Brillant-E (Electrisch)

Toen ik een jaar of 2 geleden naar Deventer reed om een Brillant-Vz op te halen bij Arjan kreeg ik er een 2e romp en een oude set vleugels bij,
en om het af te maken een gebouwde set ruddervators. Van deze Brillant was reeds op professionele wijze de neus verwijderd om plaats te maken voor een plaatje multiplex ingelijmd met epoxy, met een gat erin. De buizen voor de vleugelpennen zaten er al in.

Jaren lag dit geheel bij mijn in mijn hangar (lees meterkast) stof te verzamelen. Aangezien 2 Juni het VGG treffen er weer aan komt,
had ik het idee om met wat oude spullen die ik nog had liggen deze kist weer tot een vliegende staat te kijgen.

Een Brillant komt weer tot leven :)

Ik heb van de week reeds een vleugel ontdaan van z'n jas, hier bleek een vleugel onder te zitten van niet minder dan 25 jaar oud.
(herkenbaar aan de geur van oud hout, maar zonder houtworm gelukkig!)

Hier een plaatje van de kist met 1 vleugel ontdaan van jas, de ruddervators zitten al in hun nieuwe glimmende paarse jas.

Ik doop 'm de Brillant-E

20130522_204847.jpg


De dag erop ben ik een tijdje bezig geweest met schuren van de oude vleugel, want de oude rode folie laat prachtig de kleur zitten in het hout (Solarfilm). Achteraf bleek het verstandiger om de oude folie warm te stoken met een verfstripper en deze restjes dan voorzichtig los te peuteren/schuren (les geleerd).

Inmiddels stond een vleugel al klaar in z'n nieuwe jas naast de oude, en zo moet er dus nog een vleugel gedaan worden.
(Daar ben je al gauw een hele middag zoet mee)

20130523_175130.jpg


Er moet een busje in de romp komen omdat de diameter van een vleugelverbinder 5mm was, terwijl de vleugel 2 gaten van 4mm kent.
Kwestie van twee busjes van 5x4.1mm op maat maken en met epoxy in de bestaande buisjes inlijmen. Ik ga 4 nieuwe vleugel pennen maken, deze oplossing was een advies van Arjan en ik ben er heel blij mee.

Er gaat een nieuwe Dymond master HQ2838 in komen:
Afm : 28 x 38
Gewicht : 78 g
Stroom : 27 A
Vermogen : 280 Watt
Umin/V : 1030

Als Prop komt er een 10x6 CamCarbon op met een 40mm spinner die ik nog had liggen, er komt een 2450mAh 3S lipo in.

Vandaag de laatste hand gelegd aan de Brillant-E, ik ben zeker te spreken over het resultaat.

brilliant-e%20%28small%29.jpg


Volgende week gaat ie mee naar het VGG Treffen in Ede en zal daar (weather permitting) z'n maiden krijgen.

(Ik zorg wel dat iemand er een filmpje van maakt)

Edit: tekst wat leesbaarder gemaakt en wat foutjes eruit gehaald.
 
Laatst bewerkt:
dat ziet er mooi uit Sander, ook dit is een bijzondere kist met prima zweef(thermiek) eigenschappen.

Is de E uitvoering veel zwaarder als de glider?

Terence
 
Terence,

De brillant-Vz weegt 1370 met 1800mah NiMH accu
De brillant-E weegt 1370 met 2450mah 3S lipo.

edit: beide kisten even compleet gewogen en blijken dus even zwaar :D

Groet'n,
Sander
 
Laatst bewerkt:
MOOOOOOI!
Brillanten hebben blijkbaar wel een snaar geraakt bij jou, of niet!

Nog even over de accu; als je naar een 1000mAh gaat raak je zomaar 125 gram kwijt (220 tegen 95 gram). Ik vlieg in mijn Cirrus F5J (340cm, 1900 gram) ook met 1000mAh en kan daar 3 stijgvluchten mee doen. jouw motortje trekt veel minder stroom.
Voor de kosten hoef je het niet te laten en ik denk dat je Brillant er véél beter mee vliegt. Maar dat moet je zelf weten natuurlijk :-)
 
He Arjan,

Jaaa echt wel, ze vliegen zoals de naam impliceert hè.

Ik kom met deze accu precies goed op het cg uit, ik heb namelijk ook een 1000mah pakket., maar dan moet er lood bij.

1370g voor een 2,68m zwever van 40 jaar oud vind ik niet slecht hoor ;)

Groet'n,
Sander
 
Laatst bewerkt:
okay, dan heeft het inderdaad geen zin. Die blauwe weegt toch 1500 gram vliegklaar? Dan zit je daar zelfs onder, dat is helemaal niet verkeerd. Ik dacht dat je E-versie 200 gram zwaarder zou worden.
Ik ben erg benieuwd. Het is dus allemaal gelukt met de buisjes?
 
De vleugels van de blauwe zijn zwaarder (554g) dan deze set vleugels, dus 1500gram zou wel eens kunnen kloppen ja. Wel grappig natuurlijk, want nu hoef ik geen hoogstart lijn meer uit te rollen enz. om met de brillant te kunnen vliegen.

(edit: beide gewogen, blijken 1370 elk te zijn. Komt denk ik ook door de hamerslag blauwe verf)

Ja met buisje is het goed gelukt, ook de vleugel pennen (maar ik kan wel een nieuw zaagblad kopen, man wat is dat hard)

Offtopic:
Ik heb bij het VGG ook al een paar keer meegemaakt dat de blauwe horizontaal voorbij kwam aan de hoogstart (uitbreken naar links), waarna ik dan weer over corrigeerde. Het ging altijd wel goed, maar ik heb niet extreem veel ervaring met de hoogstartlijn. Daar kreeg ik toen ook best de zenuwen van, dus ik ben heel erg blij met deze e-versie. Van de zomer op de club het hoog-starten met de blauwe flink oefenen, want mijn Asw-17 doet dat helemaal niet. Ik vraag me af waar dit door zou kunnen komen.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Erik,

Inderdaad, het weer leende zich vanavond zo goed voor een maiden dat ik het wel moest doen,
helaas heeft er niemand een filmpje gemaakt, dus bewijs is er niet ;)

Groet'n,
Sander
 
Hai rick,

Ik heb pas besloten om een brillant te verkopen en dan ga je mij een plaatje sturen van nog meer kisten?

Ja zeg....dat kan dus niet :D

Groet'n,
Sander
 
Laatst bewerkt:
Vandaag met Arjan gevlogen, het ging soms wel met 3,5m/sec omhoog.
Voor het eerst vrille draaien met een oldtimer, dat is best spannend kan ik je zeggen

logje:
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top