brevet, clubbestuur aansprakelijkheid

Ton van Munsteren

Forum veteraan
PH-SAM
We zijn een niet KNVvL aangesloten club maar willen wel eigen clubbrevetten gaan afnemen.

Onze verzekeringsman geeft aan daar voorzichtig mee te zijn, omdat je als bestuur aansprakelijk gesteld zou kunnen worden.

Veroorzaakt de gebrevetteerde een ongeval dan zou het clubbestuur als uitgever van het brevet, aansprakijk kunnen worden gesteld.

Ben benieuwd hoe clubs welke niet KNVvL zijn aangesloten, dit hebben opgezet, wie ondertekend het brevet en hoe zit dat met aansprakelijkheid.

Ton

Wij zijn KNVvL erkende vliegschool, met KNVvL erkende instructeurs, en nemen indien gevraagd een KNVvL brevet af tegen de eisen die de KNVvl daar voor stelt.

Heel veel mensen bij ons zijn geen KNVvL lid en hebben dus geen behoefte aan zo'n brevet.

Voor die mensen hanteren wij een handtekeningen kaart die gewoon langzaam vol raakt, iedere keer dat een instructeur een handeling aftekent.
Iedere handeling moet door iedere instructeur afgetekend worden, en dat allemaal op verschillende datums. Als de kaart vol is, is het brevet een feit.
Daarmee "dwing" je mensen langere tijd serieus aan het oefenen te zijn en is het brevet geen momentopname meer.

Of het voor een verzekering sluitend is weet ik niet, maar voor onszelf leek dit ons de beste garantie dat het papiertje nog enige waarde heeft...

Daarnaast is het behalen van het brevet opeens geen hindernis meer waar iemand tegenaan hikt, maar eerder een beetje gelijkend aan een spaarkaart: lang je best doen en opeens is hij vol...

Groet, Bert

Zelf ben ik verzekeringsman.
De afgelopen weken heb ik mij verdiept in de aansprakelijkheidsverzekering voor vliegclubs en de aansprakelijkheid van de clubs en het bestuur.
Dat een club aansprakelijk zal worden gesteld voor schade veroorzaakt door een clublid met een clubbrevet zie ik niet snel gebeuren. In Nederland is er geen vereiste om een brevet te hebben om te mogen vliegen met een model.
Wanneer een club vliegers opleidt en een brevet geeft c.q. alleen vliegers met een brevet toestaat om te vliegen is dit juist een verbetering van de veiligheid t.o.v. de wettelijke regels en zou zelfs een beperking van de aansprakelijkheid kunnen geven. Een bestuurder van een auto die twee dagen ze rijbewijs heeft en een schade veroorzaakt is zelf aansprakelijk voor de schade er is nog nooit een rijschoolhouder of het CBR aansprakelijk gesteld in zo'n geval. Hetzelfde geldt voor vliegclubs.

Er is echter wel een andere punt waarbij de club/bestuur aansprakelijk kan worden gesteld bij een vliegschade. Tijdens het lesgeven wordt de instructeur gezien als de piloot. Daardoor ontstaat er een grijs gebied over de aansprakelijkheid. De instructeur kan gezien worden als een verlengstuk van de club waardoor de club aansprakelijk is voor de schade. Ook is het mogelijk dat de verzekeraar van een clublid de schade niet zal vergoeden omdat het vliegen in clubverband plaatsvond en de club het vliegen faciliteert. Dit heb ik een keer meegemaakt met schade aan een auto door een golfbal.

Clubs die lid zijn van de KNVvL hoeven zich niet druk te maken over het bovenstaande. De KNVvL heeft voor haar leden een goede verzekeringsdekking geregeld die dit soort zaken afdekt.
Club die geen lid zijn van de KNVvL kunnen wel een probleem hebben. De standaard bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (AVB) die gebruikt wordt voor clubs en verenigingen. Heeft een uitsluiting in de polisvoorwaarden voor schade veroorzaakt door (lucht)vaartuigen. Hieronder vallen ook de modellen waarmee wij vliegen. Om dit op te lossen moet er op het polisblad een clausule staan waarin staat vermeld dat de verzekering wel schade door modellen dekt.
Bij controle van de verzekering van een aantal clubs bleek dat deze clausule niet was opgenomen waardoor er een polis liep die absoluut onvoldoende is voor een vliegclub.
Na van heel veel verzekeraars de mededeling te hebben gekregen dat zij dit extra risico niet willen verzekeren heb ik een verzekeraar gevonden die het wel wil verzekeren.
Aan het forum heb ik verzocht deze te mogen aanbieden via het forum. Hierop heb ik nog geen reactie ontvangen.

