brandstofbestendige blanke lak

Gerard_nl

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
ben op zoek naar brandstof bestendige blanke lak, bij voorkeur in een spuitbus.
zijn er meer mogelijkheden dan dure 2 komponentenlak, waarvan de spuitbus binnen 4 uur leeggespoten moet zijn ?

vind dit nl een vrij dure oplossing voor een motorkapje.

Jorrit zei:
2K lak in spuitbus blijft 3 dagen goed in de koelkast... :)
maar helaas is het volgende motorkapje wel wat verder weg.
er is wel 2k lak in potjes die wel houdbaar is omdat je de 2 componenten apart hebt, maar is dat aan te brengen met een roller over stickers of word dat geen success ?

epoxie

Kan je geen R&G Epoxy gebruiken van Hobbyin voor je moterkap?
Dit kan je natuurlijk veel langer bewaren.
Maar de flessen epoxy zijn helaas niet goedkoop.
Deze epoxy is ook voor het werken met glasmat en is brandstofbestendig.

www.pylonrace.cjb.net
Groeten Martijn

Ehm Martijn..

Het gaat hier om lak met een kleurtje en niet om Epoxy.. :)

Simprop Color 2000 is brandstof bestendig en is lang houdbaar... Volgens mij enkele jaren.. Je moet wel oppassen met synthetische brandstof want dat kan op lange termijn de kleur wél aantasten. Het scheelt als je het model na elke middag vliegen even goed schoonmaakt met bijvoorbeeld Glassex..

Epoxy kan inderdaad prima dienen als transparante lak, maar om dit netjes te kunnen verwerken raad ik aan het éérst te verdunnen met thinner om het dan vervolgens op te kunnen brengen met een kwast.. :)

verdunnen

Als je het met metanol verdunt kan je het heel mooi uitsmeren met een kwasje.
Het resultaat is dan al best glad. :D
(Deze epoxy kan je ook alleen maar aanbrengen met een kwasje omdat het redelijk vloeibaar is)

www.pylonrace.cjb.net
Groeten Martijn

ik gebruik altijd een wegwerp roller van een enkele euro om lak en 2K lak aan te brengen..het resultaat is bij mij altijd een mooi egale laag

gerard_nl zei:
ben op zoek naar brandstof bestendige blanke lak, bij voorkeur in een spuitbus.
zijn er meer mogelijkheden dan dure 2 komponentenlak, waarvan de spuitbus binnen 4 uur leeggespoten moet zijn ?

vind dit nl een vrij dure oplossing voor een motorkapje.

Wat ik in de laatste kwiklink las, zou glitsa parket lak (bv te koop bij gamma) brandstofbestendig moeten zijn.

G4 over wit krijgt dan een gele schijn, en verkleurt langzaam.
Is alleen geschikt om te gebruiken bij Oldtimers omdat dan de kleur redelijk in de buurt komt van de oude fletse kleuren van vroeger. Wel goed te gebruiken om tankruimtes te beschermen.

hans zei:
Wat ik in de laatste kwiklink las, zou glitsa parket lak (bv te koop bij gamma) brandstofbestendig moeten zijn.

Helaas... En een kleverige knoeiboel dat het wordt! Vervolgens blijft er ook nog eens stof en andere troep in plakken, wat nooit meer weggaat.
Kortom GEEN GLITSA!!!

Jorrit zei:
Epoxy kan inderdaad prima dienen als transparante lak, maar om dit netjes te kunnen verwerken raad ik aan het éérst te verdunnen met thinner om het dan vervolgens op te kunnen brengen met een kwast.. :)

Uh, met de thinner verwoest je vervolgens je zorgvuldig aangebrachte gekleurde onderlaag. Maar niet doen dus...
Wat Martijn suggereerde -methanol- werkt wel, maar alleen als je niet teveel poetst, anders zit je kleurlaag ook aan je kwast of roller...

De mooiste uitspraak over kleurlak staat nog altijd op naam van P.J.T. (bij de insiders wel bekend): "dat noem je toch geen kleur, als je niet uitkijkt, vliegt die lak zo weer terug in de pot..."

ron van sommeren zei:
Is Glitsa helemaal kleurloos? Van belang bij lichte kleuren.

Ik heb het nooit uitgetest over een andere kleur heen, op blank hout lijkt het inderdaad kleurloos, ik zal het eens op een stukje blank glas smeren, en dan kijken hoe het er uit ziet, ook gelijk eens testen met wat brandstof er overheen.
Ik houd je op de hoogte

Jorrit zei:
epoxy kun je het beste verdunnen met Aceton ik gebruik het om mijn kwasten schoon te maken als ik de epoxy verwerkt heb werk uitstekend. :alien:
en trouwens de 24uurs epoxy van R&G heeft geen blanke kleur het is een beetje geelachtig

Ik denk dat zowel thinner als aceton de opgebrachte verflaag aantast. Echter gaat het hier om een paar druppels thinner op een relatief grote hoeveelheid epoxy. Verwacht hier geen problemen mee eerlijk gezegd...

Of is uit de praktijk anders gebleken Bruno?

Back