Brandstof verbruik

brutus

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
Hallo allemaal,

Gisteren viel mij het volgende op:
Ik ben van 2% Nitro overgegaan naar 0% Nitro. Geen heel schokkende verandering, en ondanks dat meer Nitro tot hoger brandstofverbruik leidt, verwachtte ik met deze heel kleine verandering niet echt aan de naalden te hoeven zitten.

Tot mijn stomme verbazing, zóóp mijn heli gisteren de brandstof er doorheen.... normaal kon ik na de ombouw naar vonkontsteking ongeveer 25 minuten hooveren, gisteren haalde ik met moeite 18 minuten. Nogmaals, ik heb niet aan de naalden gezeten sinds de laatste keer vliegen (4 weken geleden) toen ik nog 2% Nitro stookte.
Helaas, vonkontsteking geeft een veel minder goede indicatie van rijk of arm lopen, ik merkte weinig aan het loopgedrag.

De watergekoelde X-treme heeft nog gloeiplug ontsteking, en leek op het gehoor duidelijk wat rijker te lopen, maar leek wel zijn normale vliegtijd op een tank te halen...

(overigens, die waterkoeling deed het ook gisteren met het warme weer uitstekend, zolang ik niet te lang achter elkaar hooverde. Werkt nog steeds uitstekend :D )

Groet, Bert

Hoi Bert,

kan het zijn, dat je onbewust meer throttle geeft,
omdat je door 0 % nitro bij de zelfde instelling
minder power hebt
en dus ook meer aan de throttle moet trekken ???

Even een idee
groetjes van Uwe

Ik gooi het op de buitentemperatuur. Jij hebt je vonk tot nu toe alleen met kouder weer gevlogen toch?

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat zou kunnen, maar per % Nitro heb je ongeveer ook 1 % power ruwweg, dus dat verschil kan nooit groot wezen.
Wat vreemder is: bij gelijkblijvend gevraagd vermogen (en dat verandert niet, de heli blijft even zwaar en heeft dus evenveel vermogen nodig om te hooveren), moet je met 0% Nitro juist MINDER brandstof verbruiken, omdat methanol méér energie bevat dan Nitro, en bij voegen van Nitro de hoeveelheid energie per liter vermindert, niet vergroot....

Het zou dus natuurkundig gezien niet moeten kunnen wat ik zie....

Ik snap er dus weinig van....

@ Jonkje: ongeveer tot 17~18 graden buitentemperatuur afgezien van gisteren. Maar dat zou op zich ook niet zo heel veel uit mogen maken. Wat ik mij afvraag, is of Nitro invloed heeft op de viscositeit van de brandstof? (dat de brandstof dunner word en harder door de sproeier stroomt, bedoel ik)

Groet, Bert

... vervolg van mijn idee:

als ik b. v. de Gaui nitro motor te koud vlieg,
verbrand die niet goed,
olie loopt uit de uitlaat,
en hij gebruik duidelijk meer brandstof

groetjes van Uwe

... en hij gebruik duidelijk meer brandstof

groetjes van Uwe

Ja.... maar dat komt omdat je die motor alleen te koud kunt vliegen door hem vetter af te stellen.... vettere afstelling=>meer brandstofverbruik.

Daarvoor moet je ook de naalden open draaien, en dat heb ik nu net niet gedaan....

Groet, Bert

nee Bert,

wat ik bedoel,
zonder wat aan de naalden te doen,
is het eens gebeurt, dat de heli niet op temperatuur komt,
en dan dat fenomeen met meer brandstof verbruik,

en andere keer ga ik hem 10 pitchpumbs geven
en plotseling loopt de motor goed,
verbrand prima en verbruikt minder

kan natuurlijk ook de glow-plug zijn, maar het is zo.

groetjes van Uwe

Ah, OK.... dan had ik je verkeerd begrepen.

Da's wel raar....

Hoe dan ook, motor liep goed gisteren en kwam ook absoluut goed op temperatuur....

Ik zal de hoofdnaald vandaag eens een paar klikjes toedraaien, kijken wat er gebeurt.

Groet, Bert

Uiteraard.... de schoorsteen moet roken.... Ook bij modelheli's :D :D :D

Groet, Bert

Warmer = armer, en nu je ook nog eens zonder nitro draait, zul je hem toch echt wat moeten knijpen.

Het is een carburateur, waar ooit een midrange "naald" in zat die blijkbaar zelf gemaakt was. Ik vermoed dat die de sproeierbuis beschadigd heeft, want de motor loopt stationair héél onregelmatig. Net alsof de brandstof als druppels uit de sproeierbuis komt in plaats van als een nevel.

Die naald had ik vervangen door een midrange naald uit een 11.5 cc, en dat past niet helemaal, want de carb wil niet meer dicht.

Volgende keer een nieuwe carurateur monteren, kijken of hij dan beter loopt, want ik heb het zaakje wat armer gezet, maar het is nog steeds een heftige drinkebroer.... Wel beter, maar nog steeds te veel....

Groet, Bert

:D :D :D....

