Brand door lipo

Lipo's die in brand vliegen tijdens het laden wil ik best geloven.
Maar zomaar zonder reden terwijl ze in een tas opgeborgen liggen? Ofwel was er kortsluiting ofwel werd de lipo ervoor nog beschadigd.
 
@ Baggeraar : Dat gaat om los , al gloeiend Lithium in dat filmpje.
Bij ons zit dat in water en lucht dichte cellen, dus de kans op brand is al veel minder.
 
Bij ons zit dat in water en lucht dichte cellen, dus de kans op brand is al veel minder.

Als je hardcased bedoeld moet je ook geen onzin praten. Hardcased is gewoon een omhulsel om beschadigingen aan de cel door trillingen en steenslag te voorkomen maar maakt het zeker niet meer water en luchtdicht..
 
Er staat weer een hoop onzin en ook het verslag van de brandweer (wat eigenlijk mensen zijn die denken overal verstand van te hebben maar in de praktijk alleen maar weten wat ze verteld wordt) staan grove fouten.
Een lipo is net zo gevaarlijk als een loodaccu en een nicad cel is nog veel gevaarlijker.
Maar in de nicad tijd hadden we nog geen youtube, dus konden we geen leuke filmpjes delen.
Ik heb wel eens een overladen nicad meegemaakt, dat is niet leuk.
En ontploffende loodaccu's ken ik van mijn werk, die ontploffen spontaan, zonder lading of ontlading.
Een lipo moet je rare dingen mee doen voordat ze ontbranden.
Iedereen maakt elkaar maar gek met onzinverhalen en bewijst dat met youtube filmpjes.
Ik speel al zo'n 10 jaar met lipo's en laadde en ontlaadde vaker dan de gemiddelde modelbouwer.
Nooit iets meegemaakt.
Ik denk dat ik ook voor Gerben mag spreken, die maakt zeer veel vlieguren en belast de lipo's tot over de grenzen.
Ook nooit probleem gehad.
Mijn lipo's 10 packs of zo, liggen ergens beneden in een plastic zak, zonder bescherming.
Gerben zijn halve hobbykamer ligt vol met lipo's, ook nooit problemen.
Als het echt zo gevaarlijk was dan zouden lipo's ook niet zomaar bij een groothandel opgeslagen mogen worden.
Daar liggen duizenden pakketten, zonder sprinkler of iets dergelijks.

Dus maak elkaar niet gek, denk na wat je doet, stel je lader goed in en dan gebeurd er niks.
99% van de filmpjes is opzet, 0,9 procent gebruikersfout of defect aan de lader en 0,1% is gewoon domme pech..
Sommige auto's vliegen ook wel eens spontaan in de fik.

En in laptops en mobiele telefoons zitten vaak Li-ion cellen, dat is even wat anders dan een Lipo.


GJ
 
En ontploffende loodaccu's ken ik van mijn werk, die ontploffen spontaan, zonder lading of ontlading.

Iedereen maakt elkaar maar gek met onzinverhalen


zoekwoorden: Pot en ketel


roflmao.gif~c200
:beer:
 
Als je hardcased bedoeld moet je ook geen onzin praten. Hardcased is gewoon een omhulsel om beschadigingen aan de cel door trillingen en steenslag te voorkomen maar maakt het zeker niet meer water en luchtdicht..

Dat bedoel ik uiteraard niet.
Ik bedoel de cellen zelf, waar het lithium in zit.
Als die niet water en luchtdicht zouden zijn, zou de accu niet werken.
 
zoekwoorden: Pot en ketel


roflmao.gif~c200
:beer:

Sorry maar ik snap deze opmerking niet helemaal.
Als je bedoelt dat ik onzin verkondig dan wil ik je vragen hoeveel ervaring jij met accu's hebt, behalve dan af en toe een keer een loodaccuutje laden of ontladen.

En inderdaad Theo, om een lipo aan het branden te krijgen helpt een spijker er doorheen niet echt, alleen als je een mes aan de zijkant erin zet dan gaat ie lekker roken, heb ik geleerd van een belg, toen we het duitse team even uit wilden roken.

GJ
 
met die spijker of schroevendraaier erdoorheen rookt hij ook lekker, en als je hem dan in het water gooit blijft hij lekker bubbelen en roken....... Vlammen komen er helemaal niet aan te pas. pas na lange tijd en vele malen die lader opnieuw starten kreeg ik die lipo in brand. was ten met 5 ampere aan het laden in de nicad stand. de lader schakelde iedere keer af en gaf dan aan dat de accu vol was. oh, ja, die lipo was een oud mishandeld 3s 1500 mah pakketje......
 