Even nog wat nadere uitleg over aansprakelijkheidsverzekering voor een club.
Er zijn twee soorten de hiervoor genoemde AVB deze dekt materiële en letselschade. b.v. een bezoeker van de club valt over een deurmat en loopt letsel op. Deze schade valt onder de standaard AVB. Er vliegt een vliegtuig tegen een fietser met letselschade als gevolg deze schade valt niet onder de standaard AVB, maar wel onder de verzekering van de KNVvl of een verzekering die modelvliegen dekt.

Daarnaast is er de beroepsaansprakelijkheidsverzekering.
Deze dekt vermogensschade waarvoor het bestuur van een club aansprakelijk is. B.v. een voetbalclub gaat een nieuwe kantine bouwen De secretaris gaat akkoord met een aanbieding van een bouwer voor € 150.000,- hij vergeet te overleggen met de penningmeester. Nu blijkt dat de club maar € 110.000,- in kas heeft. In dit geval is het voltallige bestuur aansprakelijk voor het verschil van € 40.000,-
Bij vliegclubs zal gezien het meestal beperkt butget dit niet snel ontstaan.
Echter er is wel een situatie te bedenken dat het bestuur wel een groot risico loopt.
Voorbeeld:
Een club is lid van de KNVvL. Tijdens een vergadering besluit men om dit lidmaatschap op te zeggen.
Er wordt een AVB afgesloten omdat de dekking van de KNVvL niet meer van toepassing is. Echter de nieuwe AVB dekt geen schade door luchtvaartuigen, het bestuur is vergeten deze dekking te regelen. Ontstaat er schade door een model en de club is aansprakelijk dan kan het voltallige bestuur aansprakelijk zijn voor de schade i.v.m. het nemen van een verkeerde beslissing. Bestuurders aansprakelijkheid beperkt zich niet tot het vermogen van de club. Bestuursleden kunnen hoofdelijk aansprakelijk zijn waardoor hun prive vermogen een risico loopt.

Ik weet dat clubs hun leden controleren op een aansprakelijkheidsverzekering particulieren (AVP). Dit is van groot belang en kan problemen bij schade voorkomen. Echter dit is niet voldoende omdat het een moment opname is. Wanneer een lid met een goede AVP om welke reden dan ook de premie niet betaald dan is er geen dekking meer en de club weet dat niet. Helaas komt dit in de praktijk maar al te vaak voor.
Ook het les geven en het golfbal verhaal geven geen 100 % zekerheid op dekking op de AVP.

Over aansprakelijkheid zijn boeken volgeschreven en in dit topic kan ik niet alles aangeven wat er mogelijk is. Ik hoop echter dat er wat duidelijkheid is door mijn verhaal. Zijn er vragen dan zie ik die graag verschijnen. Je vriend Google kan ook veel vertellen over aansprakelijkheid.

Huidige regelgeving.

De inmiddels getroffen aanvullingen en wijzigingen op de bestaande regelgeving hebben e.e.a. niet bepaald duidelijk(er) gemaakt.
Primair verantwoordelijk is en blijft de modelvlieger zelf, zie de toelichtingen:
"Een modelvliegtuig is, zodra het vliegt, onderdeel van het luchtverkeer. De verplichtingen voor luchtverkeer bij of krachtens de Wet luchtvaart zijn van toepassing op degene die verantwoordelijk is voor een modelvliegtuig."
En;
"Volgens artikel 5.7 van de Wet luchtvaart is de gezagvoerder ervoor verantwoordelijk dat de uitvoering van de vlucht geschiedt in overeenstemming met de bij of krachtens deze wet gestelde regels. Degene die een modelvliegtuig bestuurt of oplaat geldt als gezagvoerder."
In het geval van een z.g.n. "clubtoestel" kan dit wellicht voor rekening van het bestuur komen.
Dat er een speciale verzekering voor de bestuursleden is, lijkt mij verstandig om mogelijke hiaten (b.v. ontbreken WA verzekering met modelvliegdekking bij de individuele leden) te ondervangen.
Het bestuur als verantwoordelijke van de vereniging, faciliteert slechts onder voorwaarden (o.a. het hebben van een individuele WA verzekering met dekking modelvliegen) het modelvliegen.
Hoe kan een bestuur op een omissie hierop worden aangesproken i.h.k.v. de wet privacy-bescherming ?

