Brandstof mengen..

ron van sommeren zei:
Hans Meij zei:
... Voor viertakts is ricinus bad-bad-bad, maar voor jouw SuperTigre's uit 1958 is het prima hoor.
Vanwege de veel hogere temperatuur vergeleken met een viertakker?

De viertakter wordt denk ik heter. In ieder geval krijg je afzetting van (deels)verkoolde ricinus binnenin de motor de motor waardoor deze niet goed meer funktioneert. Ik gebruik lasers en saito's. Voor beide merken moet syhetische olie gebruikt worden volgens de handleiding.

ron van sommeren zei:
Hans Meij zei:
... Voor viertakts is ricinus bad-bad-bad, maar voor jouw SuperTigre's uit 1958 is het prima hoor.
Vanwege de veel hogere temperatuur vergeleken met een viertakker?
Integendeel. Mijn ST's lopen erg koel. De kunst is een voldoende grote motor niet hard te laten werken. Blijft de boel thermisch stabiel. Ik zie dit principe nog veel te vaak genegeerd.

hoi Tjen,
Ja,...methanol met een zuiverheidspercentage van 99.8% lijkt me wel goed klinken,
blijft alleen inderdaad de vraag hoe vochtvrij de opslag is in dat petrochemisch bedrijf van je welwillende buurman he? :-)
Misschien wel handig als je je eigen voorraad in afgesloten cans houdt van 5 liter max. dan gaan de cans in ieder geval niet te vaak open en dicht.
Verder natuurlijk alleen maar leuk zo,n buurman!
Enne, goed idee om chemicalieenbestendige handschoenen te gebruiken.

Hans Meij: Je gebruikt Laser 4-takts lees ik;
Ik meen te weten dat Laser UK eigenlijk het gebruik van nitromethaan niet aanmoedigt?

Ik zie overigens een hoop verhalen over mengpercentages; sommige motoren hebben wat meer olieaandeel nodig, sommige wat minder, HET mengpercentage bestaat dus niet naar mijn mening,dit kan best wel eens verschillen toch?

Er is een programma op internet ergens (downloadbaar) waar je een mengschema op kunt intikken,
Ik zal eens kijken of ik t nog kan vinden, en hier effe de link melden
Want je kunt mengen in volumepercentages en gewichtspercentages,immers nitro wordt per gewicht verkocht,en olie en methanol in liters om maar eens precies te willen zijn (praktijk is natuurlijk gewoon de zaak bij elkaar tjoppen :-) )

groeten,Frank

Lt.Lowenfast zei:
Ik zie overigens een hoop verhalen over mengpercentages; sommige motoren hebben wat meer olieaandeel nodig, sommige wat minder, HET mengpercentage bestaat dus niet naar mijn mening,dit kan best wel eens verschillen toch?
volgens mij is 20% de gulden middenweg hoor, ik heb geen enkele motor gezien die op 20% liep en het niet goed deed :wink:

volgens mij is 20% de gulden middenweg hoor, ik heb geen enkele motor gezien die op 20% liep en het niet goed deed

Ik wel maar dat lag aan iets héél anders... :P

Het ligt iets genuanceerder dan dat geloof me. Het gemiddelde wordt niet bepaald door de modelbouwer 'an sich' maar door de de verscheidenheid aan motoren die worden gemaakt voor de modelbouw, en dan even de methanolmotoren in het bijzonder want die lopen ten opzichte van een benzinemotor vele malen vetter! (ik dacht 1/5 deel voor methanol en 1/50 deel voor benzine maar hang me er voor het olieaandeel voor benzine niet aan op :wink: ).

