Brandstof of electro?

• Topicstarter Topicstarter RGS018
  • Startdatum Startdatum
R

RGS018

Guest
Stelling!

Jij had 500 euro uit te geven en je mocht kiezen uit een brandstof heli of een electro heli. Wat zou JIJ kiezen?

Persoonlijk zou ik een electro heli kiezen, want je bent in de loop van tijd goedkoper uit i.v.m. dat je brandstof zou moeten kopen voor een brandstof heli.

Vraag!

Wat is dan nou ook het beste? Brandstof zou hij, theoretisch gezien langer kunnen vliegen, maar in de loop van tijd wordt het duurder en duurder. Wat is dan ook het beste en waarom?

Voor 500 euro ga je geen brandstofheli kopen tenzij je al veel startspullen en dergelijke hebt. Electro is dan wel haalbaar.

Persoonlijk zou ik gewoon beide nemen, dan heb je van beide de voordelen (en nadelen). Als je weinig tijd hebt je electrohelitje meenemen voor 1 vluchtje, en voor een dagje vliegen je brandstofheli.

Na verloop van tijd worden lipo's minder, en een brandstofmotor blijft redelijk constant in het vermogen wat geleverd word. In dat opzicht blijf je dezelfde kosten hebben.

Ligt helemaal aan het formaat waarin je wilt vliegen. En dat electro op den duur goedkoper is, is onzin, er zijn genoeg berekeningen op diverse fora te vinden waar beide tegen elkaar zijn opgezet. Qua kosten maakt het niks uit, het is maar net of je het leuk vind om met een brandstof motortje bezig te zijn, en daarbij de vettigheid voor lief neemt, zoniet, dan lekker elektro.

beide hebben voor en nadelen...
Ik ben ook gek op electro geworden, vooral het gemak, je vliegt echt wanneer je wilt, schoon en snel, zonder veel voorbereiding.
Bij electro betaal je je brandstof vooruit (lipo's)
Ik vrees alleen dat je niet zo ver komt met 500€ als je vaak, en buiten wil vliegen.
Brandstof is zowiezo buiten en vanaf 30 size...dus neem ik in de keuze maar aan dat je een E-heli van ong. hetzelfde kaliber ertegenover zet.
Dan is een E-heli M.i. in directe aanschaf duurder (+- 1000 - 1300 € vliegklaar).
Maar moet je alle nitro benodigdheden nog aanschaffen (starter, kist, gereeschappen e.d.) dan maakt het niet veel uit denk ik....

Dus mijn conclusie op de stelling is, als je met die 500 euro een helie in de lucht wil krijgen...
Dan moet je een echt degelijke 450 size e-heli kopen (niet op bezuinigen) en uitrusten met betaalbare electronica.
En dan kom je waarschijnlijk ook erg snel al duurder uit...;)

Zelf heb ik nooit nitro gevlogen, dus het vergelijk qua vliegen kan ik niet geven.

Ik heb bewust voor electro gekozen, omdat ik voorlopig niet de kans heb om bij een club te gaan (tijdsgebrek).

Ik vlieg nu war ik wil, en wanneer ik wil. Met een nitroheli ben je quasi verplicht om bij een club te gaan, want die dingen maken m.i. een pokkeherrie. Het gesleep met alle bijkomend materiaal zie k ook niet zitten.

Nu neem ik mijn lipo's en heli en afstandsbediening, rij 5 minuten, vlieg 3 of 4 lipo's (= 20-30 minuten), rij 5 minuten terug. Komt neer op 30-45 minuten all inclusive. En dat lukt me minstens 5 dagen in de week om een half uurtje tot een uurtje vrij te maken. Als ik een nitroheli zou hebben zou ik maximaal 1 x per week kunnen vliegen, en dan nog...

Als ik er volgend jaar in slaag om bij een club te gaan (2,4 goedgekeurd in België, bouw gedaan, ...) dan sluit ik niet uit dat er nog een nitroheli bijkomt. Maar een groter model, waarvoor ik momenteel de lipo's te duur voor vindt. Ik vind de 6S lipo's voor mijn 500 de limiet qua kosten.

