstond ook het moment dat ik er aan moet geloven. Een dlg bouwen....

Die grote dlg's trekken mij toch niet zo erg als die kleintjes dus ik heb besloten een micro te gaan bouwen.
Als ik de prijzen van verschillende zie dan schrik ik daar erg van en denk ik dat er beter zelf eentje kan knutselen.
En die ik heel erg mooi vind is de Nemo. Hierop is mijn ontwerp ook deels gebaseerd. De afmetingen worden in ieder geval hetzelfde. 750mm spanweidte en 690mm in lengte.

Als ik zie wat voor een werk het is om vleugels te maken dmv vaqumbagging denk ik er toch aan om ze van hout te maken, lekker makkelijk en volgensmij ook licht genoeg...

Staart deeltjes ben van plan te maken van depron met daarover een heel licht matje, samengeperst in een pers, of denken jullie daarvan te moeilijk en te weinig gewichtsbesparing gewoon balsa nemen?

De elektronica wil ik op de pook bouwen en dan dmv 'de fles krimp manier' een kapje maken waarvan de voorkant er als huls afgeschoven kan worden.
Ik heb een lipo'tje uit een xtwin, 70Mah liggen die ik wil gebruiken, ik heb het al getest met mijn ontvanger en dat werkt. Ontvanger is een kleintje van 7 gram en 2x 4grams servotjes.

Bart heeft voor mij een ontwerpje gemaakt van het tuigje...

http://img165.imageshack.us/my.php?image=httpwwwnemomaniamx6.pdf

Ik ben niet van plan de roeren aan te sturen dmv torsie veertjes omdat, ik weet dat anderen daar anders over denken, ik dit geen fijn systeem vind.
Ik heb al wel hele dunne verenstalen stangetjes en wil dan om de zoveel cm een stukje buis plakken zodat hij niet gaat doorbuigen. Dit lijkt me lastig te realiseren door de pook heen dus dan zal het buitenlangs moeten. Kan ik in zo'n geval dan niet een massieve pook nemen?

Hier nog even een fototje van waar mijn ontwerp op is gebaseerd qua vormen.

nemo_air.jpg

a1473544-50-DSC01610.jpg

Oja de naam wordt 'Glow'

Graag hoor ik jullie ideeen hierover opbouwende kritiek mag:P

Matthijs

Laatst bewerkt:
Ziet er leuk uit! Moet wel gaan werken!
Kijk in ieder geval ook even naar de plannen van de OFA en de Mimi.
Beter goed gejat.... :)

hey matthijs.
klinkt leuk, ik heb er weer een abbo bij, zullen we direct maar even een streefdatum prikken? zoiets als 14 februari de eerste wedstrijd van het jaar in malden?? :lol:

ik denk persoonlijk dat je de staartdelen net zo goed kan doen van 2mm balsa ;)

Ik heb net even de staartdelen uitgetekend. Heb me een beetje aan de lijnen gehouden van de nemo.

dsc00290vk4.jpg

Robert, ik denk niet dat ik naar malden kom de 14e heb dan de maandag daarop een belangrijke presentatie die ik zeer goed moet voorbereiden, gaat dan toch ffies voor.;)

Je hoogtestabilo lijkt een vrij kleine aspect ratio te hebben, klopt dat?
Ik vind persoonlijk lange slanke vleugeltjes en staartdelen wel mooi, is ook efficienter mist goed uitgevoerd natuurlijk.

Dat klopt, deels ook door de foto hij is iets samengedrukt. Maar dan nog niet helemaal naar mijn zin en ga hem dus iets vergroten, nu 185mm straks 200mm.

Ik zou inderdaad gewoon 2mm balsa gebruiken en daar heel iets een vleugelvorm in schuren. Niet te dun maken aan de achterkant, wordt zo breekbaar.

Wat is je streefgewicht?

Ja zo ben ik het ook van plan te gaan doen, de tippen snij ik er af en lijm ik er weer een ander stukje aan maar dan haaks, dit is voor de stevigheid en tegen scheuren. Ziehier wat ik bedoel.

http://www.nemomania.com/misc/pimp/nemo_feathers_jojo 2e en 3e foto.

Ik ben niet heel erg thuis in de dlg wereld dus weet ook niet exact wat een mooi gewicht voor dit vliegtuigje zou zijn, maar onder de 100gram zou volgensmij wel oké zijn.

Ik heb net het richtings en hoogte roer afgemaakt, dun een profieletje ingeschuurd. Ze wegen samen 5gram.. netjes lijkt me.

dsc00298qy7.jpg

Ik heb ook net de vleugels geschetst en die ga ik zo uitsnijden, schaven, schuren. *kuchkuch*

dsc00299mt5.jpg

Misschien verstandig om de nerf van het balsa recht en niet diagonaal te laten lopen. Scheelt een stuk in de sterkte

Henk

Ja dat weet ik , maar toen ik het uitsneed stond ik daar niet zo bij stil. Opzich is hij nu ook best sterk dus ik vraag me af of het rendabel zou zijn een nieuwe te maken.

De vleugel is trouwens af, inmiddels ook geschuurd etc. de middelste knik zit er al in en de twee buitenste knikken ga ik straks doen. Ik zal proberen vanavond een foto'tje te posten.

't wordt mooi

Mathijs

Je bent goed bezig, 't wordt een heel leuk model denk ik.
Ik vond de tekening ook al vrij goed
ben benieuwd naar het vervolg

Bart

Laatst bewerkt:
Even een foto dan maar van de vleugel. Hij is nu af, ik had eerst nog mijn twijfels over de sterkte er van maar dat zit wel snor.

dsc00301ku3.jpg

Ik heb m even gewogen en kom op 44 gram. Dit lijkt mij vrij veel voor een dlg met een streef gewicht van onder de 100gram?
Voor electronica, aansturing en bevestiging er van kom ik ongeveer uit op 20gram, staardelen wegen dan 5 gram. Iemand enig idee wat zo´n pook ongeveer weegt? Ik wil morgen even naar de 2brothers in bussum om er een te kopen..

mijn skyshart 2p woog helemaal klaar voor inbouw 5.5 gram en voor een 3p moet je denk ik rekenen voor een gram of 7 denk ik.

Heb hier skyshark stokjes 3P, net even gewogen. 50cm normaal is ongeveer 7.3 gram.
ik schuur vaak de ribbels en de glas eraf tot ie glad is (met een mesje). Die is 6.9 gram voor 50cm.

Vleugelvorm ziet er leuk uit en die 44 gram is best volgens mij. Eventueel zou je er gaten in kunnen maken zoals in het miniDLG topic te zien was, maar soms hielp dat niet geweldig veel...

Wat wel kan helpen is om de vleugel af te werken met PU vernis en niet met oralight o.i.d.
Naast dat het heel makkelijk te doen is, is het ook nog eens erg licht en stinkt niet zo als poriënvuller.

Een potje PU vernis van 250ml kost iets van 10 Euro.
Met een kwast de vleugel insmeren en daarna direct met een doek weer eraf poetsen.
Drogen laten, met 400 schuurpapier licht opschuren.
Op deze wijze 2 of 3 lagen aanbrengen.

Frans

Back