Bouwverslagje micro dlg eigen ontwerp

Als ik dat zou doen frans, wat behaal ik daar voor voordelen mee? Is de vleugel dan meer resistent voor vuil? Of wordt deze er sterker door?

Ik ga vandaag naar de 2brothers maar het lijkt me ook aannemelijk wat sadkingbilly al zegt dat het bij de gamma te krijgen of niet?

Wordt wat sterker en vuil/waterwerend idd.
Gewoon onbehandeld balsa moet je niet in een vochtig weilandje landen... Grote kans ook dat alles gaat kromtrekken enzo..

@frans, Vind jij porienvuller stinken? Ik hou wel van die chemische luchtjes :D

ziet er goed uit en het gewicht is ook niet verkeed ;)
weet je al welke setup je gaat gebruiken qua servo's en ontvanger??

greetz ;)

ja maar ik bedoel welke 4 grams servo's. ik zou persoonlijk noet van die doorzichtig blauwe gebruiken. die zijn qua centreren helemaal bagger, ik heb de 4.5 grams ook gebruikt in een dlg maar dat ding was gewoon niet uit te trimmen omdat de servo's toch elke keer anders stonden :S

voor single cell lipo gewoon even kijken bij hobbycity..

Sietse,

Persoonlijk vind ik dat poriënvuller niet stinkt maar de rest van de familie geloof ik wel.

Als ik dat zou doen frans, wat behaal ik daar voor voordelen mee? Is de vleugel dan meer resistent voor vuil? Of wordt deze er sterker door?

Wat Sietse schreef klopt precies, vochtbestendig, vuil afwerend en een harder oppervlak.

waar vind ik dat PU? In de modelbouwwinkel of bij de Gamma?

De "tip" heb ik van een amerikaan die zo een MiMi heeft afgewerkt.
Hij gebruikte deze lak.
168864_front200.jpg

Uiteraard niet in Nederland verkrijgbaar maar elke vernis op PU basis kan je gebruiken.
Zelf heb ik bij de verfwinkel onderstaand blikje gekocht.

avis-prods_polyurethane.gif

Maar de PU vernis van Rambo of Glitsa kan ook
normal_p_vernis_f6_alkyd_075.jpg
32831_medium.jpg

Frans

Bedankt Frans, ik zal eens gaan kijken. De Gamma hier verkoopt in ieder geval Rambo.

Nog een vraag: vóór of ná montage aflakken? Ivm hechting?

De lak niet verdunnen.

Na montage opbrengen.
Dus als het model helemaal gereed is kan je kliederen
O ja, een paar handschoenen is aan te raden, plakkie plakkie.

Frans

Ok bedankt heren , dat met die lak ga ik doen. De 70Mah komt uit een xtwin en werkt volgensmij prima. De vliegtijden zullen dan niet gek lang zijn, denk rond een half uur maar met het kleine zendertje is de lipo in 5 min toch opgeladen.. kan ik in die tussentijd even uitrusten:D. Ik zal bij een volgende bestelling in HK nog wel een stuk of 3 meebestellen.

Over die servo's: ik heb hier nu 5grammers liggen die er gewoon inpassen (die tevens ook op die lipo goed en snel werken), ik maak namelijk mijn romp pas nadat de electronica op de plek zit, deze wordt namelijk op de pook vastgemaakt. Zou ik deze niet gewoon kunnen gebruiken of zeggen jullie ,nee, zonde koop dan net 1.5gram lichter. Ik wil niet peperdure servo's in dit ding hebben omdat ik er toch niet al te grote plannen mee heb. Over dat centreren heb ik nog niet veel gemerkt, ondanks dat ik deze in meerdere vliegtuigen gebruik.

een niet al te duur alternatief zijn de pico servo's van gws, 11.50 dollar per stuk bij hobbycity
ik heb daarvan 4 onderweg voor mijn nieuwe mini

Die van mij zijn binnen. En begin volgende week zal ik ook wel de MX12 terug hebben en later in de week de MX16. Eindelijk weer vliegen!

Even een klein updatetje van de werkzaamheden van gister en vandaag.
Gister bij de 2brothers hadden ze geen holle poken, helaas. Dus ik heb een massieve genomen maar dan wel behoorlijk dun, is natuurlijk wel ietsjes zwaarder, komt ong. op 12gram. Kwa sterkte maakt het niet veel uit en ik was toch al van plan de aansturing buitenlangs te laten lopen.

Gelijk ook even een schoentje op het hoogteroer gemaakt en de servo hoorntjes aan de roeren gemaakt.

dsc00304bi1.jpg

De vleugel wilde ik toch wel demonteerbaar maken omdat ik vaak hier op de hei in hilversum ga vliegen en de dlg dan mee moet nemen op de scooter. Voor transport overwegingen dus toch maar gedaan.

In de vleugelschoen heb ik een boutje gelijmt en daarna het gat opgevuld met epoxy. Megasterk:D. Ik heb een stukje uit de vleugel gehaald die gedeeltelijk wordt opgevult met epoxy en daarna uitgeboort. dan komt er nog een triplex houten ring om zodat de schroef zich niet in het hout trekt en waarschijnelijk ook nog een heeeel dun glasmatje over het midden.

dsc00303uz2.jpg

Zoals jullie wel merken werk in niet met de allerlichtste methodes dus ik zie waar waar ik uit kom, ben voorlopig toch niet van plan serieus wedstrijden oid te gaan doen maar vooral voor plezier.

Het gaat ook om de stijfheid, de dichts bij zijnde dealer is amsterdam voor jouw of je moet het direct bij vliegerop bestellen krijg je hem per post.
Als je pook te slap is moet je in boeten op hoogte bij de start.

Ik denk dat de keuze voor een dunnere massieve staaf geen goede is. Voor stijfheid heb je dikte nodig. Als je 2 buizen hebt met gelijk gewicht; een massieve en een holle met grotere diameter is de holle veel stijver. Een stijve staartboom voorkomt dat hij gaat zwiepen in de start. Vergis je niet in de krachten die hierop komen te staan (ook al is het maar een mini). Ik zou toch voor een holle buis kijken.

ik wou net zeggen.. Sterkte is het probleem vaak niet, stijfheid tov gewicht wel!
Ik zou toch voor je verder bouwt even een goed stokkie halen hoor!
Mocht je in de buurt van Den Haag komen, dan heb ik ook nog wel skyshark 3P voor je.

elke gram in de staart is een boel lood in de neus en kost je meters werphoogte...
Bij een DLG moet je er extreem goed op letten dat hoe verder je van het zwaartepunt zit, des te lichter het moet zijn. (ivm draaimoment na de start).

je stokkie is nu 12 gram? welke diameter en hoe lang?

Tsja, van DLG's bouwen heb ik (nog) weinig verstand, van vliegerstokken des te meer. Ik kan je ook afraden om een massieve buis te gebruiken - al was het alleen maar om het gewicht. Torsiestijfheid van een massieve buis is ook waardeloos dus gooien zal nooit lekker gaan (de buis kan heel iets "wringen" wat een holle buis veel minder heeft), doe jezelf een lol en geef die paar euro uit bij vliegerop.. Het is absoluut de moeite waard om even op te wachten!

let op! skyshark 3p wordt niet meer gemaakt dus ik hoop dat ze die nog hebben. anders iets van een p100 of p200. excel moet je vanaf blijven want die zijn ontiegelijk zwaar (12 gram)

Back