Denk eraan, als je veel wil vliegen heb je veel lipo's nodig. En zoals hier eerder aangehaald werd, zijn die een 'voorafbetaling' op je brandstof...ik heb met mijn Flightpower 5S lipo's op mijn 500, met naleven van alle voorzichtigheidsprincipes, een 80 ladingen goed kunnen vliegen. En nu kan ik enkel nog wat rustig rondfladderen...ik denk na 110-120 cycles de lipo's naar het recyclagepark kan brengen.

hallo,

ik heb een vraagje; mijn vriend wil een helicopter(bestuurbare) kopen.
maar nu hebben wij helemaal geen verstand van die dingen, maar toch willen we er graag aan beginnen, gewoon als hobby!
hij wil er het liefs een met brandstof, wat is nou het beste om te pakken voor een betaalbare prys, en die toch wel links,rechts,naar boven, naar beneden, zijwaars kan. zou iemand mij daar mee info over kunnen geven?
als ik wat laat reageer of niet reageer, snap ik allemaal nog niet zo goed hoe het hier werkt, want heb me net pas aangemeld;) hoop dat jullie het snappen.
met vriendelijke groet Amy

hallo,

ik heb een vraagje; mijn vriend wil een helicopter(bestuurbare) kopen.
maar nu hebben wij helemaal geen verstand van die dingen, maar toch willen we er graag aan beginnen, gewoon als hobby!
hij wil er het liefs een met brandstof, wat is nou het beste om te pakken voor een betaalbare prys, en die toch wel links,rechts,naar boven, naar beneden, zijwaars kan. zou iemand mij daar mee info over kunnen geven?
als ik wat laat reageer of niet reageer, snap ik allemaal nog niet zo goed hoe het hier werkt, want heb me net pas aangemeld;) hoop dat jullie het snappen.
met vriendelijke groet Amy
Even wat algemene "forum-tips":
Maak een eigen topic (onderwerp) aan, dit wordt als topic-kaping gezien en is niet zo vriendelijk.
Gebruik gewoon het standaard lettertype en kleur, tenzij je een woord of zin wil benadrukken, maar zeker geen heel bericht.

Wat betreft je vraag:
Hou rekening met een kostenplaatje van grofweg 1000/1500 euro. Indien er totaal geen ervaring in is, zoek iemand met kennis of informeer bij een club in de buurt (en uiteraard veel lezen op internet).

Welkom! Amy,

Goede tip van Venzent, maar direct in een opvolgende post citeren/quoten is ook onnodig, dat doe je alleen als het een aantal posten terug staat en misschien niet duidelijk is aan wie je reactie gericht is.
"vandaag is rood...." :D ;)
Dus..
Onder je post zit een edit knopje (met schaar), daar kun je je tekst kleur weer gewoon op zwart zetten, en evt. citaten verwijderen ;)

Veel plezier hier,
Eric

Als 'medium' beginner en de ervaring die ik heb met het afstellen van swashplate en bladspoor wat toch even geduurd heeft voor ik het allemaal doorhad, kan ik me niet voorstellen dat iemand adviseert om met brandstof heli's te beginnen zonder ervaring. Ik zal in ieder geval een ieder adviseren om met electro te beginnen.

Verder heb ik ook brandsof auto's, en juist ook daar zie je dat verschillende mensen deze weer gaan ombouwen naar electro...

Juist nu je eindelijk de techniek hebt met Lipo om gewoon 15 minuten of meer te kunnen vliegen, ga ik mij steeds meer afvragen op welk gebied brandstof beter is?

Dit ding staat bij mij over 3 dagen thuis.

Linkie

ik vind dat je teveel hebt betaald!!!

ik heb m ook en bij de ooooh zo dure quartel (zoals ze hier altijd zeggen) koste hij 3mnd geleden maar 379 euro (en kreeg ik er nog bonuskorting bij die ik heb gebruikt voor spareparts) die 70 euro kon je beter besteden denk ik zo...

Welke 600-size heli kan 15 min. vliegen op een lipo ????

Ik ben een heli beginner dus dat weet ik niet. Maar met mij Honeybee King 2 kan ik met 2200VA ruim 16 minuten hoveren. De 450 die ik heb kan ik niet beoordelen, maar hier zit standaard een 1700MA Lipo bij. Ik neem aan dat deze ook met 2450MA kan vliegen en dan verwacht ik dat 15 minuten geen probleem is.

Als ik dit relateer aan een Nitro auto die ik heb; HPI Savage 4.6CC, die rijdt maar 10 minuten op 160CC nitro. Ik verwacht dus dat een Nitro heli niet veel langer zal vliegen maar dat weet ik niet. Daarom vraag ik dus ook wat de voordelen van brandstof heli's zijn.

Back