waarom zitten er onder een sepent breede achterbanden en bij hpi rs4 rtr3 niet ?? heeft dit iets met het zwaartepunt te maken ofzo en wat is het effect als ik onder m'n hpi toch breede banden gooi ??
volgens mij ben je in de war met 1:8 en volgens mij is dit omdat ze veel meer kracht op de achterwielen hebben staan.
oww jah sorry de 235 klasse maar die zijn bijna net zo breed als een 1:8 en de achter ophanging is daar totaal naar gebouwd
Volgens mij stamt dat nog uit de tijd dat de 1:8 auto's 2wd waren. Voor een beter balans in de auto moest men met bredere achterbanden rijden waamee het ook natuurgetrouw overkwam met de echte F1 auto's. Daarna zijn de 4wd auto's gekomen maar nooit de regelementen erop aangepast. Maar gezien de vermogen/gewichts verhouding mogen we blij zijn dat we nog met brede banden achter rijden, als we smaller moeten moeten we naar een zachtere band en is de slijtage nog veel sneller. Tourwagens zijn gemaakt naar het echten en dus rondom gelijke banden. Nu heb je bij tourwagens ook verschillende breedtes en kan je achter iets breder gaan dan voor. In de regelementen van de div klasses is wel vastgelegd wat je op de wedstrijden mag/moet gebruiken.
Ik heb ellegi's en de voorbanden zijn dezelfde breedte van men originele maar m'n achterbanden zijn toch wel 4 mm breder. ik moet dan ook een rondelletje in men band steken (tussen de meenemer en band, rond het asje) anders komt hij tegen men ophanging vanboven bedoel je zulke brede banden? ik denk niet dat dat zal gaan onder je hpi want je ophanging is er niet op gebouwd en ook zullen ze niet onder je kap passen
Ook bij de 1/10 200mm klasse hebben de serpents achter iets bredere banden (scheelt een halve centimeter ofzo vergeleken met voor).
Bij serpent verschilt het nog wel is. de ene x doen ze bij de 200mm voor en achter 26mm en de andere x 26mm voor en 30mm achter. Misschien doen ze breedere achterbanden gebruiken om het driften in de bochten een beetje tegen te gaan. dus dat de achterkant niet zo makkelijk de voorkant inhaalt. verder zou ik niet weten waarom ze het doen....
Bij mijn serpent zijn de banden voor en en achter gelijk volgens mij, ik zal het vanavond eens checken.
als ik het goed zie op je plaatje heb jij achter breede banden... maar als jij dus breede banden hebt kun jij dan misschien ook bepalen waar het zwaartepunt van je auto ligt ?? daar ben ik wel heel erg benieuwt naar. als je niet weet hoe je het moet doen... ik zal het gelijk even uitleggen: pak een buis of iets dergelijks, in iedergeval iets waarop je je auto kan balanceren. als je het even wichts punt hebt gevonden dan meet je de afstand tussen het midden van je achterwiel en het punt waarop je auto balanceerd. als je die waarde even aan mij kan doorgeven dan ben ik helemaal blij bij mijn hpi ligt het cpg (central point of gavity) 11,5cm voor de achterwielen
maar dit is dus ook afhankelijk van de buis die je gebruikt een buis met een grotere diameter heeft geeft een andere waarde dan een buis met een kleinere diameter.
dat slaat dus weer helemaal nergens op :cry: een grotere buis geeft op z'n hoogst een onnauwkeurig meetresultaat, meer niet. het beste kun je balanceren op een mes maar dan wordt het ook moelijker op precies dat punt te vinden. wel even blijven nadenken "Sphereman" :wink: even een plaatje, voor de mensen die het niet helemaal begrijpen dit is dus het geval bij mijn hpi (de maat is in milimeter) 115mm dus 11,5cm vanaf de achterwielen. normaal wordt het (geloof ik) in procent uitgedrukt, dus dan krijg je (11,5/25,4)*100= 45% (25,4 is dus de afstand tussen de twee wielen)
euhh onnauwkeurig meet resultaat is toch het zelfde als een andere waarde of ben ik nu gek. plus de factoren die ook mee spelen zijn de positie van het motorblok een sepent heeft de motor dwars achter en een hpi in de lengte dit zeg ik omdat ik niet weet wat je hier mee wil bereiken mischien is dit dus de reden van de bredere banden.
daar probeer ik dus op deze manier achter te komen, en "onnauwkeurig" is niet per definitie "anders", het kan best het zelfde waarde opleveren, alleen is de kans dat de waarde fout is groter !!
Gemeten met de methode zoals hierboven wordt beschreven, ligt het zwaartepunt vrijwel in het midden van de wagen. Het ligt ongeveer 1 cm achter (zo op het oog) het midden.
wat ik dus met me buis verhaal bedoelde is gewoon dat het mischien handig was om allebij met het zelfde apparaat te meten dan weet je zeker dat je de afstanden goed krijgt. kijk als je met een pvc buis het gaat proberen van 2cm a 3cm krijg je niet echt een goede meting en dat was wat ik bedoelde het was alleen bedoeld om je te helpen.
ik heb een driehoekig houtje gebruikt (zoals in het plaatje) nauwkeuriger kan het bijna niet. maar die heeft niet iedereen liggen.
Ik heb gecheckt die serpent van mij heeft inderdaad iets bredere banden achter, scheelt heel erg weinig maar ze zijn wel breder. Was me niet eens opgevallen.