Het olieaandeel wat wordt gebruikt voor de methanolmotoren variëeert over het algemeen tussen de 15% en 20% afhankelijk van een aantal factoren buitenom de motor die wordt gebruikt... dat is dus geen 'gulden middenweg' én wat de brandstoffenfabrikant suggereert is vaak anders dan wat de motorenfabrikant suggereert. Deze laatste hoeft niet te verdienen aan brandstof en raadt dus het beste aan voor hun motoren. Dat geldt vooral voor het olieaandeel. Brandstoffabrikanten daarentegen willen nog wel eens de suggestie wekken dat je methanolmotoren kan 'uitdunnen' wat betreft het olieaandeel in de brandstof. Ik heb al eens oliepercentages voorbij zien komen (merk(en) daargelaten) van 15% voor het behalen van meer vermogen...... Mijnsinziens heeft dat betrekking op het besparen op de kosten van olie aangezien deze nogal duur kan zijn. Als je dan de brandstof per gallon verkoopt voor dezelfde prijs als met het juiste aanbevolen percentage levert dat natuurlijk centen op. Natuurlijk zullen de motoren die een, volgens de motorfrabrikant aanbevolen oliepercentage nodig hebben van laten we zeggen 18% (4T) of 20% (2T) best lopen op respectievelijk 15% voor 4T of 17% a 18% voor 2T. Maar de garantie dat deze motoren een normale levensduur hebben komt daarmee te vervallen. Deze motoren zullen heter lopen en op termijn toch problemen gaan krijgen lijkt me. En dát hangt ook weer van vele factoren af maar de kans op defecten wordt relatief gezien hoger.

Ik vlieg voor mijn 2T met 20% olie en voor 'meer vermogen' gebruik ik nitromethaan en niet procentueel gezien meer methanol tov het olieaandeel. Voor m'n 4T vlieg ik met 18% Klotz en 10% nitro. Ik ben geen wedstrijdvlieger dus ik doe wat betreft m'n brandstof niet aan performancetuning deze percentages is voor de power die ik binnen een veilige marge wil hanteren voor m'n 4 takters ruim voldoende.

Wellicht worden er in wedstrijdverband lagere oliepercentages gebruikt worden voor het behalen van hogere vermogens maar dat weet ik niet. Ik kan me zo voorstellen dat met deze motoren álles eruit gehaald wordt waardoor het met zo laag mogelijk olieaandeel wordt gevlogen maar aan de andere kant lijkt het me dat deze motoren, juist doordat deze op performance worden getuned méér olie nodig hebben wamt olie smeert niet aleen, het heeft tevens een functie als koeling... maar nogmaals, ik weet niet hoe ze daarmee omgaan.

Tjen il-Vec

tjen, ik bedoelde ook 2t motoren, en jouw verhaal is eigenlijk een uitgebreide versie van mijn zin :lol: .
ik koop mijn brandstof bij hobbyin, is gewoon goed en gebeurt netjes en er is volgens mij niemand die kan klagen over de kwaliteit van de brandstof van hobbyin :wink:

stefan_riemens zei:
Het is zelfs zo dat tornado vroeger maar twaalf procent gebruikte :roll: Nu overigens 14%. Ik vlieg zelf zonder klachten met 16% olie

Het is dat je "Ik vlieg" erbij zet want ik zou toch zweren dat je het over een rc autootje hebt gezien de procenten die je de revue laat passeren :wink:

Anyways, als dat voor jou het beste werkt zou ik zeggen
em_tmbs.gif

@Danny

Inderdaad, ik haal ook mijn 'meuk' bij Hobby-in weg. Heb ik goed spul aan :wink:

bruno van hoek zei:
Modeltechnics is zonder meer goede peut en het gemengde spul van Hobby-In is ook OK (en misschien wel goedkoper).

Dit komt uit dit topic: klik

Volgens mij weet Bruno waar hij over praat, en navraag bij wouters leverde mij op dat in model technics (de standaard) ook maar 16% zit :?

Overigens vliegt mijn instructeur al jaren (45 ongeveer), en altijd op 15 % :? (hij is overigens geen motorenkenner :roll:)

Kan ik echt beter overstappen op hobby-in peut?

