Brevet verplicht voor "Minihelicopters"

Dirk

Forum veteraan
Naar aanleiding van een artikeltje in de Telegraaf van vandaag ...

Het aantal "minihelicopters" groeit gestaag en het merendeel vliegt buiten clubverband ... daar moet iets aan gedaan worden vind de KNVvL ... en wil een brevet verplicht stellen ... (op de site van de KNVvL, zowel de hoofdsite als de modekvliegsport site kan ik (nog) niets vinden) ... het artikel heeft wel de ondertoon van als er niets geregeld gaat worden dat het vliegen met "minihelicopters" aan banden gelegd, dan wel verboden gaat worden ...

Op zijn Belgisch :

1. Probleem? welk probleem????

2. Er wordt niet geantwoord op hyptohetische vragen....(JL Dehaene)

3. We pakken het probleem aan als het zich echt voordoet......

Stevo

nog niks van aantrekken...
die kladschrijver had vast niks anders te doen...
t is het zelfde als elke automobilist als extreem gevaarlijk beschouwen na één of twee aanrijdingen :mad:

... die kladschrijver had vast niks anders te doen...
De titel is erg des Telegraafs maar boven de titel staat "Luchtvaarvereniging slaat alarm". De KNVvL wordt in het artikel paar keer geciteerd.

Foto uit openingsbericht van het andere draadje in het helisubforum. Niet echt goed leesbaar, ik moest speciaal naar cafetaria om daar een ijs te consumeren (echt afzien :p) zodat ik daar de Telegraaf kon lezen :mrgreen:

full

Laatst bewerkt door een moderator:
De titel is erg des Telegraafs maar boven de titel staat "Luchtvaarvereniging slaat alarm". De KNVvL wordt in het artikel paar keer geciteerd. ...
Het verhaal is misschien wat aangedikt, maar niet uit de duim gezogen door een journalist.

Voor de "echte" waarheid moet je bij de KNVvL zijn, als die het tenminste wil communiceren, want (en dat zijn de woorden van "een" KNVvL medewerkster) de KNVvL volgt de ontwikkelingen van minihelicopters en FPV "drones" met argusogen ...

.... want (en dat zijn de woorden van "een" KNVvL medewerkster) de KNVvL volgt de ontwikkelingen van minihelicopters en FPV "drones" met argusogen ...

Tja... Waarom verwondert mij dat laatste (FPV) absoluut niet? Niets ten nadele van de FPV-techniek, maar een aantal zelfbenoemde "experts" gooien consequent hun eigen glazen in.

Was te verwachten...
Schietsport heeft ook een dikke knauw gehad van 1 minkukkel.... (terwijl hier de overheid grandioos, aantoonbaar heeft geflopt)

Hetzelfde zie je nu hier ook, de goeden moeten het ontgelden, jammer, maar zo is het, en zal het blijven...

Heb geen bezwaar tegen een brevet hoor, helemaal niet, maar eenmaal brevetje , dan lekker weer wildvliegen ;) Je hebt iig een bewijsbare basis... Mischien levert het wat extra banen op ;)

wederom een hoop gezanik om niks, er is geen enkele wettelijke grondslag om een zogenaamd brevet te eisen.. het is speelgoed tot 25 kilo en daarmee is de kous af.
dat clubs zichzelf eisen opleggen is een andere situatie en kan wel binnen de club afgedwongen worden door de club.
Bij FPV zijn dezelfde regels van toepassing, ook al kan heel ver weg vliegen natuurlijk wel gevaarlijker zijn..

wederom een hoop gezanik om niks, er is geen enkele wettelijke grondslag om een zogenaamd brevet te eisen.. het is speelgoed tot 25 kilo en daarmee is de kous af. ...
Dat is niet juist ... een modelvliegtuig is een luchtvaartuig dat valt onder de "Wet Luchtvaart" .... in de "Regeling Modelvliegtuigen" staan de aanpassingen/uitzonderingen ten aanzien van de "Wet Luchtvaart" en in het "Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart" staat expliciet in Hoofdstuk 2, artikel 2.11.1a dat voor het besturen van een modelvliegtuig tot 25 kg geen bevoegdheid (=brevet) nodig is ... maar met één pennenstreek kan de minister dit artikel laten vervallen, en is er wel een "bevoegdheid" nodig ... voor de minister 5 minuten werk en het gaat ook vrijwel direct in, de dag na publicatie in de Staatscourant en het is een ministerieel besluit, dus ook geen wet die eerst door de kamer moet ...

tsja boontje komt om zijn loontje en neemt pietje daarin mee...

de grenzen worden behoorlijk over het fatsoenlijke heen getild onder de noemer wij weten het beter... dat de knvvl tot zo'n reactie wordt gedwongen is een logisch gevolg zij worden aangesproken op het feit wat er gebeurt en nu blijkt dat zelf regulering ook hier faalt zullen er ongetwijfeld maatregelen volgen...

zonde dat een stelletje "experts" het zo ver heeft weten te schoppen dat het voor de hobbyist die wel fatsoenlijk omgaat met de regels en spullen nu hier de dupe van is.

