brandstof vliegen voor weinig...

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door brutus, 6 apr 2014.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hallo allemaal,

    Dit draadje zal gaan over mijn poging om te proberen een brandstofheli te realiseren die EN geen duizenden euro's kost, EN geen fortuin aan brandstof verbruikt, waar je geen mega-startkist voor nodig bent, en tóch een leuk rompje er omheen heeft zitten. Als alles gaat komen zoals ik het in gedachten heb, dan is een Align starter (of een andere starter met een interne accu) plus "iets" waarmee je de brandstof in het model krijgt, voldoende voor een middag vliegplezier...

    Hoewel ik het meerendeel van de spullen gewoon tweedehands gekocht heb, was het niet de bedoeling om op die manier "goedkoop" te blijven.

    Rompjes blijven een beetje een lastig verkrijgbaar artikel, maar voor de rest gebruik ik gewoon een simpele Raptor 30, simpele servo's, niks byzonders allemaal.

    Of het gaat lukken weet ik niet, maar het ligt in mijn bedoeling, deze Raptor 30 zo ver mogelijk te strippen (licht te maken), van een RcExl ontstekingsunit te voorzien, teneinde de motor met de goedkoopste brandstof (geen nitro) te kunnen draaien. De bedoeling is, voor minder dan 2 euro per uur aan brandstof te gaan verbruiken.

    Het begon allemaal toen ik een tijd geleden deze romp op de kop kon tikken:

    [​IMG]
    Zoals je kunt zien, was deze romp nog volkomen maagdelijk, en op de doos en de tekening zie ik het jaar 1991....

    Die romp heeft een heel tijdje bij iemand anders gelegen maar die ging er uiteindelijk toch niks mee doen, dus toen ik kortelijk van "Fritskos" een Raptor 30 over kon nemen, dat ijllings gedaan.

    De eerste angst, of de staartboom niet te kort of te lang zou zijn, bleek mee te vallen (ook al is het niet erg goed te zien):

    [​IMG]

    En de tweede angst, of het mechaniek wel in de romp zou passen, leek ook mee te vallen:

    [​IMG]

    Dus.... nu is de romp ondertussen niet meer maagdelijk:

    [​IMG]

    Het landingsgestelletje op de foto is overigens nog die van de Raptor, daar komt nog het in de doos zittende setje voor in de plaats.

    Gaat dit nu niet te zwaar worden? Valt erg mee: de romp is ongeveer 60 gram zwaarder, dan de spullen die ik van de Raptor heb kunnen verwijderen (canopy, tailfins, boomstruts, hoppertank etc) en wellicht gaat daar nog een totaal van 100 gram aan lijm en verf weer bij op komen, en dan nog de ontsteking uiteraard. Dus al met al schat ik dat de heli uiteindelijk slechts een 250 gram zwaarder zal zijn dan de oorspronkelijke Raptor, en een paar mooie asymetrische Spinblades gaat dat verschil méér dan goedmaken.

    Tot zo ver voor vandaag....
    het zal nog een heel aardig gepriegel worden om dit project af te ronden, maar ik denk wel dat hier iets héél erg leuks mee te doen is....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Leuk project.
    Ga ik volgen.
     
  3. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Leuk project Bert! Wat de starter betreft. Ik had naast die van Align nog de welbekende sullivan op een 4s lipo. Denk dat voor een .30 3s ook wel gaat. Lekker low budget. Je mag die van mij wel lenen als je wilt om eens te proberen.

    Abbo voor mij :)
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, haha, sorry.... het ging me niet om die starter op zich, want ik heb nog zat oude 3S LiPo's om aan de sullivan te binden....

    Waar het om ging, was het ontwikkelen van een concept:

    Rompheli, één liter brandstof van de allergoedkoopste soort (maar wel "modelbouwbrandstof", géén benzine), losse startmotor, en de hele middag lol hebben....

