brandstof motor later lopen

  • Topicstarter Topicstarter ozlpws
  • Startdatum Startdatum
O

ozlpws

Guest
hallo

voor school doen wij een profielwerkstuk en daarbij willen we gebruik maken van een brandstofmotortje, we hebben hiervoor deze : http://www1.conrad.nl/scripts/wgate...page=1&p_catalog_max_results=20&cachedetail=#uigekozen. alleen wij snappen niet precies hoe we nou het motortje kunnen laten lopen. we zouden het motortje in een stelling willen plaatsen om metingen te verichten. dus we hebben verder geen wielen etc. nodig. nou is ook de vraag wat we allemaal precies nodig hebben? zouden jullie ons daarmee kunnen helpen?

mvg Thomas & Jasper
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ha mannen!

Altijd goed om modelbouw te promoten in de vorm van een werkstuk.

Waar wonen jullie? Altijd handig om in je avatar te vermelden. Wellicht dat iemand in de buurt jullie kan helpen bij het starten van.

Wat voor testbank moet je maken?

Groet

Stefan
 
Nodig om te laten lopen:

1) brandstof tankje
1a) brandstof slang
2) uitlaat
3) gloeiplug
4) gloeiplug steker (om de plug te laten gloeien tijdens het starten)
5) een start mechanisme (trekstarter)
6) vliegwiel of propellor

Als je het tankje iets hoger dan de carburateur van de motor plaatst hoef je geen drukslang tussen de uitlaat en de tank te monteren, dan zorgt de zwaartekracht voor brandstof toevoer. Als je de tank gelijk of onder de carburateur plaatst, dan moet je wel een drukslangetje tussen de uitlaat en tank monteren.
 
Ik vraag mij altijd af hoe je uberhaupt op zo'n werkstuk komt als je er niets van weet...

Ook hoort bij zo'n werkstuk een stukje eigen onderzoek, hoe zo'n motor te starten staat in iedere manual van een RTR auto als ook de manual van de motor zelf, in de topped topics in dit forumdeel en uiteraard youtube......
 
hallo stefan,
bedankt voor de tip :)
we willen eigenlijk meten hoe zuinig de motor is, en dan proberen meer alcohol aan de brandstof toe te voegen om te kijken of de zuinigheid dan veranderd. we willen een soort bank maken waar de motor in past zodat de motor dingen kan optillen, we willen dan bij verschillende toerentallen meten of er verschil is in vermogen met het brandstof verschil. hier een kleine schets
 
hallo roelof

ten eerste valt dit onder eigen onderzoek, we zoeken het uit en daarbij gebruiken we hulp. toch bedankt voor je zeer inhoudelijke reactie, hier hebben we echt iets uit opgemaakt, voortaan misschien een link geven? maargoed toch bedankt..
 
OK, begin eerst een fatsoenlijke koeling te denken, een goede fan op de motor is nodig omdat al deze motoren door rij/vliegwind normaal gekoeld worden, of zoek een bootmotor waar je dmv. een vat met water en een pomp de motor gekoeld kunt houden.

Kracht meten kan op meerder manieren, je kunt ook aan een dyno denken.

Dan zuinigheid meten..... let op dat deze motoren niet gemaakt zijn om continu vol gas te draaien, zeker niet onbelast.
 
hier dat is info die we kunnen gebruiken roelof :) hartstikke bedankt :)
 
Neemt niet weg dat dergelijke proeven veelvuldig gedaan worden en alle informatie daarover vrij gemakkelijk op het net te vinden is.

1 van de simpele dingen om het koppel te meten is om de motor op een zijwaards scharnierend plateau te zetten en met een weegschaal op het naar beneden kantelend deel de druk van de momentkrachten op de motor meet. Een druksensor naar de PC met een zwaar vliegwiel op de motor geeft dan ook een mooie koppelkromme op de PC als je de druk in een tijd opneemt.
 
En let ook even op toerentallen...
Modelmotoren lopen snel een 20.000 toeren per minuut, dan heb je wel een serieuze vertraging nodig om iets normaal op te tillen zonder dat het door het plafond knalt

Kun je niet beten een propellor erop zetten, en dan testen?
propellor zorgt voor koellucht, en geeft meteen veel belasting
pak een aantal maten, kun je kijken of het dan zuiniger wordt of niet.

En let ook op je olie / andere dingen verhouding
nitromotoren worden gesmeerd door de olie in de brandstof, ga je teveel andere dingen toevoegen zonder aan de verhouding te denken loopt je motor in elkaar
 
hallo student,

dat van die propellor is een heel goed idee dit hebben we ook opgenomen in ons werkstuk. Een van de hoofdzaken van ons onderzoek is de motor zo om te bouwen dat deze hoge alcohol concentraties aankan dus dat zal geen probleem worden.
 
Tja, de link naar Conrad werkt niet, dus ik weet niet wat voor motor jullie willen kopen. Maar hoezo meer alcohol toevoegen? De meeste (kleine) modelbouwmotoren gebruiken methanol als brandstof. De enige manier om daar meer alcohol aan toe te voegen is door er minder olie door te mengen.
En mocht het om een benzinemotor gaan, tja, dat hoef je niet eens te testen, de mogelijke vermogenstoename valt vrij eenvoudig te berekenen.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top