Voor iedereen interessant die met lipo's werkt: hieronder een recent integraal brandweerverslag van de veiligheidsregio Limburg.
_______________________________________________________________________________
COLOFON: De Brandweer Limburg-Noord, onderdeel van de Veiligheidsregio Limburg-Noord, verricht onderzoek om te leren van incidenten. Dit levert informatie op over oorzaken van brand, brandverloop, menselijk gedrag bij brand, werking van brandpreventieve voorzieningen en het eigen operationele optreden. Dit document is daarom bedoeld als intern leerdocument en niets uit deze uitgave kan derhalve worden gebruikt om aansprakelijkheid vast te stellen of om de schuldvraag bij brand te beantwoorden òf mag openbaar worden gemaakt zonder schriftelijke toestemming van de Veiligheidsregio Limburg-Noord. De Veiligheidsregio Limburg-Noord kan geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele schade voortvloeiend uit deze publicatie. Vragen of opmerkingen kunt u mailen naar het Team Brandonderzoek (TBO): TBO-VRLN@vrln.nl
Veiligheidsregio Limburg-Noord 5 augustus 2015 Nr . :1527
De brand
Op 5 augustus 2015 om 19.01 uur komt bij de MKB een melding van een brand in een vakantiewoning, gelegen op een recreatiepark, binnen.
De brandweer wordt door de bedrijfshulpverlening opgevangen. De woning wordt op dat moment verhuurd aan een gezin bestaande uit twee volwassenen en drie kinderen. Vanwege het feit dat bij aankomst niet bekend is of bewoners nog in het pand aanwezig zijn, wordt opgeschaald naar middelbrand.
Het pand bestaat uit twee geschakelde woningen waarvan het nr. 722 (brandadres) vol onder de rook staat. Bij de binnenverkenning treft men op de vloer van de woonkamer een nog smeulende vuurhaard aan. Er wordt verder niemand in het pand aangetroffen. Ondertussen zijn de buren van de aangrenzende woning gewaarschuwd en heeft de parkleiding de bewoners van het betreffende brandadres elders op het park getraceerd en gewaarschuwd. De woning wordt vervolgens geventileerd.
Brandonderzoek
Nog tijdens de band heeft de OVD het Team brandonderzoek (TBO) laten alarmeren. Naar aanleiding van het technisch onderzoek is de exacte ontstaansgebied te herleiden tot een plek van ongeveer 2 m2 in de woonkamer waar zich resten van twee verbrande koffers (met inhoud) en resten van twee, wat later blijkt, verbrande accupacks bevinden. Langs deze accupacks liggen twee verschillende laders. De bedrading van een lader is gesmolten.
De bewoners verklaren dat de accupacks behoren tot een radiografisch bestuurbare powerboot die diezelfde dag was gebruikt. De accupacks zijn om circa 18.00 uur aangesloten aan de lader en zijn tegen of vlak langs de koffers op de vloer gelegd. Bij het laden is één acculader gebruikt. Deze is aangesloten op de wandcontactdoos in het ontstaansgebied. Om ongeveer 18.15 uur heeft het gezin de woning verlaten.
Onderzoeksvraag
Wat is de oorzaak van de brand?
Oorzaak
De brand is naar alle waarschijnlijkheid ontstaan door de accupacks. Of deze zelf tot ontbranding zijn gekomen of zo heet zijn geworden dat door warmtegeleiding de koffer is gaan branden is niet verder onderzocht.
Nadat het koffer (was dicht) is gaan branden, is de brand uitgebreid naar een tweede koffer. Hoewel vlak langs deze tweede koffer een kunststof bankstel stond, heeft het materiaal van dit bankstel amper bijgedragen aan de brand.
Bij nader onderzoek van de accupacks en navraag bij de bewoner blijkt dat we in dit geval te maken hebben LIPO-accu.
Het type LIPO accu is een moderne energiebron voor elektroaandrijving en worden gekenmerkt door een hoog piek vermogen met een heel lage inwendige weerstand. Dit is bepalend voor de prestaties zoals acceleratie en topsnelheid van elektromotoren die o.a. gebruikt worden in radiografisch bestuurbare auto’s, boten etc.