    Eigenlijk probeer ik dus een heli te bouwen, die je onder je arm mee kunt nemen, waarvan de startspullen + brandstof voor een middagje vliegen minder ruimte innemen dan de accu's (plus evt. lader etc) die je nodig zou hebben voor een middagje electrisch vliegen met een vergelijkbare heli, en waarvan de brandstofkosten per vliegminuut lager zijn dan de afschrijving op je LiPo per diezelfde vliegminuut met diezelfde vergelijkbare electroheli....

    En hoewel op dit moment voor mij lage aanschaf van de heli wel een prioriteit is, is het niet de intentie om aan te tonen hoe goedkoop je tweedehandsspullen kunt kopen: het gaat om of de heli vanuit nieuwe onderdelen voor een schappelijke prijs te bouwen is (of zou zijn geweest).

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2014
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hallo allen,

    Korte update:

    De staart van de Raptor is nét een tikkeltje te lang, maar niks ernstigs... de as van de hekrotor komt ongeveer anderhalve cm verder naar achteren als dat de ontwerper van het rompje bedoeld had.

    [​IMG]

    Hiervoor heb ik wel de bevestigingschroeven waarmee het hekrotorhuis vast klemt om de buis (en waar bij de Raptor ook de verticale fin vast zit) moeten inkorten, anders paste de boel nét niet door de staart.

    De staartbuis is in het mechaniek te krijgen, en ook de staartrotor is probleemloos aan de linkerkant te brengen. De hekrotor kan dan nog steeds achterwaarts draaien ook.
    Zelfs de riem is om de grote poelie te leggen is geen echt groot probleem, maar ik moet nog een oplossing zoeken voor het vastzetten van die boom zodat de riem op spanning blijft: Ik kan namelijk momenteel niet bij de klembouten....

    [​IMG]

    De voorkant van de romp levert wel een redelijk hoofdbreken op: De Raptor maakt gebruik van een heel groot juk waarmee de pitch versteld wordt, en die raakt het plafond van de cockpit....

    [​IMG]
    Het feit dat de cockpit mooi in vorm gebleven is, maar de romp helaas van die 23 jaar op een zolder te liggen een beetje vervormd is, waardoor de twee delen (nog) niet mooi op elkaar aansluiten, helpt ook niet mee.
    Maar ook daar vind ik wel wat op.

    De Zimmermann uitlaat blijkt te groot te zijn, en dat vind ik dan wel weer heel erg jammer, maar een origineel ThunderTiger uitlaatje blijkt tamelijk mooi te passen....
    Mocht dat te luidruchtig zijn, dan is die uitlaat, omdat hij deelbaar is, in principe tamelijk makkelijk te voorzien van extra kamers en volume....
    En als dát ook echt niet wil, dan gaan we een bocht maken en een auto-uitlaat er in hangen.... Licht, stil, en ruimschoots in staat het volume aan gas wat de motor produceert, te verwerken....

    Voorlopig was dit het alweer....

    Groet, Bert....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vandaag nog niet héél veel gedaan eigenlijk.

    We zijn vast begonnen met de ruiten op de rompneus te plakken, maar dat is nog niet klaar, dus ook nog geen foto's (is ook saai werk, zowel om te doen als om naar te kijken....)

    Ook bezig wat openingen (o.a. voor koellucht etc) uit de romp te zagen, ook dat is niet superspannend.

    Wat (voor mij dan toch minstens) interessanter is, is het aanpassen van de Raptor voor romp-gebruik, en het aanpassen van de motor voor gebruik i.c.m. ontsteking.

    Het carterdeksel (backplate) is uit de motor gehaald, en moet bewerkt worden: een van de ribben in de backplate zit in de weg, en ook moet de wanddikte voor de zekerheid nét even wat dunner....

    [​IMG]
    De fotor laat overigens ook een redelijk onberispelijk lager, krukas en drijfstang zien, al krijg ik de indruk, dat deze motor niet op 100% synthetische olie gelopen heeft: het carterdeksel en de stalen delen van het lager zijn verkleurd, net als (niet op de foto uiteraard) de zuiger, zuigerveer en het uitlaat kanaal. Dus ik vermoed een heel gering aandeel wonderolie, en dat betekent oppassen en even een tijdje voorzichtig "inlopen".

