bouwveslag depron concorde. span 86cm lengte 205cm

Ter overpeinzing:
Bij houtbouw/folie combinaties zie je vaak de volgende soort oplossingen als het gaat om ronde rompen.
Een spant, gewoon rond.
in het spant uitsparingen, om later een "stringer" (balsa latje van 0,5x0,5 mm (of andere maat) toe te voegen.
De stringer loopt door over de andere spanten heen, zo krijg je een deel van je sterkte in het geheel.
de folie naderhand maakt het af.

Ik wist zo snel ff geen voorbeeld te vinden, dus heb ik maar even een gee bee opgezocht :D
de eerste is een foto, tweede is het topic waar de foto uit komt.
http://www.rcmf.co.uk/4um/electric-...-of-build/?action=dlattach;attach=90126;image
http://www.rcmf.co.uk/4um/electric-rc-tech/jamara-gee-bee-z-pics-of-build/

jij overspant het geheel weer met depron..
Maar je moest ook nog wat sterkte in het geheel krijgen.
kun je op deze manier mooi doen.
daarnaast kun je nu de basis alvast klaar leggen, om daarna in 1 keer de depron erom te slaan.
En omdat je de spanten 3d print, kun je de stringer gaten alvast inlaten, past alles mooi in elkaar.
of je nu hout, carbon of 3d geprint spul gebruikt, maakt niet uit. gaat om de methode

Ik denk wel dat je met zo'n grote romp een beetje op met letten in hoeverre je de romp op kunt pakken, zonder meteen gaten te maken in de depron

dat is een heel goed idee!
het al geprinte object heeft ze nog niet omdat het een test onderdeel is maar komen er zeker in.
en wat betreft oppakken: liever niet:D, maar er komen wel een paar verstevigde punten in. zoals glasmat of iets die kant op.\
 
mag ik trouwens vragen waarom je die "ster" in de circkel hebt getekent?
een spant hoeft in principe zelf niet heel star te zijn, zijn taak is om de romp rond te houden.
daar kun je iig wat gewicht in winnen..

de ster zijn spanten, en is om het buigen van plastic tegen te gaan.
P1160109.JPG
 
nou, je moet een toestel altijd oppakken..
auto in..
op het veld zetten..
van het veld..
opslag
trap op / af in huis

je hebt wel een paar "harde" punten nodig...

Over dat spant:
vergis je niet in de constructie rond dat spant.
Het spant als ding krijgt maar weinig duw/trekkrachten te verduren.
De krachten die erop komen, die zouden kunnen zorgen voor wegknikken, worden teniet gedaan doordat het spant rondom verlijmt zit met de depron.
daardoor KAN het spant niet wegknikken.

Om het lijmoppervlak te vergroten (want dat is wel cruciaal, voldoende "vlees" hebben om op te hechten) kun je de buitenrand een tik dikker printen dan het midden.
Stel, het ding scheurt oid, moet je hem vierkant een tikkie dikker printen. eerst testen.
gewoon ff een testkoker maken met 2 of 3 spanten, stringers en depron erom, eens zien hoe het spul zich houdt bij belasting.
gewoon rechte koker.. 3 dezelfde spanten..
lekker simpel, snelle test.
 
nou, je moet een toestel altijd oppakken..
auto in..
op het veld zetten..
van het veld..
opslag
trap op / af in huis

je hebt wel een paar "harde" punten nodig...

Over dat spant:
vergis je niet in de constructie rond dat spant.
Het spant als ding krijgt maar weinig duw/trekkrachten te verduren.
De krachten die erop komen, die zouden kunnen zorgen voor wegknikken, worden teniet gedaan doordat het spant rondom verlijmt zit met de depron.
daardoor KAN het spant niet wegknikken.

Om het lijmoppervlak te vergroten (want dat is wel cruciaal, voldoende "vlees" hebben om op te hechten) kun je de buitenrand een tik dikker printen dan het midden.
Stel, het ding scheurt oid, moet je hem vierkant een tikkie dikker printen. eerst testen.
gewoon ff een testkoker maken met 2 of 3 spanten, stringers en depron erom, eens zien hoe het spul zich houdt bij belasting.
gewoon rechte koker.. 3 dezelfde spanten..
lekker simpel, snelle test.

een cilinder met 4 spanten geprint, erg light 3 gram.
maar wel flexibel, al denk ik dat dat niet heel erg als er depron over heen komt. wat veel constructie stevigheid geeft.
goed idee, heeft alleen nog kleine aanpassingen.
maar bedankt voor de tip!!

P1160112.JPG
P1160113.JPG
P1160114.JPG
 

Bijlagen

  • P1160114.JPG
    P1160114.JPG
    164 KB · Weergaven: 145
Bij heel veel constructies wordt er gebruik gemaakt van het feit dat iets niet zomaar van lengte kan veranderen zonder zware externe krachten.
Een stukje depron bvb heeft veel meer kracht nodig om uit te rekken dan te buigen.
Als je de lijstverbindingen respecteert kan iets met heel fijne onderdelen ontzettend sterk/star worden.
 
een cilinder met 4 spanten geprint, erg light 3 gram. Maar wel flexibel, al denk ik dat dat niet heel erg als er depron over heen komt. wat veel constructie stevigheid geeft. ...
Depron geeft niet veel sterkte op compressie, het kan wel goed de trek tussen twee spanten opvangen.
Het materiaal in de ring moet 90° verdraaid geprint worden, d.w.z. loodrecht op de romp/huid/depron. Denk hierbij aan de spanten van een (duik)boot.
De 'spaken' voegen geen sterkte toe, in geen enkele richting, die kun je weglaten.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je de Concorde prima van Depron kan vervaardigen. De vleugels hoeven al helemaal geen probleem te zijn. Hier en daar zou je kunnen verstevigen met carbon-staafjes (3 x 1 x 1000mm en daar een stukje van), maar dat is niet per se noodzakelijk.
 
In principe, sterktetechnisch, is een schijf materiaal sterker dan de spaken die je nu hebt.
Om voldoende vlees te maken voor lijm, kun je de buitenrand dik laten.

Gewoon ff een testkoker maken, dat weet je naderhand welke optie je het beste voor je romp kunt gebruiken.
Het verschil tussen "sterk genoeg" of "net niet sterk genoeg" zit hem in details :D

Persoonlijk probeer ik altijd stevig wat ruimte in mijn toestellen te bouwen..
Ik vlieg graag wat grof ;-)
Ook een reden dat ik vaak wat zwaarder bouw, maar dan neem je een gewichtiger vlieggedrag voor lief ;-)
 
Back
Top