De inmiddels getroffen aanvullingen en wijzigingen op de bestaande regelgeving hebben e.e.a. niet bepaald duidelijk(er) gemaakt.
Primair verantwoordelijk is en blijft de modelvlieger zelf, zie de toelichtingen:
"Een modelvliegtuig is, zodra het vliegt, onderdeel van het luchtverkeer. De verplichtingen voor luchtverkeer bij of krachtens de Wet luchtvaart zijn van toepassing op degene die verantwoordelijk is voor een modelvliegtuig."
En;
"Volgens artikel 5.7 van de Wet luchtvaart is de gezagvoerder ervoor verantwoordelijk dat de uitvoering van de vlucht geschiedt in overeenstemming met de bij of krachtens deze wet gestelde regels. Degene die een modelvliegtuig bestuurt of oplaat geldt als gezagvoerder."
In het geval van een z.g.n. "clubtoestel" kan dit wellicht voor rekening van het bestuur komen.
Dat er een speciale verzekering voor de bestuursleden is, lijkt mij verstandig om mogelijke hiaten (b.v. ontbreken WA verzekering met modelvliegdekking bij de individuele leden) te ondervangen.
Het bestuur als verantwoordelijke van de vereniging, faciliteert slechts onder voorwaarden (o.a. het hebben van een individuele WA verzekering met dekking modelvliegen) het modelvliegen.
Hoe kan een bestuur op een omissie hierop worden aangesproken i.h.k.v. de wet privacy-bescherming ?

Een bestuur kan zeker aansprakelijk worden gesteld voor het niet juist controleren van de aanwezigheid van een AVP .
Wanneer je aansprakelijk wordt gesteld wil dat nog niet zeggen dat je aansprakelijk bent. De praktijk leert wanneer het om grote schade bedragen gaat, en dat is meestal zo bij letsel krijgt je te maken met advocaten en die stellen alles en iedereen aansprakelijk die er iets mee te maken heeft. Op dat moment moet je als club/bestuur een verweer gaan voeren en ontkom je er niet aan een advocaat in te schakelen.
De kosten hiervan lopen snel op maar bedragen die een club niet kan ophoesten. Daarbij is het ook nog zo dat je als bestuurslid van je hobbyclub niet lekker slaapt als er een brief van een advocaat ligt met het verzoek even een paar ton te betalen.
Al meer dat 30 jaar loop ik rond in de verzekeringswereld en heb al heel wat zaken voorbij zien komen die mij zeer verbaasde op het gebied van aansprakelijkheid.

Heren,

Super, bedankt voor de reacties heb dit alles ook doorgezet naar de andere leden van ons bestuur Red eagles (Dordrecht) en ziet er naaruit dat we daar eens goed in moeten duiken hoe alles bij ons in elkaar steekt.

Dank ook voor de info over het lesgeven ben sinds dit jaar 1e vlieger op club en ben ook sinds jaren weer les aan het geven en ja dan is het aan de kabel toch 100% veiliger dan effe snel de zender over te geven.

En zo zijn wel meer puntjes waar ik nu anders over ben gaan denken, lastig is ook vaak dat je mensen op bepaalde situaties wijst en ze dan direct tegengas geven ondanks dat ze weten dat het geen veilige handeling is.

Nogmaals dank voor de reactie en ja laat maar komen els er nog meer is en wat andere voor ervaring hebben.

Ton

Voor clubs en bestuursleden van clubs die geen lid zijn van de KNVvL dit topic nog een keer onder de aandacht.
Mijn advies : controleer uw aansprakelijkheidsverzekering op een juist dekking om problemen te voorkomen !!

Back