Ik heb tot nog toe geen klachten :!:

//EDIT: zie net dit staan in de handleiding van de os 55 ax (yet to come :wink:), van towerhobbies:
REQUIRES: Aircraft blend fuel containing 5%-20% nitromethane with at least 16% lubricant

stefan_riemens zei:
bruno van hoek zei:
Modeltechnics is zonder meer goede peut en het gemengde spul van Hobby-In is ook OK (en misschien wel goedkoper).
Volgens mij weet Bruno waar hij over praat
Absoluut! :yes: Of ik gelijk heb is een tweede.... :roll:
Tja, als je mijn opmerkingen nog eens goed terugleest zie je dat ik zeker geen brandstof met zo weinig olie aanbeveel. Dit stond er namelijk:
Bruno zei:
Alles kan zo'n beetje, mits er minimaal 20% wonderolie in zit en niet meer dan 5% nitromethaan. Persoonlijk heb ik (als instructeur) slechte ervaringen met Tornado. Alle motoren die daar mee gevoerd werden en daar ook allemaal niet lekker op draaiden werden weer helemaal gezond met simpele 75-20-5 brandstof. Modeltechnics is zonder meer goede peut en het gemengde spul van Hobby-In is ook OK (en misschien wel goedkoper).
stefan_riemens zei:
en navraag bij wouters leverde mij op dat in model technics (de standaard) ook maar 16% zit
De standaard peut van MT is deze: http://www.modeltechnics.com/glowfuel/gn-mix.html en daar zit toch echt 20% olie in. Minder is geen goed idee...

Meer dan 5% nitro en minder dan 20% olie vind ik zonde van je geld...

stefan_riemens zei:
Kan ik echt beter overstappen op hobby-in peut?

Ik heb tot nog toe geen klachten :!:
Dat weet ik niet. Ik weet wel wat ik zou doen, dat staat in het stukje hierboven.

en in plaats van wonderolie gebruik ik klotz, om 3 redenen:
1. wonderolie meurt als de neten naar mijn zin
2. in klotz zit een anti-roest toevoegsel, dus minder omkijk naar je motor ( maar nog steeds moet je onderhoud plegen, alhoewel ik dit niet doe en mijn motor na 2 jaar nog steeds loopt)
3. het heeft een leuk rood kleurtje :D (wat overigens goed van pas komt als je wilt zien hoeveel brandstof nog in de tank zit want dit is duidelijker te zien dan bijvoorbeeld bij wonderolie, helemaal bij een charter waar je zo door de ramen naar de tank kan kijken)

en wonderolie maakt de motor te smerig naar mijn zin, maar er zullen blijkbaar voordelen aan het spul hangen want er zijn nog steeds veel modelvliegers die het gebruiken :roll:

Danny Mulders zei:
en in plaats van wonderolie gebruik ik klotz, om 3 redenen:
1. wonderolie meurt als de neten naar mijn zin

Nope... ( maar das smaak daar heb je gelijk in :wink: )

Danny Mulders zei:
2. in klotz zit een anti-roest toevoegsel, dus minder omkijk naar je motor

Niet helemaal waar.... het antiroestmiddel moet je marginaal nemen. Het geeft je alleen wat meer tijd om te overbruggen alvorens je de motor met afterrun behandelt. Het is zéker niet bedoeld voor langere opslag van je motor.

Danny Mulders zei:
( maar nog steeds moet je onderhoud plegen, alhoewel ik dit niet doe en mijn motor na 2 jaar nog steeds loopt)

Mijn auto rijdt ook nog best over 2 jaar ..... zonder onderhoud.... :wink:

....maarrr... mét onderhoud
car.gif

Danny Mulders zei:
3. het heeft een leuk rood kleurtje :D (wat overigens goed van pas komt als je wilt zien hoeveel brandstof nog in de tank zit want dit is duidelijker te zien dan bijvoorbeeld bij wonderolie, helemaal bij een charter waar je zo door de ramen naar de tank kan kijken)

Oh?... ik dacht dat handig was voor helivliegers? :P

Danny Mulders zei:
en wonderolie maakt de motor te smerig naar mijn zin, maar er zullen blijkbaar voordelen aan het spul hangen want er zijn nog steeds veel modelvliegers die het gebruiken :roll:

Voordeel 1: roest niet! 8)
Voordeel 2: roest nog steeds niet!
Voordeel 3: ....nog niet? NEE!
Voordeel 4: Relatief goedkoop
Voordeel 5: Ruikt lekker
em-ignore.gif
....
icon_mrgreen.gif
..is jeugdsentiment maar ik ben al ...
oud.gif
....
icon_mrgreen.gif

Een hoop voordelen dus!

Maar ook een hoop nadelen daarom vlieg ik ook met Klotz (18% voor 4T)

Mzzltjes,

Tjen

Back