bouwveslag depron concorde. span 86cm lengte 205cm

dit bouwverslag word voor mijn toekomstige depron concorde.
mijn rede om een concorde te bouwen was vrij simpel, ik vond hem er wel leuk uit zien.:cool:
en ik wil het als voorbereiding hebben om een depron xb-70valkyrie.

voor de rest weet ik vrij weinig over een concorde. behalve dat het een Supersonisch pasagiers vliegtuig is.
ow en hij is wit (depron ook;))

ik heb de maat gekozen door gewoon te gaan schalen in paint totdat het voormaat wel goed er uit zag.
dus voor de rest nergens op gebaseerd.

dus in dit verslag zou je ook veel van mijn ontdekkingen over de concorde.

als je op/aanmerkingen hebt over mijn bouw/ontdekkingsverslag post ze graag maar hou het positief.

en niet op de vele spelfouten letten.
 
net beggonen met de spanten van de romp.
elke 5 cm afgetekend en de hoogte van de romp is dan de diameter van de spant.
de spanten maak ik in 2 delen van 5mm.
20161216_005106.jpg
20161216_005439.jpg
 

Bijlagen

  • 20161216_005106.jpg
    20161216_005106.jpg
    120,7 KB · Weergaven: 235
Heb je van Selitac gehoord? (Hornbach bouwmarkten), is erg buigzaam, kun je mooi de buitenkant mee doen.
 
moet ie vliegend worden?
zo ja..

zou ik eerst de sterkte erin brengen.
grote ligger in het midden, doorlopend.
rondom misschien met balsa latjes de buitenkant verbinden

eenmaal dicht, kun je er niet meer in. en dat is zonde, aangezien daar toch een hoop weggebouwd moet worden..
 
moet ie vliegend worden?
zo ja..

zou ik eerst de sterkte erin brengen.
grote ligger in het midden, doorlopend.
rondom misschien met balsa latjes de buitenkant verbinden

eenmaal dicht, kun je er niet meer in. en dat is zonde, aangezien daar toch een hoop weggebouwd moet worden..

ja jij moet vliegend worden. ik ga er een spant in maken. al denk ik eerlijk dat het niet nodig is omdat er totaal geen kracht op komt. en het vliegtuig zo licht mogelijk gemaakt gaat worden. maar ik zou het zeker in de gaten houden. thnx:thumbsup:
 
"komt geen kracht op te staan"
hoe land jij dan ;-)

Daarnaast, je moet er ook mee de auto in, het moet door het huis heen gesleept worden.
Tuurlijk, het hele gewicht komt er niet aan te hangen..
maar ook je landingsgestel (als je die toepast) veroorzaakt een stevige rits krachten.
schokbelasting. en zo

Persoonlijk zou ik bv aan de buitenzijde, rondom, met balsa stringers (balkjes van 2x2 mm) om de spanten heen gaan. een stuk of 8 rondom bijvoorbeeld.
boven en onder een hardere en steviger lat inlijmen. 0,8x0,8 vuren bijvoorbeeld.
de buitenwand kun je met (weer bijvoorbeeld) een zeer dun depron etc doen.

maar let aub op dat je niet te licht gaat. zou zonde zijn als hij bij de eerste landing op een graspol uit elkaar komt ;-)

had je al ideeen hoe je de vleugel gaat maken, dikte, constructie?
in die maat zal er toch een kilo of 1,5 a 2 aan gaan hangen (gok ik)

ikzelf heb een kist van 1 kilo.. vleugel is depron. KF4 toegepast..
span van de vleugel komt ongeveer overeen. lengte dan weer niet, de jouwe wordt 2x zo lang..
carbon draad erover gespannen, glasweefsel erover.
is een zeer stijve en lichte vleugel geworden.
nu ben ik absoluut niet de man die raad moet geven als het licht moet zijn :D
maar mijn kisten blijven vaak wel heel ;-)
 
"komt geen kracht op te staan"
hoe land jij dan ;-)

Daarnaast, je moet er ook mee de auto in, het moet door het huis heen gesleept worden.
Tuurlijk, het hele gewicht komt er niet aan te hangen..
maar ook je landingsgestel (als je die toepast) veroorzaakt een stevige rits krachten.
schokbelasting. en zo

Persoonlijk zou ik bv aan de buitenzijde, rondom, met balsa stringers (balkjes van 2x2 mm) om de spanten heen gaan. een stuk of 8 rondom bijvoorbeeld.
boven en onder een hardere en steviger lat inlijmen. 0,8x0,8 vuren bijvoorbeeld.
de buitenwand kun je met (weer bijvoorbeeld) een zeer dun depron etc doen.

maar let aub op dat je niet te licht gaat. zou zonde zijn als hij bij de eerste landing op een graspol uit elkaar komt ;-)

had je al ideeen hoe je de vleugel gaat maken, dikte, constructie?
in die maat zal er toch een kilo of 1,5 a 2 aan gaan hangen (gok ik)

ikzelf heb een kist van 1 kilo.. vleugel is depron. KF4 toegepast..
span van de vleugel komt ongeveer overeen. lengte dan weer niet, de jouwe wordt 2x zo lang..
carbon draad erover gespannen, glasweefsel erover.
is een zeer stijve en lichte vleugel geworden.
nu ben ik absoluut niet de man die raad moet geven als het licht moet zijn :D
maar mijn kisten blijven vaak wel heel ;-)

klopt helemaal wat je zecht. maar wat ik ben vergeten ze zeggen is dat de hele neus er af gaat. dus het landingsgestel komt er dus achter. waar ik zeker meer moet gaan doen aan constructie.
ik wil de neus zo licht mogelijk houden vanwege het zwaartepunt.
en het voordeel is als hij uiteindelijk niet sterk genoeg is kan ik altijd een nieuwe sterkere neus maken. omdat hij toch afneembaar is.
en voor gewicht gok ik rond de 1,5 kilo ja.
 
de spanten op de tekening vast gezet met spelden. daarna opgemeten hoe taps de depron strips moesten worden voor de buitenkant.
dit was ik na 1 strip zat dus bij de volgende had ik het gewoon afgetekend. door een te brede depron strip er naast te houden.
daarna met CA vast gelijmd.



P1230012 - Copy.JPG
P1230011.JPG
P1230016.JPG
P1230011 - Copy.JPG
P1230018 - Copy.JPG
P1230019.JPG
 

Bijlagen

  • P1230018.JPG
    P1230018.JPG
    189,5 KB · Weergaven: 192
heb nu de helft van de neus af.
klein beetje geschuurd. en moet nog wat gaatjes gaan opvullen.
daar moet ik nog een soort schuim plamuur voor gaan vinden. ik weet dat het bestaad maar niet meer wat de naam is.
P1230022.JPG
P1230024.JPG
P1230021.JPG
 

Bijlagen

  • P1230025.JPG
    P1230025.JPG
    203,3 KB · Weergaven: 206
  • P1230023.JPG
    P1230023.JPG
    180,7 KB · Weergaven: 192
klopt, maar heel eigenwijs antwoord. ik heb 4 pakken aan depron liggen en niet zo veel van de rest. maar ik denk dat ik wel een ondersteunend carbon frame ga cnc vrezen.
 
Back
Top