Het laden van een LIPO accu moet op een speciale manier gebeuren. Daar waar de spanning van een NiMh tijdens het laden oploopt, en daarna bij het bereiken van de maximale laadtoestand weer daalt en de lader afslaat, blijft een LIPO in een LIPO accu tijdens het laden de spanning toenemen. Komt de spanning boven de 4.21 volt dan kan de cel kapot gaan of zelfs gaan branden. Voor het laden zijn speciale laders in de markt die in begin met een hoog amperage laden en waarbij, naarmate de maximale spanning per cel bereikt wordt, in amperage afnemen. Hierbij wordt niet alleen de totale spanning gecontroleerd maar wordt door een balancerfunctie de spanning per cel apart gemeten. Deze stand is bij sommige laders handmatig in te schakelen en wordt bij sommige laders automatisch ingeschakeld. LIPO-accu’s mogen nooit zonder balancerfunctie geladen worden.
In ons geval hebben we te maken met twee accu’s van 125 A bij 11,1 V met drie cellen. De gebruikte lader heeft een automatische balancerfunctie en vertoond geen uitwendige gebreken.
Mogelijke oorzaken van ontstaan zijn;
- Defect aan acculader (balancerfunctie) waardoor oververhitting van de accupack of,
- Sluiting in een van de accupacks zelf ( eventueel door mechanische inwerking) waardoor deze is gaan branden.
Lessons to learn
Brandveilig Leven:
- Leg accupacks tijdens het laden niet in de buurt van brandbare materialen of maak gebruik van speciale LIPO-bag (brandwerende zak met klittenbandsluiting)
- Het is strikt noodzakelijk om bij het laden de juiste lader met een z.g. balancerfunctie te gebruiken.
- LIPO accu’s bevatten in een klein pakketje een enorme concentratie aan energie, ga daar bewust mee om.
- Een mechanische belasting, beschadiging van een accupack kan leiden tot interne kortsluiting waardoor deze kan gaan branden of zelfs kan exploderen.
Repressie:
Beschadigde LIPO accupacks kunnen bij blussing met water of DLS exploderen.
Voor nadere documentatie/filmpjes betreffende (gevaren) LIPO accu’s zie onderstaande links:
http://www.pkracing.nl/lipoaccutechniek.jsp
_______________________________________________________________________________
COLOFON: De Brandweer Limburg-Noord, onderdeel van de Veiligheidsregio Limburg-Noord, verricht onderzoek om te leren van incidenten. Dit levert informatie op over oorzaken van brand, brandverloop, menselijk gedrag bij brand, werking van brandpreventieve voorzieningen en het eigen operationele optreden. Dit document is daarom bedoeld als intern leerdocument en niets uit deze uitgave kan derhalve worden gebruikt om aansprakelijkheid vast te stellen of om de schuldvraag bij brand te beantwoorden òf mag openbaar worden gemaakt zonder schriftelijke toestemming van de Veiligheidsregio Limburg-Noord. De Veiligheidsregio Limburg-Noord kan geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele schade voortvloeiend uit deze publicatie. Vragen of opmerkingen kunt u mailen naar het Team Brandonderzoek (TBO): TBO-VRLN@vrln.nl
Veiligheidsregio Limburg-Noord 5 augustus 2015 Nr . :1527
De brand
Op 5 augustus 2015 om 19.01 uur komt bij de MKB een melding van een brand in een vakantiewoning, gelegen op een recreatiepark, binnen.
De brandweer wordt door de bedrijfshulpverlening opgevangen. De woning wordt op dat moment verhuurd aan een gezin bestaande uit twee volwassenen en drie kinderen. Vanwege het feit dat bij aankomst niet bekend is of bewoners nog in het pand aanwezig zijn, wordt opgeschaald naar middelbrand.
Het pand bestaat uit twee geschakelde woningen waarvan het nr. 722 (brandadres) vol onder de rook staat. Bij de binnenverkenning treft men op de vloer van de woonkamer een nog smeulende vuurhaard aan. Er wordt verder niemand in het pand aangetroffen. Ondertussen zijn de buren van de aangrenzende woning gewaarschuwd en heeft de parkleiding de bewoners van het betreffende brandadres elders op het park getraceerd en gewaarschuwd. De woning wordt vervolgens geventileerd.
