Brandstof verbruik

Nee, de motor had ik al gechecked tijdens monteren van de carburateur: Inductieschuif (dat gat in de krukas, weet je wel?) is OK, een blik op de zuiger leerde dat die ook perfect was (geen kool op de kroon, geen krassen), Door de uitlaatpoort zijn de hoonsporen nog gewoon te zien, compressieverlies vrijwel nul (kon de zuiger gerust tien seconden in top zetten, en dan kwam de zuiger nóg met een flinke "plop" terug), lagers OK, kortom, die motor is in topconditie. Hooguit is het big-end een beetje ruim, maar ook daar verder niks geks te zien. De motor loopt normaal gesproken ook als een zonnetje.

Eergisteren liep hij nog goed (afgezien van een afschuwelijk ruig en onregelmatig stationair), en heb ik er gewoon 60 minuten les mee gegeven zonder dat er ook maar een sikkepit aan het loopgedrag veranderde tijdens het vliegen. Dan is het net een electromotor, zo constant als het loopt.

Stom genoeg bleek dus nu (tenminste, dat neem ik dan maar aan, want hij loopt nu weer min of meer goed) het brandstoffilter behoorlijk dicht te zitten. Wel raar dat dat nét met de ombouw gebeurt....

De vacuum truuk is de volgende: Neem de grootste injectiespuit die je kopen kunt bij de Apotheek, druk de zuiger helemaal naar beneden ("leeg"), zet de spuit op de opening die je schoon wilt maken, bijvoorbeeld de brandstofnippel van de carb (slangetje er tussen voor het gemak), en ros de zuiger zo hard je kunt uit die spuit. Je creëert dan heel kortdurend een nagenoeg absoluut vacuum

Het vuil komt altijd vanuit de tank in de carb, dus het vuil zit nooit achter de sproeier, en het wil er ook niet doorheen (anders had het dat wel gedaan in plaats van de carb verstoppen). Dus moet je het met kracht terug zuigen, en dat gaat over het algemeen goed, gezien het feit dat ik de afstellingen na die behandeling volledig kwijt was, en ik zag ook inderdaad wat vuiltjes meekomen....

Groet, Bert
 
aha, die had ik nog niet gehoord/gezien..

dan is het blijkbaar vuil geweest ;-)

Ik heb ooit eens een grasspriet in de carb gehad.. was op de 1 of andere vage manier door de luchtopening naar binnen gegaan, en had zijn weg richting een sproeier gevonden. Duurde ff voor ik daar achter was..
 
aha, die had ik nog niet gehoord/gezien..

dan is het blijkbaar vuil geweest ;-)

Ik heb ooit eens een grasspriet in de carb gehad.. was op de 1 of andere vage manier door de luchtopening naar binnen gegaan, en had zijn weg richting een sproeier gevonden. Duurde ff voor ik daar achter was..

Da's wel een hele rare....

Onze les-heli's hebben allemaal een luchtfilter, wat buiten de koeltunnel geplaatst is (en dus in theorie minder stof en vuiligheid voor zijn kiezen zou moeten krijgen), en dat heb ik vandaag eens uitgewassen.

Daar kwam nog een schrikbarende hoeveelheid zand, stof en ander onduidelijke troep uit, en die zou anders gewoon door de motor gegaan zijn. Nu vliegen wij wel, toegegeven, op een nogal stoffig veld, maar toch, ik heb al een hele tijd geen enkele brandstofheli meer vliegen die niet op een of andere manier de luchtinlaat tegen vuil beschermd heeft.

Als ik de zuiger van deze motor vergelijk met die van zijn voorganger die een tijdje zonder filter gedraaid heeft, dan is het toch een duidelijk verschil.

Groet, Bert
 
Bij mij zit de luchtinlaat in de luchttunnel, welke zijn oppikpunt weer recht midden onder de rotor heeft. daarnaast wordt vuil tegen de buitenkanten van de tunnel gesmeten, zonder aan de binnenkant de carbopening tegen te komen

iig, ik heb iedere winter de heli uit elkaar liggen, en eigenlijk zie ik zeeeeer zelden sporen van vreemd materiaal in de motor (blijkbaar is daar over nagedacht :mrgreen:)
Daarnaast kan ik gewoon NIET bij de inlaat, dat is gewoon letterlijk onmogelijk zonder de heli te slopen
een luchtfilter is dan gewoon erg lastig, deze moet toch eens in de paar vliegdagen gecontroleert / schoongemaakt worden.
En ik kan er dus niet bij, zonder de hele motor eruit te slopen.

