Brand door lipo

Baggeraar schreef: Geen enkele keer daarbij een ontplofte loodaccu gehad, niet door overladen/ kortsluiting/ lassen en slijpen en roken tijdens laden of wat dan ook.
Niet in de werkplaats en ook niet bij klanten.

Heb het tweemaal meegemaakt toen ik vroeger voor Bosch autoservice werkte. Een starter van een grote bestelwagen vervangen, ik onder de wagen en een collega zorgde dat de batterijen (was een 24 volt) afgekoppeld werden . Met een knal als een granaat vlogen de twee batterijen
aan stukken en ik kreeg het batterijzuur over mijn lichaam . Geen kortsluiting gemaakt maar een miniem vonkje bij loskoppelen was al genoeg.
 
Overigens... vandaag effe 4 zakken radijzen bij de Aldi opgehaald... om op te knabbelen... goedkoper dan bij de AH!.... Stonden er best weer leuke gereedschapjes in de rekken Aldaar .... Leuke boordstands, elektische schroevendraaiertjes... ach... reeds voorzien in dat spul.... maar tegen gniffelprijzen.

Zo ook... trof ik een brandwerende waardepapieren/acten koffer Honeywell voor zo rond de 33 euro! Direct op de kop getikt.
Ik had al zo een soort -niet te tillen koffer- voor mijn lipo's van 'Robbe'. En die was bijna 2x zo duur. Daar heb ik altijd mijn pakketjes in bewaard. Baad het niet, schaad het niet.
In m'n garagetje staan ook wel wat flesjes modelbrandstof en diverse oplosmiddelen, verfjes... daar leg ik de lipo's niet als lonten tussen.

Mocht een lipo onbedacht aan 'combustione spontanea' gaan lijden, dan zal via de koffer slechts een dichte lithium-mist ontsnappen :) (Ik moet er niet aan denken)

Onlangs wat iipo's via de mileustraat afgevoerd. Gewoon normaal zonder fratsen... ontladen, dan open knippen aan een puntje van de tasjes, en in een bak met zout water bij laten komen van de schrik. Kabels gedesoldeerd voor in de scratch-bak... en daarna afgevoerd.

Laden gaat in een lipozak....

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
17€ bij de Dump:

zmr014.jpg


Kunnen heul veul LIPO's in zo'n munitie kistje :) Laden gebeurd op een aluminium plaat onder de rookmelder natuurlijk met een goed laadapparaat. Laden gaat bij mij tot 4C (staat wel op de LIPO vermeld wat de maximale laadcapaciteit is) en vergeet natuurlijk niet dat het ondertussen 2016 is en dat de techniek niet stil heeft gestaan de afgelopen 10 jaar, zowel wat laders als LIPO's betreft.

Wat Roel ook al zei: gebruik je boeren verstand. Je slaat nitro ook niet op in een statiegeld fles en giet het in je model met een peuk in je mondhoek. En een loodaccu hang je niet aan 220 om hem snel te laden. Dus een LIPO laadt je niet met 10C en je gaat ook niet even gezellig bij de buren een biertje halen terwijl die laadt.
Een spijker er doorheen slaan om te laten zien dat 'ie kan ontbranden is leuk voor een youtubefilmpje maar ook niet meer dan dat.
 
Een spijker er doorheen slaan om te laten zien dat 'ie kan ontbranden is leuk voor een youtubefilmpje maar ook niet meer dan dat.

En daar komen dus al die YouTube video's vandaan, die men vervolgens aanhaalt om te laten zien hoe gevaarlijk lipo wel niet is ;)

Grijns
 
Hallo,

Dit gebruik ik al geruime tijd.
Na mijn lipo brandje heb ik toch maar besloten het iets veiliger te maken en niet meer binnen te laden.
Ik heb 2 munitiekistjes gekocht bij de dump (€ 12,50 p/st) 1 voor het laden en 1 voor de opslag.
Voor de evt. rookontwikkeling leg ik er nog een rookmelder op zodat ik gewaarschuwd wordt.
Het kistje zet ik buiten in de serre op een stenen vloer.
Zo heb ik het gevoel er alles aan gedaan te hebben.