    Andere aanpassing die dient te gebeuren is dat er electronisch gezien ruimte gemaakt word voor de ontstekingsunit.
    Aangezien ik nog 35 MHz gebruik, moet ik wat afstand tussen ontsteking en ontvanger creëren. Het heeft weinig zin de ontsteking ver weg te leggen, als de ontvanger vlak naast de bougie komt te liggen, en nog minder dat de antenne op zijn route richting de staart parallel aan de bougiekabel etc komt te liggen. Dus komt de ontsteking voorin, en de ontvanger achterin. Hiervoor moet plek gemaakt worden onder de tailboom (die ik helaas moet blijven gebruiken i.v.m. snaaraandrijving), dus moet de hekrotorservo naar boven verhuizen.

    [​IMG]

    Dat laatste kwam toch al goed uit, omdat de hekrotor naar links verplaatst is (een jetRanger met de hekrotor rechts ziet er niet uit, en dan vervalt ook de montageplek van de vert. staartvin). Hierdoor kwam de stuurstang toch al bovenop de boom te liggen.

    Veel meer is er nog niet gebeurd....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. lifeliner4

    lifeliner4

    Lid geworden:
    25 okt 2011
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Oosterwolde (Fr.)
    Leuk Bert.

    Dit gaat weer een leuk project worden, ik ben benieuwd of jij hem daadwerkelijk zo zuinig kan krijgen.
    Voor een middag vliegen.

    Vrg Hans
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je hebt afgelopen weekend de T-rex van "Student" gezien, Hans....

    Dat is een heli met een achterlijke bak vermogen (motor draait dus groot deel van de tijd laagbelast), maar die verbruikt ruwweg ergens rond de 600~700 ml per uur vliegtijd met de ontsteking....

    Dit is een lichtere motor, die dus vermoedelijk nog een haartje gunstiger draait, en ik denk serieus dat iets meer dan een halve liter brandstof per uur (voor zover ik het kan berekenen) haalbaar moet zijn...

    Probleem 1 is of ik de uitlaat in de romp krijg op dit moment, probleem 2 is of ik de koeling goed voor elkaar ga krijgen.
    Probleem 3 is of ik de sensor ver genoeg kan verkleinen om de ontsteking goed af te kunnen stellen.

    Want de boel past in de romp, en dat ga ik op zich vliegend krijgen.
    Vliegklaar gewicht blijft ook redelijk in de buurt van wat Thunder Tiger opgeeft als max vlieggewicht voor een Raptor (TT zegt 3~3.2 kilo, ik zit nu nu op 2600 gram, maar dat is minus Rotorbladen, verf, ontsteking, accu, boutjes&moertjes, etc).

    Maar, we knutselen stug door ;) en dan ga je hem vanzelf een keertje zien op ons veldje....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2014
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Hoi Bert,

    leuk project, ga ik ook volgen !

    vraagje: in p#5 schreef je :
    'de staart van de Raptor is nét een tikkeltje te lang, maar niks ernstigs..'
    zou de hele boel niet iets verder naar voren kunnen,
    dat de staart achteren passt,
    en je voren wat bijwerkt ??

    (is maar zo'n idee, wat een leek tegen een heli-constructeur roept)

    Groet
    Uwe
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hey Uwe,

    Tsja.... heb ik geprobeerd, maar er gebeuren twee vervelende dingen dan: de grote kantelbrug van de pitch (een Raptor is hier wat "ongelukkig geconstrueerd") loopt dan tegen het plafond van de cockpit klem, maar nog erger is dat de hoofdrotor dan niet meer mooi in het midden van de opening in de doghouse uit komt....

    Dat ziet er niet uit, als de hoofdas te ver naar voren zit....

    Dus het moet wel even zo.... Als ik een riem zou kunnen vinden die 1 of 2 cm korter was, zou ik nog de staartboom in kunnen korten.... maar ja, ga maar eens de tandjes tellen en dan op zoek naar een riem met 5 tandjes minder.... bijvoorbeeld....