Als het zo ver komt qua brevet/regels, zal het voor de mensen die alles netjes voor elkaar hebben en zich al aan bestaande wetten en regels houden, geen probleem zijn om aan nieuwe eisen te voldoen. Voor mensen die gewoon nog niets weten, er simpelweg niet bij stilstaan, zal het wat tijd kosten. Welbestede tijd, ook voor zichzelf en voor hun modellen. Win-win :)
Overigens, ik zie het niet gauw gebeuren, nieuwe eisen/regels. Hoogstens nadat het een keer goed mis is gegaan. Er zal eerst een kalf moeten verzuipen. En de regels zijn voor anderen, ik bepaal zelf wel wat mag mensen zullen ook na eventuele invoering zich nergens iets van aantrekken. Après nous la déluge.

In reactie op o.a. FPV's;
Regeling modelvliegen Artkel 2 c. de bestuurder houdt tijdens de gehele vlucht goed zicht op het modelvliegtuig;
Dit betekent dus dat een FPV-bril niet is toegestaan, evenals vliegen buiten zichtveld.
Helaas maar waar.
In reactie op het zonder brevet vliegen, hier is een kanttekening gemaakt in de luchtvaartwet dat officieel vliegtuigen van 1 gram al luchtvaartuig heten en je officieel een brevet moet hebben (in ons geal dus een KNVvL erkend modelvliegbrevet), waar een uitzondering voor is met helikopters tot 300 gram en vliegtuigen tot 500 gram, anders moet je voor een papieren vouwvliegtuigje ook al een brevet hebben. Dit is mede voor kleine en coax helikopters en se "Silverlitachtige" speelgoed vliegtuigjes. Verder heb je dus toch echt (mede om verzekerd te zijn!!!) een brevet nodg indien je model meer dan hierboven beschreven weegt.
Het is niet moeilijk om een brevet te halen, maar als er iest gebeurd met je model en je vliegt iemand of iets aan, dan heb je een groter probleem, helemaal als een verzekering niets uitkeert.
Doe er je vordeel mee.

@ acroflyer, je bedoelt natuurlijk artikel 2b.

b. de vlucht wordt slechts uitgevoerd onder omstandigheden en op locaties waarbij er vanaf de grond tijdens de gehele vlucht goed zicht is op het modelvliegtuig en het luchtruim daaromheen

Wat je verder zegt kan ik nergens vinden in die regeling, de gewichtsgrenzen die je noemt zijn al lang weg. En nergens staat dat je een brevet moet hebben, laat staan een KNVvL brevet.

In de toelichting staat verder:

a. artikel 2.1, eerste en tweede lid, van de Wet luchtvaart met het verbod om een luchtvaartuig te bedienen zonder het daarvoor geldige bewijs van bevoegdheid of gelijkstelling, zodat voor het besturen van een modelvliegtuig geen door de Minister van Verkeer en Waterstaat afgegeven vliegbewijs nodig is (Artikel 11 van het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart)

Wel wordt geadviseerd om te vliegen volgens de regels in het BVR (http://www.modelvliegsport.nl/index.php/algemeen/basis-veiligheidsreglement) van de KNVvL.

En verder nog een belangrijke regel:

Volgens artikel 5.7 van de Wet luchtvaart is de gezagvoerder ervoor verantwoordelijk dat de uitvoering van de vlucht geschiedt in overeenstemming met de bij of krachtens deze wet gestelde regels. Degene die een modelvliegtuig bestuurt of oplaat geldt als gezagvoerder.

