Bouwverslagje micro dlg eigen ontwerp

Citaat:
waar vind ik dat PU? In de modelbouwwinkel of bij de Gamma?
De "tip" heb ik van een amerikaan die zo een MiMi heeft afgewerkt.
Hij gebruikte deze lak.
168864_front200.jpg

Uiteraard niet in Nederland verkrijgbaar maar elke vernis op PU basis kan je gebruiken.
Zelf heb ik bij de verfwinkel onderstaand blikje gekocht.

avis-prods_polyurethane.gif

Maar de PU vernis van Rambo of Glitsa kan ook
normal_p_vernis_f6_alkyd_075.jpg
32831_medium.jpg

Volgens mij zijn Rambo en Glitsa niet op basis van U (polyurethaan). Rambo volgens etiket is een lak op basis van alkyd. Waarmee niet gezegd is dat deze lakken niet geschikt zouden zijn.

Henk Bonestroo

Hallo Henk,

In mijn zoektocht naar de lak heb ik de blikjes van glitsa en rambo in handen gehad.
Van Glitsa zijn er meerdere typen ook ééntje op PU basis, maar die hebben ze niet overal.
Bij de Rambo begin ik nu te twijfelen.
Maar gelukkig zit er een etiket op, dus bij twijfel even hierop kijken.

** Net even op de site gekeken, de Rambo is geen PU lak.

** Je kan het beste naar een verfspeciaalwinkel gaan, daar hebben ze veel meer keuze dan bij de bouwmarkt.

Frans

Laatst bewerkt:
Ok ik ben wel overtuigd over het feit dat ik toch de verkeerde beslissing heb genomen met betrekking op de pook. Heb um zonet toch weer even op de weegschaal gelegd en komt uit op 15gram met een diameter van 4mm en een lengte van 65cm. Is ruim twee keer zo zwaar dan die van jullie. Ik zal even kijken wat ik ga doen maar het is zeker dat ik iets anders nodig heb. Als ik hem bij vliegerop bestel dan lijkt mij de skyshark P90 het beste of niet (er staan geen diameters bij)?

Over dat aflakken, daar ga ik pas aan beginnen na mijn maiden vlucht. Ik wil eerst het vliegtuig goed vliegend en afgewerkt hebben voor ik met aflakken begin. Nog even een vraag daarover.... ik ben van plan over de tippen een gekleurde veeg te spuiten moet ik dit voor of na het aflakken doen?

ik denk voor, dan is de verf ook beschermd maa rik kan het ook fout hebben ;)
ik zou echt wel voor een holle pook van 6 of 7mm diameter gaan ;)

Ik zou eerst aflakken met PU, daarna testen, daarna fancy kleurtjes spuiten. met gewoon verf uit een spuitbus spuiten heb je volgens mij kans dat het nogal raar verloopt omdat het half in het balsa trekt.

Jouw DLGtje word echt klein hè, dan is een P90 denk ik perfect idd. Voor een 1m zou ik eerder voor de 3P of de P100 gaan. 3P is niet meer te krijgen bij vliegerop. ze zijn volledig over gegaan op de P90, P100, enz. Enige verschil is dat die niet glimmend en glad zijn (en ietsje duurder). Ik heb toen ze de 3P eruit gooiden flink wat opgekocht. altijd handig als voorraadje.

Zo ik heb nog even twee foto's gemaakt van de vleugelbevestiging voor de geinteresseerden.
Straks zit natuurlijk de vleugelschoen vast op de vleugel. Op 2 (of 3) punten omwikkeld met dynemalijn. En nog een dun matje onder de pook langs omhoog langs de schoen dit lijkt mij wel een sterk genoege constructie..

Los

dsc00305dg5.jpg

Vast

dsc00306mg5.jpg

Laatst bewerkt:
ligt het aan mij of heb je erg weinig v--stelling in de vleugel zitten? bij mijn apogee van 1 meter heb ik 20cm v stelling zittten

Inderdaad is de Vstelling veel minder dan ik eigenlijk wilde. Maar bedenk wel dat hij een dubbele knik heeft dus buiten het beeld knikt de vleugel nog een keer omhoog.

Ik post morgen nog wel even een foto van de v-stelling maar deze is veel minder uitgevallen dan ik wilde. En om er nou weer ailerons in te gaan bouwen wil ik eigenlijk ook niet (want ja ik vlieg m alleen met hoogte en richting).
Waarom is het eigenlijk nodig veel v-stelling bij een dlg? Ik zou dan juist aannemen dat hij dan sneller 'kantelt' bij het gooien?

Dat ziet er erg leuk uit Matthijs.
Ben net even naar zolder gerend om te kijken of ik een geschikt stukje carbon buis voor je had... maar het stuk dat ik in gedachten had was te kort...

Waarom is het eigenlijk nodig veel v-stelling bij een dlg? Ik zou dan juist aannemen dat hij dan sneller 'kantelt' bij het gooien?
Omdat je geen ailerons maakt, moet het toestel uit alleen een richtingsroer-uitslag een rolhoek overhouden. Met een rechte vleugel doet-ie dat niet.
Met ailerons kan je een rechte vleugel hebben, maar zonder altijd een flinke V-stelling.

Bedankt bart, toevallig geen andere stukjes meer liggen ergens?

Ik ben toch maar even aan de slag gegaan met de vleugel om er meer V-stelling uit te halen. In het midden doorsnijden en opnieuw lijmen wat geen optie omdat hier al verstevigingen zitten voor de bevestiging van de vleugel etc. dus dan maar bij de tips. De lijmnaad van die knik zat echt muurvast (net nieuwe epoxy gekocht:D) dus ik moest een dun sneetje ernaast maken. Gedaan en dit is het resultaat.

dsc00307vu4.jpg

dsc00308kv7.jpg

Robert jij zei dat jou V-stelling 20cm is, bedoel je hiermee als je 1 tip op de grond legt dat de ander 20cm van de grond is? Bij mij is het in dit geval 15cm lijkt me voldoende aangezien hij kleiner is dat die apogee van jou.

@bart, natuurlijk was dit ook mijn bedoeling. De tekening is echter wel deels gebaseerd op echte maten en deels gebaseerd op gevoel. Dus V-stelling etc kloppen niet precies. Ik wilde wel zoveel mogelijk hier mijn vleugel op baseren echter kwam ik na het drogen er achter de de v-stelling minder was dan ik had gedacht. Echter nu is de vleugel goed en naar mijn zin dus we gaan gestaag verder.

@rob Bart(hezzo) is vanmiddag hier langs geweest omdat hij nog een stok had gevonden. Een excel cruise 6. Deze is inderdaad velemale sterk én lichter.

Vanavond ga ik een begin maken aan de romp.

excel cruise 6 heb ik nu ook in gebruik op een mini. ze zijn wel lekker stevig maar ook redelijk zwaar. qua gewicht valt er zeker nog wat te winnen als je naar een skyshark gaat.

Ik zat nog eens na te denken over de bevestiging van de vleugel op het schoentje,
die zit met 1 schroefje, zou het niet kunnen zijn dat de vleugel dan kan gaan draaien omdat hij maar met 1 schroefje vast zit?

Back