1.Als je bedoelt dat ik onzin verkondig dan wil ik je vragen
2. hoeveel ervaring jij met accu's hebt

1. ja
2. sinds 1997 heb ik in de verbrandingsmotoren gezeten.
in en op alles wat maar pk's nodig had onder andere
hoogwerkers, kooi-apen, grasmaaiers, tuinfrezen, grafdelvers wagentjes, micro cars, boomrooi machines, las- en noodstroomaggregaten, heimachines, stroomaggregaten mobiel en aan boord van binnenvaartschepen.
hijskranen, compressoren, spooronderhoud machines en vast nog meer waar ik nu even niet op kom.

Geen enkele keer daarbij een ontplofte loodaccu gehad, niet door overladen/ kortsluiting/ lassen en slijpen en roken tijdens laden of wat dan ook.
Niet in de werkplaats en ook niet bij klanten.

Twee jaar terug één melding gekregen dat een knoeier nonchalant met een bahco tussen de polen sluiting maakte en de bahco vast lastte en de sluiting dus niet meer weg te halen was.
Die zat dus onder het zuur, zijn omgeving was min of meer totall loss.
 
Geen enkele keer daarbij een ontplofte loodaccu gehad, niet door overladen/ kortsluiting/ lassen en slijpen en roken tijdens laden of wat dan ook.
Niet in de werkplaats en ook niet bij klanten.

Dat jij het nooit heb gehad wil niet zeggen dat het niet kan.
Uit ervaring, 35 jaar op verschillende drijfkranen e.d, weet ik dat bij het laden van een loodaccu gassen vrij komen die explosief zijn en daadwerkelijk exploderen ook.

Zo heb ik een keer bij een lichtaccu van 230 ah de gehele bovenkant eraf zien springen bij het slijpen van een las in de buurt met een slijptol, bij een ander een gat in de zijkant na kortsluiting en bij de autocross had ik er 1 die het na kortsluiting het ook niet gemakkelijk heeft gehad. Gelukkig zat er een kap als beveiliging er overheen. Het gebeurd dus wel, maar gelukkig sporadisch. Ik ben dan ook altijd voorzichtig met die dingen.
 
Ik meen dat het ging om zomaar vanzelf exploderen van loodaccu's, niet om wat er gebeurt wanneer ze verkeerd gebruikt worden (opstelling zodat de gassen naar buiten kunnen) en zelf ontsteking maken.
Gelukkig geef jij al situaties aan waarbij ze NIET vanzelf exploderen.
Ik blijf er bij dat een loodaccu (zelfs tijdens het (over)laden of bij het (over) belasten) niet vanzelf explodeert.

dat bij het laden van een loodaccu gassen vrij komen die explosief zijn en daadwerkelijk exploderen ook.

bij het slijpen van een las in de buurt met een slijptol,
na kortsluiting
na kortsluiting het ook niet gemakkelijk heeft gehad.
.
 
Uit ervaring, 35 jaar op verschillende drijfkranen e.d, weet ik dat bij het laden van een loodaccu gassen vrij komen die explosief zijn en daadwerkelijk exploderen ook.

Zo heb ik een keer bij een lichtaccu van 230 ah de gehele bovenkant eraf zien springen bij het slijpen van een las in de buurt met een slijptol, bij een ander een gat in de zijkant na kortsluiting en bij de autocross had ik er 1 die het na kortsluiting het ook niet gemakkelijk heeft gehad. Gelukkig zat er een kap als beveiliging er overheen. Het gebeurd dus wel, maar gelukkig sporadisch. Ik ben dan ook altijd voorzichtig met die dingen.

Da's geen kwestie van "spontaan ontploffen" da's een kwestie van niet weten (of er even niet bij stilstaan) dat er tijdens het laden van (lood-)accu's waterstofgas vrij kan komen. Heet ook wel "knalgas" en da's niet voor niets. Juist daarom moeten accu's onder lading in een goed geventileerde ruimte van voldoende volume staan, zodat de concentratie waterstofgas nooit een peil bereikt waarbij het zou kunnen exploderen.
En dat is nou exact wat ik bedoelde met GBV. Wees op de hoogte van potentiële gevaren en hou daar rekening mee. Doe je dat niet (zoals werken met een slijptol in de buurt van een accu) tja... dan gebeuren die dingen. Maar niet "spontaan".
 