    Groet, Bert
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Heb je vast al over nagedacht, maar een extra spanrolletje om de snaar een haartje om te leiden vreet natuurlijk ook al wat snaar weg...
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Inderdaad al over nagedacht, en ook zeer zeker een optie, maar ik moet daar nog eens even goed over nadenken....
    Want het lijkt maar weinig snaar wat er weg moet, maar bijvoorbeeld de extra vrije slag om de riem met de hand om de poelie te kunnen leggen, is maar 1.5 mm verschuiving van de staart....
    Maar iets verzinnen waardoor de twee geleiderollen in het frame verstelbaar worden (en naar voren kunnen) is inderdaad een optie, die echter voor nu véél te veel vertraging in het project brengt, maar wel eventueel op een later tijdstip alsnog uit te voeren is.

    Het moet echter wel 100% betrouwbaar EN gebruikersvriendelijk, want ik merk al direct hetzelfde als met de 450 rompjes: zo'n beltdrive maakt sleutelen aan een rompheli tot een drama.

    Groet, Bert
     
  13. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Valt er niet met de tandwielen te spelen ?
    Voor en achter iets groter, verhoudingen proberen hetzelfde te houden ?
    Als de staart niet "goed" past, is dit een romp voor een raptor, of ander model?
    Als de romp voor een raptor is lijkt het mij dat er een staart aansluitset te koop moet zijn.
    Is de romp voor een ander merk helie, dan is het misschien een idee de belt van die helie te proberen. (weet niet of dat gaat werken, maar uitzoeken kan altijd ;))
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    jup... dan wordt een tt toch wel weer erg prettig ;-)
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    ;) zie post één.... de romp is 23 jaar oud, ontworpen voor een variant van het Heim hangmechaniek (maar dan niet in hang-uitvoering)....

    Ik moet dit helemaal zelf uitvogelen, en ik ben allang verbaasd dat de staartboom op de goede hoogte zit, het landingsgestel nagenoeg 1:1 goed uitkomt, en een en ander BIJNA past, alsof het er BIJNA voor ontworpen is....
    :rolling::rolling::rolling:

    @ Student: Yep.... als ik een heli met TT had kunnen kopen, had dat ook de voorkeur gehad.... Maar die zijn er niet zoveel in deze maat...
    En dit ding ombouwen zou echt behoorlijk problematisch geworden zijn....

    Groet, Bert
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hallo allemaal,

    Nou, ook vandaag lijkt het net alsof ik niks gedaan heb, maar toch is er wel weer héél voorzichtig wat gebeurd.

    Ik ben vandaag met de plaatsing van het mechaniek in de romp bezig geweest. Volgens Graupner moest er een 3 mm latje onder de achterste mechanieksteunen, maar ja, dit is geen Heim mechaniek natuurlijk.
    Na wat heen en weer passen en meten, bleek er bijna 7 mm onder dit mechaniek te moeten, voordat de romp en staartboom lekker en redelijk spanningsvrij in elkaar pasten....

    Maar als je deze foto's met die uit voorgaande posts vergelijkt, zie je dat voor en achterkant véél beter op elkaar aansluiten....

    [​IMG]

    Ook past opeens het uitlaatje in de romp (door de spanning in de romp werd deze tot nog toe wat smaller, maar dat is dus nu opgelost).

    [​IMG]

    Geloof het of niet, maar de uitlaat raakt de romp niet....

    Maar toen begon het gedonder: de ailleron aansturing maakt ruzie met het cockpit-dak, en ik weet nog niet hoe ik dat op moet lossen....

    [​IMG]

    Ik heb al aardig wat van het geheel afgezaagd, en alles hielp op zich wel, maar nu beginnen de stuurstangen tussen servo en kniehevels tegen de voorkant van het doghouse aan te schuren....

    Ik ben bang dat ik er niet aan ontkom, om hier twee heel lelijke sleufjes in te maken om die stuurstangen ruimte te geven... :( :(

    Ik ben dus maar even wat anders gaan doen, en het klassieke Balsa tailfin gevalletje gaan maken.
    Ook al zit het maar met een elastiekje vast, het geeft de heli wel gelijk veel meer "smoel"...

