Brandstof

Ik vlieg het volgende:

12,5% CP

of

25% CP (Gebruik ik het meeste)

of

30% CP LS

Heb de afgelopen weken ook COSMO uitgeprobeerd (zowel de 20 als 30%)

Zie hiervoor volgende link: COSMO FUEL

Gr,

Henk

Hallo,

OK, aan iedereen die gereageerd heeft.
Hoe was jullie eerste dag met je eigen heli, perfect of kon je zonder te vliegen weer naar huis.
Had je hulp van een club?, heb je zelf de heli(motor) afgesteld?
Was de brandstof 5% en kreeg je de motor goed aan het draaien?

Denken jullie zelf met je reeds opgebouwde ervaring (ik vlieg pas 20 jaar helikopter) dat je
een beginner die een Raptor 50 met OS 50 hyper en 5% nitro brandstof heeft gekocht,
kan helpen een goede afstelling te krijgen.
Mijn abtwoord is NEE! Je zal drie of meer tankjes zitten af te stellen met als laatste een
tussen alternatief. En in de afstelperiode zal de motor al de nodige keren bloedheet zijn
geweest (dus de motor heeft zijn beste tijd al gehad).

Als de beginner 30% nitro had meegenomen hoe lang had je dan nodig gehad om zijn
motor af te stellen. 5 MINUTEN. KLAAR!!!!!
En daar is het mij om te doen, ieder beginner wil de eerste dag zijn heli in de lucht zien!
En eventueel zelf vliegen, met een SMILE op zijn gezicht van oor tot oor!!!

Later veel later kan deze beginner zelf bepalen met wat voor een brandstof hij gaat vliegen.
Ben ik nu duidelijk.

Nogmaals diegene die 30% duur vindt zijn stakkers (om even een ander woord te gebruiken),
5% nitro is ook te duur.
@ Mario, als je zograag goedkoop wil vliegen koop dan een benzineheli, daar kan je op één
tankje van 500cc ~45 minuten vliegen, Voor hoeveel Euro ?!
Tip: Webra heeft een 90 nitro motor omgebouwd tot benzine, past perfect in je Henseleit.

Gr Frans.

Frans,

Je hebt gelijk over 5%. Dat is lastig af te stellen.
Maar met 15% heb ik hem de eerste vlucht goed genoeg voor hoveren en rondvliegen hoor.
Beetje vetter voor het inlopen en een paar weken later een beetje bij stellen.
Daarmee kunnen ze lang vooruit.
Alleen de maximale power er uit halen duurt wat langer, maar dat is latere zorg.

Persoonlijk vind ik met 30% hoveren wat onnodig duur.
Starten met heli's is al duur genoeg.

He fransieeee alles goed??leuke discussie he het is weer is zover :P

even over de discussie

Zoek even op waar de volgende motoren op zijn ontwikkelt en dan bedoel ik het nitro gehalte!!!! (OS en YS) dan zal je snel zien dat deze discussie al snel zinloos is
deze motoren zijn allemaal ontwikkelt voor de 30% ( dan bedoel ik de carbs) Natuurlijk loop de moter ook op andere nitro gehaltes 5%-10%-15%-20% alleen verwacht dan niet dat de motor de performes geeft die kan leveren op de 30% want op de 30% loop de motor ronder stiller mooier omdat de viscositeit van de olie ook dunner is en meer bevat(coolpower en wildcat 23% lowviscosity) dat veklaart ook de dikke rookpluim en in de 5%-10% en de 15 is deze 17% olie dus de moter word sneller warm en verliest daarom zijn vermogen omdat deze niet de koeling krijgt zoals bij de 30%

gr john

Volgens mij heeft Frans last van de warmte! :?

Ik vind het kolder om een beginner met 30% nitro te laten starten omdat de motor dan altijd wel zal lopen.
15 % is zat. Als de beginner zijn huiswerk goed heeft gedaan zal hij toch wel met de big-smile het veld verlaten.

laurens zei:
Waarom leveren ze hem dan geshimd voor 15%?

Helemaal zeker weet ik het niet, maar volgens mij heb ik ergens een keer gelezen dat de jappen
nu verplicht zijn om met minder nitro en olie te gaan vliegen ivm het milieu, en daar zijn dus de huidige
OS motoren op aangepast.

In mijn beleving klopt dit ook, want een OS FX en een SX-Cspec krijg ik niet lekker lopend met de
standaard carburateur, uiteraard lopen ze met een Lötterle prima, terwijl de nieuwe OS SZ-H prima
af te stellen is op 5% met de standaard bijgeleverde carburateur.

