Bravo F3A electric plane

Ja, voor mij had dat dit seizoen al moeten gebeuren, maar door omstandigheden heb ik nog steeds geen kist. En gezien de prijs van de Spark kan deze ongeveer halverwege het seizoen aangeschaft worden en de Orange is pas na september leverbaar.....Maar ik heb geen haast, er komen vast nog meer wedstrijden :)

Voor wat betreft de keuze van model voor F3A vliegen, dat hangt natuurlijk sterk af van wat je er mee van plan bent. De laatste trent van zeer hoge rompen en vlakke zijkanten, zoals Integral en Oxalys en Osmose zijn alleen maar nuttig als je ook "F" programma's wilt vliegen. (Vanaf de halve finale internationaal en nationaal de top 5 in de F3A-a.)

Als F3A-b of c vlieger, of zelfs als F3A-a hobby vlieger heb je alleen te maken met de eenvoudigere "P" programma's waar de wat mindere reactie op het rudder alleen maar voordelen geeft.

De Prestige was een tussen oplossing om snel "Iets" te hebben om je even in te vliegen in de F3A-a klasse. Het voordeel van een kist met een wat ovale rompdoorsnede is dat het rudder wat minder reageerd waardoor je wat sneller al een goede afstelling hebt voor "P" Programma's. Al snel werd duidelijk dat "F" programma's niet tot de sterkere kanten van de Prestige behoren. De Integral leek ons een veel betere kist met veel meer mogelijkheden wat betreft "F" programma's. De later dat jaar behaalde finale plaatsen met de Integral op het WK 2007, met 3 stuks in de toptien, bevestigden dat dan ook.

Het afstellen van zo'n kist met een zeer gevoelig rudder ben je wat langer mee bezig, en behoeft een dag of 3 met windstil weer vliegen. Er waren 5 mixers noodzakelijk om perfekt te vliegen. Rudder-rol, Rudder-hoogte, Gas-hoogte, Gas-rudder en Rudder-rudder. Daar naast nog dual rates op rudder, rol en hoogte voor snap-rolls. Daar moet je niet van schrikken want het gaat om zeer kleine mixers 1-5% die geen enkel nadeel opleveren tijdens het vliegen. Je kunt ook gewoon gaan vliegen zonder mixers en er aan wennen dat je iets moet corrigeren maar dan is het vliegen met een ander model telkens wel even wennen.

Dus: Kort samengevat, horses for courses.
Wil je graag F3A-c vliegen, een calmato sport is genoeg.
Wil je graag F3A-b vliegen, een oude F3A kist met niet een hele hoge romp.
Wil je graag F3A-a vliegen, een oude F3A kist met niet een hele hoge romp.
Wil je graag F3A-a vliegen met top 5 aspiraties, een kist met hele hoge romp.

Of eigenlijk, nog beter, het moment was gisteren.

@Bert: In hoeverre is het ruddergedrag van een kist als de integral of de Osmose beter vergelijkbaar met een indoorkistje?

Dat voor b en c of a niet de top een oudere kist volstaat, is natuurlijk waar, maar ik begreep bv. van Fred dat zijn Osmose wel de prettigst/makkelijkst vliegende kist was die ie ooit gehad had.. dus zo'n modern ontwerp vliegt wel prettiger, maak ik daaruit op. Bv. veel minder stuurwerk voor een mooie slowroll, etc.

Een Integral heeft nog veel meer rudder werking dan een indoor kistje, dat is dan ook de reden van de Rudder-rudder mix. Deze wordt gebruikt om de rudder uitslag te beperken bij normaal vliegen, bij een stall turn heb je dan even de volle rudder uitslag nodig. Deze Mixer is dus gebruikt als een soort Dual-Rate, de echte Dual-Rate voor rudder, hoogte en ailerons is immers al vergeven aan de snap instellingen.

Ik kan me goed indenken dat Fred, als voormalig podiumplaats winnaar in F3A-a een Osmose zalig vind vliegen. Om dezelfde redenen vind Derk de Integral ook zalig vliegen, terwijl verschillende mindere piloten het "onding" aan de kant hebben gezet.

De makkelijkste kist om een slowrol te leren is naar mijn mening de Calmato sport.
In de knife edge positie is vol rudder precies goed om hoogte te houden, dan kun je ook nooit overdoseren. Alleen knife edge loopings gaan natuurlijk niet, maar dat duurt nog wel even voor we die in de F3A-c gaan zien.

Ik kan me goed indenken dat Fred, als voormalig podiumplaats winnaar in F3A-a een Osmose zalig vind vliegen. Om dezelfde redenen vind Derk de Integral ook zalig vliegen, terwijl verschillende mindere piloten het "onding" aan de kant hebben gezet.

Fred vond de Integral ook een 'onding' ;)

Voor de rest is het weer helder.. voorlopig maakt het niet uit, heb ik toch geen toestel :P

@Alexzzz: met een gewone 7.5cc zonder reso is met de normale calmato ook al een prima slowroll te vliegen hoor.

Ik begrijp dat men graag zou willen dat er wat eenvoudiger kisten in de lagere regionen komen, maar ik ben het absoluut niet eens met de stelling dat een Calmato of Calmato sports het best zou zijn. Beide hebben een rudder/roll coupling die best aanzienlijk is, dus bij je slowroll een behoorlijke handicap is, je rollrate constant houden is best tricky dan. Dan vloog bv. mijn Derwisj pakken fijner. Maar goed, eerlijk is eerlijk, dat is ook appels met peren vergelijken.