    [​IMG]

    Verder heb ik ook even gekeken hoe groot de tank van zo'n Raptor 30 precies is, en die blijkt (zonder header) ongeveer 360 cc te bevatten. Als het werkelijk wil zoals ik hoop, zou dat voldoende moeten zijn voor 30 minuten hooveren en normaal sportvliegen op één tank.... Duimen maar!

    Dat was het weer voor vandaag!

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    het lijkt op een heli !!!
    en dat hij ergens ook maar vliegt,
    ben ik overtuigt !!!

    leuk Bert !

    Groet
    Uwe
     
  18. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ha Bert

    Ik zie dat je je mechniek gevonden hebt.

    Ga ik volgen, ziet er leuk uit.

    Moet je eigenlijk voor de grammen nog zelf een ontsteking bouwen ;)

    Maar dat is een andere tak van sport

    Ben benieuwd waar je op uitkomt

    Arie
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoi Arie,

    Gisteren had ik 2800 gram voor romp plus mechaniek, waarbij de romp nog kaal was en de boutjes en moertjes voor het vastzetten van de kap etc er nog in moesten, en het mechaniek vliegklaar, minus ontvanger, accu's en ontsteking.
    Daarnaast ontbreken nog de rotorbladen.

    Nu weet ik, dat ontsteking 110 gram weegt, de ontvanger 35 gram, ik schat het extra gewicht aan de romp nog op 100 gram aan verf, schroefjes etc etc. Dus ruwweg 250 gram.
    Een setje rotorbladen zal ook gauw 200 gram wegen schat ik, dus dan zitten we nét boven de 3200 gram, en dan moet ik nog een voeding zien te regelen voor ontvanger én voor ontsteking.

    Hier ben ik nog wat aan het twijfelen:

    Ik weet 100% zeker dat 1000 mAh 2S ruim voldoende is voor anderhalf uur motorlooptijd, vermoedelijk zelfs véél meer. Dat weegt ongeveer 60 gram.
    Dan moet er nog een ontvangervoeding in, en als er analoge servo's in zouden zitten, had ik geen enkel probleem met een eneloop pakketje van 2000 mAh, want dat weegt ook maar 100 gram, en helaas een 1500 mAh pakketje met UBEC weegt hetzelfde.

    Ga ik uit één LiPo voeden, dan zal ik gauw 2000 mAh nodig zijn (120 gram) plus een UBEC (10~20 gram, en dan zijn we op zijn best 20 gram lichter dan met separate voeding....


    Hier ben ik nog even aan het dubben dus, maar sowiso dient de volgende uitdaging zich al aan voordat de voorlaatste opgelost is: de ontsteking is binnen en die bougie-dop, die levert bij alle moderne Japanse heli's wat gezeik op omdat steevast vanwege de lage plaatsing van de motor, de voorste landingsbeugel in de weg zit....

    [​IMG]

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ha Bert,

    Is leuk om te zien zo.
    De keuze's zijn op zich niet zo moeilijk, maar als de grammetjes gaan tellen, dan wordt het net iets anders.
    Als je goed moet gaan ontstoren is je voordeel zo al weer weg.
    Je zou wat kunnen doen met minimale kabel lengtes, op maat dus, maar dat moet je willen, en tikt niet hard door, houd wel je storing op een kleine plaats
    Ben zelf mijn Shuttle aan het herbouwen met OS32 (en die zit naar voren, dus daar zou een bougie zo op passen ;) ), maar ik had zelf de keuze al gemaakt voor een 2 in 1 onboard gloeier.
    Heb in de begintijd altijd gevlogen met een 2V accu in de ene zak, en een flesje brandstof in de ander, want de Shuttle heeft een trekstarter. Is heel comfortabel om zo even te gaan vliegen. Wil dat nu combineren met een Lipo, en die 2 in 1.
    Als m'n Vario Ecureuil nog eens af is, ga ik daar wel elektronische ontsteking in proberen. Daar heb ik een nieuw OS61 voor, maar dan zit ik (nog) niet met grammetjes.
    Blijf het volgen in ieder geval

    Arie
     

Deel Deze Pagina