Bouwverslagje micro dlg eigen ontwerp

Jazeker... zeker als je 'm werpt.
Ik denk dat je een ribbel onder de wingroot moet maken (bijvoorbeeld een staafje 2mm carbon lijmen) en een groefje in je schoen, dan kan het spul niet meer draaien.

Maar 1 of 2 nokken bij vleugel voor- of achterrand die in gaten in de schoen passen, kan ook. Of omgekeerd, nokken op de schoen en gaten in de vleugel.

of 2 boutjes nemen ipv 1 :D.

excel 6 is al veel beter dan een massieve idd. zal in ieder geval vliegen.
Ik neem wel weer wat Skysharks 3P mee naar de 1e wedstrijd.

In post 48 is te zien hoe de vleugelbevestiging in elkaar steekt. De vleugel zit vast met 1 bout maar om draaien te voorkomen heb ik aan de achterkant van de schoen een pennetje gemaakt die in een plaatje met een gat steekt. Op deze manier kan de vleugel niet draaien. Ik vond dit zelf een degelijkere constructie dan een plaatje dat zegmaar op de pook klemt, zoals de foto hieronder van een ofa.

img_13040.jpg

Je hebt gelijk, daar lijkt me ook niks mis mee.
Maar waarom schreef je dan zelf:
Ik zat nog eens na te denken over de bevestiging van de vleugel op het schoentje,
die zit met 1 schroefje, zou het niet kunnen zijn dat de vleugel dan kan gaan draaien omdat hij maar met 1 schroefje vast zit?

In post 48 is te zien hoe de vleugelbevestiging in elkaar steekt. De vleugel zit vast met 1 bout maar om draaien te voorkomen heb ik aan de achterkant van de schoen een pennetje gemaakt die in een plaatje met een gat steekt. Op deze manier kan de vleugel niet draaien. Ik vond dit zelf een degelijkere constructie dan een plaatje dat zegmaar op de pook klemt, zoals de foto hieronder van een ofa.

img_13040.jpg

dit verhaal klopt niet helemaal, aan de voorkant zijn ook nog twee pennetjes te zien uit carbon die vast steken in de romp, daar haal je een heel stuk stevigheid vandaan ;)

Oja robertje hebt gelijk.
Zou mijn constructie dan stevig genoeg zijn of zal ik nog iets maken zoals bart beschreef in post 61 over een nokken verbinding?

Laatst bewerkt:
Die bevestiging zat me toch niet lekker dus heb er nog even een pen-gat verbinding bij gemaakt en nu moet het toch wel voldoende stevigheid hebben.

dsc00310hp8.jpg

dsc00309ju7.jpg

Je hebt wel veel commentaar joh?! Ik denk dat dat zo lijkt hoor hij is geschuurd uit 6mm balsa. Meer wilde ik niet doen omdat het anders helemaal een looie vleugel wordt!! En als je alleen maar kritiek hebt houd dat dan lekker voor je tenzij het iets is waar ik iets aan heb, en waar ik dan nog iets aan kan doen.;)

Maargoed, ik vind het erg leuk uit zien, vandaag even dat vleugeltje in me handen gehad, en ziet er goed uit hoor.
ben benieuwd naar de maak van het rompje. ;)

Vleugel bevestiging

Matthijs,

Allereerst je bent echt goed bezig, maar......ik heb toch mijn bedenkingen bij de vleugel ophanging. Bij eerste DLG had ik bijna precies hetzelfde: balsa met de nerf horizontaal en 25 glas matje erover, maar geen dyneema garen oid eromheen, die bevestiging heeft het ca. 10 seconden uit gehouden....

Mijn advies kijk nog een heel goed naar het Mimi rompje van Frans of naar de vleugelophanging van de Taboo ... als je besluit om toch een nek toe te passen zoals je het nu hebt gaan dan naar Triplex.

Verder ben ik zelf nooit zo gecharmeerd van 'stalen' bouten en gebruikt ik zelf graag nylon omdat ik graag heb dat als mijn model voor wat voor reden dan ook een keer neerstort mijn vleugel heel blijft....de nylon boutjes breken op afschuiving...ik heb nog nooit een nylon M3 bout kapot gegooid tijdens de lancering.

Op mijn OKB gebruikt 2 Nylon boutjes om mij vleugel vast te zetten
Zie wat oude fotos

7295497648619d78d.jpg

729549764861a8f24.jpg

7295497648b495a4b.jpg

7295497648b4cb38b.jpg

7295497648b4b0050.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
De bouwers van de nemo zitten in de fietsenstalling van Recklinghausen in duitsland ofwel Herten, dit is iets meer als een halfuur rijden bij mij vandaan.
Ik was vooral benieuwd hoe hij gebouwd werd en konden we gelijk het kleuren schema uitzoeken.
Dat je vleugel erop lijkt vind ik niet zo vreemd als je naar de diverse F3K modellen kijkt loopt er ook een rode draad wat uiterlijk door de modellen. Ik heb bij mijn ontwerp daar ook van af willen wijken maar uiteindelijk lijkt hij er weer op anderen.

De Nemo heeft twee nylon boutjes als vleugel bevestiging, wat mij echter niet beviel was het stabulo en het kielvlak deze vond ik lomp overkomen en ik ga dit ook veranderen.
Ze worden beide uit depron in combinatie met glasmat.
Wat mij wel opgevallen is bij het expirimenteren met DLG's dat elke gram gewicht bespaart moet worden, zelfs in depron zit gewicht verschil.

bouwers van de nemo.....

Lijkt mij ook wel eens erg leuk om te zien hoe dat gebouwd wordt,
uit je verhaal op te merken heb je er dus 1 gekocht(besteld)! :)
hoe wordt hij geleverd? moet je nog iets zelf bouwen?
ik vind de Nemo namelijk ook wel erg mooi, alleen ik vind de prijs zo veel voor dat dingetje :)
laat het maar zien als hij binnen is;)

groetjes Bart(hezzo)

Ik heb net samen met Bart(hezzo) de mal gemaakt voor het rompje. Is erg goed gelukt ik ga vanavond verder met het rompje zelf.

dsc00312nd7.jpg

Ik ben nu trouwens ook bezig met een nieuwe vleugel schoen, deze wordt van hard (vuren??) hout. igg een stuk sterker dan balsa. Verder blijft de verbinding met een bout en waarschijnelijk nu met twee pen-gat verbindingen.

Back