Dus zou ik het compleet om moeten bouwen, en de inlaat naar een ander punt moeten brengen. maar dan verziek ik de airflow over de kop weer (dan moet de luchtinlaat door de tunnel geboord worden, en omhoog)
Dus aangezien het geheel gewoon netjes blijft zonder filter, houdt ik het ff standaard

en ik vlieg doorgaans op een (grof) grasveld.
ligt wel eens wat zooi, maar niet stoffig te noemen oid
 
Het schoonmaken valt erg mee: ik doe dat hooguit twee keer per jaar.

Denken dat het vuil langs de wanden gaat is een misvatting: er is zoveel turbulentie in die tunnel dat het stof overal komt. Je ziet zelden wat in de luchtinlaat, omdat het stof daar weggewassen word bij lagere gasstanden en stationair (sputtert hij altijd een beetje). De motor op de foto had ook altijd een schone luchtinlaat....

De meeste heli's met een koelopsteling zoals de jouwe is het geen enkel probleem om een filter te monteren, alleen je moet soms een behoorlijk lange inlaatbuis gebruiken.

Er vliegt bij ons een Kyosho Caliber 30 rond die het luchtfilter half uit de kap heeft steken, daar hoef je zelfs de canopy niet weg te halen om het filter schoon te maken.

Die buis door de koeltunnel, dat valt heel erg mee hoeveel lucht die tegenhoud. Maar zolang je geen last van vuil hebt, en geen krassen in de zuiger ziet, hoef je ook geen filter te plaatsen.

Deze motor had krassen na een jaartje vliegen zonder filter. Daarna een filter gemonteerd, en hij heeft het daarna nog 7 jaar uitgehouden in de vorige lesheli....

full


Uiteindelijk heeft een volledig uitgelopen big-end lager na 8 jaar trouwe dienst hem de das om gedaan.... Dat was in stukken gebroken en klem gelopen tussen drijfstangoog en krukpen. Het frappante was, dat de motor krijste, maar gewoon door bleef lopen (was aan het lessen dus stug doorgaan tot de les afgelopen was) en toen ik hem stopte draaide de boel zwaar. Toch geen krassen in de krukpen, geen blauwe plekken, niks.... en dat met maar 15% volsynthetische olie....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De mijne zie je echt niets aan.. Zuiger is altijd mooi en netjes
Maar nou moet ik ook zeggen dat ik bij een trex 600 werkelijk nog nooit een luchtfilter heb kunnen spotten...
Vraag me ook serieus af hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen..
Moet echt een pain in the ass zijn om de motor correct in de heli te krijgen..
Om nog niet te spreken van waar de luchtinlaat dan moet komen, want ik zie deze nog niet zomaar ergens dwars door de dradenzooi naar boven komen.

Ik zal s googlen..
Wie weet
 
:D Nogmaals: als je zuiger er netjes uit ziet, heb je (blijkbaar) geen luchtfilter nodig.

Wij vliegen op boerenland, waar in de zomer iedere 4 weken het gras tot plm 25-30 cm hoog staat, waarna het gemaaid wordt. Dat stuift verschrikkelijk, en gras bevat veel kalk.

Maar ik vermoed, dat ook in een T-rex een luchtfilter wel te plaatsen valt hoor, het is geen wet van meden en perzen dat die bedrading daar loopt (je zou eens moeten kijken hoe wij de boel hebben moeten veranderen om die ontstekingen te plaatsen.... Dat zit niet meer zo als Ulli Streich het oorspronkelijk bedoeld had).

Ondertussen, heeft de motor een nieuwe carburateur, en loopt weer goed, maar ik heb nog geen tijd gehad de boel 100% af te stellen, en dus geen idee hoe het nu is met het brandstofverbruik.

Dat komt wel eens als ik weer terug ben van zee.

Groet, Bert
 
De lange aanzuigbuis heb ik ooit ook eens gemaakt naar aanleiding van een artikel in rotor. En geen gesmeur meer in de koeltunnel en de brandstof die de carburateur uitspuugd wordt net zo mooi ook weer teruggezogen de motor in. De ervaring heeft me ook geleerd dat deze niet verder spuugt dan dat de aanzuigbuis lang is. Dus ook onder de kap blijft het droog.
Eindresultaat is een schone en zuinigere heli!

IM000050.JPG


De jongens van "rotor" hadden zelfs hele speciale buisjes met een venturi gemaakt. Had ook een functie, maar dat weet ik niet meer ...

Steven.
 
De lange aanzuigbuis heb ik ooit ook eens gemaakt naar aanleiding van een artikel in rotor. En geen gesmeur meer in de koeltunnel en de brandstof die de carburateur uitspuugd wordt net zo mooi ook weer teruggezogen de motor in. De ervaring heeft me ook geleerd dat deze niet verder spuugt dan dat de aanzuigbuis lang is. Dus ook onder de kap blijft het droog.
Eindresultaat is een schone en zuinigere heli!

De jongens van "rotor" hadden zelfs hele speciale buisjes met een venturi gemaakt. Had ook een functie, maar dat weet ik niet meer ...