Daar heb je wel gelijk in....

Het gaat ook niet om dat ik tijd te kort kom (ik heb maar 15 minuten nodig voor een les), en het gaat ook niet eens om de centen, ook al was dat wel de opzet van die ontstekingsmodificatie....

Het gaat mij om: "vorige maand haalde ik 25 minuten, en nu zonder aan de naalden te komen, slechts 18 minuten".... er is iets ingrijpend veranderd, en ik wil weten wát....

Het is alleen mijn heli die dit vertoont, in de serie van drie nagenoeg identieke heli's, en er zijn twee dingen aan mijn heli afwijkend: mijn carburateur is niet 100%, en ik draai (als test) als enige met 0% Nitro (de andere twee met 2%).

Mijn heli liep vanwege die slechte carb altijd al slecht(er) stationair, maar dat is nu helemaal een drama.

Ik heb er moeite mee te geloven dat slechts 2 % zoveel invloed hebben, temeer omdat ik die 0% nu ook in de watergekoelde heli stook, en die lijkt er nauwelijks last van te hebben (loopt héél licht vetter, maar verbruikt niet merkbaar meer....)

Groet, Bert

misschien dat de olie in de brandstof wat vloeibaarder wordt?
Daardoor zou er theoretisch al wat brandstof makkelijker door de carb gaan
Misschien in combo met alle andere zaken die je al aangaf..

Wat wel bijzonder is, is dat de motor dan hetzelfde blijft lopen.
Je zou zeggen dat alle extra brandstof voor een rijke loop van de motor zorgt.
als dat niet gebeurt, zou deze ergens "kwijt" moeten raken

Ik heb bij mijn os 55 ook gemerkt dat deze beduidend rijker liep dan de laatste keren dat ik er mee vloog..
laatste keren was het 15 graden oid, en toen liep hij mooi en netjes.
Laatste keer was het bijna 20 a 25 graden, en hij liep gewoon echt aan de rijke kant..
de hoofdnaald kon bijna 4 tikken dicht voor hij weer een beetje normaal ging doen
ook mn vliegtuig moest een stukkie dicht

Wat wel bijzonder is, is dat de motor dan hetzelfde blijft lopen.
Je zou zeggen dat alle extra brandstof voor een rijke loop van de motor zorgt.
als dat niet gebeurt, zou deze ergens "kwijt" moeten raken

Vonkontsteking....

Bij TE rijk begint hij te hakken (hele korte fracties ophouden met ontsteken, iedere 4 a 5 seconden), verder merk je alleen aan het toerental of hij nog armer kan of niet: armer draaien en hij gaat (een beetje) harder lopen, dan stond hij nog te rijk, kakt hij in, dan ben je al over de top heen.
Gek genoeg hoor je geen enkel verschil tussen twee klikjes te rijk, en twee klikjes te arm. Eigenlijk het enige verschil tussen te rijk en te arm, is dat hij bij te rijk door blijft lopen en bij erg rijk gaat hakken, en bij te arm zakt hij weg om dan vrij plotseling echt op te houden (dan kom je in het meng-gebied waarbij geen ontsteking mogelijk is) maar zodra je dan het gas dicht zet loopt hij weer verder.

De pest is, dat je die test alleen goed bij vol gas kunt doen, bij midrange is het toerental bij mij gelijk en is er dus geen sprake van harder of langzamer lopen.... Hij zoekt dan min of meer uit zichzelf het effectieve toerental van de resonantiepijp op.
Komt bij dat de carb niet in orde is. Tot nog toe leverde dat weinig problemen op, maar nu met dat warme weer komt dat blijkbaar naar voren.

Hoe dan ook, je bent de tweede die bevestigt dat met dit warme weer de motoren uit zichzelf rijker gaan lopen. Thanx!

Groet, Bert

Nou.... :(

Vandaag een andere carburateur gemonteerd.
Na een hoop stelwerk (die carb stond nog op gloeiplug-settings) liep de motor weer precies zoals het hoorde.... tot hooveren, en daar nét boven hield hij er door brandstofgebrek mee op. Niks aan de hand, hoofdnaald verder open.... maar met 6 slagen nog geen succes.... daarom maar even de vacuum truuk op de sproeier openingen....

En toen was het gebeurd en wilde hij geen slag meer lopen....

Ik baal als een stekker nu, want ik heb eigenlijk geen tijd (moet morgen of overmorgen weer naar zee, dus ik moet het huis aan kant hebben, maar die heli MOET klaar, volgend verlof kom ik nergens aan toe....)

Terug naar de werkbank maar weer....

Groet, Bert

met vacuumtruc bedoel je uitlaat dicht en aanzuigen?

Is er niet iets anders aan de knikker met dat ding?
zijn je lagers niet over de huizen oid?
Daar kan makkelijk een hoop weerstand uitkomen, wat dan weer je hogere verbruik zou verklaren

Zeker het geheel niet meer aanslaan zou al aan kunnen geven dat het intern niet geheel correct gaat
JUIST met een vonk zou hij altijd minimaal een paar klappen moeten geven

Back