Gr,

Mario

hallo :D

nog even dit ...iedereen bepaald zelf wat hij of zij tankt in z,n heli , of die 100% nitro gebruikt in z,n heli of 0 % , en waar hij/zij de beste ervaring mee heeft ... voorbeeld te noemen , ik tank in m,n peug 407 altijd shell V power en wat lopen ze tegen me aan te zeiken oooooooooooooo 8O wat duur ........ja so what .ik geef toch ook geen commentaar op iemand die bij een budget pomp tankt .. hetzelfde met onze heli,s , ieder bepaald het voor zich zelf ........of toch een lpg tank op de heli :D :D :D :D :D

groeten , liefs en slaap zacht en morgen weer vrolijk en gezond op :D

@ Walter,
Ja, met 15% zal de motor ook goed te krijgen zijn maar met 30% bouw je meer reserve in.

@ Rhelie,
Nee, ik ben (nog) niet bevangen door de hitte maar probeer juist te voorkomen dat de motor niet wordt bevangen.
Ja, 30% is ook kolder maar......
Er zijn beginners die de nodige uren achter de sim hebben gezeten en op het veld de heli vlot lostrekken.
Voor de anderen zal de heli ~12 minuten van de 15 op de grond staan te draaien en als het gras een beetje
hoog is waar gaat dan de warmte van de motor naar toe? Met 30% krijgt de motor hier toch voldoende koeling.
Ik hoop hiermee voldoende argumenten te hebben aangevoerd waarom ik 30% adviseer.

@ Mario,
Klopt, Japan heeft vanwege milieu eisen het nitro teruggebracht tot 15% en volgens mij ook het olie gehalte maar
hoeveel weet ik niet zeker (dacht 8%).

@ Peter,
Gas lijkt me wat gevaarlijk maar er zijn wel dieselmotoren.

Gr Frans.

interessante discussie, vooral omdat deze jongen na jaren weer een brandstofheli heeft :lol: (caliber 30), is er verschil tussen heli en bv modelautobrandstof ?

en wat die verroeste lagers betreft, is er een manier om dit te voorkomen als je je toestel bv in de winter wat langer stil hebt staan?

mvg,

Frans

Laatst bewerkt:
Feagle3 zei:
interessante discussie, vooral omdat deze jongen na jaren weer een brandstofheli heeft :lol: (caliber 30), is er verschil tussen heli en bv autobrandstof ?
en wat die verroeste lagers betreft, is er een manier om dit te voorkomen als je je toestel bv in de winter wat langer stil hebt staan?
mvg,
Frans
B.v. afterrun olie gebruiken en droog stallen (lage luchtvochtigheid). Wat de brandstof aangaat zal er wel verschil zijn in de kwaliteit/percentage van de olie. Of het daarom niet te gebruiken is in een heli kan ik je geen antwoord op geven.
Bert

Ik vlieg nu met 30 procent nitro van het merk CoolHeliJuice

Hiervan heb ik 3 gallons gekregen toen ik de r90se kocht.

Ik heb nog 2 gallons maar wil daarna wel gewoon doorgaan met 30 procent

welke merk raden jullie mij aan?

MootJuhh zei:
Ik vlieg nu met 30 procent nitro van het merk CoolHeliJuice
Hiervan heb ik 3 gallons gekregen toen ik de r90se kocht.
Ik heb nog 2 gallons maar wil daarna wel gewoon doorgaan met 30 procent
welke merk raden jullie mij aan?
Qua brandstof:
Kijk vooral waaraan je het makkelijkst kunt komen.
Duurder maar op de hoek kan toch goedkoper blijken.
- Wildcat (gebruik ikzelf)
- Coolpower
- PowerMaster
- Tornado
Allemaal goede brandstoffen.
Ja, ook Tornado :yes:
Laatst een blik 30% van Nando gekregen op 3DMasters omdat hij die niet in het vliegtuig mocht nemen.
Die vloog prima !! En geen bruine prut op mijn heli zoals mijn vorige ervaringen met Tornado.

Maar Laurens heeft gelijk.
30% is duur hoveren. 15% is zat.
(voordat Frans mij af schiet) Wat rijk zetten.
Geen optimale power maar wel safe en makkelijk af te stellen.

Welke motor gebruik je?
Je moet namelijk bij de SZ bijvoorbeeld anders shimmen bij 15%.
Standaard is deze voor 15% goed. Voor 30% moet je een extra shim er in plaatsen.

Ik heb een OS 91 SZH met pomp erin zitten.

ik houd het toch wel bij 30 procent denk ik, er is namelijk een winkel in breda waar ze 30 procent coolpower verkopen
ik kan der met de fiets naartoe dus dat is geen probleem

Een ''beetje'' off topic, maar ik heb ergens gezien dat er mixing arms zijn voor de rap90se van Gforce die tot 15 graden pitch kunnen trekken.

Kan een OS 91 dit aan?

Back