Steven.

Hééél theoretisch zou de lengte van de buis invloed te hebben op het toerental van maximum koppel (en dus op het toerental van max vermogen) maar ik heb daar nog nooit iets merkbaars van kunnen waarnemen. Waarschijnlijk zijn deze motortjes daar gewoon te klein voor. Mischien als je een nauwkeurige vermogensbank ontwikkelt.....

Ik gebruik gewoon huis tuin en keuken gewapende tuinslang, 13 mm binnendiameter, 6~7 cm lang. Luchtfilter voor een offroad buggy er op (3.5 cc op 35000 toeren trekt theoretisch net zo veel lucht als 10 cc op 11000 toeren, moet dus zat kunnen, en dat blijkt....)

Bij de SkyFoxen trek je ook nog eens koelere lucht aan dan van direct achter de cylinder, maar dat voordeel is maar heel klein.

Groet, Bert
 
Maar nou moet ik ook zeggen dat ik bij een trex 600 werkelijk nog nooit een luchtfilter heb kunnen spotten...
Vraag me ook serieus af hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen..
Moet echt een pain in the ass zijn om de motor correct in de heli te krijgen..
Om nog niet te spreken van waar de luchtinlaat dan moet komen, want ik zie deze nog niet zomaar ergens dwars door de dradenzooi naar boven komen.


Dit is een detailopname van de T-rex 600 N van een van onze leden ("ekas" hier op het forum) die aan de hand van deze discussie eergisteravond even aan het knutselen is geslagen.

Volgens hem was het nog geen uur werk, vanaf "beginnen met kijken hoe het moet" tot "klus geklaard"....
Ontvangeraccu van onder het voorframe weghalen en aan de zijkant plaatsen, gat boren in de tunnel, slang schuiven, filter plaatsen en steuntje maken voor het filter....

voor de beeldvorming: Foto is vanaf rechterkant van de heli, lichtelijk naar voren kijkend beetje van bovenaf, genomen.

full


Overigens: mijn brandstofverbruik-probleem is volledig opgelost:
Vanmiddag drie lessen van elk een kwartier gedraaid op 750 ml brandstof..... Ik verbruik nu voor een kwartier hooveren plus tussendoor redelijk wat stationair aan de grond, 250 ml, en haal dus 30 minuten non-stop hooveren op één tank....
Heb het vermoeden dat hij nu een klein beetje té schraal draait, maar de motor lijkt er geen krimp om te geven.
Vervelend genoeg ligt de timing-schijf van de ontsteking nu los (heeft niks met het probleem te maken) en die wil niet weer goed vast....
Daar moeten we toch even terug naar de tekentafel ben ik bang....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Interessant wel, maar de carburateurafstelling wordt er wel behoorlijk gevoelig van. Een klikje is het verschil tussen perfect en te rijk of te arm.... Elluk foordeel hep se nadeel, en door de vonkontsteking kun je zo schraal draaien dat een heel kelin tikje op de naalden al erg veel verschil maakt.
Wat mij opvalt, is dat ik al die tijd gewoon 15% olie gebruik, en dat die motor aanvankelijk bijna twee liter per uur verbruikte, en nu dus nog maar 1 liter per uur, gewoon goed gesmeerd lijkt te worden met slechts de helft van de olie die hij anders krijgt. Verklaren kan ik het niet, maar een feit is dat er nu drie motoren al vanaf Februari op deze schrale mengsels overleven zonder merkbare problemen.

Vanwege het toch wel gevoelige afstellen ga ik waarschijnlijk toch wel weer terug naar 2%% Nitro (met een gloeiplug draai je tamelijk veel rijker, en dan is 0% Nitro geen probleem qua afstellen voor een Rossi) en alles afwegend scheelt het in prijs iets van 1 Euro per 5 liter, en nog steeds ruim 25 minuten per tank vliegen. Voor het lessen is dat ideaal: voorheen deed ik geen hoogte vliegen in de laatste 5 minuten van de les i.v.m. laatste restje brandstof. Nu heb ik nog een halve tank na dat kwartier, en dus geen risico om opeens zonder brandstof te komen....

Gelukkig is het probleem met de loskomende ontstekingsschijf ook weer opgelost: Normaal ligt de klemkonus van het vliegwiel op het gladde deel van de motor-as, maar door de 2.5 mm van de ontstekingsschijf ligt de konus nu nét op een stukje schroefdraad. Dat levert een afdruk van die draad op in die (bronzen) konus, waardoor deze bij losmaken en opnieuw vast zitten niet meer de boel opspant.
Een stuk 8 mm rond in de draaibank, en de konus even aan de binnenkant polijsten met wat JIF voor het monteren lost dat probleem volledig op...

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Back
Top