KIEKEBOE,best wel interessant deze discussies! het grootste gevaar zijn wij zelf (dit geld ook voor mij) ben 69 al heel lang met modelbouw bezig (alles wat kan bewegen) heb ook vouden gemaakt haha. veilig heid gaat voor alles! ik laad en bewaar mijn accuus/lipoos in oude metalen geld kistjes APART gaatjes achterin boren (20mm) stekkertje naar buiten kleppie dicht, rook alarm er op leggen en laden maarrrrrrr.groetjes van de old dutch man aus sassenheim. doeiiiiiii
(zal wel een keer fotoos plaatsen)
 
da's een kwestie van niet weten (of er even niet bij stilstaan) dat er tijdens het laden van (lood-)accu's waterstofgas vrij kan komen. Heet ook wel "knalgas" en da's niet voor niets. Juist daarom moeten accu's onder lading in een goed geventileerde ruimte van voldoende volume staan, zodat de concentratie waterstofgas nooit een peil bereikt waarbij het zou kunnen exploderen.

Laten we dat even wat nuanceren....
Waterstofgas is geen knalgas....
Bij electrolyse van water (en oplossingen in water) ontstaat aan de ene pool waterstofgas, en aan de andere pool zuurstof, in de exacte verhouding van de chemische formule H2O.
Die twee gemengd, in die exacte verhouding (+ of - een paar procenten), DAT is knalgas. Simpelweg, omdat dat mengsel niet "normaal" wil branden.
Als waterstofgas knalgas zou zijn, was o.a. de ramp met de Hindenburg een tikkeltje anders verlopen.
Waterstofgas zelf, brand aan de lucht met een redelijk normale vlam (zie de Hindenburg) omdat lucht maar 21% zuurstof bevat en er dus veel te veel " andere" gassen in het mengsel zitten die verhinderen dat de verbranding explosief wordt. Waterstof is niet het enige gas wat dat doet, iedereen die wel eens met Acetyleen en Zuurstof gewerkt heeft, weet dat dat gas ook een kritische mengverhouding met zuurstof heeft waarbij de vlam met een scherpe knal zichzelf uitblaast.

Maar wat er IN de accu zit, boven het vloeistofoppervlak, dat is minimaal tijdens het laadproces, het werkelijke knalgas. En dat wil je niet opgehoopt hebben in een accukamer.
Tijdens ons wekelijkse accurondje, moeten we officieeel de laders een half uur van te voren afschakelen, de doppen verwijderen en even wachten voor we zuur gaan wegen, en een eventuele belastingtest (gewoon een voltmeter met een heel grove bypass weerstand, vonkt aardig als je die aansluit) doen voor we de doppen losdraaien. Maar die procedure is geschreven voor schepen met batterijkamers, bij ons staan de accu's gewoon her en der lokaal opgesteld en is het wat minder urgent....
 
maar ook hier geen vuur, hierbij ook een test vanuit mij.
het gaat hier over een 3cell 1800mah dacht 30C. volledig opgeladen, maar door ouderdom, en toch tijd voor nieuwe lipos een testje gedaan of hij wel wilde branden zoals velen zeiden.

2 maal achter elkaar een spijker er helemaal doorheen moeten slaan waarna er pas na 30 seconden rook begon.

ik volg dit draadje wel, hier in huis liggen vele lipo's, van kleine 2cell 900mah tot 2cell 12800mah en verder tot 4cell 1300mah 75C allemaal in simpele plastic bakken met klemdeksel van de action.
 
met die spijker of schroevendraaier erdoorheen rookt hij ook lekker, en als je hem dan in het water gooit blijft hij lekker bubbelen en roken....... Vlammen komen er helemaal niet aan te pas. pas na lange tijd en vele malen die lader opnieuw starten kreeg ik die lipo in brand. was ten met 5 ampere aan het laden in de nicad stand. de lader schakelde iedere keer af en gaf dan aan dat de accu vol was. oh, ja, die lipo was een oud mishandeld 3s 1500 mah pakketje......

Ik heb vorig jaar in de tuin een afgeschreven 5 celler doortimmerd met een dikke spijker maar daar kwam toch spontaan een flinke steekvlam uit hoor. Ook veel rook natuurlijk maar cel voor cel ging die mooi de fik in.
 
Back
Top