Denk dat kistjes als de Kyosho Oxalys, Protech Tojeiro, etc, erg fijne trainkistjes zijn welke betaalbaar zijn. De Oxalys vliegt gewoon ronduit heerlijk, is wel gevoelig op het rudder ook (draait wel een meskant looping) maar uitslagen beperken en flink wat expo erop en het gaat perfect..

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik begrijp dat men graag zou willen dat er wat eenvoudiger kisten in de lagere regionen komen,

Idd, is er 1 iemand die vliegt met een niet voor de F3A ontworpen kist?
Behoorlijk intimiderend een rij (oud,low budget of kleinere) F3A kisten en dan dan kom jij aanzetten met je calmato...

Ik wil graag mee gaan doen, het is niet de kist die mij weerhoud maar het vervoer.

Wat voor kist heb je er voor dan? Komend jaar vlieg ik hoogstwaarschijnlijk met een ietwat brakke Kyosho Oxalys, dus mijn autootje is niet vol.. daar kan nog wel zo'n formaat kistje bij..

Wat betreft toestellen.. tsja het is een beetje lastig, er is geen beperking, en veel C-vliegers kunnen de toestellen die ze vliegen betalen, dus waarom zouden ze niet. Bv. mijn Derwisj was een oud F3A toestel, potloodromp, laag, enorme vleugels, enz.. dat zou voor het A programma onbruikbaar zijn, maar voor C was ie perfect.. en in aanschaf niet veel duurder dan bv. een compleet 1m60 toestel, ongeacht het toestel. En het vloog echt wel fijner een programma dan bv. een trainer.. iemand die dan met een trainer aankomt, is gewoon in het nadeel.

Dan zou je een soort van sportsman klasse moeten maken waarin kunstvluchttoestellen verboden worden, maar volgens welke criteria ga je dat beoordelen?

Misschien een leeftijdsklasse maken, een jeugdklasse waar bv. alleen onder de 20 mag vliegen..

Of een 'trainercup' ofzo..

De Calmato sports heeft eigenlijk geen couplings, heb er een stuk of 10 gevlogen en, bij benadering, allemaal couplingvrij! De hoogdekker versie is niet geschikt uiteraard, zie het postje van Alexzzz, een 9cc met pijp, klinkt al niet als of het iets voor beginners is.

Volgens mij was die Integral van Fred al snel stuk voordat er iets af te stellen viel.
Met 3 Integrals in een WK finale en 2 bij de top 4 op een EK finale is het wel een geweldig "onding".

Ik heb geen f3a kist, maar ik kom alle C figuren wel door met m'n funtana. Een paar keer gevlogen. En ga ik van de zomer zeker vaker doen.

Ik zou dan dus de enige zijn met een niet f3a kist... maar ik ben niet zo snel ge intimideert.

Oh Br@m heeft een jaar meegedaan met een spitfire. Geintimideerd voelen is ook totaal niet nodig, het is nog altijd de piloot die het moet doen, niet het toestel.

Hoe groot is die funtana?

//edit
mss beter verder via PB, dit is hier gewoon enorm offtopic.. als je mee wil doen en meerijden een optie vind.. PB-en ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Max 1.8m span, en je bent van alle volbloed F3A kisten af.....

Kyosho Osmose 50
Kyosho Oxalys 50
Protech Tojeiro 50
X-tra 60 (die laatste jaar gewonnen heeft)
Element 30
Vanquish

enz.. enz..

allemaal volbloed F3A kisten. Met name de Osmose en Oxalys vliegen beter dan het gemiddelde 'oud ontwerp F3A kist'.. je hebt alleen meer last van wind.

Henry;
de modellen die jij opnoemt zijn "verkleinde" F3A kisten, niet "the real thing"
Wel een stuk goedkoper, dus intressant om kunstvlucht mee te beginnen ipv met een calmato

gr, Nico

Nu weer on topic??

De Calmato sports heeft eigenlijk geen couplings, heb er een stuk of 10 gevlogen en, bij benadering, allemaal couplingvrij!

Accoord, ik heb 2 of 3 keer met 1 gevlogen die wel couplings had, dat is dus niet representatief. Dan is het idd een prima kist, maar ook met een bovendekker gaat het redelijk.

Met 3 Integrals in een WK finale en 2 bij de top 4 op een EK finale is het wel een geweldig "onding".

Ik moet hier even nuanceren, ik zeg niet dat de Integral een onding is, Fred ook niet, ik kreeg de indruk dat hij 'm niet prettig vond vliegen. Dat een toestel een persoonlijke voorkeur is en elk toestel zo zijn voors en tegens heeft, ben ik mij van bewust, dat je niet echt snel kunt spreken van 'goed' of 'fout'.

Back on toptic;

Uitgaand van de 'horses for courses' opgesteld door Bert, onder welke categorie zou de Bravo vallen? De 'F3A-A en B klasse, zonder hele hoge romp' of 'met top 5 F3A-A aspiraties, kist met hele hoge romp'. Uit de foto's van de Bravo vind ik het nog vrij lastig op te maken hoe hoog de romp is vergeleken met bijv. de Integral...

Groet,

Julius

Dus: Kort samengevat, horses for courses.
Wil je graag F3A-c vliegen, een calmato sport is genoeg.
Wil je graag F3A-b vliegen, een oude F3A kist met niet een hele hoge romp.
Wil je graag F3A-a vliegen, een oude F3A kist met niet een hele hoge romp.
Wil je graag F3A-a vliegen met top 5 aspiraties, een kist met hele hoge romp.

De Bravo is een kist met een hele hoge romp.

De cockpit zit zóver naar voren dat er haast geen neus meer is.

Het is volgens mij gewoon een Osmose kloon.

Back