(met een lood accu er in kun je ook op het veld/ zaal laden of bij de auto)

Groeten
Ton

Het laadkistje ziet er als volgt uit:




Zijkant prepareren en beschermen voor de snoertjes



 
Mooie oplossingen hierboven.
En dan de vraag of je die oplossingen moet gebruiken. Naar mijn mening is het antwoord ja.
Waarom ? Heel simpel het verkleint de kans op grote schade als het fout gaat.
Kan het fout gaat ? Uit voorgaande berichten blijkt dat dat inderdaad kan.
Reden dus om het zekere voor het onzekere te nemen.
Is de kans groot ? Ik denk als je normaal met de lipo's omgaat dat de kans klein is.
Maar kleine kansen zijn nog steeds kansen. Uit ervaring, meer dan 15 jaar alleen brandverzekeringen gedaan, weet ik dat accu's potentiële risico's zijn. In dit topic lees ik dat er ervaringen zijn over lange tijd dat alles goed gaat. Mijn ervaringen zijn anders met name met loodaccu's van heftrucks tijdens het laden de combinatie van vonkende opladers/aansluitingen en waterstofgas kan flink fout gaan.
Ben wel van mening dat de kans op brand in je huis groter is door de wasdroger op zolder dan door verantwoord laden van lipo's.
Dus kijk voor jezelf eens of je lipo's verantwoord laad en maak zeker zo af en toe die wasdroger een keer schoon.
Je zult verbaast staan als je ziet wat daar aan stof uit komt.:eek:
 
Deze topic heeft me toch aan het denken gezet. Ik ben altijd heel voorzichtig met laden maar toch. Daarom ook maar 2 munitiekisten besteld en dan gaan de lipo's de schuur in!
 
Een juist besluit, zekerheid voor alles zo hebben we er alles aan gedaan.
De verzekering heeft dan ook geen reden tot afwijzing.
gr. Ton
 
vind het grappig, lipo's in stalen elektrisch geleidende munitie koffertjes met 0,2 mm verf als isolatiemateriaal..

mijne is volledig bekleed langs binnen met brandwerende elektrisch isolerend doek..
 
En druppelladers op (gel) loodaccu's dan?

De electronica daar in die de laadstroon beperkt na volladen is dus in feite het enige dat gasvorming/verdere mogelijke gevolgen voorkomt?

En de kwaliteit daarvan is haast niet te controleren voordat het een keer mis gaat.
 
Het is inderdaad verstandig de binnenkant van de stalen kist te isoleren. Dat kan met vanalles. Heb zelf gewoon stevig karton gebruik. Heb op de club zefs iemand gezien die er tegeltjes in heeft gesneden dan isoleer je zelfs eventuele hitte. Maar het is wel zwaar.
 
Doe waar je zelf een goed gevoel bij hebt.
Mijn accu's zijn in mijn ogen vanuit de fabriek al voldoende geisoleerd.
We streven allemaal, ieder op zijn eigen manier naar een grotere veiligheid en dat is belangrijk.
Succes.
 
Een van de functies is het smoren van de boel (brand). De fik in de koffer houden. Dat doen de documentkoffertjes ook. Na een fik, zijn die natuurlijk afgeschreven.
Ik laad normaal gesproken in een zak, daarnaast een goede lader. Altijd kop erbij.

Je kan de wanden van een koffetje extra bekleden met gips. Dat is brandwerend.
En dat gezeul met alles... dat werd altijd het vliegen met brandstof verweten. Haha. Met elektro zeul ik meer mee. Overigens... de brandstoffers hebben ook lipo's aan boord... om een nest uitgehongerde digitale servo's te voeden.
Ik hoor niet zo heel veel meer van lipobranden. Was vooral in het begin, toen men nog wel eens zat aan te kloten met laden, niet wist hoe het moest, en daarop toenemend de ladersoftware beter werd. Heb twee lipo's bol gekregen door er mee te vliegen op 1800 meter in Sud-Tirol.
Zijn altijd bol blijven staan. Maar dan ook alleen dat. Performance werd er niet minder om...
Ze zullen nu wel uitgedooft zijn. Vliegert heeft het op een dag zwaar te verduren gekregen, wacht op een revisie. Ooit :-)
 
Hoi,
Mooie verhalen allemaal. In potentie brengt het gevaar met zich mee en daarvoor zijn al genoeg middelen aangedragen.
Ik ben me aan het voorbereiden om modelvliegen te gaan beoefenen.

Nu zoek ik al het nodige op internet af, wat ik in deze discussie mis (of misschien bij mijn zoektocht op het forum nog niet tegen gekomen, bij voorbaat excuus dus) is de belangrijke schakel van de lader.
Er zijn er zo veel te koop, ook nog neppers lees ik hier.

Wat voor advies geven jullie als goede lader?


(Toegevoegd)
en ja hoor, 2 tellen later zie ik dit draadje
Aanschaf nieuwe lader + graag uitleg over 12v- 28v voeding
:banana:
Groets,
Frans
 
Back
Top