Bovenbouw vraagje

Van welk materiaal maak jij je bovenbouw? Het is vool een kleine boot(pollux) dus hout kan ik niet gebruiken. Is het mogelijk om plastic ofzo te gebruiken? Wat voor verf moet ik gebruiken? IK had een "proefje" uitgevoerd met revel verf, deze blijft gewoon op plastic zitten ookal ligt het enkele uren in het water.

Thanks

Ik gebruik wel eens kunststof: een dunne plaat (1 mm) van de een of andere thermoplast (d.w.z. dat ie niet meteen breekt als je 'm vervormd)

Je kunt bijvoorbeeld ook dun karton (of dik papier 8) ) gebruiken dat je later met een kunsthars bedekt.
Ik ken mensen die schitterende modellen compleet van zg. indexkaart papier gemaakt hebben....

Revell verf en die andere plasticmodelbouwverven zullen het prima op plastic doen, andere verven hebben meestal een primerlaag speciaal voor kunststoffen nodig.

succes.

Hout kan wel 0.8mm vliegtuigtriplex bij de modelbouwzaak te krijgen
Maar abs is voor een klein model beter te verlijmen met acceton kun je het volgens mij verlijmen en dan krijg je ook geen lijm resten omdat het overschot verdampt.

Groeten Gerjan

wat weegt die triplex? als je het hebt over een plaatje van 40 x 40 cm

Die kunstof, waar koop en waar bewerk je die mee?

Thanks

Nadeel van hout is dat je het heel goed na moet bewerken om de nerf weg te krijgen.
ABS heeft als nadeel dat het verweert, hierdoor wordt het in de loop der jaren brosser, waardoor het kan gaan breken.
Ik zou als ik jou was polystyreen (polystyrol is het zelfde) plaat kopen.
Zoek eens op Google op deze namen en misschien kun je het in de buurt bij jou kopen bij een groothandel of groot gebruiker.
In het goede oude gulden tijdperk kocht ik een plaat van 2.000 mm x 1.000m met een dikte van 2 mm voor fl 28,=
Zal nu wel de prijs in euro's zijn :cry:

Hey

Ik wil hier onmiddelijk een waarschuwing zetten.
:!: :!: Gebruik GEEN ACETON :!: :!:

Gerjan, ik weet niet wat de bedoeling is met Aceton, maar als je aceton op eender welke soort pvc zet gaat die smelten en vervormen (verbranden) door een chemische reactie.

Greetings

TheHawk zei:
wat weegt die triplex? als je het hebt over een plaatje van 40 x 40 cm

Die kunstof, waar koop en waar bewerk je die mee?

Thanks

Ik krijg polystyreenplaat van een bedrijf dat reclame belettering doet.
Voor hun is het een afvalproduct dat normaal de container in verdwijnt...

Ik zou eens kijken of er niet zo'n bedrijf bij je in de buurt zit (vragen staat vrij...)

Ik bewerk het met een stevige schaar en een vijl enzo, het laat zich als hout bewerken.
Voor extremere bochten en hoeken maak ik het warm met een vlammetje.

Aceton lijkt me een slecht plan, eerlijk gezegd, dan lost de plaat meteen op, vergelijk het maar met piepschuim (wat ook polystyreen is): een druppel aceton valt zo door de plaat heen.
Ik lijm het met secondenlijm, werkt prima.

Ik verlijm het met thinner.
Als je dit met een kwastje op de lijmnaad aanbrengt is er geen probleem

alleen heb ik 1 probleempje als ik een reling wil maken...Ik heb geen soldeer mogelijkheid hiero. OF maken jullie relingen van plastic?

THanks

railingen van plastic, tja de scepters moet kunnen, vervolgens een messing staf van 0,5 of 0,8 en deze verlijmen met secondenlijm gaat prima, geen soldeerbout nodig. :lol:

Voor het verlijmen van Polystireen kan je trouwens ook heel goed UHU plast gebruiken, een roze paarsachtig gekleurd flesje van 34 ml met een handige dunne lijmtuit, dit lijmt prima...

Tom Boere

dag allemaal ,

voor zo'n klein model als de "Pollux" , zou ik mijn bovenbouw uit karton bouwen , goedkoop , stevig & waterdicht eens het behandeld is met polyurethaanhars ...

karton vind je overal , ik gebruik meestal 0,3 mm dik karton uit oude kaften , ik gebruik soms 2 mm dik karton , hierbij een link van het stuurhuis die ik bouw voor mijn 1/100 Lusitania :
http://www.titanic-model.com/articles/laurent/update_jan05/pages/bloc passerelle , BB avant.html

voor grotere modellen , doe ik het ook , maar verstevig structureel de bovenbouw met hout ...

zelfs mijn houten dekken maak ik uit bruine karton ... :P , link here :
http://www.titanic-model.com/dc/dcb...opic_id=6190&mesg_id=6190&listing_type=search

de groetjes

Laurent

oke ik geef toe pure aceton geeft een beetje heftige reactie :P
maar goed verdund bedoelde ik eigenlijk :oops:
je kan beter thiner gebruiken ja zoals Adam schreef iets minder heftig

Groeten

Back