brandstof slang

Op zich een goed advies, Micropuller, maar mogelijk ben jij geen lijnbestuurder en heb je geen ervaring met dieseltjes. Benzineslang is bestand tegen de brandstof die wij voor onze 'dieseltjes' gebruiken, wat natuurlijk niet hetzelfde is als de brandstof die in fullsize diesels gaat, het probleem alleen is dat onze dieseltjes meestal in grootte varieren van 0,5 - 2,5cc. Grotere dieseltjes zijn voor ons zeer zeldzaam, terwijl modelbenzinemotoren zelden kleiner zijn dan 9cc en meestal groter zijn. De slang voor dergelijke motoren is gewoon te groot voor onze kleine dieseltjes.

In de VS gebruiken ze wel vrij veel vintage benzinemotoren die soms maar 3,5cc groot waren, en het daarvoor bestemde slang kun je gebruiken, maar moet van ver komen. Ik heb het wel eens besteld bij 'Docor Diesel', dat is Eric Clutton, een in de jaren '70 naar de VS verhuisde brit die daar onvermoeibaar diesels promoot en PAW verkoopt.

Simon: gewone plastic slang (vrij hard plastic) zoals in aquaria wordt gebruikt is dieselbestendig. Omdat het stug is moet je soms het uiteinde eerst verwarmen voor je het om een pijp of sproeier kunt duwen. Het wordt bovendien door de brandstof na een tijdje hard en bros, dus je moet het regelmatig vervangen, maar het is wel goedkoop.

Een tweede mogelijkheid is zwarte neopreen slang, wat in vrij veel modelbouwzaken wordt verkocht. Nadeel is dat het ondoorzichtig is en ook door veroudering bros wordt en vaak beschadigd als je het van pijpjes af trekt.

Ook hier zijn er in Engeland voldoende leveranciers van dieselslang, maar ik weet er zo geen uit mijn hoofd.

Tja, ik heb dus wel een beetje ervaring met modeldieseltjes, maar dan alleen met een 10cc motor die ik zelf heb omgebouwd en een 18cc met een dieselkop van davis diesel. Hiervoor gebruikte ik dus normale benzineslang, wat prima ging. Waarom zou dit bij kleine dieseltjes niet werken? Krijgt de motor zijn brandstof niet aangezogen, of past de slang gewoon niet op de brandstofnippel van de motor?

Inderdaad, dat de slang gewoon een grotere binnendiameter heeft dan de buitendiameter van de sproeier(nippel), kortom, het slang voor 10 of 18cc motoren past gewoon niet op kleinere motoren, het is te groot.

Posted via Mobile Device
PP ik heb geel groene benzine slang bij quartel gekocht. Ik gebruik dit voor oa de webra record.Het is bijna op dus ik hoop dat ze het nog hebben. En zoals al in eerdere lijntjes verteld sillecone slang houdt het net een dag uit

Groet Robert-Jan

Het mag duidelijk zijn dat wie ergens fatsoenlijke dieselslang vindt dit best in een grote hoeveelheid kan aanschaffen: er is voldoende vraag naar om het weer kwijt te raken.

Over jouw standpunt dat siliconen het een dag uithoudt: Niet alle siliconenslang lijkt hetzelfde te reageren. Sommig slang wordt vooral glibberig waardoor het van buisjes afglijdt. Ander slang zet vooral uit en wordt daarom te wijd, en valt daarom van buisjes af, maar meestal is het een combinatie van dezen. Soms gebeurt dit vrijwel meteen, maar ik heb ook siliconenslang dat pas na geruime tijd blootstelling te glibberig en ruim wordt om niet meer te kunnen gebruiken. Bovendien begint het na verloop van tijd aan de uiteinden te scheuren. Bijvoorbeeld in mijn brandstofflesje, als ik het gebruik voor een uurtje vliegen en het daarna leeg en schoonmaak blijft het siliconenslangetje op het flesje prima bruikbaar, maar als ik de dieselbrandstof er een nacht in laat zitten floept het slangetje er zo van af. Bepaalde soorten siliconenslang zijn volgens mij dus best bruikbaar als je het alleen tijdens de vlucht tussen tank en motor zet. Haal je daarna het slangetje los, veegt het schoon en legt het weg, dan kun je het denk ik de meeste soorten siliconenslang best wel gebruiken als je niks anders hebt, althans, mijn persoonlijke ervaring.

Back