Brandonderzoek
Nog tijdens de band heeft de OVD het Team brandonderzoek (TBO) laten alarmeren. Naar aanleiding van het technisch onderzoek is de exacte ontstaansgebied te herleiden tot een plek van ongeveer 2 m2 in de woonkamer waar zich resten van twee verbrande koffers (met inhoud) en resten van twee, wat later blijkt, verbrande accupacks bevinden. Langs deze accupacks liggen twee verschillende laders. De bedrading van een lader is gesmolten.
De bewoners verklaren dat de accupacks behoren tot een radiografisch bestuurbare powerboot die diezelfde dag was gebruikt. De accupacks zijn om circa 18.00 uur aangesloten aan de lader en zijn tegen of vlak langs de koffers op de vloer gelegd. Bij het laden is één acculader gebruikt. Deze is aangesloten op de wandcontactdoos in het ontstaansgebied. Om ongeveer 18.15 uur heeft het gezin de woning verlaten.
Onderzoeksvraag
Wat is de oorzaak van de brand?
Oorzaak
De brand is naar alle waarschijnlijkheid ontstaan door de accupacks. Of deze zelf tot ontbranding zijn gekomen of zo heet zijn geworden dat door warmtegeleiding de koffer is gaan branden is niet verder onderzocht.
Nadat het koffer (was dicht) is gaan branden, is de brand uitgebreid naar een tweede koffer. Hoewel vlak langs deze tweede koffer een kunststof bankstel stond, heeft het materiaal van dit bankstel amper bijgedragen aan de brand.
Bij nader onderzoek van de accupacks en navraag bij de bewoner blijkt dat we in dit geval te maken hebben LIPO-accu.
Het type LIPO accu is een moderne energiebron voor elektroaandrijving en worden gekenmerkt door een hoog piek vermogen met een heel lage inwendige weerstand. Dit is bepalend voor de prestaties zoals acceleratie en topsnelheid van elektromotoren die o.a. gebruikt worden in radiografisch bestuurbare auto’s, boten etc.
Het laden van een LIPO accu moet op een speciale manier gebeuren. Daar waar de spanning van een NiMh tijdens het laden oploopt, en daarna bij het bereiken van de maximale laadtoestand weer daalt en de lader afslaat, blijft een LIPO in een LIPO accu tijdens het laden de spanning toenemen. Komt de spanning boven de 4.21 volt dan kan de cel kapot gaan of zelfs gaan branden. Voor het laden zijn speciale laders in de markt die in begin met een hoog amperage laden en waarbij, naarmate de maximale spanning per cel bereikt wordt, in amperage afnemen. Hierbij wordt niet alleen de totale spanning gecontroleerd maar wordt door een balancerfunctie de spanning per cel apart gemeten. Deze stand is bij sommige laders handmatig in te schakelen en wordt bij sommige laders automatisch ingeschakeld. LIPO-accu’s mogen nooit zonder balancerfunctie geladen worden.
In ons geval hebben we te maken met twee accu’s van 125 A bij 11,1 V met drie cellen. De gebruikte lader heeft een automatische balancerfunctie en vertoond geen uitwendige gebreken.
Mogelijke oorzaken van ontstaan zijn;
- Defect aan acculader (balancerfunctie) waardoor oververhitting van de accupack of,
- Sluiting in een van de accupacks zelf ( eventueel door mechanische inwerking) waardoor deze is gaan branden.
Lessons to learn
Brandveilig Leven:
- Leg accupacks tijdens het laden niet in de buurt van brandbare materialen of maak gebruik van speciale LIPO-bag (brandwerende zak met klittenbandsluiting)
- Het is strikt noodzakelijk om bij het laden de juiste lader met een z.g. balancerfunctie te gebruiken.
- LIPO accu’s bevatten in een klein pakketje een enorme concentratie aan energie, ga daar bewust mee om.
- Een mechanische belasting, beschadiging van een accupack kan leiden tot interne kortsluiting waardoor deze kan gaan branden of zelfs kan exploderen.
Repressie:
Beschadigde LIPO accupacks kunnen bij blussing met water of DLS exploderen.
Voor nadere documentatie/filmpjes betreffende (gevaren) LIPO accu’s zie onderstaande links:
http://www.pkracing.nl/lipoaccutechniek.jsp