Bouwvraagje Tigermoth van Toni Clark

Kijk, zoiets!

De helling om straks de zaak (monteren van de flying, cross bracing en landing wires) perfect uit te richten is hier zo goed als klaar. :)

divers%20062%20%28Medium%29.jpg

divers%20071%20%28Medium%29.jpg

jan.

Duidelijk is te zien dat de onderste pennen in de juiste V stand gebogen zijn.
Deze pennen zaten al zo (voor)gebogen in de kit, hieraan heb ik dus niets veranderd, alleen ingelijmd!

Hier tevens een plaatje van de mijne

719449a6e8d3400c2.jpg

Pennen zijn ingekort tot 5 cm buiten de romp
(voldeed de afgelopen 75 vluchten al prima)

Vond ook nog dit plaatje, gemaakt door Teus :thumbsup:

719449a6e8d2d37d1.jpg

Als ik je verhaal zo lees lijkt het mij niet onverstandig de bussen uit te breken en opnieuw in de vleugels te lijmen, maar dan evenwijdig aan de liggers
Schone start ;)
Evenzo met de pennen in de romp (als deze al vastgelijmd zijn...?)

Groeten, Ralf

Laatst bewerkt door een moderator:
Goedemorgen Ralf,Frank en Jan,

We zijn enorm blij met jullie reacties en info, we beseffen ons steeds weer dat er hier wel degelijk een enorme know how aanwezig is!!!!!

Ik heb van mijn vader onderstaand mailtje ontvangen met het verzoek dit in dit draatje te plakken.
Op voorhand alvast het volgende:
Ralf, deze bouwdoos van de tigermoth was nog de versie van een ondervleugel uit een stuk, waarbij TC aangaf dat er een mogelijkheid was deze deelbaar te maken. Bij de huidige versie zitten de pennen ed er al bij.
Mijn vader heeft dus rechte pennen gebruikt waardoor het lijkt of de pennen/bussen er in de ondervleugel niet goed in zitten. De uitgangspositie waarbij de pennen bussen gelijmd zijn en dus alles inelkaar gezet is, zijn de bouwklosjes aan de uiteinde van de ondervleugel voor de v stelling.
Met de orginele lengte van de struts lijkt het alsof de bovenvleugel wat naar beneden trekt, en dus een hele rare verdraaing van de vleugel(s) krijgt.

Hierbij het mailtje wat mijn vader me stuurde, van sommige antwoorden denk ik dat ik het antwoord wel weet, maar ik ben geen expert, jullie duidelijk wel:)
O ja, misschien is dat nog wel handig te vermelden, ik woon niet bij mijn vader in de buurt helaas..... Dus ik kan niet halsoverkop bepaalde dingen nakijken. Maar bij elk bezoek levert de Tigermoth levendige bouw discussies op, waarbij al jullie info een goede nutiige aanvulling is!!!

"copy van mail: Hoi Martin

Leuk dat er zo gereageerd word.

Voor de duidelijkheid:
-Deze bouwdoos komt nog uit de tijd dat de ondervleugel nog uit een stuk was. Wel is er een "memo"bij dat de mogelijkheid van een gedeelde ondervleugel aangeeft. De oorsponkelijkeverbindings delen waren er niet meer bij.

-De ondervleugels en het middendeel zijn los van elkaar gebouwd met veel te dikke, rechte, verbindingspennen(6mm) en daardoor niet goed te buigen.
De bussen in de onder vleugels zijn daarom onder een hoek ingelijmd. De vleugel zit op de juiste manier onder tegen de romp. De instelling van de ondervleugel is m.i. goed. 2,5 gr. tov. de lange rompligger en aan de tippen de juiste maat door 2 onderzet stukjes van 56mm voor de V stelling.

-Omdat de steunen voor de tank en bovenvleugel niet goed in de lengterichting van de romp zaten (scheef ingelijmde rompspanten) heb ik die dmv. kegjes binnenin de romp (waar de bevestiging en steun op de lange rompspant zit) veranderd zodat alles nu goed in lijn zit.

-De montage van de bovenvleugel geeft nu, zoals te zien is op de foto, het probleem dat de V stelling bijna niets is. De bussen in de vleugels zijn nog niet vastgelijmd. Om te passen heb ik een paar extra struts gemaakt volgens de tekening. Als die er tussen zitten krijg je het effect zoals op de foto te zien is. Wat wel goed gaat is de instelhoek van 2,5 graad +. Een optie is natuurlijk de struts ,in dezelfde verhouding, iets langer maken.

-Wat ik nog wil doen is de hoogte van de bovenste pennen tov. de lange rompligger nameten want misschien zit daar ook nog iets fout. Ook wil ik nog bekijken of de bovenste pennen niet toch wat verbogen of veranderd zijn. Ik vind ze nl. een beetje slordig zitten. Ze steken niet alle 4 even ver uit de "tank".

-Nu is het zo dat TC aangeeft dat de bovenvleugel minder V stelling heeft dan de ondervleugel daarintegen iets meer pijlstelling. Ook dat moet ik nog controleren. Gelukkig weet ik nu de instelling voor boven 2gr.45 en onder 4gr.30.
Betekend dus voor elke vleugel de helft????????????(gemeten met de instelhoekmeter op de vleugel.

-Omdat ik maar 2 tekeningen heb vraag ik me af of er misschien meer aanwezig zouden moeten zijn?

-Heel verhaal he, maar fout bouwen en slecht vliegen is ook jammer van alle moeite.
Iedereen alvast bedankt voor de goede raad en we blijven jullie op de hoogte houden.

Ton

En hier sluit ik mij weer bij aan, bedankt!

Groetjes

Martin

Back