Dit betekend dat we ons op dat gebied hebben te houden aan dezelfde regels als een gezagvoerder van een 747 wat bijvoorbeeld alcohol en medicijn/drugs gebruik.

bron http://www.modelvliegsport.nl/index.php/algemeen/regeling-modelvliegen

het stukje benoemt ook wildvliegers, en vliegen boven de 400 meter (wat 300 meter moet zijn) is ten strengste verboden. is er iemand die alle zweefvliegers (met de grote bakken) al heeft aangesproken op het feit dat ze niet volgens wetgeving bezig zijn. volgens mij niet.

en ja ik vlieg ook fpv (volgens de aanvullende regels die de club gesteld heeft)
maar waarom nu altijd alleen maar dat fpv eruit halen??? beetje te makkelijk.
het gaat om het gehele plaatje, de speelgoedhelicopters die je op iedere straathoek onderhand kan kopen en mensen die niet weten hoe daar mee om te gaan en waar er mee om te gaan, de wildvliegers die misschien overlast bezorgen aan hun buurt en misschien ook legale clubs en ja ook de fpv vliegers die met het brilletje vliegen, wat niet mag, de zweefvliegers die met hun zwevers ruim boven de toegestane 300 meter vliegen etc etc..

zomaar een quote uit een ander gedeelte van het forum, als er iets over fpv had gestaan was het hele forum over hem heen gevallen, nu geen woord...
De afgelopen 4 dagen heb ik een zender uitgebreid aan de tand gevoeld tijdens een een sleeptreffen. De ontvanger in ingebouwd in mijn zwever . Veel vluchten gemaakt. Wel ben ik erachter gekomen dat de telemetrie op grotere hoogte uitvalt. De eerste keer is het schrikken als je als ontvangerspanning 0 Volt terug krijgt terwijl je kist heel hoog zit . Ik had geen vario sensor aan boord maar vloog in een bel met een collega met een traditionele vario. Die gaf ruim 600 meter aan. Bij die hoogte valt de telemetrie regelmatig uit. Daarboven werkt de telemetrie in het geheel niet meer. Ik ben benieuwd of de telemetrie van de andere ontvangers met twee antennes wel een groter bereik heeft. Ik moet zeggen dat ik het beperkte bereik van de telemetrie wel als een nadeel ervaar.

Laatst bewerkt:
Pieter, je hebt helemaal gelijk, maar mag ik dan ook op deze draad http://www.modelbouwforum.nl/threads/minihelikopters-levensgevaarlijk-vandaag-telegraaf.167149 wijzen die helemaal parallel loopt met dit, en waar dat "speelgoed" gebeuren ook al aan het bod is geweest.

En ja, die heren met die grote zwevers die dan ook nog eens hun logfiles hier posten en er prat op gaan dat ze op 700+ meter vliegen terwijl ze zelfs van een modelvliegveld uit starten waar ze een hoogtelimiet hebben van 175 meter zijn net zoals enkele Biggs leden de heren die het ook voor iedereen verpesten.

Die 400 meter is alleen in bepaalde gebieden, en echt niet overal.
m. vluchten zijn toegestaan tot een hoogte van maximaal 450 meter boven de grond of het water, mits dit gebeurt binnen een aerodrome traffic zone van een militair luchtvaartterrein waarop modelvliegen is toegestaan en dit gebied exclusief voor modelvliegen wordt gebruikt of met de andere gebruiker(s) sluitende afspraken zijn gemaakt inzake separatie

en ja, ik zal nu wel weer een heleboel van die gasten in verlegenheid brengen en dat zullen ze wel weer op mij botvieren, maar mijn rug is in deze heel breed en sterk ondanks die 2 discushernia's...............

Laatst bewerkt door een moderator:
en ja, ik zal nu wel weer een heleboel van die gasten in verlegenheid brengen en dat zullen ze wel weer op mij botvieren, maar mijn rug is in deze heel breed en sterk ondanks die 2 discushernia's...............

maakt niet uit, kom in het straatje van de wildvliegers en je krijgt reacties, zo ook voor de fpv vliegers en de zweef en helivliegers. waar het mij om gaat is dat het vingertje altijd heel snel richting fpv gaat..
het is echter een gezamenlijk probleem, we kunnen er allemaal last van hebben...
oplossing is lastig...

maakt niet uit, kom in het straatje van de wildvliegers en je krijgt reacties, zo ook voor de fpv vliegers en de zweef en helivliegers. waar het mij om gaat is dat het vingertje altijd heel snel richting fpv gaat..
het is echter een gezamenlijk probleem, we kunnen er allemaal last van hebben...
oplossing is lastig...

Pieter
Je laatste zin slaat de spijker op de kop.
De zin:
...waar het mij om gaat is dat het vingertje altijd heel snel richting fpv gaat..
is een logisch gevolg van de "Ik weet het beter dan de regelgeving en jij moet je nergens mee bemoeien want je vliegt niet eens FPV-" mentaliteit die sommige zelfbenoemde "FPV-deskundici" over zichzelf hebben uitgeroepen.

Back