Brandblussers

Een co2 blusser van 200 euro is goedkoper als je hem nodig bent ;) Poeder in je motor en kist en je hebt veel schade...

1 kilo is wat aan de lage kant voor een goede turbine brand en poeder is funest voor al je apparatuur, de kand is dan groot dat je echt alles kan weggooien :roll:

Bij mijn zelfbouwmotoren heb ik ervoor gerzorgd dat ze alle een rechtstreekse inspuiting in de verbrandingskamer hebben met CO2(dit via een bijkomende leiding met festo).
Gewoon van die CO2 cannisters die men gebruikt om fietsbanden op te pompen. Met de hand te bedienen of met een servo. De Kero-toevoer moet wel toe staan.

Ik heb ze nog nooit moeten gebruiken. Maar het is wel een doeltreffend middel om een gevaarlijke brand (motor en omgeving)snel te blussen. Is wel niet zo goed voor het t_wiel wegens te snelle afkoeling, maar bij extreem noodgeval zeer efficient. Liever motor stuk dan mensenlevens in gevaar.

Een gewone CO2 blusser staat ook wel altijd paraat naast mij.
jacques

Van dat soort on-board systemen zijn er ook filmpjes op You tube te zien, werkt zeer goed zo te zien.

Dat is wel een heel mooi systeem zeg!

Het zou idd een hoop schade kunnen voorkomen want we hebben allemaal wel eens een man of 4 met brandblussers een paar honderd meter zien rennen en wij model piloten zijn nou niet bepaald de meest atletische mensen..

Die co2 patronen van een co2 pistool passen ook mooi natuurlijk. Aansluiten is alleen een probleem.......

nice..

Met een 160 Gram "Kartusche" in je neus een veilig alternatief voor lood :D
Ik ga eens kijken of ik ze aan mijn assortiment kan toevoegen.

Maar eerst even wat reviews googlen..

Mochtje een tester zoeken ;-)

Op het filmpje ziet het er goed uit, zou het wel eens in "real life" willen zien werken.

Maar sneller blussen dan dit zit er niet in, een brandblusser pakken en spuiten duurt langer.
Zeker als je eerst nog 10-tallen meters moet rennen.

Onboard brandblusser Hawe

Tevens is er nu een stukje elektronica leverbaar voor de onboardblusser.

De brandblusser kan manueel met servo geactiveerd worden en dmv elektronica die je een keer moet instellen qua temperatuur.
Mocht de temperatuur teveel oplopen dan blust hij automatisch, uiteraard wordt er rekening gehouden met de omgevings temperatuur.

Er zit dus een temp sensor bij!

Back